quote:
Hoofdtrainer Ton Lokhoff: ‘We gaan er alles aan doen om erin te blijven’
Een voorspelling geven voor morgenavond wil hoofdtrainer Ton Lokhoff niet. ,,We hebben Roda JC twee keer bekeken. Het is een stugge tegenstander met veel kwaliteiten, maar we hebben ook dingen gezien waar wij wellicht van kunnen profiteren.’’ Lokhoff beseft dat dit eredivisieseizoen niet gemakkelijk zal worden: ,,Helemaal na de oefenwedstrijd tegen NAC weten we dat zeker. Het doel dit jaar is om ons te handhaven en daar gaan we zeker alles aan doen.’’
Op de vrijdagochtend voor de seizoensouverture tegen Roda JC werkte de spelersgroep een laatste training af. De ploeg oogde ontspannen, evenals trainer Ton Lokhoff. Excelsior is klaar voor de wedstrijd tegen Roda JC, waarin Lokhoff in elk geval niet kan beschikken over Damiën Hertog en Rudy Jansen. Beide spelers raakten in de voorbereiding geblesseerd en zullen voorlopig niet spelen. ,,Zulke dingen gebeuren in de voetbalwereld’’, zegt Lokhoff nuchter. ,,Daar hebben we nu eenmaal mee te maken. Vervelend, maar het is niet anders.’’ Blij is hij wel met de komst van verdediger Christian Gyan: ,,Hij heeft de afgelopen week een goede indruk gemaakt. Hij is een verdediger die zijn mannetje kan uitschakelen. Bovendien kan hij overal spelen in de verdediging, doet altijd zijn taak en heeft de nodige ervaring.’’
In de aanloop naar Roda JC heeft Lokhoff vooral geprobeerd de druk weg te nemen bij zijn spelersgroep, waarvan het grootste deel geen eredivisie-ervaring heeft. ,,We hebben geprobeerd ontspannen naar de wedstrijd toe te leven en de spelers vertrouwen te geven. Ik heb ze verteld er ook van te gaan genieten. We kunnen goed voetballen, maar vraag me niet om een voorspelling te geven voor morgen. Het wordt dit seizoen heel moeilijk. Dat wisten we al langer, maar sinds de 1-5 nederlaag tegen NAC zijn we ons daar nog meer bewust van. We kenden onze zwakheden, maar NAC heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Ik denk wel dat we van die wedstrijd een heleboel hebben geleerd en dat zie ik gelukkig ook terug.’’
,,We hebben Roda JC twee keer bekeken. Ze hebben een fysiek sterke ploeg, met de nodige kwaliteiten. Maar dat geldt eigenlijk altijd voor Roda JC. Daarentegen heb ik ook dingen gezien waar wij wellicht van kunnen profiteren. Of we ons gaan aanpassen? Ik heb voor ons een bepaalde manier van spelen in mijn hoofd en daarbij houd ik natuurlijk rekening met de tegenstander. Wij zullen onze taken honderd procent uit moeten voeren, anders krijgen we zeker problemen. Maar ook wij hebben spelers met bepaalde kwaliteiten waar we gevaarlijk mee kunnen worden.’’
Over de doelstelling voor het komende seizoen is Lokhoff duidelijk: ,,We willen erin blijven. Ik hoop dat we het elftal gaandeweg deze competitie zullen zien groeien en dat we spelers beter zien worden. En dan zien we wel waar we gaan eindigen. We zullen er in elk geval alles aan doen om erin te blijven. Of we het goed hebben gedaan als we zeventiende worden? Dat weet ik nu niet, dat hangt er vanaf hoe het seizoen verloopt. Dat mensen ons als degradatiekandidaat noemen vind ik logisch. We komen uit de eerste divisie en hebben de laagste begroting. Wie onze belangrijkste concurrenten worden, weet ik niet. Ook dat is moeilijk voorspellen. Wie had vorig jaar verwacht dat NAC en Willem II om degradatie zouden spelen? Wij moeten gewoon zorgen dat we er elke week staan, maar dat het een zwaar seizoen wordt dat is duidelijk.’’
Klinkt erg realistisch allemaal, maar ik heb toch mijn twijfels gekregen bij deze man. Hij maakt soms rare keuzes, maar we zullen zien waar ie mee op de proppen komt zaterdag. Ik hoop in ieder geval dat hij kiest voor 4-4-2 en niet zo halsstarrig aan 4-3-3 vast blijft houden. Punt 1 hebben we daar de spelers niet voor, en 2, het is veel te aanvallend.