Omdat in het topic: de atmosfeer staat op ontploffen het niet echt thuishoort ben ik hier maar een topic begonnen over lichtbrekingen enz. in de lucht.
Ik heb het niet alleen over regenbogen (die interessanter zijn dan dat je misschien denkt) maar ook over halo's sundogs moondogs moonhalos enz enz enz.
Deze verschijningen worden maar weinig door mensen gezien, maar ze zijn er wel.
Zo ook zag ik vandaag een 22 graden halo met aan beide kanten een sundog en later op de avond een 46 graden halo (redelijk zeldzaam). Echt veel weten de mensen er niet van en daarom dacht ik maar dit topic te openen. Ik zelf weet er ook niet veel van maar heb wel leuke bronnen:
http://www.sundog.clara.co.uk/atoptics/phenom.htm In dit topic kan je melden wat je hebt gezien en onder wat voor een omstandigheden.
Regenboog:
Zoals je ziet is het donkerder buiten de binneste regenboog dit zie je haast altijd en een 2e regenboog is er ook haast altijd. Ook zie je dat aan de onderkant van de binnenste regenboog de kleuren zich herhalen. Dit is allemaal uit te leggen (maar nu ben ik moe
![]()
)
![]()
Halo met toebehoren
![]()
ff lijntjes doortrekken
![]()
mooie zonnepilaar:
![]()
en nog een mooie foto van 2 sundogs
![]()
Kijk zelf maar op die site of jullie wel eens zoiets hebben gezien. En meld maar als je ooit iets ziet. (liefst met foto ed.)
[ Bericht 3% gewijzigd door drelletje op 09-06-2004 23:18:59 ]