abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 juni 2004 @ 18:42:29 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19761036
Boter, dat is hoofdzakelijk melkvet met een beetje eiwitten, en een beetje restvocht uit de melk. Zoute boter is boter waar wat zout aan is toegevoegd, en minder water bevat.

Margarine.
Wat is margarine en hoe maak je dat zelf..
Je begint met puur natuur, plantaardige vetten en olien (of soms dierlijk vet, vroeger zelfs walvisvet, maar dat is passé)
We gaan maar eens uit van plantenzaden, die maal en pers je, en je hebt dan ruwe plantenolie waar nog harsen en goms in zitten. Je voegt cautische soda toe, en verwijderd de reststoffen als zeep. Je voegt nu volaarde toe om de olie te bleken. nu heb je gerafineerde olie. Je verhit nu de olie en voegt waterstof toe, en een nikkelcatalysator. Resultaat, gehydroliseerde vetten, die kunstmatig gehard is. Deze neutraliseer je, bleek je, en filter je om reststoffen te verwijderen. Deze rafineer je en je voegt geurstoffen toe. (eventueel voeg je nu visolie of dierlijke vetten toe).
Dit vermeng je met water, magere melk, zout, smaakstoffen, kleurstoffen, vitamine A en D.
Nu heb je ongeemulseerde margarine.
Je voegt Lecitine en Monoglyceride toe, en terwijl je dit mengt en kneed, koel je het.
Dit verpak je in plastic bakjes, en je doet er een dekseltje op

Margarine...

Boter:
Je melkt een koe en laat de melk even staan zodat zich boven op de melk een roomlaag vormt. DIe karn je en je scheid het vocht van de boter, waar je eventueel wat zout aan toevoegt..

Het is Jouw Keuze.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 juni 2004 @ 18:50:32 #2
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19761238
Boter is gewoon veel lekkerder. Daarom gebruik ik het.

Hmmmm, lekker bruin brood met roomboter en (pure) hagelslag. Beter dan dat wordt het toch niet?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_19763405
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Resultaat, gehydroliseerde vetten, die kunstmatig gehard is.
Gehydrogeneerde vetten is dat. Bij hydrolyseren krijg je vetzuren en glycerol, een proces dat in ons lichaam plaats vindt.
  woensdag 9 juni 2004 @ 20:31:50 #4
45206 Pietverdriet
pi_19763904
* Pietverdriet maakte een vautje
pi_19766065
Piet, is er nou nog verschil tussen boter, "echte boter" en "roomboter"? Ik dacht het niet, maar jij weet het vast precies (slijm slijm). En halvarine???
  woensdag 9 juni 2004 @ 21:51:02 #6
45206 Pietverdriet
pi_19766344
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:42 schreef roofless het volgende:
Piet, is er nou nog verschil tussen boter, "echte boter" en "roomboter"? Ik dacht het niet, maar jij weet het vast precies (slijm slijm). En halvarine???
Boter is boter (echte boter en roomboter is verzonnen omdat er mensen zijn die boter tegen margarine zeggen)
Margarine is Margarine
Halvarine is Margarine met veel water er door, dus ook nog bindmiddelen/geleermiddelen om het bij elkaar te houden.
pi_19772857
Een witte boterham met boter en bruine suiker..... Smaakt mokka achtig. In ieder geval heel anders dan met margarine.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  donderdag 10 juni 2004 @ 08:45:45 #8
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19774835
Ik heb nooit begrepen waarom gezouten boter bestaat. In elk recept dat vraagt om boter wordt specifiek bijgezegd dat het ongezouten moet zijn en erg lekker vind ik gezouten boter ook niet (maar ik ben niet echt dol op zout). Wie gebruikt dat spul eigenlijk en waarom is dat wel in grootverpakking in de supermarkt te krijgen en ongezouten niet?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:01:46 #9
45206 Pietverdriet
pi_19775006
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 08:45 schreef Spindizzy het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom gezouten boter bestaat. In elk recept dat vraagt om boter wordt specifiek bijgezegd dat het ongezouten moet zijn en erg lekker vind ik gezouten boter ook niet (maar ik ben niet echt dol op zout). Wie gebruikt dat spul eigenlijk en waarom is dat wel in grootverpakking in de supermarkt te krijgen en ongezouten niet?
Zoute boter is ideaal voor bv kruidenboter, omdat het minder water bevat.
Meng maar eens zout met ongezoute boter dan zal je zien dat er wat vocht vrij komt. Omdat ie minder water bevat is het ook langer houdbaar. Een overblijfsel van de tijd dat we nog geen koelkasten hadden. Net als Jam bv
Verder is het een kwestie van smaak.
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:43:48 #10
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_19775616
Ik heb niets tegen een beetje chemisch proces, maar ik vind margarine gewoon niet lekker, en daarom kies ik voor boter.

Leuk trouwens over die zoute boter, dat wist ik niet:)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 10 juni 2004 @ 09:58:05 #11
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19775867
Uit wetenschappelijke hoek zijn er ook steeds meer aanwijzingen, dat margarine betrokken is bij het ontstaan van o.a. asthma:

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99991046
http://www.gunnarlindgren.com/matfettoallergi.pdf
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_19776721
En waarom eigenlijk margarine gebruiken? Boter vind ik een stuk smaakvoller, dus ook op de boterham heb je dan aan minder genoeg, als je daar bang voor bent....
Dus waarom eigenlijk margarine, hoe is dat zo gekomen?
  donderdag 10 juni 2004 @ 11:25:56 #13
45206 Pietverdriet
pi_19777830
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:40 schreef wendy-tje het volgende:
En waarom eigenlijk margarine gebruiken? Boter vind ik een stuk smaakvoller, dus ook op de boterham heb je dan aan minder genoeg, als je daar bang voor bent....
Goedkoop voedsel voor de massa. Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat er hongersnood was in europa.
pi_19781642
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 10:40 schreef wendy-tje het volgende:
ja maar, ja maa, het is toch veel gezonder, dat zeggen die meneren van Becel enzo tenminste
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:00:20 #15
45206 Pietverdriet
pi_19782260
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:38 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

ja maar, ja maa, het is toch veel gezonder, dat zeggen die meneren van Becel enzo tenminste
Wie het geloofd wordt zalig
pi_19782433
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:38 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

Daar lopen de meningen over uiteen. Als je goed opgelet hebt de laatste jaren dan zie je ook dat ze hun claims niet hard kunnen maken. Vroeguh was de slogan "het helpt het cholesterol te verlagen", die hebben ze moeten veranderen in "het helpt in een cholesterolverlagend dieet". Dat zijn dus twee heel verschillende uitspraken, hoewel het bijna hetzelfde klinkt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19782495
Om te koken gebruik is soms margarine (eitje bakken bijvoorbeeld), op mijn brood meestal halvarine of niks. Ja, boter is lekkerder, maar bevat meer vet.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:09:09 #18
45206 Pietverdriet
pi_19782517
Je lichaam maakt het cholesterol namelijk zelf aan, en als je van een gemiddeld nederlands eetgedrag naar een extreem streng dieet gaat, (dus bijna helemaal geen vetten meer) krijg je je cholesterol met ca 5% omlaag.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:10:39 #19
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_19782565
Roomboter maak je dus door een koe te melken en te wachten tot het gaat schiften?

En...nu het toch over zuivel gaat....

Wat is Stremsel?

Piet, kan jij je kennis over deze zaken laten gaan?
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_19782629
Stremsel wordt verkregen uit de maag van (nuchtere) kalfjes. Dit stremsel wordt ook wel leb genaamd.
pi_19782701
En voor de mensen die het precies willen weten:

Stremsel bevat een enzymfractie, die rennine genoemd wordt. Rennine is geen zuiver enzym, maar bevat het enzym chymosine. Dit chymosine splitst caseine (het belangrijkste melkeiwit) in het zogenaamde paracaseine en een onoplosbaar eiwit. Paracaseine is minder goed oplosbaar dan caseine, en vormt een gel. Dit gel is het begin van de structuur van de kaas. Hierna wordt het gel (wrongel) van het vocht (wei) gescheiden en wordt er een zuursel aan toegevoegd. Het zuursel zorgt voor de smaak van de kaas.
  donderdag 10 juni 2004 @ 14:23:16 #22
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_19782989
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 14:15 schreef Lucille het volgende:
En voor de mensen die het precies willen weten:

Stremsel bevat een enzymfractie, die rennine genoemd wordt. Rennine is geen zuiver enzym, maar bevat het enzym chymosine. Dit chymosine splitst caseine (het belangrijkste melkeiwit) in het zogenaamde paracaseine en een onoplosbaar eiwit. Paracaseine is minder goed oplosbaar dan caseine, en vormt een gel. Dit gel is het begin van de structuur van de kaas. Hierna wordt het gel (wrongel) van het vocht (wei) gescheiden en wordt er een zuursel aan toegevoegd. Het zuursel zorgt voor de smaak van de kaas.
Bedankt!
Lekker
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_19786146
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 14:08 schreef Lucille het volgende:
Om te koken gebruik is soms margarine (eitje bakken bijvoorbeeld), op mijn brood meestal halvarine of niks. Ja, boter is lekkerder, maar bevat meer vet.
Hallo Lucille,

Mag ik even wat reklame maken, tenslotte maak ik elke dag margarine en afgeleide produkten.
Waarom probeer je dan niet die Halvaboter van Linera niet eens, dat is roomboter waarbij het vetgehalte omlaag gebracht is.

Het is al eerder gezegd, zowel boter, margarine als halvarine zorgen er wel voor voldoende vitamina A en D .
Een belangrijke reden met mate boter te gebruiken is de hoge hoeveelheid verzadigde vetten die het bevat.
Dat is bij margarine en halvarine veel minder.
Verder denk ik dat het een kwestie van smaak is wat je wilt gebruiken, niemand zal doodgaan van een klein beetje boter.
Overigens is het eten van teveel margarine en halvarine natuurlijk ook niet goed.
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:15:38 #24
45206 Pietverdriet
pi_19786600
Okay, als je helemaal zelf boter wilt maken, moet je geen stremsel gebruiken, maar melkzuur. Je wilt boter maken, en geen kaas!
Je neemt 1 liter slagroom, en 2 dl Joghurt.
Beste kan je H slagroom gebruiken, die is goedkoper, en je hoeft hem dan zelf niet meer te steriliseren, of je neemt rauwe melk, en scheid de room van de melk en deze room breng je dan even kort aan de kook.
Nu breng je de room op ongeveer 37 graden celsius, en voeg je de yoghurt toe, die je op dezelfde temp hebt.
Dit meng je en laat ongeveer 24 uur bij kamertemperatuur staan, nu voeg je eventueel wat zout toe. Zet het nu een paar uur in de koelkast. tot het ongeveer 7 graden is.
Dit doe je in de keukenmachine en sla met de garde tot ie niet stijf is, maar je slaat hem kapot.
Dit aanzuren en stukslaan heet Karnen
als de massa helemaal geschift is kan je de karnemelk en de boter scheiden, door het door een zeef te halen. De zure melk is echte karnemelk, dat wat je in de meeste supermarkte krijgt is aangezuurde magere melk.
de boter kan je nu kneden tot een homogene massa ontstaat.
Ik heb dit een paar keer geprobeerd en het is 1 keer goed gelukt, het is niet heel makkelijk
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:18:03 #25
45206 Pietverdriet
pi_19786661
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 15:59 schreef DrXLTrouble het volgende:

[..]

Hallo Lucille,

Mag ik even wat reklame maken, tenslotte maak ik elke dag margarine en afgeleide produkten.
Ah
en, klopte mijn procesbeschrijving?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')