SpleeffY | woensdag 9 juni 2004 @ 14:57 |
Ik las net de topic over de dramatische wedstrijd Nederland - Italië @ EK2000 even door en natuurlijk kwamen daarbij de bewuste twee pingels ter sprake ![]() Er werd gezegd dat Kluivert (als hij alert was geweest) de bal, nadat deze de paal had geraakt, makkelijk nog in de goal had kunnen werken. Dat bleek niet te mogen, want de bal moet eerst door een andere speler zijn aangeraakt, voordat de speler die de penalty heeft genomen hem weer mag aanraken. Maar toch heb ik in de HCE en andere competities een aantal keren gezien dat een speler de paal raakte en daarna zelf alsnog scoorde ![]() Verschillen de regels van de FIFA hierover van die van de KNVB? Of hadden die bewuste penalties afgekeurd moeten worden? Wie-o-wie? ![]() | |
gohan16 | woensdag 9 juni 2004 @ 15:03 |
www.fifa.com en kijk onder spelregels ![]() | |
Baklap | woensdag 9 juni 2004 @ 15:04 |
Als de keeper de bal raakt mag je ook nog scoren, alleen de paal niet. | |
Jaystified | woensdag 9 juni 2004 @ 15:07 |
quote:Dit is toch niet geval bij de HCE? Daar heb ik verscheidene keren gezien dat iemand nadat hij de bal op de paal had gejend, hem in de rebound er nog in kletste. | |
SpleeffY | woensdag 9 juni 2004 @ 15:07 |
quote: quote: ![]() ![]() | |
Baklap | woensdag 9 juni 2004 @ 15:08 |
quote:Lijkt me sterk. | |
Mar10Segovia | woensdag 9 juni 2004 @ 15:09 |
Het verschil zit 'm volgens mij in het feit dat die pingel van Kluivert deel uitmaakte van de beslissende strafschoppenserie. Die pingels uit bijv. de HCE zijn doodnormale penalty's. Edit: Foutje, die penalty van Kluif op de paal was gewoon tijdens de wedstrijd ![]() | |
Baklap | woensdag 9 juni 2004 @ 15:10 |
quote:In de serie mag je ook niet meer scoren als hij terugkomt van de keeper natuurlijk. Daar zit het verschil volgens mij. | |
belsen | woensdag 9 juni 2004 @ 15:11 |
Dat ligt eraan. Als het een penalty in de wedstrijd, dus een gewone vrije trap, dan is het dus een spelhervatting en dan kan er dus gescoord worden. Is het in een penaltyserie, dan is het een keer schieten. It's a simple... | |
belsen | woensdag 9 juni 2004 @ 15:16 |
En ja, je mag de bal bij een spelhervatting (inworp, uittrap, corner, aftrap en vrije trap) niet zelf twee keer raken, anders kun je ook wel de bal een meter naar voren tikken en dan schieten. De paal is geen spelelement, dus komt ie terug van de paal dan mag je hem niet zelf nogmaals schieten. Komt-ie terug van de keeper, dan wordt het een ander verhaal. | |
F1Bas | woensdag 9 juni 2004 @ 15:16 |
quote:idd ja en nu een slotje | |
ToverAnno | woensdag 9 juni 2004 @ 15:17 |
Maar het is een directe vrije trap vanuit het penalty gebied. Als je een direchte vrije trap van buiten het 16 mtr gebied op de paal schiet en je schiet hem in de rebound er in zonder dat iemand hem heeft geraakt geld het ook niet.. | |
golfer | woensdag 9 juni 2004 @ 15:20 |
Leuke speculaties, maar de regels van de KNVB zijn exact hetzelfde als die van de FIFA. Ik heb even het officiële regelement erbij opgezocht: Uit een strafschop kan rechtstreeks worden gescoord. De wedstrijd moet worden verlengd voor een strafschop die wordt genomen aan het einde van een helft of aan het einde van een verlenging. Positie van de bal en de spelers De bal: • moet op de strafschopstip liggen. Het moet duidelijk zijn: • welke speler de strafschop neemt. De doelverdediger van de verdedigende partij: • moet, totdat de bal is getrapt, op de doellijn tussen de doelpalen blijven met de voorzijde van zijn lichaam richting strafschopnemer. De overige spelers bevinden zich: • binnen het speelveld; • buiten het strafschopgebied; • achter de strafschopstip; • op tenminste 9.15 meter van de strafschopstip. De scheidsrechter • geeft pas het teken om de strafschop te laten nemen op het moment dat alle spelers een positie hebben ingenomen in overeenstemming met de regel; • bepaalt wanneer een strafschop zijn uitwerking heeft gehad. Procedure • de strafschopnemer trapt de bal in voorwaartse richting; • hij speelt de bal niet voor de tweede keer voordat deze is geraakt door een andere speler; • de bal is in het spel wanneer deze is getrapt en in voorwaartse richting beweegt. Wanneer een strafschop wordt genomen tijdens de normale speeltijd, of wanneer er wordt verlengd aan het einde van de eerste of tweede helft om de strafschop te laten nemen of overnemen, wordt een doelpunt toegekend indien, voordat de bal het doelvlak passeert: • de bal één of beide doelpalen raakt en/of de doellat, en/of de doelverdediger. Overtredingen/straffen Nadat de scheidsrechter het teken voor het nemen van een strafschop heeft gegeven, kan zich, voordat de bal in het spel is, één van de volgende situaties voordoen: De nemer begaat een overtreding: • de scheidsrechter laat de strafschop nemen; • als de bal in het doel gaat, wordt de strafschop overgenomen; • als de bal niet in het doel gaat, wordt de strafschop niet overgenomen. De doelverdediger begaat een overtreding: • de scheidsrechter laat de strafschop nemen; • als de bal in het doel gaat, wordt een doelpunt toegekend; • als de bal niet in het doel gaat, wordt de strafschop overgenomen. Een medespeler van de nemer betreedt het strafschopgebied of begeeft zich vóór, of op minder dan 9.15 meter van de strafschopstip: • de scheidsrechter laat de strafschop nemen; 24 25 Regel 14 • als de bal in het doel gaat, wordt de strafschop overgenomen; • als de bal niet in het doel gaat, wordt de strafschop niet overgenomen; • als de bal in het spel terugkomt van de doelverdediger, de doellat of de doelpaal en wordt geraakt door de medespeler, onderbreekt de scheidsrechter het spel en wordt de wedstrijd hervat met een indirecte vrije schop voor de verdedigende partij. Een medespeler van de doelverdediger betreedt het strafschopgebied of begeeft zich vóór, of op minder dan 9.15 meter van de strafschopstip: • de scheidsrechter laat de strafschop nemen; • als de bal in het doel gaat, wordt een doelpunt toegekend; • als de bal niet in het doel gaat, wordt de strafschop overgenomen. Spelers van zowel de verdedigende als de aanvallende partij begaan een overtreding: • de strafschop wordt overgenomen. Als, nadat de strafschop is genomen: De nemer de bal voor de tweede keer raakt (niet met zijn handen) voordat deze is geraakt door een andere speler: • wordt een indirecte vrije schop toegekend aan de tegenpartij, te nemen vanaf de plaats waar de overtreding plaatsvond. De nemer opzettelijk de bal met hand of arm speelt voordat deze is geraakt door een andere speler: • wordt een directe vrije schop toegekend aan de tegenpartij, te nemen vanaf de plaats waar de overtreding plaatsvond. | |
golfer | woensdag 9 juni 2004 @ 15:22 |
Dus het is onzin om te beweren dat als een speler eerst de lat of de paal raakt hij opnieuw zou mogen in schieten en dat is volgens mij dus ook niet gebeurd in de HCE. ![]() | |
SpleeffY | woensdag 9 juni 2004 @ 15:23 |
quote:Met 'slotjesroepers' zijn we ook wat minder blij ![]() Ik dacht dus ook dat je bij een penalty in de wedstrijd gewoon mocht scoren na het raken van de paal, maar in dat andere topic werd dat tegengesproken. | |
belsen | woensdag 9 juni 2004 @ 15:24 |
Zoals ik dus zei... | |
hellmondunited | woensdag 9 juni 2004 @ 15:26 |
quote:ik denk dat je het hiermee het duidelijkst word (voor de TS) | |
SpleeffY | woensdag 9 juni 2004 @ 15:26 |
Thx golfer ![]() quote: ![]() | |
Jaystified | woensdag 9 juni 2004 @ 15:27 |
quote:Aha ![]() | |
Baklap | woensdag 9 juni 2004 @ 15:30 |
quote:Enkele minuten na mij ja ![]() | |
belsen | woensdag 9 juni 2004 @ 15:37 |
![]() | |
Baklap | woensdag 9 juni 2004 @ 15:44 |
quote: ![]() | |
belsen | woensdag 9 juni 2004 @ 15:48 |
![]() | |
Doc | woensdag 9 juni 2004 @ 16:05 |
quote:Als ik het goed onthouden heb miste Kluivert tijdens de wedstridj, maar scoorde hij in de penalty serie ... | |
Nyluzzz | vrijdag 11 juni 2004 @ 10:13 |
zo'n penalty als cruijff nam met olsen als ik het goed heb tegen den bosch als ik het weer goed hebt; dat mag nu toch niet meer | |
DivineJester | vrijdag 11 juni 2004 @ 11:41 |
Theoretisch nog wel toch, als je de bal maar in "voorwaartse" richting schiet. |