yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 00:57 |
Hmm ik wil misschien een CRX type 1 kopen, waar moet je op letten als je zoeits wilt halen? Heb er eentje op de oog, maar ik weet niet zeker of ik een wil kopen, maar voor de zekerheid toch deze topic ![]() 170k op de klok, bouwjaar 1987 (dus een van de laatste jaren). Geen enkele sjonnie-bullshit erop, zelfs uitlaat is origineel. | |
Metalfreak | dinsdag 8 juni 2004 @ 01:03 |
Ik zou je vraag eens posten bij een Honda forum, maar goed, ik zal alvast wat info geven: Het grootste probleem bij een CRX is roest: de wielkasten beginnen het eerst. De type 1 heeft ook nogal eens last van roest aan de bodemplaat, dan is het al gauw einde oefening... Niet de meest ideale plaats om nieuw plaatwerk in te zetten. Hier heb ik verder nog wat tips, eigenlijk geschreven voor een type 2, maar heel veel is ook toepasbaar op de type 1: Waar moet je allemaal op letten als je voor een CRX gaat kijken......(Met dank aan Seti20) Uiteraard moet je een proefritje maken. Maakt de auto eigenaardige geluiden? Een CRX zou heel soepel moeten lopen,.. motor loopt rustig, en geen tikkende en/of bonkende geluiden. Over hobbels: loopt er niets aan, geen rare geluiden. Blijft auto rechtdoor rijden? (rubbers) De achterwiel ophanging wil, zeker bij de modellen voor 1990 nogal es piepen/kraken. Zoek een open parkeerplaats. Stuur volledig in, en geef flink gas (zorg dat je niet uit de bocht vliegt). Hoor je een tikkend geluid? Voelt het over dragen van de kracht op de wielen wel gelijkmatig? (homokineet). Start de auto, en laat de koppeling los. Doe dat met je deur open (in zn vrij natuurlijk) Als je op het moment dat je de koppeling op laat komen een geluidje, zoemend of tikkend, gaat horen dan kan dat duiden op een probleem met de koppeling/drukgroep. ALs je m in zn 1 zet, en koppeling op laat komen... en tikkende/krakende geluiden hoort.. dan kan dat de bak zijn. Zet de auto op de brug. Let dan op roest. Let dan meteen op alle ophang rubbers. Beweeg de wielen alle kanten op... kijk of er speling in zit. Net als de rubbers. Gescheurde rubbers zijn een bekend probleem met verkeerd verlaagde auto's. Gescheurde rubbers kunnen ook duiden op een "ragbak" en ruw weggedrag op drempels enzo. Steenslag kan duiden op hetzelfde. In welke staat is het interieur? Deze plastic panelen zijn lastig te vinden, prijzig, en een BITCH om te vervangen! Je kan bij een CRX nergens fatsoenlijk bij. Als de auto met respect behandeld is, dan kan dat alleen maar goed nieuws zijn. Wees niet bang om van alles te vragen,... en schaam je niet om in elk hoekje en kiertje te kijken. Een auto wassen is deel 1. Maar water kan in hoekjes en gaatjes roest veroorzaken. Zoek een rex die er HEEL slecht bij staat. Dan weet je wat er zoal mis kan gaan, en waar je op moet letten. Roestend dakje. We kennen het allemaal. Op het eerste gezicht lijkt dit simpel op te lossen. Helaas is door de constructie van het dakje een nieuw plaatje inlassen bijna onmogelijk. En als het al lukt is het amper netjes te krijgen. Een gebruikt dakje in goede staat vinden is om duidelijke redenen een hele truuk. En nieuwe dakjes zijn heel prijzig. Aanlopende zuigers / remklauwen. Een bekend en kostbaar probleem. Om het niet eens over onveilig te hebben. Reviseren is meestal een tijdelijke oplossing (30.000-50.000 km) Vastzittende handrem, al dan niet gepaard met een vastzittende remklauw. Een vast zittende kabel is zelfs vrij simpel zelf te doen. Spuit de hele zooi in met siliconen spray, en trek de handrem losjes aan. Zet hem in zn 1 en laat koppeling opkomen. Als je gaat rijden, trek je m vol weer aan. Idem herhalen in achteruit. Laten vervangen van kabel kost 100-150 gulden. Hoe voelt de versnellings pook in de versnelling. Ondanks dat alle CRXen anders schakelen na 10-12 jaar gebruik... Het pookje zou vrij soepel in de versnelling moeten vallen. Maar wel met een *tik*. Als de bak aanvoelt als een kopje koffie is er dus iets mis. "goed ingereden" is slap gelul. Laat je vooral geen poot uitdraaien! Succes. ![]() Bron: http://www. crxclubholland.com/cgi-bin/ikonbaord.cgi | |
yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 01:06 |
Thx voor de info, eerlijk gezegd had ik dat al gelezen, maar dus ik moet uitkijken voor roest. Ik wil serieus een type 1 kopen. Ten eerste is het een betrouwbare wagen, ten tweede vragen ze er geen woekerprijzen voor. Maar ik denk dus nu effetjes na. Eerst rijbewijs en dan auto halen, of na de rijbewijs een wagen halen... Ik verveel me nu dood, en wil een auto om een beetje mee te klooien (je weet wel, opknappen enz. enz.). | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 8 juni 2004 @ 11:36 |
quote:Als je een otoo wilt opknappen is een Corolla Coupe opzich ook leuk (sorry voor oogkleppen ![]() Koop er een in slechte staat voor weinig (moet je wel goed zoeken), dan verdien je er ook veel mee, een orginele corolla coupe in goede staat is namelijk een hoop centjes waard, helaas is dit een van de laatste Toyota's die erg roesten... extra voordeel van coupe @ crx: achterwielaandrijving ![]() | |
GWD | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:27 |
Koop een Nissan 200sx ![]() Minder mee geragged en heel erg goed te tunen en daarbij standaard al veel sneller dan een CRX ![]() | |
yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:48 |
Tommy: Corolla AE86 (Hachiroku, je weet wel) lijkt me een extreem leuk bak (NIEMAND heeft die hier), maar ze zijn zeldzaam en duur... GWD: Nissan 200sx is ook een goeie keus, maar ik denk dat ie wel meer onderhoud nodig heeft. En je weet maar nooit of die turbo wel of niet vervangen moet worden. Ze zijn best wel duur. Ik heb het liefst een wagen onder de 1000 euro. Een Alfa 33 (1.7i 16v natuurlijk!) kan ook, maar die zal zeker niet zo betrouwbaar zijn als de CRX, maar 33 type 3 roest niet en kost geen drol. Ze hebben ook een extreme wegligging door lage gewicht en laag zwaartepunt door boxermotor. | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 8 juni 2004 @ 12:55 |
quote:Je hebt 2 types met de AE86 de "trueno" en die heeft in NL bijna niemand en de AE86 coupe.. deze is wel in NL geleverd en die kan je dus wel vinden.. ![]() trueno ![]() Coupe ![]() | |
yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 13:00 |
Je kent Initial D? Ik wil de auto die Takumi heeft ---> extreem zeldzaam (de auto op de eerste foto dus). De coupe is ook best zeldzaam, en als er wel een is vragen ze woekerprijzen d'rvoor. (Sprinter Trueno is het toch?) ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 8 juni 2004 @ 13:08 |
quote:Die auto wordt in NL Corolla Coupe genoemd maar in Japan is het Sprinter. Op het plaatje is dus een Sprinter Trueno hier zeeer zeldzaam, in japan zijn er opzich meer Trueno's, alleen dat type met die aanpassingen is idd zeldzaam ![]() persoonlijk ben ik totaal verliefd op de Coupe ![]() | |
yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 19:42 |
quote:Van alle Japanse auto's, is die Sprinter Trueno mijn lievelings auto. Ik heb zelfs liever dat ding dan een Skyline. Maar bestaan ze in left wheel versies? (Dus links stuur?). Als ik een beetje geld heb lijkt me echt leuk om zoeits van een ander land te importeren ![]() | |
Herr.Flick | dinsdag 8 juni 2004 @ 22:31 |
En Yup, wanneer is de begrafenis?![]() | |
yup | dinsdag 8 juni 2004 @ 22:52 |
quote: ![]() | |
Herr.Flick | woensdag 9 juni 2004 @ 00:02 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
MouseOver | woensdag 9 juni 2004 @ 00:36 |
Yup, dacht trouwens dat je zo opelminded was? Zwicht je toch voor een japans naaimachientje? ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 09:11 |
quote:als je het over die CRX hebt is het goed ![]() maar waag het niet om een slecht woord over de AE86 te zeggen ![]() ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 11:28 |
quote:Opelminded? Heb hoogstens geen afkeer tegen Opeltjes, klaar ![]() quote:AE86 worden toch rijdende doodskisten genoemd? ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 11:30 |
quote:ze zijn link op de limiet ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 11:31 |
quote:Ik denk dat Flick-dude het over de AE86 had ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 11:33 |
quote:Die hufter von ze Gestapo?? doodskist of niet.. ik blijf verliefd op de AE86 coupe ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 11:47 |
quote:de sprinter trueno met het stuur links bestaat zeker, in america zijn ze geleverd als Corolla GTS (trueno) en b.t.w. de sprinter trueno is niet alleen van het type AE86 maar ook van types daarna b.v. de AE92 e.d. Sprinter Trueno AE92 met daarnaast een AE86 trueno ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 11:48 |
Hmmm thx voor de info, maar is het alleen in de VS geleverd of ook andere landen? (LHD ajb). | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 11:58 |
quote:LHD volgens mij alleen in de VS... | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 12:56 |
Ok dat weten we ook weer. Maar dus bij de CRX type 1 moet je gewoon opletten dat het geen roestbak is? Motorisch standaardprocedure dus? (kijken of ie geen olie lekt, kijken of ie niet tikt enz. enz.). Het gaat om de 1.6i 16v met 125 pk's he! | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 13:04 |
125 pk... is een Corolla GTi niks dan? ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 13:13 |
quote: ![]() Dat ziet er niet uit man ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 13:25 |
quote:sorry hoor ![]() ik vind ze wel mooi! ![]() ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Tommy_Kuklinski op 09-06-2004 13:31:23 ] | |
Herr.Flick | woensdag 9 juni 2004 @ 14:54 |
quote:Had ... Voltooid verleden tijd. ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 14:56 |
quote:ahh.. De hufter von ze Gestapo! ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 15:16 |
quote:Als ik moest kiezen tussen een CRX type 1 en dit ding dan is de keus snel gemaakt... CRX dus ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 15:17 |
quote:smaken verschillen... ik vind die CRX namelijk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Mugen_Honda | woensdag 9 juni 2004 @ 15:37 |
Yup, wat is er met je gebeurd. Voorheen was je nog een Opel-fanaat, en stond je te afzeiken op sjonnies en hun bakken. Nu ga je een gelijksoortig wagen (oke, zonder spul erop) nemen, wat wel bekend is dat er fout volk erin rijdt. Ga eens weer terug naar je Opel-roots ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 16:46 |
LOL iedereen zeikt die Opeltjes af, en nu zeggen ze dat ik weer Opel-fan moet worden ![]() Vind Opeltjes leuk, maar ben geen Toyota/Honda/VW hater hoor ![]() Ik dacht dat de CRX type 1 niet zo sjonnie meer was ![]() ![]() Tommy jou mening telt niet mee, jij hebt oogkleppen ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 16:48 |
quote:hehehe.. waarom rij ik dan Reno? ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 16:49 |
quote:Hmmm dat is inderdaad errug vreemd, een Toyota-oogkleppen-boy rijd in een Reno ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 16:53 |
quote:morgen misschien Reno inruilen tegen een Corolla ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 16:54 |
quote:Corolla (de versie na die kut-vierkante ding dat je liet zien) is OK, maar de prijs niet ![]() | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 9 juni 2004 @ 16:57 |
quote:de E9 is juist niet vierkant maar goed... trouwens over vierkant gesproken.. die CRX type 1 is net een blokkendoos maar goed ![]() ik wil een grijs-kenteken en diesel.. Reno Express = dan ok.. heb nu een CE102 op grijs gezien (Corolla E10 Station Comm. 2.0 Diesel) met stuurbekrachtiging en een Airbag, best nette auto.. kijken wat ik terug krijg voor die Express en misschien ben ik dan weer een Toyota rijder (altijd geweest heb die Reno pas 6 maanden en 22.000 km ![]() | |
yup | woensdag 9 juni 2004 @ 17:24 |
quote:Verrader ![]() (pa heeft zelfde geflikt, rijd ie jaren Opel, gaat ie een kut Mitsubishi L300 kopen, en rara wat is de opvolger ervan? Mitsubishi L400, die L300 was echt een trage wagen, maar de L400 is best een snelle busje en rag-bestendig ![]() | |
Beejeseej | donderdag 10 juni 2004 @ 10:35 |
Wha, een type 1 daar heb ik nog eens naar gekeken! Uiteindelijk heeft een vriend m gekocht, maar zijn rappe auto's joh...echt niet gezond! Zal ffe wat foto's achter laten ![]() Wat je allemaal niet in een dag kan doen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
XemmyX | donderdag 10 juni 2004 @ 10:36 |
roest en roest en roest en roest oooh ja en roest | |
Mod99 | donderdag 10 juni 2004 @ 12:03 |
jezus koop dan een alfa 33, want dit is drie keer nix ![]() | |
yup | donderdag 10 juni 2004 @ 12:17 |
quote:Thx voor piccies. quote:Vind maar eens een goeie ![]() | |
MouseOver | donderdag 10 juni 2004 @ 12:18 |
quote:Door het zo neer te zetten impliceer je automatisch dat het voor de rest ongelofelijk goede auto's zijn ![]() Dank daarvoor! ![]() ![]() | |
yup | donderdag 10 juni 2004 @ 12:21 |
quote:Dat zijn ze zeker dude. Als er motorblokken zijn die ik vertrouw, dan is het die van Honda wel. | |
MouseOver | donderdag 10 juni 2004 @ 12:38 |
quote:Dank, ga door, ga door ![]() ik vind het fijn als je ik dat hoor zeggen, zeg het nog eens ![]() [/slowchat] | |
XemmyX | donderdag 10 juni 2004 @ 13:07 |
quote:Vind het verder ook goede auto's motorisch gezien!! en uitlijk!! | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 10 juni 2004 @ 15:00 |
quote: ![]() | |
Yakult | donderdag 10 juni 2004 @ 15:04 |
quote:Als jij het zegt, heb je trouwens je theorie al yup? ![]() | |
Metalfreak | donderdag 10 juni 2004 @ 15:26 |
quote: ![]() Motorblokken is niks mis mee, superbetrouwbaar!!! En een blokje swappen naar eentje van hetzelfde type is écht peace of cake! ![]() | |
yup | donderdag 10 juni 2004 @ 15:45 |
quote: ![]() quote:Ik hoop dat dit geen oogkleppen-probleem is ![]() ![]() quote:Nee dat komt na de vakantie wel. Dan haal ik eerst theorie, paar rijlessen erbij, dan gelijk rijbewijs. quote:Waarom denk je dat ik zo een CRX met 170k vertrouw? Trouwens de CRX die ik op het oog heb is nog steeds niet verkocht, en de eigenaar is een vrouw, min of meer een voordeel ![]() | |
Beejeseej | donderdag 10 juni 2004 @ 16:16 |
quote:Een maat van me, werkt bij een honda dealer, hoe hij met zn crx omgaat doe je zelfs je schoonmoeder nog niet aan * trap, trap* Enfin, zelfs met die rijstijl staat er al ? 289.000 op de teller, en dat blok is nog steeds bloedje snel......en praktisch gezien onverwoestbaar... | |
yup | donderdag 10 juni 2004 @ 17:57 |
quote:Dat is zeker geen uitzondering. Ken meer gevallen van geen onderhoud en springlevende motor bij Japanners. | |
KroJo | donderdag 10 juni 2004 @ 18:46 |
quote:Gas is alles ![]() |