abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19719032
Hmm ik wil misschien een CRX type 1 kopen, waar moet je op letten als je zoeits wilt halen?

Heb er eentje op de oog, maar ik weet niet zeker of ik een wil kopen, maar voor de zekerheid toch deze topic

170k op de klok, bouwjaar 1987 (dus een van de laatste jaren). Geen enkele sjonnie-bullshit erop, zelfs uitlaat is origineel.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 01:03:07 #2
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_19719178
Ik zou je vraag eens posten bij een Honda forum, maar goed, ik zal alvast wat info geven:

Het grootste probleem bij een CRX is roest: de wielkasten beginnen het eerst. De type 1 heeft ook nogal eens last van roest aan de bodemplaat, dan is het al gauw einde oefening... Niet de meest ideale plaats om nieuw plaatwerk in te zetten.

Hier heb ik verder nog wat tips, eigenlijk geschreven voor een type 2, maar heel veel is ook toepasbaar op de type 1:

Waar moet je allemaal op letten als je voor een CRX gaat kijken......(Met dank aan Seti20)

Uiteraard moet je een proefritje maken.
Maakt de auto eigenaardige geluiden?

Een CRX zou heel soepel moeten lopen,.. motor loopt rustig, en geen tikkende en/of bonkende geluiden.

Over hobbels: loopt er niets aan, geen rare geluiden. Blijft auto rechtdoor rijden? (rubbers)
De achterwiel ophanging wil, zeker bij de modellen voor 1990 nogal es piepen/kraken.

Zoek een open parkeerplaats.
Stuur volledig in, en geef flink gas (zorg dat je niet uit de bocht vliegt).
Hoor je een tikkend geluid? Voelt het over dragen van de kracht op de wielen wel gelijkmatig? (homokineet).

Start de auto, en laat de koppeling los.
Doe dat met je deur open (in zn vrij natuurlijk)
Als je op het moment dat je de koppeling op laat komen een geluidje, zoemend of tikkend, gaat horen dan kan dat duiden op een probleem met de koppeling/drukgroep.
ALs je m in zn 1 zet, en koppeling op laat komen... en tikkende/krakende geluiden hoort.. dan kan dat de bak zijn.

Zet de auto op de brug.
Let dan op roest.
Let dan meteen op alle ophang rubbers. Beweeg de wielen alle kanten op... kijk of er speling in zit. Net als de rubbers.

Gescheurde rubbers zijn een bekend probleem met verkeerd verlaagde auto's.

Gescheurde rubbers kunnen ook duiden op een "ragbak" en ruw weggedrag op drempels enzo.

Steenslag kan duiden op hetzelfde.

In welke staat is het interieur?
Deze plastic panelen zijn lastig te vinden, prijzig, en een BITCH om te vervangen! Je kan bij een CRX nergens fatsoenlijk bij.

Als de auto met respect behandeld is, dan kan dat alleen maar goed nieuws zijn.

Wees niet bang om van alles te vragen,... en schaam je niet om in elk hoekje en kiertje te kijken.

Een auto wassen is deel 1. Maar water kan in hoekjes en gaatjes roest veroorzaken.
Zoek een rex die er HEEL slecht bij staat.
Dan weet je wat er zoal mis kan gaan, en waar je op moet letten.

Roestend dakje. We kennen het allemaal.
Op het eerste gezicht lijkt dit simpel op te lossen.
Helaas is door de constructie van het dakje een nieuw plaatje inlassen bijna onmogelijk. En als het al lukt is het amper netjes te krijgen.
Een gebruikt dakje in goede staat vinden is om duidelijke redenen een hele truuk.

En nieuwe dakjes zijn heel prijzig.

Aanlopende zuigers / remklauwen.
Een bekend en kostbaar probleem. Om het niet eens over onveilig te hebben.
Reviseren is meestal een tijdelijke oplossing (30.000-50.000 km)

Vastzittende handrem, al dan niet gepaard met een vastzittende remklauw.
Een vast zittende kabel is zelfs vrij simpel zelf te doen.

Spuit de hele zooi in met siliconen spray, en trek de handrem losjes aan. Zet hem in zn 1 en laat koppeling opkomen. Als je gaat rijden, trek je m vol weer aan.
Idem herhalen in achteruit.

Laten vervangen van kabel kost 100-150 gulden.

Hoe voelt de versnellings pook in de versnelling.
Ondanks dat alle CRXen anders schakelen na 10-12 jaar gebruik... Het pookje zou vrij soepel in de versnelling moeten vallen. Maar wel met een *tik*.
Als de bak aanvoelt als een kopje koffie is er dus iets mis.

"goed ingereden" is slap gelul.

Laat je vooral geen poot uitdraaien!

Succes.

Bron: http://www. crxclubholland.com/cgi-bin/ikonbaord.cgi
Don't let my username fool you...
pi_19719237
Thx voor de info, eerlijk gezegd had ik dat al gelezen, maar dus ik moet uitkijken voor roest. Ik wil serieus een type 1 kopen. Ten eerste is het een betrouwbare wagen, ten tweede vragen ze er geen woekerprijzen voor.

Maar ik denk dus nu effetjes na. Eerst rijbewijs en dan auto halen, of na de rijbewijs een wagen halen... Ik verveel me nu dood, en wil een auto om een beetje mee te klooien (je weet wel, opknappen enz. enz.).
pi_19723074
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 01:06 schreef yup het volgende:
Thx voor de info, eerlijk gezegd had ik dat al gelezen, maar dus ik moet uitkijken voor roest. Ik wil serieus een type 1 kopen. Ten eerste is het een betrouwbare wagen, ten tweede vragen ze er geen woekerprijzen voor.

Maar ik denk dus nu effetjes na. Eerst rijbewijs en dan auto halen, of na de rijbewijs een wagen halen... Ik verveel me nu dood, en wil een auto om een beetje mee te klooien (je weet wel, opknappen enz. enz.).
Als je een otoo wilt opknappen is een Corolla Coupe opzich ook leuk (sorry voor oogkleppen )
Koop er een in slechte staat voor weinig (moet je wel goed zoeken), dan verdien je er ook veel mee, een orginele corolla coupe in goede staat is namelijk een hoop centjes waard, helaas is dit een van de laatste Toyota's die erg roesten...

extra voordeel van coupe @ crx:
achterwielaandrijving
pi_19724300
Koop een Nissan 200sx

Minder mee geragged en heel erg goed te tunen en daarbij standaard al veel sneller dan een CRX
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_19724742
Tommy: Corolla AE86 (Hachiroku, je weet wel) lijkt me een extreem leuk bak (NIEMAND heeft die hier), maar ze zijn zeldzaam en duur...

GWD: Nissan 200sx is ook een goeie keus, maar ik denk dat ie wel meer onderhoud nodig heeft. En je weet maar nooit of die turbo wel of niet vervangen moet worden. Ze zijn best wel duur. Ik heb het liefst een wagen onder de 1000 euro.

Een Alfa 33 (1.7i 16v natuurlijk!) kan ook, maar die zal zeker niet zo betrouwbaar zijn als de CRX, maar 33 type 3 roest niet en kost geen drol. Ze hebben ook een extreme wegligging door lage gewicht en laag zwaartepunt door boxermotor.
pi_19724897
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 12:48 schreef yup het volgende:
Tommy: Corolla AE86 (Hachiroku, je weet wel) lijkt me een extreem leuk bak (NIEMAND heeft die hier), maar ze zijn zeldzaam en duur...
Je hebt 2 types met de AE86 de "trueno" en die heeft in NL bijna niemand en de AE86 coupe.. deze is wel in NL geleverd en die kan je dus wel vinden..



trueno


Coupe , wel in NL geleverd... (deze niet dit is een GT APEX)
pi_19725026
Je kent Initial D? Ik wil de auto die Takumi heeft ---> extreem zeldzaam (de auto op de eerste foto dus). De coupe is ook best zeldzaam, en als er wel een is vragen ze woekerprijzen d'rvoor.

(Sprinter Trueno is het toch?)


pi_19725256
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 13:00 schreef yup het volgende:
Je kent Initial D? Ik wil de auto die Takumi heeft ---> extreem zeldzaam (de auto op de eerste foto dus). De coupe is ook best zeldzaam, en als er wel een is vragen ze woekerprijzen d'rvoor.

(Sprinter Trueno is het toch?)

[afbeelding]
Die auto wordt in NL Corolla Coupe genoemd maar in Japan is het Sprinter.
Op het plaatje is dus een Sprinter Trueno hier zeeer zeldzaam, in japan zijn er opzich meer Trueno's, alleen dat type met die aanpassingen is idd zeldzaam (APEX GT e.d.).. heerlijke auto met super goede balans.. de coupe hebben wij thuis gehad en die had al een goede balans dus die Trueno MOET helemaal top zijn

persoonlijk ben ik totaal verliefd op de Coupe
pi_19734935
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 13:08 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Die auto wordt in NL Corolla Coupe genoemd maar in Japan is het Sprinter.
Op het plaatje is dus een Sprinter Trueno hier zeeer zeldzaam, in japan zijn er opzich meer Trueno's, alleen dat type met die aanpassingen is idd zeldzaam (APEX GT e.d.).. heerlijke auto met super goede balans.. de coupe hebben wij thuis gehad en die had al een goede balans dus die Trueno MOET helemaal top zijn

persoonlijk ben ik totaal verliefd op de Coupe
Van alle Japanse auto's, is die Sprinter Trueno mijn lievelings auto. Ik heb zelfs liever dat ding dan een Skyline. Maar bestaan ze in left wheel versies? (Dus links stuur?). Als ik een beetje geld heb lijkt me echt leuk om zoeits van een ander land te importeren
  dinsdag 8 juni 2004 @ 22:31:37 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_19739638
En Yup, wanneer is de begrafenis?

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_19740274
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 22:31 schreef Herr.Flick het volgende:
En Yup, wanneer is de begrafenis?

?
  woensdag 9 juni 2004 @ 00:02:58 #13
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_19742322
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 22:52 schreef yup het volgende:

[..]

[afbeelding] ?
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  woensdag 9 juni 2004 @ 00:36:39 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_19742995
Yup, dacht trouwens dat je zo opelminded was? Zwicht je toch voor een japans naaimachientje?
Vampire Romance O+
pi_19746032
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 22:31 schreef Herr.Flick het volgende:
En Yup, wanneer is de begrafenis?

als je het over die CRX hebt is het goed
maar waag het niet om een slecht woord over de AE86 te zeggen
pi_19748984
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 00:36 schreef MouseOver het volgende:
Yup, dacht trouwens dat je zo opelminded was? Zwicht je toch voor een japans naaimachientje?
Opelminded? Heb hoogstens geen afkeer tegen Opeltjes, klaar , als je ziet wat voor alternatieven ik geef (Alfa 33, CRX, Toyota Coupe) zie je dat ik helemaal geen merk-fan-boy ben. En een leuke Opel is duurder dan een CRX type 1. Een Kadett GSi 16v kan ook, maar ben echt bang dat de hele auto verrot is, de motor-onderdelen zijn ook niet echt goedkoop te noemen.
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 09:11 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

als je het over die CRX hebt is het goed
maar waag het niet om een slecht woord over de AE86 te zeggen
AE86 worden toch rijdende doodskisten genoemd?
pi_19749019
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:28 schreef yup het volgende:

[..]

AE86 worden toch rijdende doodskisten genoemd?
ze zijn link op de limiet
pi_19749072
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:30 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

ze zijn link op de limiet
Ik denk dat Flick-dude het over de AE86 had
pi_19749127
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:31 schreef yup het volgende:

[..]

Ik denk dat Flick-dude het over de AE86 had
Die hufter von ze Gestapo??
doodskist of niet.. ik blijf verliefd op de AE86 coupe
pi_19749535
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 19:42 schreef yup het volgende:

[..]

Van alle Japanse auto's, is die Sprinter Trueno mijn lievelings auto. Ik heb zelfs liever dat ding dan een Skyline. Maar bestaan ze in left wheel versies? (Dus links stuur?). Als ik een beetje geld heb lijkt me echt leuk om zoeits van een ander land te importeren
de sprinter trueno met het stuur links bestaat zeker, in america zijn ze geleverd als Corolla GTS (trueno) en b.t.w. de sprinter trueno is niet alleen van het type AE86 maar ook van types daarna b.v. de AE92 e.d.

Sprinter Trueno AE92 met daarnaast een AE86 trueno
pi_19749571
Hmmm thx voor de info, maar is het alleen in de VS geleverd of ook andere landen? (LHD ajb).
pi_19749897
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 11:48 schreef yup het volgende:
Hmmm thx voor de info, maar is het alleen in de VS geleverd of ook andere landen? (LHD ajb).
LHD volgens mij alleen in de VS...
pi_19751481
Ok dat weten we ook weer.

Maar dus bij de CRX type 1 moet je gewoon opletten dat het geen roestbak is? Motorisch standaardprocedure dus? (kijken of ie geen olie lekt, kijken of ie niet tikt enz. enz.). Het gaat om de 1.6i 16v met 125 pk's he!
pi_19751671
125 pk... is een Corolla GTi niks dan?
pi_19751926
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:04 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
125 pk... is een Corolla GTi niks dan?


Dat ziet er niet uit man
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')