Ik zou je vraag eens posten bij een Honda forum, maar goed, ik zal alvast wat info geven:
Het grootste probleem bij een CRX is roest: de wielkasten beginnen het eerst. De type 1 heeft ook nogal eens last van roest aan de bodemplaat, dan is het al gauw einde oefening... Niet de meest ideale plaats om nieuw plaatwerk in te zetten.
Hier heb ik verder nog wat tips, eigenlijk geschreven voor een type 2, maar heel veel is ook toepasbaar op de type 1:
Waar moet je allemaal op letten als je voor een CRX gaat kijken......(Met dank aan Seti20)
Uiteraard moet je een proefritje maken.
Maakt de auto eigenaardige geluiden?
Een CRX zou heel soepel moeten lopen,.. motor loopt rustig, en geen tikkende en/of bonkende geluiden.
Over hobbels: loopt er niets aan, geen rare geluiden. Blijft auto rechtdoor rijden? (rubbers)
De achterwiel ophanging wil, zeker bij de modellen voor 1990 nogal es piepen/kraken.
Zoek een open parkeerplaats.
Stuur volledig in, en geef flink gas (zorg dat je niet uit de bocht vliegt).
Hoor je een tikkend geluid? Voelt het over dragen van de kracht op de wielen wel gelijkmatig? (homokineet).
Start de auto, en laat de koppeling los.
Doe dat met je deur open (in zn vrij natuurlijk)
Als je op het moment dat je de koppeling op laat komen een geluidje, zoemend of tikkend, gaat horen dan kan dat duiden op een probleem met de koppeling/drukgroep.
ALs je m in zn 1 zet, en koppeling op laat komen... en tikkende/krakende geluiden hoort.. dan kan dat de bak zijn.
Zet de auto op de brug.
Let dan op roest.
Let dan meteen op alle ophang rubbers. Beweeg de wielen alle kanten op... kijk of er speling in zit. Net als de rubbers.
Gescheurde rubbers zijn een bekend probleem met verkeerd verlaagde auto's.
Gescheurde rubbers kunnen ook duiden op een "ragbak" en ruw weggedrag op drempels enzo.
Steenslag kan duiden op hetzelfde.
In welke staat is het interieur?
Deze plastic panelen zijn lastig te vinden, prijzig, en een BITCH om te vervangen! Je kan bij een CRX nergens fatsoenlijk bij.
Als de auto met respect behandeld is, dan kan dat alleen maar goed nieuws zijn.
Wees niet bang om van alles te vragen,... en schaam je niet om in elk hoekje en kiertje te kijken.
Een auto wassen is deel 1. Maar water kan in hoekjes en gaatjes roest veroorzaken.
Zoek een rex die er HEEL slecht bij staat.
Dan weet je wat er zoal mis kan gaan, en waar je op moet letten.
Roestend dakje. We kennen het allemaal.
Op het eerste gezicht lijkt dit simpel op te lossen.
Helaas is door de constructie van het dakje een nieuw plaatje inlassen bijna onmogelijk. En als het al lukt is het amper netjes te krijgen.
Een gebruikt dakje in goede staat vinden is om duidelijke redenen een hele truuk.
En nieuwe dakjes zijn heel prijzig.
Aanlopende zuigers / remklauwen.
Een bekend en kostbaar probleem. Om het niet eens over onveilig te hebben.
Reviseren is meestal een tijdelijke oplossing (30.000-50.000 km)
Vastzittende handrem, al dan niet gepaard met een vastzittende remklauw.
Een vast zittende kabel is zelfs vrij simpel zelf te doen.
Spuit de hele zooi in met siliconen spray, en trek de handrem losjes aan. Zet hem in zn 1 en laat koppeling opkomen. Als je gaat rijden, trek je m vol weer aan.
Idem herhalen in achteruit.
Laten vervangen van kabel kost 100-150 gulden.
Hoe voelt de versnellings pook in de versnelling.
Ondanks dat alle CRXen anders schakelen na 10-12 jaar gebruik... Het pookje zou vrij soepel in de versnelling moeten vallen. Maar wel met een *tik*.
Als de bak aanvoelt als een kopje koffie is er dus iets mis.
"goed ingereden" is slap gelul.
Laat je vooral geen poot uitdraaien!
Succes.
![]()
Bron: http://www. crxclubholland.com/cgi-bin/ikonbaord.cgi