abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juni 2004 @ 07:36:49 #1
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19697432
Hallo,
Ik ga misschien mijn eigen luidsprekercabinet bouwen voor aan m'n gitaar.

Dit staat er in de handleiding van m'n 15w 8ohm 1×8" versterker:
quote:
2. EXTENSION SPEAKER Jack
This is where you can connect an 8W extension speaker
cabinet.
IMPORTANT NOTE: Connecting an extension
speaker here mutes the internal speaker. For optimum
performance we strongly recommend the following:
a) Only use extension cabinets with an impedance
of 8 Ohms or more (e.g. 16 Ohms) with your
Pathfinder 15/15R combo. NEVER use a lower
impedance (e.g. 4 Ohms) or damage could result.
WARNING: If you use an extension cabinet
with an impedance of more than 8 Ohms your
Pathfinder 15/15R’s output power will be
reduced – it only produces its full output of 15
Watts when presented with an 8 Ohm speaker
load.
b) DO NOT use a speaker cabinet with a Wattage
rating that is less than 15 Watts. If you ignore this
warning, you could end up blowing a speaker –
and that’s not recommended!
c) ALWAYS use a good quality speaker cable
(unshielded) to connect an external cabinet –
NEVER use a guitar (shielded) cable
Houd dit nou in dat het niet uitmaakt hoeveel watt de cabinet word, alleen maar hoeveel ohm?
Ze hebben me verteld dat als je 2 luidsprekers pakt dat het geluid dan harder word en dat is de bedoeling, anders vind ik het vrij zinloos om een cabinet te bouwen.

Wat voor luidsprekers heb ik hiervoor nodig? (ik heb namelijk bijna geen verstand van dit soort zaken)

Ik moet dit weten zodat ik kan gaan kijken hoe duur het me gaat worden, anders begin ik er niet aan.

Alvast bedankt!
Groeten, Ton
feest
pi_19697690
ik heb eens een cabinet gebouwd met 2x 12" celestion speakers.
Gewoon een grote kast met 2 grote gaten en gevuld met glaswol. werkt nog steeds uitstekend.
Kosten per speaker zo'n 150 euro, hout paar tientjes, handvat en connector paar tientjes.
Denk dat je voor 400 euro een heel eind bent.
May I say, what a SMASHING blouse you have on?
pi_19698009
Tja,ik denk dat je beter een meer vermogen versterker kan kopen.8 watt is natuurlijk niks!Het enigste wat je kan met twee speakers is die in serie zetten zodat je dan 16 ohm krijgt.Parallel zou ik niet doen,want dan krijg je 4 ohm en zo'n versterker heeft het al moeilijk met de pieken die een gitaar opwekt......Dus dan hem zwaarder belasten met die 4 ohm is niet aan te bevelen......Koop je echter een versterker van zeg 50 of 100 watt heb je veel meer reserve en zou je dat wel kunnen doen.....
Minder dan 50 watt zou ik niet doen,de toename in geluid is dan gering!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  maandag 7 juni 2004 @ 16:04:19 #4
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19704834
Deze is niet meer van toepassing, het is dus niet zo vreselijk duur dat ik beter een dikke versterker kan kopen.

Ga een post naar onder.

[ Bericht 82% gewijzigd door Big_Boss_Man op 07-06-2004 16:22:27 (jaja, dat staat hier boven.) ]
feest
  maandag 7 juni 2004 @ 16:05:13 #5
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19704864
quote:
Op maandag 7 juni 2004 09:09 schreef LowJoe het volgende:
Tja,ik denk dat je beter een meer vermogen versterker kan kopen.8 watt is natuurlijk niks!Het enigste wat je kan met twee speakers is die in serie zetten zodat je dan 16 ohm krijgt.Parallel zou ik niet doen,want dan krijg je 4 ohm en zo'n versterker heeft het al moeilijk met de pieken die een gitaar opwekt......Dus dan hem zwaarder belasten met die 4 ohm is niet aan te bevelen......Koop je echter een versterker van zeg 50 of 100 watt heb je veel meer reserve en zou je dat wel kunnen doen.....
Minder dan 50 watt zou ik niet doen,de toename in geluid is dan gering!
't Is een 15watt versterker.
-- Dit is ook niet meer van toepassing. Ga een post naar onder. --

[ Bericht 6% gewijzigd door Big_Boss_Man op 07-06-2004 16:23:05 (Lijkt net ganzenbord, hè?) ]
feest
  maandag 7 juni 2004 @ 16:18:32 #6
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19705188
Hé lieve mensen,
Celestion is een heel goed speaker merk he, en de enige speaker die ik zou kunnen gebruiken is de super 8.
http://professional.celes(...)eral_specs.asp?ID=11 Er staat "Nominal impedance (Ω) 4/8" Hoe zit dat, 4 en 8??
Ik heb ergens gezien dat ie 30 euro kost, dat is een mooie prijs!

Hoeveel heb ik er dan nodig als ik een 8ohm cabinet wil bouwen? En is ie dan 15watt, dat cabinet?
feest
  maandag 7 juni 2004 @ 18:49:49 #7
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19709033
Moeten het 2 of 4 speakers zijn? Kan iemand mij dit uitleggen, ik snap hier niet veel van en een beetje uitleg is wel handig als ik zoiets ga bouwen.
feest
  maandag 7 juni 2004 @ 23:00:52 #8
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_19715911
Je kan ook voor eminence gaan, die maken ook mooie gitaar speakers.

Als je een 8 ohm cabinet wilt bouwen heb je of 1 8 ohm speaker of 2 4 ohm speakers in serie nodig.
pi_19720301
je bent goed gek om voor een 8 watt versterkertje of 15 of voor mijn part 50 watt een extra speaker te bouwen, ikzelf zou de hele versterker weggooien en toch eens kijken naar een beetje marshallkast, eventueel combo van min. 80 Watt.
Zo'n speaker levert je in een 15 watt versterker helemaal geen meerwaarde op.Alleen maar kosten, die je beter kan besteden aan een echte gitaarversterker.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 15:34:29 #10
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19729290
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 02:45 schreef marinatos het volgende:
je bent goed gek om voor een 8 watt versterkertje of 15 of voor mijn part 50 watt een extra speaker te bouwen, ikzelf zou de hele versterker weggooien en toch eens kijken naar een beetje marshallkast, eventueel combo van min. 80 Watt.
Zo'n speaker levert je in een 15 watt versterker helemaal geen meerwaarde op.Alleen maar kosten, die je beter kan besteden aan een echte gitaarversterker.
Ik heb op een Voxforum gehoord dat een Pathfinder15/15R met een cabinet behoorlijk flink te keer gaat, als je wel meer dan 1 luidspreker hebt voor meer luchtverplaatsing. En zo erg duur en moeilijk is een kabinet nou ook weer niet om te maken en ik denk dat mensen ook best wel geld overhebben voor zo'n cabinet als ik er zo'n goede speakers in zet en het goed afwerk. (mensen met een Vox Pathfinder 15/15R, Roland Cube15 ofzo)

Met 1 8Ω 15W luidspreker in serie aansluit kan ik dus een 8Ω 15W cabinet maken, maar ik wil het doen met meerdere luidsprekers. Hoe moet ik ze dan aansluiten en hoeveel heb ik er nodig voor een 8Ω 15W kast?

Alvast bedankt!
feest
pi_19729759
quote:
Op maandag 7 juni 2004 16:18 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Celestion is een heel goed speaker merk he, en de enige speaker die ik zou kunnen gebruiken is de super 8.
Je kan in principe elke speaker gebruiken hoor... deze die je hier noemt is 8" (inch, een kleintje dus). In de meeste van die typische marshall kasten zitten 4x12" luidsprekers (4 van 12").

Qua ohmage heb je voor jouw versterker in ieder geval 8 Ohm nodig, 16 mag dus ook alleen zal je geluid dan wel zachter worden (je kan dus het beste de impedantie gewoon matchen). Over serie/parallel schakelen en ohmage moet je maar even googlen voor formules.

Met je 15 watt versterkertje zal je die speakers niet zo snel opblazen (het wattage wat wordt opgegeven bij die speakers is het maximale wat ze kunnen handlen, twee speakers van 15watt kunnen dus een 30watt versterker aan).

kijk ook eens naar http://www.webervst.com, zijn ook goeie speakers.

Verder zou ik als ik jouw was eerst maar eens een 4x12 op je pathfinder aansluiten om te horen of het wat opleverd. Ik zou in iedergeval een buizen versterker (15/30watt 1x12") overwegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door epic op 08-06-2004 16:24:12 ]
  dinsdag 8 juni 2004 @ 16:06:22 #12
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19730122
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 15:53 schreef epic het volgende:

[..]

Je kan in principe elke speaker gebruiken hoor... deze die je hier noemt is 8" (inch, een kleintje dus). In de meeste van die typische marshall kasten zitten 4x12" luidsprekers (4 van 12").

Qua ohmage heb je voor jouw versterker in ieder geval 8 Ohm nodig, 16 mag dus ook alleen zal je geluid dan wel zachter worden (je kan dus het beste de impedantie gewoon matchen). Over serie/parallel schakelen en ohmage moet je maar even googlen voor formules.

Met je 15 watt versterkertje zal je die speakers niet zo snel opblazen (het wattage wat wordt opgegeven bij die speakers is het maximale wat ze kunnen handlen, twee speakers van 15watt kunnen dus een 30watt versterker aan).

kijk ook eens naar ww.webervst.com, zijn ook goeie speakers.

Verder zou ik als ik jouw was eerst maar eens een 4x12 op je pathfinder aansluiten om te horen of het wat opleverd. Ik zou in iedergeval een buizen versterker (15/30watt 1x12") overwegen.
Hij moet harder.
Ik kan eens langs gaan bij de winkel waar ik m'n versterker (en gitaar ook) gekocht hebt, en dan vraag ik of ik de versterker eens op een cabinet kan aansluiten, maar ik weet niet wat dat voor mijn keuze precies veranderd. Die 4×12" cabinetten hebben meestal meer dan 150watt, is het dan niet logisch dat er geen geluid meer uitkomt? (misschien heb ik het fout, ik heb daar niet zo veel verstand van)
feest
pi_19730468
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 16:06 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Die 4×12" cabinetten hebben meestal meer dan 150watt, is het dan niet logisch dat er geen geluid meer uitkomt? (misschien heb ik het fout, ik heb daar niet zo veel verstand van)
Klopt wel een beetje, die 150Watt speakers zijn natuurlijk veel zwaarder (magneten enzo), zodat je 15W versterker veel harder moet werken om ze in beweging te krijgen, dit heeft dus wel invloed op het geluid.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 16:38:19 #14
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19731002
Als ik een 8Ω cabinet wil bouwen kan ik kiezen uit 1×8Ω of 2×16Ω. Die 16Ω hebben altijd veel meer watt en zijn stukken duurder.
feest
pi_19731160
Bij de specificaties moet staan hoeveel Db hij produceert bij 1 watt input signaal.Als je gewoon veel geluid wilt (maar dat hoeft niet het beste geluid te zijn!!!) neem je eentje die het meeste db's heeft.....
Als dat tenminste bij de specificaties staat.In mijn tijd stond er niet bij.....
pi_19731282
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 16:38 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Als ik een 8Ω cabinet wil bouwen kan ik kiezen uit 1×8Ω of 2×16Ω. Die 16Ω hebben altijd veel meer watt en zijn stukken duurder.
Tuurlijk!Zit meer koper op de spreekspoel..........Maar als je twee speakers van 8 ohm in serie zet(dat is de + van de draad uit de versterker op de + van de 1e speaker,de - van de draad uit de versterker op de - van de tweede speaker en dan een draadje tusen de - van de eerste en de + van de tweede) dan heb je ook 16 ohm....En als je die combinatie weer parallel zet met zo'n zelfde combinatie heb je weer 8 ohm.
pi_19731320
Kan je er 4 van 8Ω kopen en zo aansluiten:
  dinsdag 8 juni 2004 @ 17:16:04 #18
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19731943
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 16:49 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Tuurlijk!Zit meer koper op de spreekspoel..........Maar als je twee speakers van 8 ohm in serie zet(dat is de + van de draad uit de versterker op de + van de 1e speaker,de - van de draad uit de versterker op de - van de tweede speaker en dan een draadje tusen de - van de eerste en de + van de tweede) dan heb je ook 16 ohm....En als je die combinatie weer parallel zet met zo'n zelfde combinatie heb je weer 8 ohm.
Dat is een ruig idee!
Dan heb ik dus 4 van die 8Ω 15W speakers. Hoeveel watt is m'n cabinet dan?
feest
pi_19731944
Precies!Is zo wat duidelijker......
pi_19731966
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 17:16 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Dat is een ruig idee!
Dan heb ik dus 4 van die 8Ω 15W speakers. Hoeveel watt is m'n cabinet dan?
4 x 15 =??
  dinsdag 8 juni 2004 @ 17:17:47 #21
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19731983
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 17:17 schreef LowJoe het volgende:

[..]

4 x 15 =??
60

Trekt m'n amp dat wel? Of hoor ik dan (bijna) niets meer?

[ Bericht 5% gewijzigd door Big_Boss_Man op 08-06-2004 17:51:18 ]
feest
pi_19735808
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 17:17 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

60

Trekt m'n amp dat wel? Of hoor ik dan (bijna) niets meer?
Oja,daar heeft ie geen moeite mee!Het is niet helemaal zo dat als je een box hebt die veel vermogen kan hebben dat je versterker daar moeite mee heeft,andersom wel.Dus een box die weinig vermogen kan hebben op een groot vermogen versterker.Daar bij heb je ook nog een combinatie van gelijk vermogen box/versterker,dan kan je box toch nog kapot gaan door dat de versterker vlugger gaat clippen en dus dan gelijkstroom door de spreekspoel stuurt en daar is ie niet blij mee met als gevolg overlijden!
  dinsdag 8 juni 2004 @ 21:12:51 #23
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19737350
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 20:16 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Oja,daar heeft ie geen moeite mee!Het is niet helemaal zo dat als je een box hebt die veel vermogen kan hebben dat je versterker daar moeite mee heeft,andersom wel.Dus een box die weinig vermogen kan hebben op een groot vermogen versterker.Daar bij heb je ook nog een combinatie van gelijk vermogen box/versterker,dan kan je box toch nog kapot gaan door dat de versterker vlugger gaat clippen en dus dan gelijkstroom door de spreekspoel stuurt en daar is ie niet blij mee met als gevolg overlijden!
Maar komt er dan wel meer volume uit?

M'n gitaarleraar zei dat ik beter een grote luidspreker kan gebruiken. Zijn er geschikte luidsprekers die groter zijn?
EDIT: als ik een 10" 8Ω 30W, hoe veel beter en luider word mijn geluid dan?

[ Bericht 4% gewijzigd door Big_Boss_Man op 08-06-2004 22:18:45 ]
feest
  dinsdag 8 juni 2004 @ 22:47:56 #24
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_19740164
Misschien is het ook wel een goed idee om te vertellen dat de speaker in m'n combo gedempt word als er een cabinet op word aangesloten.
feest
pi_19742142
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 21:12 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Maar komt er dan wel meer volume uit?

M'n gitaarleraar zei dat ik beter een grote luidspreker kan gebruiken. Zijn er geschikte luidsprekers die groter zijn?
EDIT: als ik een 10" 8Ω 30W, hoe veel beter en luider word mijn geluid dan?
4 x 10 inch luidspreker conus zet meer lucht in beweging als 1 x 40 inch speakerconus!Want die hebben een soort van vierkant wat wordt uit gestoten en die 40 inch alleen maar een rond stuk.En vierkant is nog altijd meer als rond.......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')