Als je slaggitaar speelt "zweeft" je rechtehrand gewoon boven de snaren. Als je soleert of bepaalde snaren moet raken, kan je het beste je pink onder de snaren zetten (ten minste, als je met plectrum speelt). Als je met vingers speelt met vallende wisselslag (apoyando) zet je je duim boven de snaren. Als je plukt met je vingers (tirando) is het oefenen geblazen!quote:Op zondag 13 juni 2004 18:02 schreef GF het volgende:
Ik heb sinds vrijdag dan ook eindelijk een elektrische gitaarNa bijna een halfjaar akoestisch gespeeld te hebben. Toch moet ik redelijk wennen nu. Smallere hals etc.
Ik weet niet goed waar ik m'n rechterhand laten moeten. Zodat ik op gevoel (blind) de juiste snaren kan aanslaan in een redelijk tempo. Waar laten jullie je hand?
Verder nog wat vraagjes: de 2 tone knoppen op je gitaar; wat hebben die precies voor effect? Ik heb 2 singecoil en een humbucker. Ik heb een Fender versterker, wat kan ik precies met de reverb?
De gitaar is btw eem Squier Affinity Fat Strat (limited edition) en de amp een Fender Frontman 15R.
Kicken! (letterlijk ook nogquote:Op maandag 14 juni 2004 12:59 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of ze er verkeerd om opzitten. Het is gewoon handiger als "van je af draaien" omhoog stemmen is, en "naar je toe" omlaag. Als je het per ongeluk verkeerd om doet is dit geen ramp. Het ligt mijn insziens niet aan de D'addario snaren want die zijn gewoon goed (ik heb ze altijd en heb er nooit problemen mee).
Big_Boss, wat zijn je eerste ervaringen met je Boss Pedaaltje?
quote:
/me=Gitarist ziet een overeenkomst, Big_Boss_Man die een Boss pedaaltje koopt!![]()
Ik vond die 7-string van de gitarist van Vai (de rechter, ben z'n naam even kwijt) wel erg leukquote:Op maandag 14 juni 2004 15:57 schreef --H-I-M-- het volgende:
Zo, ben net terug van arrow! Alice cooper en satriani waren echt ontzettend gaaf!!!!!
Wat heb ik daar trouwens mooie gitaren gezien zeg!!!
Niet dat ik ga zeiken ofzo, het is wel ruig en het is per slot van rekening een distortion pedaal. Dus ik denk dat ik binnen een paar maanden eens ga kijken voor een Boss Super Overdrive. (super overdrive is 40 euro goedkoper dan de overdrive van boss!!)quote:Op maandag 14 juni 2004 15:12 schreef Gitarist het volgende:
Te veel distortion? Is dat niet te regelen met een of ander knopje? Anders moet je nog eens een overdrive pedaaltje kopen.
Bedankt voor je tips en advies. Ik ga wel een beetje rommelen. Ik zal alleen eerst nieuwe snaren moeten hebben. Bij het stemmen heb ik te strak zitten draaien en brak m'n D snaar en gelijk ook m'n Aquote:Op maandag 14 juni 2004 13:04 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Heb je een foto van die limited edition??? Ik wil hem wel zien!
Zo doe ik 't ook... Maar als je tremelo's (zo heet dat toch?) speelt? Ikzelf houd hierbij m'n pink en soms m'n ringvinger op de gitaar, maar m'n neef laat z'n hand erboven zweven. En moet je bij tremelo eigenlijk je hele onderarm bewegen, of alleen je hand/plectrum-vingers?quote:Op maandag 14 juni 2004 13:04 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Als je slaggitaar speelt "zweeft" je rechterand gewoon boven de snaren. Als je soleert of bepaalde snaren moet raken, kan je het beste je pink onder de snaren zetten (ten minste, als je met plectrum speelt). Als je met vingers speelt met vallende wisselslag (apoyando) zet je je duim boven de snaren. Als je plukt met je vingers (tirando) is het oefenen geblazen!
Nee, ik bedoel dat je één snaar heel snel speelt zegmaar.. euhm, even kijken waar ik het ookalweer tegen kwam...quote:Op maandag 14 juni 2004 21:12 schreef Gitarist het volgende:
Ik denk dat je bedoelt het bedienen van de tremolo-arm???
In dat geval is het het handigst als je je (ten minste zo deed ik het ten tijde dat ik nog een gitaar met tremolo had) pink, ringvinger en middelvinger om de arm heenslaat en je plectrum tussen duim en wijsvinger inhoudt. Zo haal je de coördinatie uit je tremolo-pook.
Ik beweeg trouwens alleen m'n hand.
De term "tremolo-picking" zoals die op deze site wordt gebruikt kende ik nog niet, en ik zou ook niet weten wat ze er mee bedoelen en hoe dat moet klinken ('k ben geen Metal-kenner).quote:Op maandag 14 juni 2004 21:36 schreef Credence het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat je één snaar heel snel speelt zegmaar.. euhm, even kijken waar ik het ookalweer tegen kwam...
Hier was het: http://metaltabs.com/tab/3999/
De eerste gitaar bij de tweede riff dus, misschien niet het beste voorbeeld ervoor, maar kan even geen ander nummer bedenken waar het in zit..
Ja hoor, dit is het goede topic ervoor.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:52 schreef robbish het volgende:
ff een vraagje tussendoor....ik weet niet of het helemaal het goede topic is maar:
hoe speel je een G/F# accoord ??
ik wou net het zelfde gaan postenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:55 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Ja hoor, dit is het goede topic ervoor.
G/F# betekend een G akkoord met een F# in de bas. Bij het "kleine" G akkoord speel je dit dus als:
2 2 0 0 (3) 3
Je leest hierbij van links (de dikke e-snaar) naar rechts (de dunne e-snaar). Het getal tussen haakjes zou je kunnen spelen, maar je zou ook een losse snaar kunnen gebruiken (dus de b i.p.v. de d).
Denk aan het overgrote deel van Dick Dale's repertoire (Misirlou van de Pulp Fiction soundtrack ken je vast wel).quote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:53 schreef Gitarist het volgende:
De term "tremolo-picking" zoals die op deze site wordt gebruikt kende ik nog niet, en ik zou ook niet weten wat ze er mee bedoelen en hoe dat moet klinken ('k ben geen Metal-kenner).
Ja dat stukje ken ik wel! Dat is dus inprincipe gewoon heel snel met je plectrum heen en weer gaan, en "elke slag" meenemen. Dus als je een downstroke doet een keer de snaar aanslaan, en als je een upstroke doet idem?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Denk aan het overgrote deel van Dick Dale's repertoire (Misirlou van de Pulp Fiction soundtrack ken je vast wel).
Dat geldt voor zo'n beetje elke gitaartechniek natuurlijkquote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:26 schreef Gitarist het volgende:
In dat geval dus een dure naam voor iets relatief simpels....
Precies jaquote:Op dinsdag 15 juni 2004 12:03 schreef Litpho het volgende:
[..]
Denk aan het overgrote deel van Dick Dale's repertoire (Misirlou van de Pulp Fiction soundtrack ken je vast wel).
Als ik dat zo zie staan wil ik eigenlijk niet weten hoe dat klinkt, ik denk dat het vrij ranzig klinkt als je dat in één keer neerplemptquote:Op dinsdag 15 juni 2004 11:52 schreef robbish het volgende:
ff een vraagje tussendoor....ik weet niet of het helemaal het goede topic is maar:
hoe speel je een G/F# accoord ??
Als ik dit zou spelen zou ik m'n pink onder de snaren zetten, anders is de coördinatie van je hand nogal moeilijk (alhoewel er mensen zijn die dat wel kunnen).quote:Op dinsdag 15 juni 2004 17:08 schreef Credence het volgende:
[..]
Precies jaHoe speelt men dat hier? Met/zonder vingers op gitaar? Hele onderarm/ alleen hand?
Op één snaar, zoals bij Misirlou, lukt 't me nog wel gemakkelijk, maar bij nummers waar je moet gaan wisselen van snaren en 't misschien nog iets sneller moet gaan doen, lukt 't niet meer. Vandaar vroeg ik me af wat de beste techniek is
Het klinkt vrij apart, omdat je i.p.v. de grondtoon een soort van groot septiem hebt.quote:Op woensdag 16 juni 2004 00:12 schreef f00l het volgende:
[..]
Als ik dat zo zie staan wil ik eigenlijk niet weten hoe dat klinkt, ik denk dat het vrij ranzig klinkt als je dat in één keer neerplempt
Het wordt vaak gebruikt als overgangetje - G - G/F# - Em. Of helemaal klassiek is: G - D/F# - Em...quote:Op woensdag 16 juni 2004 00:12 schreef f00l het volgende:
[..]
Als ik dat zo zie staan wil ik eigenlijk niet weten hoe dat klinkt, ik denk dat het vrij ranzig klinkt als je dat in één keer neerplempt
G - D/F# - Em is ook niet zo vreemd.... D/F# is gewoon de 1e omkering van een D akkoord, Bij G/F# praat je feitelijk over een G akkoord met een groot septime in de bas en dat noem ik ranzig... Als je tokkelt kan het nog wel okee klinken, maar ik vind het redelijk vies als je dat akoord ineens speelt, zoals ik zeiquote:Op woensdag 16 juni 2004 13:57 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Het wordt vaak gebruikt als overgangetje - G - G/F# - Em. Of helemaal klassiek is: G - D/F# - Em...
En over die plectrumtechniek: wij speelden Misirlou van Dick Dale altijd: meestal laat ik de onderkant van mijn hand op de brug leunen en komt de beweging uit mijn pols.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |