Een groot aantal van jullie hebben misschien een rijbewijs. Velen van ons, vragen zich af waarom.
Ik ben als eerste om toe te geven, dat een heer in het verkeer vaak een vrouw is, maar dat komt vaak omdat er een man achter rijdt met een snel reactievermogen.
Maar goed, ik wil niet generaliseren. Er zijn best wel vrouwen die goed auto kunnen rijden, ergens.
Het leek me daarom handig en veilig om de een paar punten op te noemen die de rijvaardigheid vergroten. Als jullie nou aan die punten denken als je weer eens in de auto stapt, dan zal het allemaal wel goedkomen.
- Bij het instappen, staat de stoel al op in de goede stand, hij hoeft dus niet helemaal naar voren geschoven te worden.
-Als je start, draai je gewoon de sleutel in het contact slot eventjes om, zodra de motor aanslaat hoef je de sleutel niet in die stand te houden, je laat de sleutel gewoon los.
-Ook voor het starten en tijdens het starten hoef je het gaspedaal niet helemaal in te trappen, sterker nog, je hoeft er vaak niet eens aan te komen.
We zijn al een heel stuk verder nu, de auto loopt zoals dat heet.
-Als je een auto met versnelling hebt, zit er vaak ook een koppelingpedaal, die zit meest links. Die moet je goed intrappen voordat je aan de versnellingspook zit. (de versnellingsppok, is dat stangetje met een knop er op, vaak rechts naast je)
-Je zet de auto in zijn 1, dat heb je wel geleerd tijdens je rijles, dus dat zal wel goedkomen. Je laat dan de koppeling langzaam opkomen en als je voelt dat de auto een héél klein beetje begint te rijden, geef je wat gas. Dus niet volgas en dan de koppeling langzaam op laten komen.
-Je rijdt nu, en geniet.
-Auto's van links hebben op een gelijkwaardige kruising géén voorrang, daar hoef je dus niet voor te stoppen.
-Bij bochten, dien je er op te letten, dat de stoepranden niet geraakt worden. Let op! Dit is zeer belangrijk.
-Binnen de bebouwde kom, mag je meestal 50 kilomeetr per uur, en soms 30, maar dat staat wel aangegeven. Die snelheid is de maximale snelheid en er iedereen gaat er van uit dat je dat dan ook gaat rijden. 20 Kilometer is echt te zacht.
Tot zover gaat alles wel goed. Maar je moet zo nu en dan ook eens uitstappen, bijvoorbeeld om een kratje bier voor je partner te halen. Dat betekend automatisch dat je moet parkeren. Daar zal ik enkele tips over geven.
-Bij het vinden van een parkeerplaats moet je er op letten, dat je auto er ook daadwerkelijk in past.
-Als een passende plek hebt gevonden, hoef je er niet een hele tijd naar te kijken. Je kan gewoon je auto parkeren, stilstaan op de rijbaan is namelijk nogal storend voor degene die achter je staat.
-Je kan, als de parkeerplaats groot genoeg is, vaak in één keer parkeren, dat moet je met een beetje gevoel doen. Twintig keer steken is echt niet nodig.
Achteruit parkeren is te moeilijk, doe dat gewoon maar helemaal niet. Denk niet: "Dat lukt me wel". Dat lukt je niet!
Eenmaal de boodschappen gehaald, loop je naar de auto, je pakt de autosleutel en doet de kofferbak open. Ook dit verdiend extra aandacht.
-Het rondje waar je je sleutel in moet steken, daar zit een soort van gleuf in. Daar moet je de sleutel insteken, en niet een paar keer ernaast. Dat geeft nogal wat lakschade.
-De kofferbak is vaak groot genoeg om je boodschappen in te kunnen plaatsen. Zorg ervoor dat het kratje bier als eerste uitgeladen kan worden. Dus laad die als laatste in.
De snelweg is een verhaal apart. Als je bovenstaande vaardigheden nog niet onder de knie hebt, dan is de snelweg een "No Go". Vrijvertaald, je blijft maar van de snelweg af.
Denk je echter dat je het wel aankan, dan ben ik nu al trots op je. We gaan het gewoon proberen.
-Als je de snelweg opgaat, dan doe je dat via een "oprit", hier dien je er voor te zorgen dat je snelheid al behoorlijk op loopt. Je komt dan automatisch op een invoegstrook. De invoegstrook is vaak lang genoeg om de snelheid, vaak 120, maar soms ook 100 kilometer per uur te halen. Als je die snelheid hebt gehaald, dan mag je invoegen, niet eerder!
-Kijk tijdens het invoegen in je spiegels. Niet om te kijken of je haar goed zit, maar om te kijken of er andere auto's rijden. Kijk een keer snel, dus niet bijzonder uitgebreid, over je linkerschouder en als er ruimte is, mag je invoegen.
-Je hebt de volle snelheid van 120 of 100 kilometer gehaald, hou die snelheid dan vast en zak niet af naar een gangetje van 80 kilometer.
-Als je van baan wisselt, is het belangrijk dat je de instructies die ik gaf bij het invoegen herhaalt. Dus denk aan de snelheid, spiegels en snel over je schouder kijken.
-Mocht er onverhoopt toch iemand rijden, laat die dan eerst netjes voorbij en ga niet alsnog in een keer van baan wisselen.
-Als je moeder of vriendin naast je zit, spreek dan van te voren af, dat er onderweg geen woord gewisseld gaat worden. Complete gesprekken over de kapper, de hond en de kinderen leiden te veel af en zorgt er vaak voor dat de snelheid tot onder de 80 kilometer komt. Dat is levensgevaarlijk.
Dit waren een paar basis punten die ik je mee kan geven. Uiteraard komen er nu allerlei vragen in je op, zoals "Hoe moet ik tanken" en "Hoe geef ik richting aan".
Omdat we niet de beroertste willen zijn, kan je die vragen hier stellen en we zullen proberen om je van een correct en uitgebreid antwoord te voorzien.
Graag gedaan.