abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19683695
Een groot aantal van jullie hebben misschien een rijbewijs. Velen van ons, vragen zich af waarom.
Ik ben als eerste om toe te geven, dat een heer in het verkeer vaak een vrouw is, maar dat komt vaak omdat er een man achter rijdt met een snel reactievermogen.
Maar goed, ik wil niet generaliseren. Er zijn best wel vrouwen die goed auto kunnen rijden, ergens.

Het leek me daarom handig en veilig om de een paar punten op te noemen die de rijvaardigheid vergroten. Als jullie nou aan die punten denken als je weer eens in de auto stapt, dan zal het allemaal wel goedkomen.

- Bij het instappen, staat de stoel al op in de goede stand, hij hoeft dus niet helemaal naar voren geschoven te worden.

-Als je start, draai je gewoon de sleutel in het contact slot eventjes om, zodra de motor aanslaat hoef je de sleutel niet in die stand te houden, je laat de sleutel gewoon los.

-Ook voor het starten en tijdens het starten hoef je het gaspedaal niet helemaal in te trappen, sterker nog, je hoeft er vaak niet eens aan te komen.

We zijn al een heel stuk verder nu, de auto loopt zoals dat heet.

-Als je een auto met versnelling hebt, zit er vaak ook een koppelingpedaal, die zit meest links. Die moet je goed intrappen voordat je aan de versnellingspook zit. (de versnellingsppok, is dat stangetje met een knop er op, vaak rechts naast je)

-Je zet de auto in zijn 1, dat heb je wel geleerd tijdens je rijles, dus dat zal wel goedkomen. Je laat dan de koppeling langzaam opkomen en als je voelt dat de auto een héél klein beetje begint te rijden, geef je wat gas. Dus niet volgas en dan de koppeling langzaam op laten komen.

-Je rijdt nu, en geniet.

-Auto's van links hebben op een gelijkwaardige kruising géén voorrang, daar hoef je dus niet voor te stoppen.

-Bij bochten, dien je er op te letten, dat de stoepranden niet geraakt worden. Let op! Dit is zeer belangrijk.

-Binnen de bebouwde kom, mag je meestal 50 kilomeetr per uur, en soms 30, maar dat staat wel aangegeven. Die snelheid is de maximale snelheid en er iedereen gaat er van uit dat je dat dan ook gaat rijden. 20 Kilometer is echt te zacht.

Tot zover gaat alles wel goed. Maar je moet zo nu en dan ook eens uitstappen, bijvoorbeeld om een kratje bier voor je partner te halen. Dat betekend automatisch dat je moet parkeren. Daar zal ik enkele tips over geven.

-Bij het vinden van een parkeerplaats moet je er op letten, dat je auto er ook daadwerkelijk in past.

-Als een passende plek hebt gevonden, hoef je er niet een hele tijd naar te kijken. Je kan gewoon je auto parkeren, stilstaan op de rijbaan is namelijk nogal storend voor degene die achter je staat.

-Je kan, als de parkeerplaats groot genoeg is, vaak in één keer parkeren, dat moet je met een beetje gevoel doen. Twintig keer steken is echt niet nodig.

Achteruit parkeren is te moeilijk, doe dat gewoon maar helemaal niet. Denk niet: "Dat lukt me wel". Dat lukt je niet!

Eenmaal de boodschappen gehaald, loop je naar de auto, je pakt de autosleutel en doet de kofferbak open. Ook dit verdiend extra aandacht.

-Het rondje waar je je sleutel in moet steken, daar zit een soort van gleuf in. Daar moet je de sleutel insteken, en niet een paar keer ernaast. Dat geeft nogal wat lakschade.

-De kofferbak is vaak groot genoeg om je boodschappen in te kunnen plaatsen. Zorg ervoor dat het kratje bier als eerste uitgeladen kan worden. Dus laad die als laatste in.

De snelweg is een verhaal apart. Als je bovenstaande vaardigheden nog niet onder de knie hebt, dan is de snelweg een "No Go". Vrijvertaald, je blijft maar van de snelweg af.

Denk je echter dat je het wel aankan, dan ben ik nu al trots op je. We gaan het gewoon proberen.

-Als je de snelweg opgaat, dan doe je dat via een "oprit", hier dien je er voor te zorgen dat je snelheid al behoorlijk op loopt. Je komt dan automatisch op een invoegstrook. De invoegstrook is vaak lang genoeg om de snelheid, vaak 120, maar soms ook 100 kilometer per uur te halen. Als je die snelheid hebt gehaald, dan mag je invoegen, niet eerder!

-Kijk tijdens het invoegen in je spiegels. Niet om te kijken of je haar goed zit, maar om te kijken of er andere auto's rijden. Kijk een keer snel, dus niet bijzonder uitgebreid, over je linkerschouder en als er ruimte is, mag je invoegen.

-Je hebt de volle snelheid van 120 of 100 kilometer gehaald, hou die snelheid dan vast en zak niet af naar een gangetje van 80 kilometer.

-Als je van baan wisselt, is het belangrijk dat je de instructies die ik gaf bij het invoegen herhaalt. Dus denk aan de snelheid, spiegels en snel over je schouder kijken.

-Mocht er onverhoopt toch iemand rijden, laat die dan eerst netjes voorbij en ga niet alsnog in een keer van baan wisselen.

-Als je moeder of vriendin naast je zit, spreek dan van te voren af, dat er onderweg geen woord gewisseld gaat worden. Complete gesprekken over de kapper, de hond en de kinderen leiden te veel af en zorgt er vaak voor dat de snelheid tot onder de 80 kilometer komt. Dat is levensgevaarlijk.

Dit waren een paar basis punten die ik je mee kan geven. Uiteraard komen er nu allerlei vragen in je op, zoals "Hoe moet ik tanken" en "Hoe geef ik richting aan".
Omdat we niet de beroertste willen zijn, kan je die vragen hier stellen en we zullen proberen om je van een correct en uitgebreid antwoord te voorzien.

Graag gedaan.
pi_19683768
Hulde!
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
  zondag 6 juni 2004 @ 15:25:36 #3
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_19683805
"hoe moet ik tanken"
pi_19683806
Bij het parkeren mis ik het 'voelen-door-met-de-velgen-langs-de-stoeprand-gaan-om-te-kijken-of-ik-goed-sta' verhaal
  zondag 6 juni 2004 @ 15:26:53 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_19683822
OMG
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_19683899
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:25 schreef Redux het volgende:
Bij het parkeren mis ik het 'voelen-door-met-de-velgen-langs-de-stoeprand-gaan-om-te-kijken-of-ik-goed-sta' verhaal
Je hebt gelijk. Dankje voor je hulp.

-Bij het parkeren dient men ten alle tijden afstand te houden van de stoeprand. Deze mag niet geraakt worden. Dat betekend niet meteen, dat de afstand tussen de wielen en de stoeprand een halve meter mag zijn. Dit hoort ongeveer 10 centimeter te zijn. Je hoeft niet uit te stappen om dit na te meten, je mag er ook 7 centimeter van af staan.
pi_19683908
*eensch!
Scheren is voor schapen!
pi_19683921
Briljant. Eigenlijk moet je een printversie maken die achter de zonneklep geplakt kan worden oid..
pi_19684021
pi_19684066
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:35 schreef godard_k het volgende:
kijk, iemand die nog niet kan/mag rijden
Scheren is voor schapen!
  zondag 6 juni 2004 @ 15:39:27 #11
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_19684116
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:30 schreef Redux het volgende:
Briljant. Eigenlijk moet je een printversie maken die achter de zonneklep geplakt kan worden oid..

Jij denkt dat vrouwen deze tips aannemen!!

Echt niet, ze denken dat ze het veel beter kunnen

3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zondag 6 juni 2004 @ 15:41:55 #12
82227 XgroverX
www.centebakske.tk
pi_19684174
vrouwen.....wat moet je ermee.
wat is dat voor hond??.......een Duitse herder .....HOLLAND!!!!
pi_19684303
Dit slaat echt totaal nergens op. De verkeersregels ja, die zijn alleen nog wel eens lastig.
pi_19684357
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:47 schreef Nouk het volgende:
Dit slaat echt totaal nergens op. De verkeersregels ja, die zijn alleen nog wel eens lastig.
Het is louter constructief bedoelt.
O ja, ook bij verkeersregels zijn wij bereid om je te helpen.
pi_19684409
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:49 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Het is louter constructief bedoelt.
Misschien kan je ook wat aanwijzingen voor een automaat erbij zetten
pi_19684605
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:52 schreef Nouk het volgende:

[..]

Misschien kan je ook wat aanwijzingen voor een automaat erbij zetten
Aanwijzingen voor het bedienen van een automaat:

Bij een automaat ontbreekt het koppelingspedaal, dit houdt dus niet in dat je nu met je linkervoet als een gek op het rempedaal moet gaan hengsten. Laat je linkervoet dus vooral links en gebruik deze de rest van de rit niet. Aan je rechterkant zie je iets wat op een pook lijkt.. dit is de keuzehendel voor de automaat. Let op!: deze kan alleen vooruit en achteruit bewogen worden, doe dat dus ook. Denk niet dat deze bij wat extra kracht opeens wel zijwaarts te bewegen is. Heeft je man een vrij moderne auto, dan is het mogelijk dat je deze mogelijkheid wel aantreft. Blijf daar vanaf! Het is een automaat.. ga dus niet proberen zelf te schakelen!

Ok.. zet de keuzehendel in D.. dit staat voor Dames.. Anders kan je niet rijden. Ok, laat de linkervoet op z'n plaats en geef gas... de auto begint te rijden.. gebeurt dit niet, haal dan de auto van de handrem. We rijden.. de auto zal nu vanzelf schakelen.. probeer dit niet te helpen of na te bootsen door het gas steeds los te laten. Ok.. we staan stil, je zal merken dat de auto een beetje blijft kruipen... los dit op door de keuzehendel in N (van Niet rijden) te zetten. En de rem natuurlijk in te trappen. Is het parkeren gelukt zet hem dan in P (jawel, van Parkeren).. zo simpel is het..
pi_19684903
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:01 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

Aanwijzingen voor het bedienen van een automaat:

Bij een automaat ontbreekt het koppelingspedaal, dit houdt dus niet in dat je nu met je linkervoet als een gek op het rempedaal moet gaan hengsten. Laat je linkervoet dus vooral links en gebruik deze de rest van de rit niet. Aan je rechterkant zie je iets wat op een pook lijkt.. dit is de keuzehendel voor de automaat. Let op!: deze kan alleen vooruit en achteruit bewogen worden, doe dat dus ook. Denk niet dat deze bij wat extra kracht opeens wel zijwaarts te bewegen is. Heeft je man een vrij moderne auto, dan is het mogelijk dat je deze mogelijkheid wel aantreft. Blijf daar vanaf! Het is een automaat.. ga dus niet proberen zelf te schakelen!

Ok.. zet de keuzehendel in D.. dit staat voor Dames.. Anders kan je niet rijden. Ok, laat de linkervoet op z'n plaats en geef gas... de auto begint te rijden.. gebeurt dit niet, haal dan de auto van de handrem. We rijden.. de auto zal nu vanzelf schakelen.. probeer dit niet te helpen of na te bootsen door het gas steeds los te laten. Ok.. we staan stil, je zal merken dat de auto een beetje blijft kruipen... los dit op door de keuzehendel in N (van Niet rijden) te zetten. En de rem natuurlijk in te trappen. Is het parkeren gelukt zet hem dan in P (jawel, van Parkeren).. zo simpel is het..
Je vergeet dat je hem op de snelweg in 'S' oftewel Sport kan zetten!
pi_19684936
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:16 schreef Nouk het volgende:

[..]

Je vergeet dat je hem op de snelweg in 'S' oftewel Sport kan zetten!
Zorg nou eerst maar dat je niet terugzakt tot 80 km/h.. .
pi_19684950
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:18 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

Zorg nou eerst maar dat je niet terugzakt tot 80 km/h.. .
Ik rijd altijd minstens 140 dus ik voel me niet aangesproken.
.
pi_19684985
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:19 schreef Nouk het volgende:

[..]

Ik rijd altijd minstens 140 dus ik voel me niet aangesproken.
.
Zullen we het stukje over maximumsnelheden voor morgen bewaren?
  Redactie Frontpage zondag 6 juni 2004 @ 16:21:32 #21
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_19685002
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_19685003
-Een misverstand is vaak ook, dat de "R" staat voor Racen. Dit is echter niet het geval. Het overschakelen naar de "R" bij een snelheid van 140 kilometer (u bent dan overigens in overtreding) zal ongewtijfeld zorgen voor de nodige comotie.
pi_19685026
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:20 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

Zullen we het stukje over maximumsnelheden voor morgen bewaren?
Ik hou niet van rechts sukkelen.
pi_19685048
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:22 schreef Nouk het volgende:

[..]

Ik hou niet van rechts sukkelen.
Links sukkelen is helemaal uit den boze, dit ter informatie.
pi_19685108
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:23 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Links sukkelen is helemaal uit den boze, dit ter informatie.
Daarom sukkel ik ook niet links, anders had ik net zo goed rechts kunnen blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')