abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19655328
quote:
Tientallen jaren zweeg hij over zijn rol als Duitse soldaat op D-day. Totdat Heinz Severloh in tijdschriften las dat hij het 'Beest van Omaha Beach' werd genoemd. ,,Dat zie ik als een blijk van erkenning.''

Het is een twijfelachtig record maar wel een record. Heinz Severloh schoot op D-day 2000 of misschien wel 3000 geallieerde soldaten neer, die probeerden te landen op Omaha Beach. In totaal verloren de Amerikanen daar 4184 soldaten, een groot deel daarvan door kogels die Severloh onophoudelijk vanuit zijn hooggelegen positie afvuurde op de landende troepen.

Nu, 60 jaar later, staat hij geduldig de rijen journalisten te woord die willen weten hoe hij destijds zo koelbloedig op zijn post kon blijven. ,,Ik zou het zo weer doen'', zegt hij de ene keer. Maar de andere keer luidt het antwoord: ,,Ik zou nooit meer schieten, zelfs niet als ik zou weten dat ik door kogels zou worden getroffen.'' Hij weet duidelijk nog steeds niet wat hij met D-day aanmoet.

Toen de soldaat in de vroege morgen van de zesde juni zag dat de zee voor Normandië vol lag met geallieerde schepen, dacht hij maar één ding: ,,Hoe kom ik hier uit?'' Maar hoewel voor de 21-jarige soldaat glashelder was dat hij geen schijn van kans had, moest hij op zijn post blijven. Als de eerste soldaten met hun knieën in het water staan moet je beginnen met schieten, had zijn commandant gezegd. Seversloh schoot, totdat de zee rood zag van bloed.

Negen uur lang, ook toen alle andere Duitse schutters al waren teruggetrokken, bleef zijn machinegeweer ratelen. Terwijl het schieten met dat geweer iets abstracts had, omdat hij daarmee groepen tegenstanders in één beweging neermaaide, kwam het schieten met de karabijn echt in aanraking met de tegenstander. ,,Altijd als een boot landde, doodde ik 90 procent met mijn machinegeweer, als de overgebleven soldaten zich begonnen te verspreidde pakte ik mijn karabijn.'' Die één op één confrontatie met slachtoffers gaf hem gek genoeg pas echt het gevoel met doden bezig te zijn.

Pas na 12.500 stuks munitie hield Severloh op met schieten. Hij vluchtte en werd nog dezelfde avond krijgsgevangen genomen. Tijdens de drie jaar durende gevangenschap in België en de Verenigde Staten vertelde hij nooit iets over zijn bloedige rol bij de aanval die het einde van de oorlog inluidde. Pas in 1959, toen D-Day groots werd herdacht, las hij tijdschriften over de 'langste dag'. Daarin werd hij 'het beest van Omaha genoemd'. Severloh beschouwt dat als een erenaam. ,,Het is alsof de tegenstander mij de erkenning geeft dat ik me als soldaat heb gedragen. En dat ik nooit mijn post heb verlaten.''
bron
registratie vereist

Tja, wat moet je hier nou weer van zeggen?

Zelf denk ik dat deze man destijds gewoon een soldaat was die zijn plicht deed, can't blame the guy for doing his job.
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  zaterdag 5 juni 2004 @ 01:08:15 #2
88619 dikavi
ondertitel
pi_19655707
Het heeft hier te maken met een oorlog. Daar zijn "richtlijnen" voor. Die zijn niet overtreden imo.
Executies van Joden daarentegen zijn oorlogsmisdaden omdat het niets te maken heeft met oorlog maar met genocide.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 01:09:24 #3
88619 dikavi
ondertitel
pi_19655736
anderzijds om er nu trots op te zijn
  zaterdag 5 juni 2004 @ 01:13:37 #4
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_19655824
Was een tijdje terug ook in - ik meen - Netwerk. Daar ontmoette hij een Amerikaanse veteraan van D-day. Ze dienden beide hun leger in die oorlog, die Duitser had geen echte spijt, maar hij betreurde wel duidelijk dat het gebeurt was. Heel begrijpelijk verhaal, bijna mooi.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_19656403
misschien ziek om te zeggen, maar hij heeft wel een 'mooie' ratio gehaald dan...
1 kill op 6,25 kogels tot 1 kill op ca. 4, 17 kogels
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 09:52:59 #6
30618 KingCold
I Rule Everything
pi_19657853
Geloof er geen hol van. Dan zou die man in zijn eentje verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van het totaal aantal doden en gewonden op omaha. Hallo, er waren wel meer mitrailleurschutters.
pi_19657883
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 09:52 schreef KingCold het volgende:
Geloof er geen hol van. Dan zou die man in zijn eentje verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van het totaal aantal doden en gewonden op omaha. Hallo, er waren wel meer mitrailleurschutters.
Lijkt mij idd ook erg sterk.
En om er zo "trots" over te praten is ook een beetje raar.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 10:00:02 #8
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_19657904
Natuurlijk een mooi verhaal en als soldaat is hij natuurlijk een held..

Maar eerlijk gezegd klinkt het bijna te mooi om waar te zijn.. Er waren toch wel meer posten??
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  zaterdag 5 juni 2004 @ 10:04:31 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19657937
Ik moet zeggen dat ik het ook érg discutabel vind, hoe hebben ze dat ooit geconstateerd?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 10:38:56 #10
30618 KingCold
I Rule Everything
pi_19658249
Bovendien, het omaha gebied strekte zich uit van vierville tot colleville. Ik schat dat dat minstens een kilometer of vijf is. Dat kan hij nooit met zijn mitrailleur hebben bestreken. Of er zou in een sector wel een heel groot aantal doden zijn gevallen vergeleken met andere sectoren.
pi_19659103
quote:
hij bleef doorschieten toen iedereen al had teruggetrokken hij heb 9 uur lang mense neer lopen maaien
  FOK!fossiel zaterdag 5 juni 2004 @ 11:51:12 #12
8443 cptmarco
it's captain...
pi_19659134
ik heb het krantenartikel gelezen... en ik kon toch enige trots in zijn woorden bespeuren...
pi_19659164
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 10:04 schreef Dagonet het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het ook érg discutabel vind, hoe hebben ze dat ooit geconstateerd?
Csi Omaha-Beach
pi_19659177
Ik kan het wel even inscannen hoor.
Er stond trouwens vandaag ook in het AD een mooi stuk over de Irene Brigade.
  FOK!fotograaf zaterdag 5 juni 2004 @ 12:08:23 #15
13368 NiGeLaToR
pi_19659389
Ik geloof gewoon niet dat hij eigenhandig zoveel manschappen heeft vermoord.. als de geallieerden weten dat er 1 post is die zoveel slachtoffers maken zouden ze heus wel artillerie en/of een luchtaanval ingebeld hebben. Tis dus wellicht meer een mythe, in die zin dat hij ongetwijfeld veel slachtoffers gemaakt heeft.

Overigens is het gewoon niet te bepalen of een militair er goed aan doet andere militairen te doden, daarom is een oorlog waarschijnlijk voor niemand zinvol.. alleen het resultaat telt..
  FOK!fotograaf zaterdag 5 juni 2004 @ 12:09:16 #16
13368 NiGeLaToR
pi_19659403
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 09:57 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Lijkt mij idd ook erg sterk.
En om er zo "trots" over te praten is ook een beetje raar.
Daar is het een Duitser voor.. waarom denk je dat de Duitsers betrokken waren bij 2 wereldoorlogen in de rol van aggressor?
  zaterdag 5 juni 2004 @ 12:13:39 #17
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_19659465
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 10:38 schreef KingCold het volgende:
Bovendien, het omaha gebied strekte zich uit van vierville tot colleville. Ik schat dat dat minstens een kilometer of vijf is. Dat kan hij nooit met zijn mitrailleur hebben bestreken. Of er zou in een sector wel een heel groot aantal doden zijn gevallen vergeleken met andere sectoren.
Omaha beach was maar een kleine gedeelte. De rest van het strand had weer andere code namen, zoals Fox, Easy and Sword bijvoorbeeld.
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
pi_19659477
Ik kan best begrijpen dat deze soldaat trots is op de manier waarop hun zich geweerd heeft.
Of het aan hem te wijten is dat hij zijn taak aan de verkeerde kant heeft uitgevoerd is ook maar de vraag.
Het is in ieder geval een bijzonder verhaal.

Baklap: vergeet Juno niet
  zaterdag 5 juni 2004 @ 12:16:30 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19659515
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 11:51 schreef cptmarco het volgende:
ik heb het krantenartikel gelezen... en ik kon toch enige trots in zijn woorden bespeuren...
Gewoon een duitse soldaat die zijn plicht dacht te doen voor zijn vaderland. Iets waar de Amerikanen in Irak bijvoorbeeld ook trots op zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 12:18:40 #20
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_19659550
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 12:14 schreef Dementor het volgende:
Ik kan best begrijpen dat deze soldaat trots is op de manier waarop hun zich geweerd heeft.
Of het aan hem te wijten is dat hij zijn taak aan de verkeerde kant heeft uitgevoerd is ook maar de vraag.
Het is in ieder geval een bijzonder verhaal.

Baklap: vergeet Juno niet
Ik noem dr ook maar een paar
Niet dat ik er verstand van heb. Maar de Gelderlander had vandaag wel een boeiende bijlage
Stond ook het verhaal in van een toen 18 jarige Duitse soldaat, was best de moeite waard.
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
pi_19659758
  zaterdag 5 juni 2004 @ 15:16:57 #22
95046 keitel
waarvan akte...
pi_19663162
hàrd interessant! bedankt!
Ontvang nu gratis een sociaal stigma van Hanenwurger.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 15:35:19 #23
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_19663535
Als je 12500 kogels afvuurde is de kans inderdaad wel groot dat je er 2000 raak trof.
Maar hoe dan ook, die vent volgde gewoon zijn orders hé
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zaterdag 5 juni 2004 @ 15:37:53 #24
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_19663583
quote:
Geloof er geen hol van.
Nou, die bijnaam heeft ie niet zelf verzonnen maar kreeg hij van de amerikanen. Die cijfers zijn ook niet door Goebbels verzonnen lijkt me.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  zaterdag 5 juni 2004 @ 15:43:26 #25
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_19663703
En als hier een keer één vermoord wordt gaan ze gelijk zielig lopen doen! Stel je aan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')