Wat ik me heb laten vertellen is dat die apparaten amper helpen omdat ze je spieren veel te zwak belasten. Wil je stevige spieren krijgen, zul je je spieren ook zwaar moeten belasten (gewichten heffen, etc.). Ik heb wel eens zo'n apparaatje gebruikt, maar dat was geen success.
Als ik een gewicht hef, dan staat er echt wel veel meer spanning op mijn spieren dan met zo;n machientje. En stukken langer ook nog eens, zeker wel een seconde of 5. Zo'n machientje spant je spieren misschien 1 keer per seconde en dan nog niet al te sterk ook (anders klapte je wel dubbel als je hem op je buik zet
![]()
).
En voor je conditie helpt het ook nog eens geen zier, want je zweetklieren worden er nog niet eens wakker van. Je hartslag gaat dus niet omhoog en dus komt er geen vetverbranding op gang. Waarmee al gelijk wordt bewezen dat je ook niet slank wordt van die apparaten.
En als laatste: het zijn ook nog eens ongemakkelijke dingen. Als je de gel niet goed hebt zitten, dan electrocuteer je jezelf. Klinkt erger dan het is
![]()
, maar het prikt als je het niet goed hebt gedaan en je kunt er brandwondjes aan overhouden.
Mijn moeder heeft wel eens zo'n apparaatje gekocht en ik heb het wel eens gebruikt. Maar als ik in de sportschool zit train ik zeker 20 keer zo hard en dat merk ik al amper aan mijn spieren.
Al met al zeg ik: het werkt voor geen donder. Je leeft in een droom als je denkt dat je zonder inspanning een goed figuur kunt krijgen.
Maar goed, 5 euro is niet zo'n grote aderlating en dus kopen mensen het toch wel.