abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19837046
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

klinkt erg gastvrij wat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
[..]

ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..
Door de weeks kom ik er nooit, dus weet ik het niet precies.
In de weekend al heel erg vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Geen precieze tijden.
ne okuyon, bokmu var?
  zaterdag 12 juni 2004 @ 16:56:44 #152
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19837364
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:11:34 #153
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_19837707
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_19837797
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is het middag gebed (nu rond 13:40) verplicht en geft de imam een preek. Daarom zit de moskee dan altijd vol. Het is geen speciale bijeenkomst, het middag gebed heeft alleen een andere vorm dan op de rest van de dagen
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:16:02 #155
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_19837808
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Stond dat er in het nederlands?
pi_19837812
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezien Stond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
pi_19837840
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:24:11 #158
83835 There_is_only_One
He is known through reason!
pi_19837993
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Zeg maar wanneer je kan.
Eeuwigheid is al begonnen
  zaterdag 12 juni 2004 @ 18:01:54 #159
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_19838813
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:16 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezien Stond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_19839589
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.

Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.

Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogen In bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
pi_19840547
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 18:37 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.

Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.

Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogen In bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
PE#1
pi_19840694
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:12 schreef convinced het volgende:

[..]

Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc. )
pi_19840971
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:18 schreef Youssef het volgende:

[..]

Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc. )
Jep.
PE#1
pi_19849599
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 17:24 schreef There_is_only_One het volgende:

[..]

Zeg maar wanneer je kan.
Mail me maar op doravanc@wanadoo.nl
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')