Door de weeks kom ik er nooit, dus weet ik het niet precies.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 11:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
klinkt erg gastvrijwat zijn de openingstijden van een moskee, of is een moskee altijd open?
[..]
ach, als een imam onzin zit te blaten wordt dat altijd breed uitgemeten in het nieuws, ik denk dat dat mede de oorzaak van die gedachtengang is..
Op vrijdag is het middag gebed (nu rond 13:40) verplicht en geft de imam een preek. Daarom zit de moskee dan altijd vol. Het is geen speciale bijeenkomst, het middag gebed heeft alleen een andere vorm dan op de rest van de dagenquote:Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
Stond dat er in het nederlands?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.![]()
![]()
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezienquote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:11 schreef Ringo het volgende:
Overigens stond er in Marokko boven ongeveer iedere moskeedeur "verboden voor niet-moslims". De enige moskee die ik van binnen heb gezien, was de Hassan II in Casablanca.
Hetgeen de moeite waard was.![]()
![]()
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 16:56 schreef Christine het volgende:
Op vrijdag is er een bijeenkomst toch?
Het lijkt me wel wat om een keer te gaan kijken.
Zeg maar wanneer je kan.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
En indien mogelijk er een varken doorheen jagen.
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:16 schreef Youssef het volgende:
[..]
Dat heb ik werkelijk nog NOOIT gezienStond er een speciaal engels bordje? Heb je er misschien een foto van gemaakt?
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:01 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, het stond er in het Frans, "interdit aux non-muselmanes" of iets dergelijks. Maar ik begin nu aan mijn eigen perceptie te twijfelen. Ik heb het eerder aan Marokkanen gezegd en de meesten zeiden idd dat ze dat nog nooit hadden gezien.
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:37 schreef Youssef het volgende:
[..]
Ach, misschien is het ook wel zo. Was het misschien in de buurt van een andere moskee die je WEL mocht betreden? Dan was het misschien om duidelijk te kunnen maken dat een bepaalde moskee geen continu open huis heeft met eventuele begeleiding en middelen om het niet uit de hand te laten lopen en een andere moskee wel.
Ik begrijp ook wel dat het in Nederland makkelijker is een moskee te bezoeken dan in Marokko. In Marokko kom je veelal direct de gebedsruimte in, je doet je schoenen uit bij de ingang en stapt meteen op de gebedstapijten. Hier in Nederland bestaat er zoals eerder gezegd meestal 1 centrale ingang waarna je of de gebedsruimte kunt betreden of de leslokalen, vrouwenruimte, schoenenopbergplaats, winkeltje en andere faciliteiten.
Misschien is dat zo gegroeid omdat het met de regen hier in Nederland en de schoenen die dan vaak vies zijn gewoon makkelijk is om eerst een halletje binnen te kunnen stappen om vervolgens je schoenen rustig op te kunnen bergen, je jas uit te kloppen en je paraplu te laten drogenIn bijvoorbeeld een Marokkaanse moskee leg je de schoenen overigens gewoon 'in de wanden' bij de gebedsruimte, die gaan dus gewoon mee naar binnen.
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:12 schreef convinced het volgende:
[..]
Je mag ook best bidden met je schoenen aan, maar in de moskee gaat dat niet, met dat tapijt.
Jep.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 19:18 schreef Youssef het volgende:
[..]
Inderdaad, en bovendien moet je ook nog eens erg zeker weten dat er geen vuiltje aan zit. (kattenpis, hondenpoep etc.)
Mail me maar op doravanc@wanadoo.nlquote:Op zaterdag 12 juni 2004 17:24 schreef There_is_only_One het volgende:
[..]
Zeg maar wanneer je kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |