abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19614394
Ik heb een tijd lang MBX gereden, en zou dat graag weer doen. Echter, toendertijd reed ik hem als NSR, dus ook als NSR verzekerd. Standaard heeft zo'n ding 80cc, een 6-bak en waterkoeling. Nu rijden de meeste na een andere uitlaat ongeveer 115 a 120 km/h, terwijl sommige mensen op een NSR met een 70cc wel 145 halen. Dit bij 14500 toeren echter, terwijl de MBX net niet de 11000 raakt.

Nu wil ik graag weten wat de verstandigste manier is om de MBX met de 80cc die er origineel op zit, 150 te laten lopen, zonder dat je daarvoor tegen die 11k toeren aan hoeft te zitten. Is dit mogelijk? Ik zat er zelf aan te denken om met een wijziging van uitlaat en carbarateur het vermogen zo ver op te voeren dat ik een grote vertanding kan gebruiken zonder dat dat ten koste gaat van het trekvermogen zoals hij dat nu heeft.

Wie komt er met nuttige tips? Let wel: hij moet 80cc blijven.
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:01:20 #2
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_19614921
Kan niet, je snelheid gaat met je toeren gelikmatig omhoog.
De enigste manier is om de overbrengingsverhoudingen aan te gaan passen,denk aan ketting en tandwielen,of nog erger je versnellingsbak.
Wel moet je dan meer vermogen hebben,en dit gaat weer vaak samen met meer CC's.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_19615002
Lees even goed kerel, de tandwiel/ketting optie heb ik reeds aangegeven, ik hoopte op tips om dit goed uit de verf te laten komen, dat ik niet ketting en wielen monteer om erachter te komen dat dat niet werkt.

Is het mogelijk met carbarateur, uitlaat, en dergelijke onderdelen het vermogen zo ver op te voeren dat ik het voortandwiel 2 tandjes kan vergroten zonder trekkracht te verliezen, en zo dus een hogere top te halen?
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:07:52 #4
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_19615093
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:04 schreef HTT-Thalan het volgende:
Lees even goed kerel, de tandwiel/ketting optie heb ik reeds aangegeven, ik hoopte op tips om dit goed uit de verf te laten komen, dat ik niet ketting en wielen monteer om erachter te komen dat dat niet werkt.

Is het mogelijk met carbarateur, uitlaat, en dergelijke onderdelen het vermogen zo ver op te voeren dat ik het voortandwiel 2 tandjes kan vergroten zonder trekkracht te verliezen, en zo dus een hogere top te halen?
alles in het blok profesioneel laten tunen, poorten aanpassen polijsten andere kop derop en een grote dikke carbetrateur derop en een andere uitlaad en dan tandwiel verhouding aanpassen. en dan scheuren maar met je bromfietsje en hopen dat de rest niet krom trekt.
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:10:13 #5
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_19615150
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:04 schreef HTT-Thalan het volgende:
Lees even goed kerel, de tandwiel/ketting optie heb ik reeds aangegeven, ik hoopte op tips om dit goed uit de verf te laten komen, dat ik niet ketting en wielen monteer om erachter te komen dat dat niet werkt.

Is het mogelijk met carbarateur, uitlaat, en dergelijke onderdelen het vermogen zo ver op te voeren dat ik het voortandwiel 2 tandjes kan vergroten zonder trekkracht te verliezen, en zo dus een hogere top te halen?
Dan zul je aan de slag moeten met de ouderwetse vijl, om het maximale uit de cilinder te halen.
Hierna zou de carburateur een tikje groter kunnen en zul je er wel meer vermogen uit kunnen halen.
pi_19615178
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:07 schreef -chefke- het volgende:

[..]

alles in het blok profesioneel laten tunen, poorten aanpassen polijsten andere kop derop en een grote dikke carbetrateur derop en een andere uitlaad en dan tandwiel verhouding aanpassen. en dan scheuren maar met je bromfietsje en hopen dat de rest niet krom trekt.
Ik moet het natuurlijk wel zelf kunnen he

Kromtrekken ben ik niet zo bang voor, het frame is gemaakt om standaard een 125cc te rijden, dus dan trekt hij een gesoepte 80cc ook wel. Je kan ook een NSR met 125 rijden, dan haal je met gemak 175 (die is iets lichter en gestroomlijnder) maar dan is het niet echt meer, bovendien zijn die krengen dan 4x zo duur in aanschaf en benzine.

Het is namelijk wel de bedoeling dat ik hem daarna als motor laat keuren, ze zijn van origine sowieso 80cc en het schijnt te mogen in nederland, een aantal mensen hebben het al gedaan.
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
pi_19615194
Ook al aan andere vertanding van je versnellingsbak gedacht?
pi_19615195
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:10 schreef Gerako het volgende:

[..]

Dan zul je aan de slag moeten met de ouderwetse vijl, om het maximale uit de cilinder te halen.
Hierna zou de carburateur een tikje groter kunnen en zul je er wel meer vermogen uit kunnen halen.
Kop afvijlen? Lijkt me tricky. Is een grotere Carb. + Uitlaat van Proma of gianelli niet genoeg?
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:18:19 #9
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_19615345
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:12 schreef HTT-Thalan het volgende:

[..]

Kop afvijlen? Lijkt me tricky. Is een grotere Carb. + Uitlaat van Proma of gianelli niet genoeg?
Niet de kop, de in en uitlaatpoorten bedoel ik. Je kunt wel meer mengsel in de cilinder proberen te duwen met een grote carburateur, maar als dit gewoon niet door de standaard poorten heel wil houd het gewoon op.
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:21:51 #10
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_19615435
http://www.sobw.nl/med_temp.php Bezint, eer ge begint. Hij was (is?) in mijn tijd, de Michael Schumacher onder de brommer races.

Ik ken wel iemand die expi klasse rijdt. Met een 125 cc NSR frame, en 50 cc NSR motor blok. En die gebruikt zijn originele cilinder!, wel volledig getuned natuurlijk.

Ik denk dat een bedrijf als Matton je wel verder kan helpen (als je het goed wil doen). Zelf gaan zitten kloten met een vijl kan natuurlijk ook.

Je kan ook even wat scooterforums afgaan, of je geen tuners tegenkomt.

[ Bericht 31% gewijzigd door mhr-zip op 03-06-2004 14:32:04 ]
Iemand Fien soms gezien?
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:23:23 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_19615465
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:04 schreef HTT-Thalan het volgende:
Lees even goed kerel, de tandwiel/ketting optie heb ik reeds aangegeven, ik hoopte op tips om dit goed uit de verf te laten komen, dat ik niet ketting en wielen monteer om erachter te komen dat dat niet werkt.

Is het mogelijk met carbarateur, uitlaat, en dergelijke onderdelen het vermogen zo ver op te voeren dat ik het voortandwiel 2 tandjes kan vergroten zonder trekkracht te verliezen, en zo dus een hogere top te halen?
Ja,spoelpoorten vergoten,carb. vergroten,kop vlakken(hogere compressie),uitlaatpoort vergroten,grotere uitlaat ect....

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_19618000
Een hele tijd terug (ongeveer een jaar denk ik) was er op discovery een programma wat een aantal races bijwoonde op de zoutvlaktes in amerika. Allerlei voertuigen ging voor het snelheids record in hun eigen categorie. Ik weet dat er daar een vrouw was met een Originele 80cc Mbx (althans, de cilinder was gewoon 80cc) die natuurlijk de nodige aanpassingen had.

Haar topsnelheid was 187 km/h
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
pi_19631841
het leuke van een 80cc van een mbx is dat die een vlinderpoort als uitlaatpoort heeft, in combinatie met een tunebeurt daarvan (matton is inderdaad een goede shop), een grotere carburateur, een andere uitlaat en tandwielaanpassingen vlieg je al enorm met de 80cc cilinder!! Daar zou ik dus aan denken....

En kop afvlakken bij een watergekoelde cilinder?? Voor degene die dat zeiden --->

Weleens gehoord van pakkingen die daar zitten voor de kvs....
(Y)
pi_19632621
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 03:46 schreef chiren het volgende:
het leuke van een 80cc van een mbx is dat die een vlinderpoort als uitlaatpoort heeft, in combinatie met een tunebeurt daarvan (matton is inderdaad een goede shop), een grotere carburateur, een andere uitlaat en tandwielaanpassingen vlieg je al enorm met de 80cc cilinder!! Daar zou ik dus aan denken....

En kop afvlakken bij een watergekoelde cilinder?? Voor degene die dat zeiden --->

Weleens gehoord van pakkingen die daar zitten voor de kvs....
Waar woon jij ergens? Buurt van Breda?
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  vrijdag 4 juni 2004 @ 09:46:38 #15
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_19633145
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 03:46 schreef chiren het volgende:

1 : En kop afvlakken bij een watergekoelde cilinder?? Voor degene die dat zeiden --->

2 : weleens gehoord van pakkingen die daar zitten voor de kvs....
1 : JA,koppen vlakken bij watergekoelde motoren is GEEN ENKEL PROBLEEM,je haalt er immers geen 3 cm vanaf,hooguit een paar ,10-en.Hoe wil je anders je compressie verhogen?

2 : JA,ook van gehoord, de enige pakking die daar zit is de koppakking,die vlak je toch niet,pakkingen,o-ring gaten,uitsparingen blijven gewoon hetzelfde....

Extra info voor de "techneut" : Nee, een kop vlakken doe je niet zelf op een glasplaatje met wat schuurpapier,dit LAAT je doen door iemand met een vlakbank.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 4 juni 2004 @ 10:47:09 #16
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_19633978
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 16:08 schreef HTT-Thalan het volgende:
Een hele tijd terug (ongeveer een jaar denk ik) was er op discovery een programma wat een aantal races bijwoonde op de zoutvlaktes in amerika. Allerlei voertuigen ging voor het snelheids record in hun eigen categorie. Ik weet dat er daar een vrouw was met een Originele 80cc Mbx (althans, de cilinder was gewoon 80cc) die natuurlijk de nodige aanpassingen had.

Haar topsnelheid was 187 km/h
Dat is inderdaad best hard, maar het wereldsnelheidsrecord voor een 50cc is nog steeds op naam van een Kreidler, 221 km/h! Das pas hard met je brommertje.

Maar uit jouw 80cc moet je makkelijk meer kunnen halen, ik denk alleen dat je het niet red zonder aanpassingen aan de spoel, en uitlaatpoorten.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:19:01 #17
14721 jaguar
Regenboos
pi_19634668
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:40 schreef HTT-Thalan het volgende:
Ik heb een tijd lang MBX gereden, en zou dat graag weer doen. Echter, toendertijd reed ik hem als NSR, dus ook als NSR verzekerd. Standaard heeft zo'n ding 80cc, een 6-bak en waterkoeling. Nu rijden de meeste na een andere uitlaat ongeveer 115 a 120 km/h, terwijl sommige mensen op een NSR met een 70cc wel 145 halen. Dit bij 14500 toeren echter, terwijl de MBX net niet de 11000 raakt.

Nu wil ik graag weten wat de verstandigste manier is om de MBX met de 80cc die er origineel op zit, 150 te laten lopen, zonder dat je daarvoor tegen die 11k toeren aan hoeft te zitten. Is dit mogelijk? Ik zat er zelf aan te denken om met een wijziging van uitlaat en carbarateur het vermogen zo ver op te voeren dat ik een grote vertanding kan gebruiken zonder dat dat ten koste gaat van het trekvermogen zoals hij dat nu heeft.

Wie komt er met nuttige tips? Let wel: hij moet 80cc blijven.
Ik raad je aan om een homoet of een jolly moto uitlaat te kopen
dit zijn de beste uitlaten op honda gebied
en verder moet zou ik het standaard luchtfilter vervangen

Try it
ijsbergvla
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:33:52 #18
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_19635054
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 09:46 schreef Herr.Flick het volgende:

vlakbank
Niet verder vertellen hor, maar in normaal nederlands, heet dat gewoon freesbank.
Iemand Fien soms gezien?
  vrijdag 4 juni 2004 @ 11:48:40 #19
32050 Roadster
Heb jij cabrio ofzo?
pi_19635486
Hmmz, ik heb een Mb5 gehad met een Mb8 blok, met die 80cc haalde ik met veel pijn en moeite de 120 op de teller en daar zat al goed spul op verder kwa uitlaat/carb/overbrenging.
If everything is under control, you're not going fast enough!!!
  vrijdag 4 juni 2004 @ 12:30:48 #20
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_19636598
Gewoon naar matton, 2000 euro op de toonbank. En je kent je mbx niet meer terug.

Of kijk hier even:

http://www.koopmanstuning.nl/index-tuning.htm

http://www.koopmanstuning.nl/tuning-cilinders.htm
http://www.koopmanstuning.nl/tuning-carters.htm
Iemand Fien soms gezien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')