-Einde editquote:De essentie van dit topic is nu juist dat je niet altijd moet denken in termen van schuld/onschuld, aangezien dit vaak totaal geen nut heeft. Wat wil je hiermee bereiken? Denken in termen van schuld belemmert m.i. het objectief analyseren (voor zover dit al mogelijk is) van de verschillende factoren die invloed hebben gehad op hedendaagse posities van de verschillende culturen & beschavingen in de wereld. Deze inzichten kunnen niet alleen van toepassing zijn bij het werken naar oplossingen, maar ook bij het respect tussen culturen onderling.
quote:rancunus - woensdag 2 juni 2004 @ 12:20
iedereen was schuldig de blanken kochten ze en transporteerden ze, de zwarten waren degenen die de rivaliserende stam probeerden te slijten aan de slavenhandelaar voor een leuk winstje
als we nu gaan doen alsof het alleen maar de schuld van blanken is zijn we pas goed beizg met geschiedvervalsing. (maar slachtoffer rol is natuurlijk wel leuk, krijg je meer aandacht mee. richten ze nog eens een monumentje voor je op en kun je nog eens proberen of er wat uit te slepen valt. Ja hoor, omdat je over over over over over over over groot opa z`n neef z`n oom mee naar amerika moest, ben jij nu een psychish wrak wat alleen genezen kan worden met veel smartegeld)
quote:robh - woensdag 2 juni 2004 @ 12:23
quote:als we nu gaan doen alsof het alleen maar de schuld van blanken is zijn we pas goed beizg met geschiedvervalsing.
De negertransporten zijn gewoon de schuld van blanken. Dat valt niet recht te lullen. Waren de Nederlanders geen pioniers in het negertjeruilen?
Maar slavernij, zoals KreKker het volgens mij bedoelde, bestaat al duizenden jaren in de een of andere vorm.
quote:Vampier - woensdag 2 juni 2004 @ 16:59
Het is de schuld van de negers zelf.. ze hebben ook plenty tijd gehad om zichzelf te ontwikellen... maar ze leven nu nog gewoon in het jaar 0 zonder tussenkomst van de blanken waren er zelfs geen steden daar geweest.
quote:KreKkeR - woensdag 2 juni 2004 @ 19:06
Ja want het ontbreken van grote steden is slecht! En als je als volk in harmonie leeft met de natuur en gelukkig bent zonder hoge technologische ontwikkelingen (en alle problemen, vervuiling etc, die dit met zich meebrengt) ben je minderwaardig en is het niet meer dan terecht dat jouw burgers worden verkocht als slaven
quote:Vampier - woensdag 2 juni 2004 @ 19:23
Waanzinnig goede conclusie...
quote:KreKkeR - woensdag 2 juni 2004 @ 19:44
Maar vertel eens in jouw eigen woorden.... wat zou er zo erg zijn geweest aan het ontbreken van grote steden?
quote:Vampier - woensdag 2 juni 2004 @ 19:53
Het gebrek om samen te werken om zo een sterke staat op te bouwen die stabiel is en zijn eigen bevolking van voedsel kan voorzien... er zijn genoeg natuurlijk bronnen aanwezig om dit te bewerkstelligen... afgezien van voedsel is er nog geen enkelle grote technische uitvinding uit die regio gekomen... dat wijst bij mij op een gebrek aan innovatie en of intelligentie...
Zelf na zoveel generaties in de US gezeten te hebben zijn ze hier nog met hun stammen gedrag bezig (genaamd ghetto's) daar komt ook niets zinvols vandaan.
quote:KreKkeR - woensdag 2 juni 2004 @ 21:09
Men was daar in staat de eigen bevolking van voedsel te zien, men was daar in staat op een normale goede manier te leven, tot het westen zich ermee kwam bemoeien, de boel koloniseerde, met de lineaal in de hand op de kaart onnatuurlijke grenzen trok waardoor totaal verschillende volken opeens in een land leefden, etc.
Het niet ontstaan van grote steden e.d. in bijvoorbeeld Afrika totaal niet te maken heeft met gebrek om samen te werken, maar met de manier waarop men leefde (van de jacht), noodzaak die ontbrak, etc. Doordat er geen grote leefgemeenschappen ontstonden bleven technologische ontwikkelingen dus ook uit.
Er zijn overigens wel degelijk grote oude zwarte beschavingen geweest, maar daar is in het verleden nog niet veel onderzoek naar gedaan, iets wat wel degelijk te wijten is aan racistisch gedachtengoed in hte verleden. Pas de laatste perioden wordt er iets meer aandacht aan geschoken. Zo had jij bijvoorbeeld het koninkrijk van Kush met 'de zwarte Farao's' aan de macht.
Andere interessante link:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Zimbabwe
quote:There have been many civilizations in Zimbabwe as is shown by the ancient stone structures at Khami, Great Zimbabwe and Dhlo-Dhlo. The first major civilization to become established was the Mwene Mutapa (or Monomatapas), who were said to have built Great Zimbabwe, in the ruins of which was found the soapstone bird that features on the Zimbabwean flag. By the mid 1440s, King Mutota's empire included almost all of the Rhodesian (Zimbabwean) plateau and extensive parts of what is now Mozambique. The wealth of this empire was based on small-scale industries, for example iron smelting, textiles, gold and copper, along with agriculture. The regular inhabitants of the empire's trading towns were the Arab and Swahili merchants with whom trade was conducted.
The Gokomere people, a Bantu-speaking group of migrant farmers, inhabited the Great Zimbabwe site from about 500, displacing earlier Khoisan people. From about 1000 the fortress took shape, reaching its peak by the fifteenth century. These were the ancestors of the Shona (or Mashona) people, who make up about 80% of modern Zimbabwe's population. Later they formed the Rozwi Empire, which continued until the nineteenth century. In fact, the strict Shona name is Zimbabhwe.
En nog meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Africa
http://en.wikipedia.org/wiki/Nubia
http://www.wsu.edu:8080/~dee/CIVAFRCA/KUSH.HTM
quote:Vampier - woensdag 2 juni 2004 @ 22:07
![]()
het is weer allemaal de schuld van de blanke
![]()
![]()
quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:58 schreef fraubitch het volgende:
het is gewoon de schuld van de mensheid
De essentie van dit topic is nu juist dat je niet moet denken in termen van schuld/onschuld, aangezien dit totaal geen nut heeft. Wat wil je hiermee bereiken? Daar komt bij dat de schuldigen niet eens meer leven. Denken in termen van schuld belemmert m.i. het objectief analyseren (voor zover dit al mogelijk is) van de verschillende factoren die invloed hebben gehad op hedendaagse posities van de verschillende culturen & beschavingen in de wereld. Deze inzichten kunnen niet alleen van toepassing zijn bij het werken naar oplossingen, maar ook bij het respect tussen culturen onderling.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:56 schreef jpg97 het volgende:
Mja... beetje stom onderwerp. Je kunt hier geen gelijk of ongelijk krijgen. Maar om nou te zeggen dat het ALLEMAAL de schuld is van blanken...neej..wel voor het grootste gedeelte.
Je moet niet zozeer denken aan de slavernij zelf, maar aan de nasleep ervan, aan de lange tijd dat de zwarten in sommige westerse landen nog een officiele minderwaardige status hadden. Dit was in de VS tot in de jaren 50 zelfs nog het geval. Dit zou ook enigszins kunnen verklaren waarom zwarten in de VS veel meer hameren op het 'zwarte bewustzijn' dan zwarten in Europa, of dan blanken in de VS op hun 'blanke bewustzijn' (of dit een goed of slecht verschijnsel is wil ik even in het midden laten). De zwarten die toen onderdrukt werden leven nu nog. En ook op eerst volgende generaties zal deze onderdrukking nog enige effecten hebben die doorgegeven worden in de opvoeding, waarna het denk ik langzaam minder zal worden. Maar we spreken dan dus niet over 400 jaar geleden, maar over een jaar of 40 - 50 geleden.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:59 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Leg mij eens uit welke grote hedendaagse nadeligheden er zijn door slavenhandel van 400 jaar geleden.
Ik ben het helemaal met je eens, KreKkeR. Het gebeurt niet alleen op dit forum. Bij het Srebrenica drama wilde men ook heel graag dat er 'een' schuldige uit zou rollen, maar het NIOD rapport bracht de gang van zaken genuanceerd in kaart waardoor het vingertje wijzen niet zo gemakkelijk bleek. Ik denk dat mensen graag in deze termen praten, omdat ze de wereld simpel en overzichtelijk willen houden en moeite hebben met abstracties. Daarnaast is het makkelijker om vrede te hebben met een situatie als je duidelijk hebt door wie die situatie is gekomen. Het onbevredigende verwijzen naar 'een samenloop van omstandigheden' wekt doorgaans snel irritaties op: het wordt te vaag en te onduidelijk gevonden, terwijl ik denk dat de weerbarstige werkelijkheid nu juist precies zo in elkaar zit. Het is de onwil van mensen om de werkelijkheid te accepteren zoals die is en daarom gaan ze elkaar uit machteloosheid de schuld zitten geven. Daarnaast speelt mee dat veel mensen de neiging hebben dit soort discussies persoonlijk te maken en zich ook persoonlijk aangesproken te voelen.quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:25 schreef KreKkeR het volgende:
De essentie van dit topic is nu juist dat je niet moet denken in termen van schuld/onschuld, aangezien dit totaal geen nut heeft. Wat wil je hiermee bereiken?
Het niet scheiden van (onderzoek naar) oorzaken enerzijds en (morele) verantwoording anderzijds zie je inderdaad op meer plekken terug.quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:42 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, KreKkeR. Het gebeurt niet alleen op dit forum. Bij het Srebrenica drama wilde men ook heel graag dat er 'een' schuldige uit zou rollen, maar het NIOD rapport bracht de gang van zaken genuanceerd in kaart waardoor het vingertje wijzen niet zo gemakkelijk bleek. Ik denk dat mensen graag in deze termen praten, omdat ze de wereld simpel en overzichtelijk willen houden en moeite hebben met abstracties. Daarnaast is het makkelijker om vrede te hebben met een situatie als je duidelijk hebt door wie die situatie is gekomen. Het onbevredigende verwijzen naar 'een samenloop van omstandigheden' wekt doorgaans snel irritaties op: het wordt te vaag en te onduidelijk gevonden, terwijl ik denk dat de weerbarstige werkelijkheid nu juist precies zo in elkaar zit. Het is de onwil van mensen om de werkelijkheid te accepteren zoals die is en daarom gaan ze elkaar uit machteloosheid de schuld zitten geven. Daarnaast speelt mee dat veel mensen de neiging hebben dit soort discussies persoonlijk te maken en zich ook persoonlijk aangesproken te voelen.
In de politiek komt dit verschijnsel inderdaad heel vaak voor, zeker tegenwoordig. Denk bijvoorbeeld ook aan de verontwaardigde reacties die kwamen op het AIVD rapport waarin stond dat jonge allochtonen zich door de toon van het integratiedebat sneller lijken te wenden tot moslim extremisme. Direct stond men op de achterste benen omdat de AIVD hiermee zou suggeren dat 'je niet meer mag zeggen wat je denkt' en omdat colomnisten volgens de AIVD schuldig zouden zijn aan toenemend extremisme. Heel vreemd, omdat de AIVD niets meer of minder heeft gedaan dan onderzoek naar de motieven van deze jongeren. Ik verbaas mij er dan over dat zoveel mensen mee gaan in deze verontwaardiging. Het aanwijzen van een schuldige schijnt in het debat over het muliticulturele drama sowieso een belangrijk item te zijn, kijk bijvoorbeeld naar de reacties die kwamen op het onderzoeksrapport van de commissie die als opdracht kreeg te concluderen dat het minderhedenbeleid mislukt was. Toen zij met een genuanceerd verhaal aankwamen, werden zij weggehoond (pas veel later gaf men schoorvoetend toe dat de commissie misschien toch wel goed werk had afgeleverd). Alleen maar, denk ik dan, omdat de politici over elkaar heen struikelen om maar te zeggen wat mensen willen horen.quote:Op donderdag 3 juni 2004 13:14 schreef KreKkeR het volgende:
Wat ik me afvraag, is of verdere individualisering in combinatie met het niet kunnen scheiden van oorzaak en morele verantwoording, er niet toe zou kunnen leiden dat (zeker bij maatschappelijke problemen) er steeds meer weerstand zal komen tegen onderzoek naar oorzaken van deze problemen?
Ander nu al regelmatig voorkomend gevolg van het niet kunnen scheiden van oorzaak en verantwoording, is volgens mij het gebrekking onderzoek naar de oorzaken dat wordt gedaan bij sommige politieke kwesties. Dit omdat men al snel een schuldige weet aan te wijzen en het publiek hier dan genoegen mee neemt, in plaats van het aandringt op meer inzicht in de exacte toedracht die tot het probleem heeft geleid.
Of, en zo ja in hoeverre, het beinvloed is door de steeds verdere individualisering weet ik niet, al sluit ik het niet uit. Dit is echter niet zozeer wat ik bedoelde. Wat ik bedoelde en wat ik me dus afvraag, is of het 'niet kunnen scheiden van oorzaak - verantwoordelijkheid' in combinatie met verdere indivividualisering er niet toe kan leiden dat er steeds meer weerstand komt tegen onderzoek naar externe factoren (hiermee bedoel ik factoren buiten de actor (dader, gezin dat het moeilijk heeft, ontwikkelingsland) om).quote:Op donderdag 3 juni 2004 13:34 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of dit direct een gevolg is van indvidualisering,
hyperbolisme ten top Krekkerquote:However, the most effective weapons used against the conspiratorial theory of history are ridicule and satire. These extremely potent weapons can be cleverly used to avoid any honest attempt at refuting the facts. After all, nobody likes to be made fun of. Rather than be ridiculed most people will keep quiet; and, this subject certainly does lend itself to ridicule and satire. One technique which can be used is to expand the conspiracy to the extent it becomes absurd. For instance, our man from the Halls of Poison Ivy might say in a scoffingly arrogant tone, "I suppose you believe every liberal professor gets a telegram each morning from conspiracy headquarters containing his orders for the day's brainwashing of his students?"
Als je nou eerst het topic had doorgelezen (of op z'n minst de volledige openingspost) en dan had gereageerd, had jouw reactie misschien nog ergens op kunnen slaan. Was misschien wel een stuk interessanter geweest.quote:Op donderdag 3 juni 2004 18:00 schreef Vampier het volgende:
Lees dit stukje eens door Gary Allen in zijn 1971 bestseller "None Dare Call it Conspiracy" (een beroemd boek en niet alleen in Amerika)
[..]
hyperbolisme ten top Krekker
Met alleen geld overmaken kom je er denk ik niet.quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hmm hoe moet je hier op reageren
het is onzin dat de afrikanen ons nog steeds de schuld geven van de ellende daar.
we hebben er al zoveel geld in gestoken dat elk afrikaans land ten minminste in zijn voedsel voorziening moet kunnen voorzien.
ja en dat is helemaal hun eigen schuld ze kopen er wapens van ipv machines fabrieken etcquote:Op donderdag 3 juni 2004 20:51 schreef Austerlitz het volgende:
[..]
Met alleen geld overmaken kom je er denk ik niet.
Afrika moet net als de Europese landen een industrieele revolutie ondergaan, te beginnen met een goede agrarische basis. Pas als je op grote schaal zelf voedsel kan produceren kun je de wet van Malthus doorbreken zodat het bevolkingsaantal in stand kan blijven doordat de productie voldoende is om iedereen te voeden. Het probleem is dat het lastig is om zo'n revolutie te starten daar door de corruptie weinig kapitaal.
Misschien beschrijf je één der dynamieken waardoor de Stapert-discussie ontstaat idd.quote:Op donderdag 3 juni 2004 20:58 schreef KreKkeR het volgende:
Het overgrote deel van het geringe aantal reacties in dit topic, lijkt (helaas) wel te bewijzen dat het punt dat ik probeerde aan te kaarten wel degelijk een issue is.
Zoals je zelf al half zegt hadden die bijna alles overgenomen van de Egyptenaren en in mindere mate de Grieken en Romeinen.quote:Er zijn overigens wel degelijk grote oude zwarte beschavingen geweest, maar daar is in het verleden nog niet veel onderzoek naar gedaan, iets wat wel degelijk te wijten is aan racistisch gedachtengoed in hte verleden. Pas de laatste perioden wordt er iets meer aandacht aan geschoken. Zo had jij bijvoorbeeld het koninkrijk van Kush met 'de zwarte Farao's' aan de macht.
Dat de historische werkelijkheid zoals die beleefd werd minder concreet is dan hoe er achteraf over wordt getheoretiseerd en dat dien ten gevolge oorzaken die worden gevonden vrij onvolledig zijn of iig geen recht doen aan de beleefde werkelijkheid, is waar. Kijk naar de discussie rondom Columbine. Of het is de teevee en bepaalde popgroepen (conservatieve mening) of het is de beschikbaarheid van wapens (vooruitstrevende mening). Daar tussenin lijkt niets te bestaan, terwijl je m.i. toch echt dáár de oorzaak moet zoeken. Echter het komt ook voor dat achteraf informatie beschikbaar komt die ten tijde van de historisch beleefde werkelijkheid onbekend of onduidelijk was of waarvan je nu kunt zeggen dat de actoren er eigenlijk wel van op de hoogte hadden moeten zijn, en om dan willens en wetens de oorzaak "in het midden" te laten en dus toe te schrijven aan de fog of war, kan wijzen op een bewust toegepaste doofpot-constructie. Dit soort zaken ziet men toch relatief vaak voorkomen bij overheidsraportage, niet zelden om verantwoordelijkheden uit de weg te gaan. Niet alleen nl. het verwerkingsmotief is belangrijk in dit soort onderzoeken, ook de vraag: wie is verantwoordelijk en wat kunnen wij daarvan opsteken, om herhaling te voorkomen, is een belangrijk thema.quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:42 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, KreKkeR. Het gebeurt niet alleen op dit forum. Bij het Srebrenica drama wilde men ook heel graag dat er 'een' schuldige uit zou rollen, maar het NIOD rapport bracht de gang van zaken genuanceerd in kaart waardoor het vingertje wijzen niet zo gemakkelijk bleek. Ik denk dat mensen graag in deze termen praten, omdat ze de wereld simpel en overzichtelijk willen houden en moeite hebben met abstracties. Daarnaast is het makkelijker om vrede te hebben met een situatie als je duidelijk hebt door wie die situatie is gekomen. Het onbevredigende verwijzen naar 'een samenloop van omstandigheden' wekt doorgaans snel irritaties op: het wordt te vaag en te onduidelijk gevonden, terwijl ik denk dat de weerbarstige werkelijkheid nu juist precies zo in elkaar zit. Het is de onwil van mensen om de werkelijkheid te accepteren zoals die is en daarom gaan ze elkaar uit machteloosheid de schuld zitten geven. Daarnaast speelt mee dat veel mensen de neiging hebben dit soort discussies persoonlijk te maken en zich ook persoonlijk aangesproken te voelen.
Ik ben nogal sceptisch over deze insteek in de reconstructie van het verleden. Er is namelijk altijd sprake van een bijzondere samenhang van actoren en omstandigheden. Die specifieke samenhang heeft geleid tot een bepaalde - afkeurenswaardige - situatie. Herhaling willen voorkomen, is dan ook grotendeels een ondoenlijk streven naar mijn mening omdat het verleden zich altijd op een andere manier herhaalt dan wij verwachten, juist vanwege die zeer specifieke samenloop van omstandigheden en actoren. Het inzicht daarin is bijna altijd alleen achteraf mogelijk als je rustig alle feiten op een rij kunt zetten. De verwijzingen die nu door onder meer de PvdA worden gemaakt naar Srebrenica in het debat over Irak vind ik dan ook niet meer dan enigszins holle retoriek. Die situaties zijn niet met elkaar te vergelijken. Was het maar zo simpel.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 21:10 schreef Ryan3 het volgende:
Niet alleen nl. het verwerkingsmotief is belangrijk in dit soort onderzoeken, ook de vraag: wie is verantwoordelijk en wat kunnen wij daarvan opsteken, om herhaling te voorkomen, is een belangrijk thema.
Iig kun je spreken over welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om herhaling te voorkomen. In zake Srebrenica. 1) ga niet zonder meer wilde verplichtingen aan als politiek zijnde, wellicht vanuit internationale prestige. 2) stuur militaire eenheden niet meer zonder goede bewapening de bush in (goede bewapening werkt ook afschrikkend nl.). 3) zorg voor duidelijke commandolijnen en contingency-plannen, waar je ook van op aan kunt. Voor de rest zal ook een historicus een bepaalde systematiek moeten hanteren om de veelheid aan verschijnselen te ordenen en te plaatsen binnen een groter verklaringsschema. Kritekpunt is dat je dan de kaart en niet het gebied krijgt, klopt, maar ook zonder systematiek is er bij de geschiedenis noodzakelijkerwijs altijd sprake van de kaart en niet het gebied, eenvoudigweg omdat het object van studie anders is dan in de natuurwetenschappen.quote:Op donderdag 10 juni 2004 12:40 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ik ben nogal sceptisch over deze insteek in de reconstructie van het verleden. Er is namelijk altijd sprake van een bijzondere samenhang van actoren en omstandigheden. Die specifieke samenhang heeft geleid tot een bepaalde - afkeurenswaardige - situatie. Herhaling willen voorkomen, is dan ook grotendeels een ondoenlijk streven naar mijn mening omdat het verleden zich altijd op een andere manier herhaalt dan wij verwachten, juist vanwege die zeer specifieke samenloop van omstandigheden en actoren. Het inzicht daarin is bijna altijd alleen achteraf mogelijk als je rustig alle feiten op een rij kunt zetten. De verwijzingen die nu door onder meer de PvdA worden gemaakt naar Srebrenica in het debat over Irak vind ik dan ook niet meer dan enigszins holle retoriek. Die situaties zijn niet met elkaar te vergelijken. Was het maar zo simpel.
Achteraf gelul van de mensen die nooit in de vuurlinie hebben geopereerd. Joh, blijf toch lekker bij je eigen leest en dat is en blijft toch dameslingerie.quote:Op donderdag 10 juni 2004 13:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Iig kun je spreken over welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om herhaling te voorkomen. In zake Srebrenica. 1) ga niet zonder meer wilde verplichtingen aan als politiek zijnde, wellicht vanuit internationale prestige. 2) stuur militaire eenheden niet meer zonder goede bewapening de bush in (goede bewapening werkt ook afschrikkend nl.). 3) zorg voor duidelijke commandolijnen en contingency-plannen, waar je ook van op aan kunt. Voor de rest zal ook een historicus een bepaalde systematiek moeten hanteren om de veelheid aan verschijnselen te ordenen en te plaatsen binnen een groter verklaringsschema. Kritekpunt is dat je dan de kaart en niet het gebied krijgt, klopt, maar ook zonder systematiek is er bij de geschiedenis noodzakelijkerwijs altijd sprake van de kaart en niet het gebied, eenvoudigweg omdat het object van studie anders is dan in de natuurwetenschappen.
quote:Op donderdag 10 juni 2004 14:48 schreef lucida het volgende:
[..]
Achteraf gelul van de mensen die nooit in de vuurlinie hebben geopereerd. Joh, blijf toch lekker bij je eigen leest en dat is en blijft toch dameslingerie i.p.v. te lullen als een kip zonder kop.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |