quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:27 schreef The_vice het volgende:
Als je bedoeld afschaffen van het geloof dan ben ik het met je eens, daar is volgens mij nog nooit iemand namelijk echt beter van geworden
Jezus wat een gelul. Allereerst is China pas vanaf 1949 volledig communistisch. Bovendien is het land gedurende de dertiger jaren en de tweede wereldoorlog compleet verwoest door de Japanners. Het is waar dat de communistische strijd vanaf de jaren twintig ook veel slachtoffers heeft veroorzaakt, maar de boerenbevolking (de overgrote meerderheid dus) had meer te vrezen van de nationalisten. En dan wil jij uitgerekend de communisten de schuld geven van de achteruitgang in voor de gemiddelde Chinees gedurende de eerste helft van de 20ste eeuw?quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:49 schreef sampoo het volgende:
Waar heb je het over? De gemiddelde chinees in 1950 (na 29 jaar communisme) had het iets slechter dan de chinees in 1900 (21 jaar voor het communisme. In verhouding was het China van 1900 een stuk welvarender dan in 1950. Pas bij het loslaten van zekere communistische waarden is er sprake geweest van economische groei.
Oftewel er valt niet te bepalen of het communisme voordeel heeft gedaan. Te veel andere factoren spelen een rol.quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:59 schreef Krush het volgende:
[..]
Jezus wat een gelul. Allereerst is China pas vanaf 1949 volledig communistisch. Bovendien is het land gedurende de dertiger jaren en de tweede wereldoorlog compleet verwoest door de Japanners. Het is waar dat de communistische strijd vanaf de jaren twintig ook veel slachtoffers heeft veroorzaakt, maar de boerenbevolking (de overgrote meerderheid dus) had meer te vrezen van de nationalisten. En dan wil jij uitgerekend de communisten de schuld geven van de achteruitgang in voor de gemiddelde Chinees gedurende de eerste helft van de 20ste eeuw?
Verdiep je er eens in zou ik zeggen.
waar slaat dat nou op?quote:communisme werkt alleen als de hele wereld mee doet
Tijdens Mao's grote sprong voorwaarts zijn op het platteland miljoenen mensen aan honger overleden.quote:Op donderdag 3 juni 2004 00:18 schreef RijstNatie het volgende:
Ik denk dat het communisme niet eens zo slecht is eigenlijk...
In de tijd voor het communisme was er veel armoede en hongersnood.
Het communisme bracht toch eten voor iedereen en gelijkheid en eerlijke deling van inkomsten.
Ik bestrijd ook niet dat rigide planeconomie weinig succesvol is gebleken.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:02 schreef sampoo het volgende:
[..]
Oftewel er valt niet te bepalen of het communisme voordeel heeft gedaan. Te veel andere factoren spelen een rol.
Maar kijk eens naar Taiwan en in mindere mate naar Hong Kong en je ziet wat het gebrek aan communisme had kunnen betekenen.
weet je hoeveel Amerikaans geld daar naartoe gaat?quote:Als ze gewoon dezelfde weg als Zuid-Korea hadden gekozen waren ze nu het rijkste land ter wereld en was iedere Chinees beter af geweest.
Het zijn echter landen die grotendeels bestonden uit Chinezen en overal ter wereld zijn Chinezen bekend om hun handelsgeest. Ik zeg niet dat China net zo welvarend had kunnen zijn als Taiwan, Singapore of Hong Kong maar in elk geval niet zo "arm" als het is geweest.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:15 schreef Krush het volgende:
[..]
Ik bestrijd ook niet dat rigide planeconomie weinig succesvol is gebleken.
Aan de andere kant is Taiwan of Formosa een (door de Amerikanen gesteunde) ijzeren rechtse dictatuur geweest tot het eind van de jaren 80. Net als bijvoorbeeld Singapore. Hong Kong telt al helemaal niet mee want dat was Brits.
Nou "ging" was het meer, maar ze hebben het land vooral opgebouwt met hard werken (in 1950 was het armer dan de meeste landen in Afrika!) en Chinezen zijn over het algemeen niet zo gemotiveerd als Koreanen maar 50 tot 70% van de rijkdom van Zuid-Korea had China wel moeten kunnen behalen.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:19 schreef EnderOnline het volgende:
weet je hoeveel Amerikaans geld daar naartoe gaat?
correctie, kapitalisme in combinatie met democratiequote:Op donderdag 3 juni 2004 01:31 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Kapitalisme werkt![]()
mee eens,als het in evenwicht is,in harmoniequote:Op donderdag 3 juni 2004 01:49 schreef Grumpey het volgende:
[..]
correctie, kapitalisme in combinatie met democratie
Puur kapitalisme zelf brengt ook aristocratie met zich mee (kleine groep rijken die steeds rijker worden en alle macht verdelen)...
dat maakt de vraag wat een combi van communisme en democratie zou kunnen brengen. Dit heeft nog niet plaatsgevonden. Het zou heel intressant zijn voor onderzoek naar het effect van kapitalisme, communisme en democratie op de welvaart van een land.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:50 schreef woediewokkie het volgende:
[..]
mee eens,als het in evenwicht is,in harmonie
Economisch gezien kan het ook wel zonder democratie, zie ook bv Chili met Pinochet en in zekere mate Singapore van enkele decennia terug.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:49 schreef Grumpey het volgende:
correctie, kapitalisme in combinatie met democratie
Die ligt nu in bed in zijn/haar Mao pyjama.quote:Op donderdag 3 juni 2004 01:58 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Het is duidelijk dat RijstNatie weinig van het (Chinese) communisme afweet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |