quote:
Op woensdag 2 juni 2004 19:32 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Maar waarde edoch meedogenloze Majic, ik zet helemaal nooit aan tot haat, als je mijn respectabele essay's goed doorleest zie je dat ik altijd eerst het probleem omschrijf en dan overga tot de oplossing. Haat is nooit goed, ik keur het ten strengste af, maar jammer genoeg zijn de moslims wel
* erg gehaat ondanks de liefde die zij uitstralen naar anderen
![]()
* klemtoon ![]()
Heeft niets met moslims te maken wat ik bedoel - er zijn zat christenen en atheisten die precies t zelfde doen. Enfin, je hebt je publiek, I'm not one of em...dat is nu wel duidelijk. Ergens is het natuurlijk wel beter dat er iig nog mensen zijn die je verhalen louter als een grapje opvatten - dat houd het geheel bespreekbaar.
Voor mij is het net als van gogh - alhoewel hij rechtstreekser uitkomt voor z'n "moraliteit" en maatschappijverbeterende ideetjes. Ik hou er iig niet van, de vorm van spot drijven...je voelt toch snel de achterliggende gedachte / emotie er door heen stralen, en wmb is dat iets wat kan aanzetten tot tweedeling, haat.
Verders wat betreft je statement over "liefde" die moslims uitstralen....deze is niet minder of meer dan bij andere mensen. Ongeacht wat de religie predikt, blijven het gewoon mensen - en zeker niet de meest vredelievende (Als die al aan te wijzen zou zijn). Ik gooi 't dan op de boedhisten bijv... die leer kan ik me nog in vinden, maar dat is meer een levensfilosofie dan een godsdienst, eigenlijk.
Enfin, ik heb in Turkije gewoond, en ik kan je vertellen dat het daar een stuk slechter is gesteld dan in Nederland. Klagende mensen in Nederland zijn dan ook niet goed wijs - het land is een paradijs ivm veel andere stukken van de wereld. Misschien hebben we niet de natuur, de rust en de kleine dorpjes/sfeer, maar wel veiligheid, goede ziekenhuizen, scholing, werkvoorziening, sociaal vangnet etc etc etc . Dat is in andere landen vaak niet in deze mate aanwezig (of helemaal niet).
Ik heb er genoeg gezien om dat te weten - ik heb heel Europa + Turkije ondertussen van dichtbij mogen meemaken, en niet alleen op lullige vakanties maar door er te wonen of voor langere tijd te verblijven.
Nederlanders (en mensen die in Nederland wonen) die klagen alleen ontzettend veel, en dat zouden ze eens iets minder moeten doen. Tevreden zijn met wat je hebt/krijgt, zelf inzetten voor wat je EXTRA wil.
Ik zat enige tijd geleden in de internationale trein vanuit Brussel, op weg naar Amsterdam. Een paar afrikaanse jongelui (standaard tupac wannabes) liepen door de trein te slenteren, en het eerste wat in me op kwam was : wtf gaan jullie nu weer uitspoken.
Een kwartiertje later staat er een paniekerige japanse zakenman die zijn koffers kwijt is geraakt door een sluwe truuk van die lui....dom dom ..maarja, dat weet je als toerist niet altijd natuurlijk.
Naast me zit een grote vent van in de vijftig, die met een oostblok accent tegen me begint te praten, en ik ga een gesprekje met hem aan. Zijn naam is Slivovitch*, en hij heeft een internationale bloemenhandel opgezet vanuit Nederland. "Vroeger zat ik in het leger van Jugoslavie, nu overtuig ik de harten niet met kogels maar met bloemen".
Hij had op veel plekken al gewoond - in Frankrijk, in Spanje, in Oostenruik, Duitsland, Engeland, oostblok landen etc. Voor zijn zaken moet hij veel de Europese en andere landen bezoeken..
Ik vroeg hem vervolgens waarom hij dan out of all places eigenlijk in Nederland gesettled was nu? Zijn antwoord kwam snel en met een trotste stem : "
Omdat er gien betere plek ies op deze wereld!" klonk het.
"
Alles wat die mensen doen hier is klagen, maar sai weten nieks van hoe goed sai het hebben". "Nederland is een plek waar je jezelf kan zijn, maakt niet aut wat voor kleur, geloof, of mening. Jai moet alleen tolerant sain voor anderen, en sai zijn tolerant teroeg".
Op de vraag of hij de cultuur van het buitenland dan niet miste, de natuur, het eten, antwoorde hij instemmend - maar daar ging hij voor op vakantie, naar die plekken.
Tsja, zulke dingen zetten je aan het denken (ook omdat ik zelf ook veel van Europa gezien heb, kan ik me eigenlijk heel goed identificeren met zijn verhaal - maar dat besef je je soms niet goed...)
---------
* Slivovitch : Geen idee hoe je 't schrijft
[ Bericht 25% gewijzigd door majic op 02-06-2004 20:29:05 ]