Als alles goed gaat ben ik 23 als ik voor het eerst moeder wordt, trouwens.quote:'Oude moeders' baren De Geus zorgen
Uitgegeven: 12 mei 2004 19:56
DEN HAAG - De stijgende leeftijd van vrouwen die hun eerste kind krijgen, zorgt voor hogere medische kosten. Ook nemen de medische risico's bij een uitgestelde eerste bevalling toe. "Vanuit dit oogpunt is het belangrijk dat de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen niet verder stijgt". Dat heeft minister De Geus van Sociale Zaken woensdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgens het ministerie zijn Nederlandse moeders de oudste nieuwe moeders ter wereld. Eerder onderzoek van het CBS toont aan dat vrouwen gemiddeld ruim 29 jaar zijn als zij hun eerste kind krijgen. Dertig jaar geleden was dat nog 24 jaar. Hoogopgeleide moeders zijn zelfs gemiddeld 32 jaar als zij voor het eerst moeder worden.
'Zorgwekkend'
Dat vrouwen later kinderen krijgen komt vooral door hun opleiding. Steeds meer vrouwen gaan naar het hbo of de universiteit en worden daardoor later zwanger. Een woordvoerster van het ministerie noemde het "zorgwekkend" dat de gemiddelde leeftijd van nieuwe moeders stijgt. Tegelijk vindt De Geus het hogere opleidingsniveau positief voor de vrouw en voor de samenleving.
De minister weet dat hij slechts beperkte invloed heeft op de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen. "Hij wil zeker niet de gezinsplanning invoeren", lichtte de woordvoerster toe. Wel kan de minister eventuele belemmeringen voor het (vroeg) krijgen van kinderen zo klein mogelijk maken.
Kinderopvang
Daarmee moet de kloof tussen de leeftijd waarop vrouwen kinderen willen en de leeftijd waarop zij die krijgen zo klein mogelijk blijven. Hij wijst onder meer op de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang, waarover de Tweede Kamer volgende week stemt.
In een onderzoek dat het ministerie liet maken, noemen de meeste ondervraagden het afmaken van een opleiding een van de belangrijkste voorwaarden voor het krijgen van een eerste kind. In het verlengde daarvan ligt werk. Met name mannen en laagopgeleide vrouwen vinden een 'serieuze' baan en een vast inkomen belangrijk.
Voorwaarde
Bij hoogopgeleiden is er een verschil te zien tussen de leeftijd waarop zij een kind willen en de leeftijd waarop zij echt zwanger worden. Voor hen is een relatie niet altijd een voorwaarde voor het krijgen van een kind.
Dan voldoe jij keurig aan de statistieken mbt de hoog-opgeleide vrouw.quote:Op maandag 31 mei 2004 17:43 schreef xxshirleyxx het volgende:
ik ben een vrouw mijn moeder was 18 dat ze me broer kreeg 24 van mij ik wil rond me 27e kinderen
Dat betekent niet dat zij zich mogen 'bemoeien' met wanneer iemand een kind krijgt of niet. Denk dat de meeste mensen zich er echt wel van bewust zijn dat je op latere leeftijd meer kans op complicaties kunt hebben. Die keuze kunnen ze zelf wel maken denk ik.quote:Op maandag 31 mei 2004 17:38 schreef LowJoe het volgende:
Ik ben man en mijn moeder was 25 toen ze mij kreeg als laatste kind!En die Geus heeft wel gelijk,het gaat moeilijker op latere leeftijd en er kunnen meer complicaties op treden...Bovendien is het voor de kinderen niet zo leuk als de ouders al zo oud zijn......
En mijn moeder was ook 22 toen ze mij kreeg (heel toevallig trouwens ) en 27 en 29 toen ze mijn zusjes kreegquote:Op maandag 31 mei 2004 19:11 schreef Nuongirl het volgende:
Ik was 22 toen ik mijn dochter kreeg
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |