abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 31 mei 2004 @ 17:13:51 #76
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19539079
Ik was 29 jaar en een vrouw en ik vind dat ik mijn kind precies op tijd heb gekregen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_19539083
Mijn moeder was 27 toen ze mij kreeg... (niet helemaal wat je vroeg, maar toch wat ) Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik ben vanplan om ze rond mn 25e te krijgen, maar ik wil eerst mn studie af hebben en een baan hebben voordat ik uberhaupt aan kinderen denk... dan maar zien of ik ze kán krijgen natuurlijk...
  maandag 31 mei 2004 @ 17:15:31 #78
39158 confined
breaking the waves
pi_19539138
Ik heb geen kinderen en wil geen kinderen (ben 25). Maar eh, waar bemoeit De Geus zich in hemelsnaam mee? Dit zijn zeer persoonlijke keuzes waar de regering niets mee te maken heeft, en al helemaal niet nu ze ook anticonceptie en sterilisatie uit het Ziekenfonds hebben gehaald...
  maandag 31 mei 2004 @ 17:17:34 #79
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_19539208
Gaat om dit artikel neem ik aan?
quote:
'Oude moeders' baren De Geus zorgen

Uitgegeven: 12 mei 2004 19:56

DEN HAAG - De stijgende leeftijd van vrouwen die hun eerste kind krijgen, zorgt voor hogere medische kosten. Ook nemen de medische risico's bij een uitgestelde eerste bevalling toe. "Vanuit dit oogpunt is het belangrijk dat de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen niet verder stijgt". Dat heeft minister De Geus van Sociale Zaken woensdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.

Volgens het ministerie zijn Nederlandse moeders de oudste nieuwe moeders ter wereld. Eerder onderzoek van het CBS toont aan dat vrouwen gemiddeld ruim 29 jaar zijn als zij hun eerste kind krijgen. Dertig jaar geleden was dat nog 24 jaar. Hoogopgeleide moeders zijn zelfs gemiddeld 32 jaar als zij voor het eerst moeder worden.

'Zorgwekkend'

Dat vrouwen later kinderen krijgen komt vooral door hun opleiding. Steeds meer vrouwen gaan naar het hbo of de universiteit en worden daardoor later zwanger. Een woordvoerster van het ministerie noemde het "zorgwekkend" dat de gemiddelde leeftijd van nieuwe moeders stijgt. Tegelijk vindt De Geus het hogere opleidingsniveau positief voor de vrouw en voor de samenleving.

De minister weet dat hij slechts beperkte invloed heeft op de leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen. "Hij wil zeker niet de gezinsplanning invoeren", lichtte de woordvoerster toe. Wel kan de minister eventuele belemmeringen voor het (vroeg) krijgen van kinderen zo klein mogelijk maken.

Kinderopvang

Daarmee moet de kloof tussen de leeftijd waarop vrouwen kinderen willen en de leeftijd waarop zij die krijgen zo klein mogelijk blijven. Hij wijst onder meer op de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang, waarover de Tweede Kamer volgende week stemt.

In een onderzoek dat het ministerie liet maken, noemen de meeste ondervraagden het afmaken van een opleiding een van de belangrijkste voorwaarden voor het krijgen van een eerste kind. In het verlengde daarvan ligt werk. Met name mannen en laagopgeleide vrouwen vinden een 'serieuze' baan en een vast inkomen belangrijk.

Voorwaarde

Bij hoogopgeleiden is er een verschil te zien tussen de leeftijd waarop zij een kind willen en de leeftijd waarop zij echt zwanger worden. Voor hen is een relatie niet altijd een voorwaarde voor het krijgen van een kind.
Als alles goed gaat ben ik 23 als ik voor het eerst moeder wordt, trouwens.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_19539359
Mijn moeder was 26 toen ze mij kreeg.
Ik wilde "jong" moeder worden en was 20 toen ik stopte met de pil...
Helaas is het behalve 1 vroeggeboorte op mijn 23ste en een miskraam op mijn 27e nog niet gelukt om een zwangerschap te volbrengen....
pi_19539825
Ik ben man en mijn moeder was 25 toen ze mij kreeg als laatste kind!En die Geus heeft wel gelijk,het gaat moeilijker op latere leeftijd en er kunnen meer complicaties op treden...Bovendien is het voor de kinderen niet zo leuk als de ouders al zo oud zijn......
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  maandag 31 mei 2004 @ 17:43:41 #82
76110 xxshirleyxx
bluuf en xxshirleyxx ware lief
pi_19539954
ik ben een vrouw mijn moeder was 18 dat ze me broer kreeg 24 van mij ik wil rond me 27e kinderen
  maandag 31 mei 2004 @ 17:51:17 #83
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_19540145
Ik was 20 toen ik mijn eerste kreeg en 28 bij de laatste
pi_19540165
ik vind niet snel dat mensen te laat aan hun eerste kind "beginnen" mensen die op wat latere leeftijd een kind nemen, nemen er vaak maar 1. bij sommige mensen staat hun hoofd er eerder gewoon niet naar en zijn nog veel te veel bezig met andere dingen. of het moet zo zijn dat je lichamelijk een bevalling te zwaar is

mijn moeder was 21 toen ze mij kreeg, redelijk jong. ik ben nooit wat te kort gekomen maar ik vind dat ze nu een beter rolmodel is voor mn jongere broertje en zusje. Ze had het vroeger vaak ontzettend druk en was ook nog erg veel met zichzelf bezig. ze sleepte mij overal mee naartoe, nu past ze zich meer aan aan de kinderen.
  maandag 31 mei 2004 @ 17:54:08 #85
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_19540208
Ik was 22 toen onze dochter werd geboren.

Mijn moeder was 23 toen ze mij kreeg.
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
  maandag 31 mei 2004 @ 17:57:04 #86
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_19540261
quote:
Op maandag 31 mei 2004 17:43 schreef xxshirleyxx het volgende:
ik ben een vrouw mijn moeder was 18 dat ze me broer kreeg 24 van mij ik wil rond me 27e kinderen
Dan voldoe jij keurig aan de statistieken mbt de hoog-opgeleide vrouw.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 31 mei 2004 @ 17:58:06 #87
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_19540289
Mijn moeder was trouwens 24 toen ze mij kreeg en 35 toen ze mijn broertje kreeg.

Ik ben 29 en heb zelf nog geen kinderen, maar wil ze wel voor mijn 32e.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 31 mei 2004 @ 18:00:45 #88
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_19540343
Mijn moeder was 27 toen ze mij kreeg en 30 toen ze m'n broertje kreeg en dat vind ik eik wel een prima leeftijd. Zelf hoop ik zo rond/tussen die leeftijd(en) ook kinderen te krijgen.
  maandag 31 mei 2004 @ 18:01:45 #89
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_19540364
Oh ja... en ben vrouw
pi_19540495
ze zeggen u tegen me....

Ik was (en ben) 31 toen Isa werd geboren. Had misschien best wel eerder gewild, maar ik ben zo'n typisch voorbeeld als uit het artikel. Eerst opleiding, carriere en daardoor kom je niet echt toe aan een stabiele relatie. En dat was voor mij een eerste vereiste.

Het is natuurlijk wel waar dat het zwanger worden moeilijker wordt op latere leeftijd, en de kans op complicaties groter. Dat betekent niet dat dat člke zwangerschap op oudere leeftijd problemen geeft -integendeel, het overgrote deel gaat natuurlijk zonder enig probleem goed-, maar dat de risico's groter zijn. Staaltje van statistiek. Daarnaast stijgt ook het aantal vruchtbaarheidsbehandelingen omdat het steeds moeilijker is om zwanger te worden als je ouder wordt (alweer: niet bij iedereen, maar statistisch gesproken).

Ik vind het dan ook helemaal niet slecht om wat van de belemmeringen weg te nemen waardoor veel vrouwen er niet eerder aan kunnen beginnen, hoewel ze dat misschien wel zouden willen.
mooi he, alles
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 31 mei 2004 @ 18:12:14 #91
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_19540608
Ik was 37 toen mijn zoon geboren werd. Voornamelijk omdat ik er eerder niet aan toe was, en vooral omdat ik op dat moment mijn vriend had leren kennen

Ik trek de statistieken dus behoorlijk op Anderzijds voldoe ik er ook weer niet echt aan het profiel van de 'oudere zwangere', omdat ik in één keer zwanger was en (gelukkig) een gezond kind heb gekregen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 31 mei 2004 @ 18:15:13 #92
30488 coolbabe
My little pwny
pi_19540682
Ik was 19 bij de eerste en 22 bij de tweede, en ik ben een vrouw
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  maandag 31 mei 2004 @ 18:16:30 #93
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_19540711
Vroeger riep ik (vrouw) dat ik op mijn 24e moeder wilde zijn. Maar toen die leeftijd naderde, kreeg ik het benauwd. Het was nog veel te vroeg, was nog veel te druk, wilde nog veel te veel. 27 was misschien beter.
Maar ook toen kriebelde het nog lang niet, was nog druk met werk en studie bezig. Had het gigantisch naar mijn zin en was nog niet bereid om mijn luxe leventje op te geven. Hoe ik bij die laatste gedachte kwam weet ik nog steeds niet.
Maar vorig jaar vakantie sloeg het ineens toe, overal om ons heen zagen we schattige kleine kindertjes. Ik was toen 29. En mijn carričre was ook niet zo belangrijk meer. Temeer omdat ik vanwege privé-omstandigheden met mijn neus op de feiten werd gedrukt. Ineens besefte ik dat er meer was dan werk alleen en dat ik mijn prioriteiten moest gaan verleggen.
En zo kwam het dat ik in oktober erachter kwam dat ik zwanger was en binnenkort hoop ik op mijn 30e te bevallen van mijn eerste kindje.
Als je niet lacht, ben je dood.
  maandag 31 mei 2004 @ 18:38:32 #94
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_19541252
Mijn moeder was toen mijn zus geboren werd 26, toen ik werd geboren was ze 31.
Ik ben zelf 26 en verwacht over een maand mijn eerste kindje.

Heb er niet bewust voor gekozen om relatief jong moeder te worden, de tijd was er gewoon "opeens" rijp voor. Mijn vriend is trouwens iets jonger, 24.
  maandag 31 mei 2004 @ 18:54:08 #95
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_19541556
quote:
Op maandag 31 mei 2004 17:38 schreef LowJoe het volgende:
Ik ben man en mijn moeder was 25 toen ze mij kreeg als laatste kind!En die Geus heeft wel gelijk,het gaat moeilijker op latere leeftijd en er kunnen meer complicaties op treden...Bovendien is het voor de kinderen niet zo leuk als de ouders al zo oud zijn......
Dat betekent niet dat zij zich mogen 'bemoeien' met wanneer iemand een kind krijgt of niet. Denk dat de meeste mensen zich er echt wel van bewust zijn dat je op latere leeftijd meer kans op complicaties kunt hebben. Die keuze kunnen ze zelf wel maken denk ik.

En alles kost zo belachelijk veel geld tegenwoordig, hoe moet je een kind opvoeden als je jong moeder wordt en geen carriere hebt? Kind kost veel geld, alle dingen die je nodig hebt, kinderopvang, studie, etc, etc.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_19541722
Ik ( vrouw) was 21 toen ik mijn eerste kreeg en 24 toen ik mijn tweede kreeg. Mijn man was bij de eerste 22 en bij de tweede 25.
Ik heb altijd al kinderen voor mijn 25ste gewild en dat is gelukt. Carriere jagen daar heb ik de ambities niet voor... straxals ze groter zijn wil ik wel weer instromen misschien maar eerst maar genieten van de kinders
  † In Memoriam † maandag 31 mei 2004 @ 19:09:54 #97
43556 miss_dynastie
pi_19541915
Mijn vader was 44 toen ik werd geboren, mijn moeder 33. Ik zou ze zelf graag jonger willen hebben, maar ik heb ook wel bepaalde wensen m.b.t. carriere, al zeggen sommige mensen dat dat niet uit zou moeten maken, maar voor mij is dat best belangrijk. Voor mij sluit het ene het andere niet uit, trouwens.
  Voormalig Sport Koningin maandag 31 mei 2004 @ 19:11:11 #98
35237 Nuongirl
pi_19541943
Ik was 22 toen ik mijn dochter kreeg
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin maandag 31 mei 2004 @ 19:12:17 #99
35237 Nuongirl
pi_19541982
quote:
Op maandag 31 mei 2004 19:11 schreef Nuongirl het volgende:
Ik was 22 toen ik mijn dochter kreeg
En mijn moeder was ook 22 toen ze mij kreeg (heel toevallig trouwens ) en 27 en 29 toen ze mijn zusjes kreeg
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  maandag 31 mei 2004 @ 19:18:56 #100
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_19542159
Ik(vrouw) was 23 toen ik mijn eerste kreeg, 25 bij de tweede en 27 bij de derde( dat klusje moet nog wel ff geklaard worden ) Voor mijn man gelden dezelfde leeftijden( zijn op twee weken na even oud)
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')