abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19758292
quote:
ik heb ook "eten" via een infuus gehad, dus...vandaar
infuus wordt toch in het bloed gespoten ... daar kun je toch geen eten door drukken??
Dit keer zonder signature
pi_19760308
Ja het gaat denk ik een stuk beter met infuus. Ik voelde me namelijk zo kl*te door dat vieze kleanprep. Ik dacht dat het onderzoek nog erger zou zijn. Maar het drinken van de kleanprep was voor mij meer slopend dan het hele onderzoek dat eigenlijk zo weer voorbij was! Ik wilde echt bijna het UMC gaan bellen en zeggen dat de colonscopie niet door kon gaan, omdat ik die kleanprep gewoon niet naar binnen kreeg. Ik raakte dr behoorlijk emotioneel van

Ik had nog zo gezeurd bij die arts voor phosforal, maar hij zei dat de resultaten dan minder nauwkeurig zouden zijn! NIET DUS!!! Ze moeten nou eenmaal werken volgens hun protocol. Gelukkig is het voor mij achter de rug Veel sterke voor de mensen hier die dit onderzoek nog moeten ondergaan.....................................
Pluk de dag voordat anderen van je plukken
pi_19760329
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:45 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

infuus wordt toch in het bloed gespoten ... daar kun je toch geen eten door drukken??
Eten via een sonde.............

Lijkt me trouwens echt irritant als ze die slang door je neus gaan boren
pi_19760457
quote:

[..]

toch wel
als de darmen complete rust nodig hebben, moet je wel .
ik was toen echt heel ziek, woog niets meer en kon niets binnen houden, ook geen water.
mocht dus al die tijd ook niet drinken, alles via infuus en dat 2 maanden lang.

omdat ik snel aderontsteking krijg van een infuus hebben ze op een gegeven moment een slangetje direct naar de aorta ingebracht..sneetje onder het sleutelbeen en dan daar een slangetje zonder naald.

nu zijn ze echter van mening, dat je de darmen altijd iets moet laten doen, dan geneest het sneller en is de overgang naar normaal eten niet zo heftig en dus kwam sondevoeding om de hoek kijken..druppels gewijs eten in je maag/darmen en dus nét genoeg werk om niet stil te liggen maar niet genoeg om weer de boel in de war te schoppen.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_19761528
quote:
Lijkt me trouwens echt irritant als ze die slang door je neus gaan boren
ligt er aan hoe groot dat slangetje is.. een groot slangetje is idd gemartel.. telkens braakneigingen. grote slangetjes worden ook ingebracht met water.. als jij een slok neemt dan drukken hun door..

maar een klein slangetje voel je zowat nix van .. een klein slangetje word via je neus naar binnen gedruk.. op een gegeven moment voel je wat achter in je keel.. (niet vervelend of zo.. net of er wat vast zit..) vervolgens moet je slikken en dan drukken ze heel hard door.. tegen de tijd dat je de eerste braakneigingen krijgt zit het slangetje al op de goede plaats. de eerste keer dat ik zo;n dik slangetje kreeg hadden ze wat in de neus kapot gemaakt.. dat deed echt super zeer.. het brande als een gek. maar dat dunne slangetje is gewoon ideaal.. volgende keer met een kleanprep onderzoek ga ik ook niet martelen mar ga ik gelijk zo'n kleine sonde voeding slangetje nemen.. heel even gezeur maar je proeft gewoon nix van kleanprep..
pi_19761622
quote:

[..]

Infuus is niet meer dan wat water,suiker,zouten en andere benodigheden die het lichaam nodig heeft.
Pain is weakness leaving the brain !
pi_19761691
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:41 schreef milagro het volgende:

[..]

ik stelde de vraag omdat ik 3 dagen niet eten (en dus ook niet via sonde/infuus) wat veel vind voor een darmonderzoek.
Ze gingen niet onmiddelijk over tot darmonderzoek hé, ik werd maandagavond opgenomen, aan infuus, volgende dag deden ze eerst maagonderzoek, dag daarna darmonderzoek, dag daar nog eens na mocht ik pas "echte" voeding innemen 's avonds. Ze wisten niet onmiddellijk waar het vandaag kwam, want de maandagavond had de arts al een klein darmonderzoek gedaan, darm in mijn kont en telkens dieper en dieper (zonder verdoving) en kon meevolgen op de monitor overal bleef er bloed komen, dus wildne ze nagaan waar het vandaag kwam.
Pain is weakness leaving the brain !
pi_19762216
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 16:41 schreef milagro het volgende:
owhh.. daarom staat het ook tuss " " ... ja.. oke.. snap hem
  woensdag 9 juni 2004 @ 19:35:47 #234
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19762411
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:15 schreef milagro het volgende:

[..]

toch wel
als de darmen complete rust nodig hebben, moet je wel .
ik was toen echt heel ziek, woog niets meer en kon niets binnen houden, ook geen water.
mocht dus al die tijd ook niet drinken, alles via infuus en dat 2 maanden lang.

omdat ik snel aderontsteking krijg van een infuus hebben ze op een gegeven moment een slangetje direct naar de aorta ingebracht..sneetje onder het sleutelbeen en dan daar een slangetje zonder naald.

nu zijn ze echter van mening, dat je de darmen altijd iets moet laten doen, dan geneest het sneller en is de overgang naar normaal eten niet zo heftig en dus kwam sondevoeding om de hoek kijken..druppels gewijs eten in je maag/darmen en dus nét genoeg werk om niet stil te liggen maar niet genoeg om weer de boel in de war te schoppen.
Je kreeg waarschijnlijk Kabimix/kabivent? ( grote witte zak)
Dat geven ze nml wel via een centraal veneuze lijn. ( in thoraxgebied)
'Gewone' sondevoeding gaat via een slangetje in de maag.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  woensdag 9 juni 2004 @ 19:37:33 #235
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19762466
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:01 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

ligt er aan hoe groot dat slangetje is.. een groot slangetje is idd gemartel.. telkens braakneigingen. grote slangetjes worden ook ingebracht met water.. als jij een slok neemt dan drukken hun door..

maar een klein slangetje voel je zowat nix van .. een klein slangetje word via je neus naar binnen gedruk.. op een gegeven moment voel je wat achter in je keel.. (niet vervelend of zo.. net of er wat vast zit..) vervolgens moet je slikken en dan drukken ze heel hard door.. tegen de tijd dat je de eerste braakneigingen krijgt zit het slangetje al op de goede plaats. de eerste keer dat ik zo;n dik slangetje kreeg hadden ze wat in de neus kapot gemaakt.. dat deed echt super zeer.. het brande als een gek. maar dat dunne slangetje is gewoon ideaal.. volgende keer met een kleanprep onderzoek ga ik ook niet martelen mar ga ik gelijk zo'n kleine sonde voeding slangetje nemen.. heel even gezeur maar je proeft gewoon nix van kleanprep..
Door wie laat je dat doen dan?
Op de afdeling waar ik werk is het niet gebruikelijk dat mensen een voedingsslangetje krijgen, alleen voor klean-prep.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19765350
Voor de mensen die entocort gebruikt hebben: Moeten de symptomen gelijk na het eerste gebruik weg zijn? Want vandaag heb ik helemaal geen klachten meer gehad, maar zodra ik het avondeten voorgeschoteld kreeg begon het weer.

Heeft iemand van dit medicijn nog bijwerkingen gehad??
pi_19766278
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:20 schreef NB_TD het volgende:
Voor de mensen die entocort gebruikt hebben: Moeten de symptomen gelijk na het eerste gebruik weg zijn? Want vandaag heb ik helemaal geen klachten meer gehad, maar zodra ik het avondeten voorgeschoteld kreeg begon het weer.

Heeft iemand van dit medicijn nog bijwerkingen gehad??
Nee, geen bijwerkingen en nee natuurlijk helpt het niet na de 1e keer.
Het is gewoon lokaal medicijn en heeft net als de pillen tijd nodig.
pi_19766399
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:48 schreef milagro het volgende:

[..]

Nee, geen bijwerkingen en nee natuurlijk helpt het niet na de 1e keer.
Het is gewoon lokaal medicijn en heeft net als de pillen tijd nodig.
Ok das mooi. Ik ben weer gerustgesteld. Alleen omdat die arts zei dat het op prednison leek, werd ik een beetje angstig. Ok ,het is wel gericht op het begin van je dikke darm ipv je hele lichaam, maar als ik alleen al aan die bijwerkingen denk bbrrrr...........
pi_19766602
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 19:35 schreef Brennie het volgende:

[..]

Je kreeg waarschijnlijk Kabimix/kabivent? ( grote witte zak)
Dat geven ze nml wel via een centraal veneuze lijn. ( in thoraxgebied)
'Gewone' sondevoeding gaat via een slangetje in de maag.
Beide gehad dus
jaren geleden via die cv lijn, en dat 2 maanden lang.

Sonde voeding voor drie weken afgelopen april
En ik vind dat slangetje door de neus dus echt wel een ramp.
Dat gekokhals.. brrrrrrr.. en dan die verpleegster die steeds stopte als ik ging kokhalzen
Doorgaaaaaaaaaan snel , niet rekken.
Maar na 1 nachtje slapen voelde ik hem niet meer en kon ik ophouden met miepen

Ik heb al eens verteld dat ik jaren geleden ook een onderzoek via de maag kreeg en dat ik toen het slangetje zélf moest doorslikken, dus niet via de neus, maar via de mond.
De arts gaf me het slangetje in de hand, draaide zich om en zei "gewoon doorslikken en niet zeuren over kokhalzen dat gebeurt nu eenmaal"
En het lukte natuurlijk voor geen meter, ik trok het zelf steeds terug.
Ik moest ook huilen en vroeg of hij aub het voorme wilde doen, en dat deed hij uiteindelijk, zeer geirriteerd, de zuster moest mijn handen vasthouden en hij duwde het naa rbeneden, waarbij het eerst opkrulde in mijn keel en de zuster hem daarop attent moest maken.
Mijn "ge-uhuhuuhhgrhklg" (ik stik!!!!) was niet duidelijk genoeg en ergerde hem alleen maar meer.

TRAUMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_19767841
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 16:59 schreef NB_TD het volgende:
Ik heb weer even wat te melden.

Ik ben vandaag voor het eerst bij mijn IBD arts geweest in het UMC. Naja Hanneke, ik heb dus aan hem gevraagd hoeveel cm die ontsteking was maar dat kon hij niet uit het verslag van de colonscopie halen. Hij kon wel vertellen dat het einde van mijn dunne darm ernstig onstoken was samen met het begin van de dikke darm. Daarnaast waren er over de hele dikke darm verschillende rode plekjes te zien.
Hij vertelde mij dat hij dit goed wilde aanpakken dus heeft hij mij entocort, drie maal daags, voorgeschreven en daarnaast moet ik pentasa gewoon nog blijven gebruiken. Extra nog wat staaltabletten omdat ik bloedarmoede heb door de ontstekingen.

Heeft een van jullie toevallig ervaring met entocort? Want hij zei dat het te vergelijken was met prednison alleen werkt het niet op je hele lichaam maar gericht op het begin van je dikke darm.
Hee meissie

Weten ze al wat meer over je Crohn? Heb je een middelvorm? Of een ernstige vorm? Heb je veel buikpijn? Hoe voel je je verder?

Ik las dat je entrocort gaat gebruiken. Guess what: ook dat heb ik gehad. Voor vragen: je hebt mijn mailadres nog als het goed is

Sterkte!
pi_19768022
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:52 schreef NB_TD het volgende:

[..]

Ok das mooi. Ik ben weer gerustgesteld. Alleen omdat die arts zei dat het op prednison leek, werd ik een beetje angstig. Ok ,het is wel gericht op het begin van je dikke darm ipv je hele lichaam, maar als ik alleen al aan die bijwerkingen denk bbrrrr...........
sorry, ik vergeet even te vragen, slik je Entocort of krijg je het als klysma?
pi_19768485
quote:
Op de afdeling waar ik werk is het niet gebruikelijk dat mensen een voedingsslangetje krijgen, alleen voor klean-prep.
vorige week lag er een vrouw naast me die ook kleanprep moest drinken .. maar ze vertikte het.. en toen kreeg ze wel een sonde.. wel een maagsondes he! zaalarts deed er echt niet moeilijk over. moet wel toegeven dat de dokters helemaal niet moeilijk er over deden.. lukt het niet.. maagsonde.. ik heb in 1 week tijd 3 van die slangen in me gehad.. (verschillende grotes).
quote:
Door wie laat je dat doen dan?
eerste keer zo'n spoedeisende zuster (die kon er dus nix van... deed super zeer en ze had een te dikke slang ingebracht) 2de keer heeft een dokter dat gedaan (helemaal geen last van gehad). die vrouw die naast me lag is de sonde ingebracht door de zaalarts. ik hoorde haar wel braken maar daarna hoorde ik haar veel minder dan voor die tijd toen ze het nog moest drinken!

maar Brennie doen ze daar zo moeilijk over dan zo'n sonde?? waarom dan?
quote:
De arts gaf me het slangetje in de hand, draaide zich om en zei "gewoon doorslikken en niet zeuren over kokhalzen dat gebeurt nu eenmaal"
wat een klootzak zeg. Die dokter moet het zo prettig mogelijk voor je maken.. je gaat toch niet zelf zo'n slang in je strot drukken.. lukt mij niet! Maar zo'n onderzoek krijg je natuurlijk wel een hele dikke slang in je.. voor sondevoeding kun je een hele kleine slang doen he.
quote:
Voor vragen: je hebt mijn mailadres nog als het goed is
hee Hanneke1983,

ik zie net dat jij me toen heel erg goed geholpen hebt, met die kleanprep..

[ Bericht 0% gewijzigd door Ericjuh op 09-06-2004 22:50:41 (typos) ]
  woensdag 9 juni 2004 @ 22:52:21 #243
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19768638
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 21:58 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik heb al eens verteld dat ik jaren geleden ook een onderzoek via de maag kreeg en dat ik toen het slangetje zélf moest doorslikken, dus niet via de neus, maar via de mond.
En het lukte natuurlijk voor geen meter, ik trok het zelf steeds terug.
Ik moest ook huilen en vroeg of hij aub het voorme wilde doen, en dat deed hij uiteindelijk, zeer geirriteerd, de zuster moest mijn handen vasthouden en hij duwde het naa rbeneden, waarbij het eerst opkrulde in mijn keel en de zuster hem daarop attent moest maken.
Mijn "ge-uhuhuuhhgrhklg" (ik stik!!!!) was niet duidelijk genoeg en ergerde hem alleen maar meer.

TRAUMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En je hebt geen klacht ingediend? Jammer dat er zulke artsen rondlopen...
Proud Powerpauper
pi_19769402
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 22:52 schreef Nuek het volgende:

[..]

En je hebt geen klacht ingediend? Jammer dat er zulke artsen rondlopen...
ik was toen te ziek en achteraf..kon het me even niet meer schelen , maar ik zou nu nog graag meneer eens willen spreken, ja..
pi_19769832
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 23:12 schreef milagro het volgende:

[..]

ik was toen te ziek en achteraf..
zoals ik lees ben je echt super ziek geweest.. heeft dat achter af niet je leven verandert???
pi_19769991
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 22:35 schreef milagro het volgende:

[..]

sorry, ik vergeet even te vragen, slik je Entocort of krijg je het als klysma?
Hij heeft mij van die capsules gegeven om te slikken voor de maaltijd.

En Hanneke ik zal je misschien wel even mailen !
  woensdag 9 juni 2004 @ 23:30:00 #247
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_19770046
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 18:15 schreef milagro het volgende:
Zou je dit even (aan een leek) uit kunnen leggen? Ik weet namelijk niet wat de aorta is. En hoe krijg je dan je voedsel binnen?
'dankt.
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_19770111
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 23:24 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

zoals ik lees ben je echt super ziek geweest.. heeft dat achter af niet je leven verandert???
nee, ik weet niet beter.
kan me niet herinneren meer hoe het was voordat ik last kreeg.
  woensdag 9 juni 2004 @ 23:36:13 #249
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_19770232
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 23:28 schreef NB_TD het volgende:

[..]

Hij heeft mij van die capsules gegeven om te slikken voor de maaltijd.

En Hanneke ik zal je misschien wel even mailen !
Ik krijg zeker vier verschillende medicijnen, en volgens de behandelende professor maakt het op zich niet uit of je ze voor of na het eten inneemt (dat geldt ook voor Entocort dat ik slikte). Alleen het is niet aan te raden om ze op je nuchtere maag in te nemen.

Ik ben overigens vandaag terug naar het UZG (Universitair Ziekenhuis Gent) geweest voor consultatie. De behandelend arts probeerde achter te halen waarom ik nog steeds zo misselijk ben (ik heb PSC, remember?). Om daar achter te komen, heb ik een vier uur durend onderzoek moeten ondergaan. Echt super simpel. Je krijgt een koekje te eten met daarin een koolzuurtablet. Dan moet je elk half uur in een buisje blazen. Naderhand onderzoeken ze het verschil van je uitgestoten koolzuur (van die tablet) en het normale gemiddelde. Bij mij kwam uit het onderzoek dat mijn maag de koolzuurgassen later dan de norm uitstoot. De diagnose was al snel vastgesteld: ik heb een luie maag. (nooit van gehoord).
Dus ik krijg nu tabletten die ik drie maal daags in moet nemen, en het liefst een kwartier vóór het eten. Ben benieuwd of deze tabletten gaan helpen.
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_19770368
quote:
Ik weet namelijk niet wat de aorta is.
dat is toch de grootste bloedvat wat er is in je lichaam... loop in je rug.. bij mijn opa is de aorta geknapt.. binnen een paar seconden dood...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')