abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 14:17:59 #1
13368 NiGeLaToR
pi_19471988
Zoals elke IT-er ben ik ook te lui om voor de duivel te dansen.
Dus ben ik gaan zoeken naar een open source CMS systeem met als doel het bewaren van kennis. Dat blijkt lastiger dan het lijkt, er zijn weinig knowledgebase systemen te vinden, laat staan open source (het moet webbased zijn). Een forum is een optie, maar daar kan je lang niet zo handig doorheen navigeren en informatie opzoeken. Eigenlijk zoek ik dus een webbased helpfile waar je interactief in/mee kan wijzigen.

Weet iemand een CMS - knowledgebase op basis van een webbrowsel?
Bring it on zou'k zeggen, bedankt alvast!

Nee ik ga niet naar GOT.
Nee ik maak het niet zelf.
  Lieve Belg vrijdag 28 mei 2004 @ 14:36:07 #2
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_19472523
Is het de bedoeling om je eigen knowlegde base aan te leggen? of moet die CMS dat al bevatten? anders kan ik zeker Drupal aanraden.

Met drupal kan je handig tree based menustructuren maken. je kan de mappenstructuur zo diep maken als je wilt
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_19472538
Wat moet het CMS precies kunnen? Ik ben bezig met een CMS te bouwen die erg generiek opgezet is, dus bruikbaar voor een heleboel verschillende dingen.

Ik ga het btw niet als open source uitgeven.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:38:36 #4
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_19472606
Euh, is een simpele WiKi geen oplossing?
volvo c30. you wish your honda was this hot.
"If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
pi_19472634
Weet jij het verschil tussen:

gegevens - informatie - kennis?
het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
  FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 14:40:40 #6
13368 NiGeLaToR
pi_19472659
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:36 schreef SePuLtUrA het volgende:
Wat moet het CMS precies kunnen? Ik ben bezig met een CMS te bouwen die erg generiek opgezet is, dus bruikbaar voor een heleboel verschillende dingen.

Ik ga het btw niet als open source uitgeven.
Nou kijk, we hebben hier een beheersorganisatie die zichzelf voorziet van documentatie over hetgeen beheert wordt (klanten, intern, etc). Deze info slingert over shares in versieloze word-bestandjes en wilde ik online aanbieden in een webbased systeem met zoekfunctie en een menustructuur. Wat mogelijk moet zijn is het toevoegen van attachments, links maar ook direct content (zelfgemaakte manuals, schema's, invulformulieren, onderhoudsschema's en evt. logboek).

Hoop eisen, niet alles hoeft er per se of meteen in te zitten maar een forum bijv. heeft veel van de opties wel al, alleen is niet overzichtelijk.

Ik ga het voorbeeld wat genoemd wordt meteen bekijken, thx.
  FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 14:42:31 #7
13368 NiGeLaToR
pi_19472700
Wat is WiKi?
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:39 schreef apophis4u het volgende:
Weet jij het verschil tussen:

gegevens - informatie - kennis?
Ik wel als het even kan wil ik informatie en kennis erin kwijt, gegevens horen thuis in een configuratie db-oplossing en die hebben we wel al
pi_19472738
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:40 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Nou kijk, we hebben hier een beheersorganisatie die zichzelf voorziet van documentatie over hetgeen beheert wordt (klanten, intern, etc). Deze info slingert over shares in versieloze word-bestandjes en wilde ik online aanbieden in een webbased systeem met zoekfunctie en een menustructuur. Wat mogelijk moet zijn is het toevoegen van attachments, links maar ook direct content (zelfgemaakte manuals, schema's, invulformulieren, onderhoudsschema's en evt. logboek).

Hoop eisen, niet alles hoeft er per se of meteen in te zitten maar een forum bijv. heeft veel van de opties wel al, alleen is niet overzichtelijk.

Ik ga het voorbeeld wat genoemd wordt meteen bekijken, thx.
Je zou met een combinatie van een wiki en een online upload programma een heel eind komen denk ik, als alles opensource moet. Het hangt ook erg af van het niveau van het personeel (wiki kent heel wat eigen codes) en de disipline (zonder disipline geen versie beheer)

EDIT:
Wiki is een eenvoudige manier om pagina te beheren. (met simpele opmaakcodes) Hij linkt ook bumpycase woorden aan een nieuwe pagina.
Iemand anders heeft vast een betere uitleg..
  FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 14:46:10 #9
13368 NiGeLaToR
pi_19472817
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:43 schreef SePuLtUrA het volgende:

[..]

Je zou met een combinatie van een wiki en een online upload programma een heel eind komen denk ik, als alles opensource moet. Het hangt ook erg af van het niveau van het personeel (wiki kent heel wat eigen codes) en de disipline (zonder disipline geen versie beheer)

EDIT:
Wiki is een eenvoudige manier om pagina te beheren. (met simpele opmaakcodes) Hij linkt ook bumpycase woorden aan een nieuwe pagina.
Iemand anders heeft vast een betere uitleg..
Het maken van documentatie is altijd al erg genoeg, dus eigenlijk zoek ik iets wat zich laat beheersen als een forum, maar gewoon een stuk logischer in elkaar zit (om informatie te raadplegen over bijvoorbeeld de infrastructuur). In zekere zin is het een reguliere website, met veel content in tekst en schema'tjes
pi_19472891
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 14:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat is WiKi?
[..]

Ik wel als het even kan wil ik informatie en kennis erin kwijt, gegevens horen thuis in een configuratie db-oplossing en die hebben we wel al
Ik ben zeer benieuwd hoe je imliciete kennis in een CMS wil gaan opslaan en distribueren. heb je daar over nagedacht, zoja, kan je me daar een paar voorbeelden van geven. Kan ik misschien zelfs nog voor de presentatie en verdediging mn scriptie gebruiken
  vrijdag 28 mei 2004 @ 14:51:03 #12
31816 thumper
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯laklaarzen zijn geil
pi_19472953
Quote:

A wiki is a collaboration tool - a web site where the pages can be changed and INSTANTLY published using only a web browser (no programming required). Pages are automatically created and linked to each other.

• Collaborate using modifiable web pages
  • Automatic web page linking and creation
  • Changes are INSTANTLY published

bron: http://www.wikiweb.com/intro1.shtml
  • volvo c30. you wish your honda was this hot.
    "If you can't say something nice, don't say nothing at all". This moral is now known by such names as the Thumperian principle, "Thumper's rule" or "Thumper's law".
    pi_19472974
    Wat ik zo verder lees, raad ik je ook aan om eens wat verder te kijken naar het principe van een documentaire informatiesysteem.

Daarin kan je documenten en dossiers gecreerd in allerlei applicaties als word, excell etc in een logische structuur opslaan en delen.
      FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 14:54:49 #14
    13368 NiGeLaToR
    pi_19473064
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2004 14:49 schreef apophis4u het volgende:

[..]

Ik ben zeer benieuwd hoe je imliciete kennis in een CMS wil gaan opslaan en distribueren. heb je daar over nagedacht, zoja, kan je me daar een paar voorbeelden van geven. Kan ik misschien zelfs nog voor de presentatie en verdediging mn scriptie gebruiken
    Nou ik zie zo voor me dat je een structuur aanbrengt in onderwerpen op basis van de infrastructuur. Het gaat om kennis in de organisatie en in documentatie mbt beheer van systemen, netwerken en logische indelingen. Daar zit dus al een vorm van logica in, zoals de rol van een machine, of de fysieke locatie van apparatuur e.d. die je aan houd. In mijn visie maken we een tree waarin je start met bijvoorbeeld 'servers' - 'mailserver' - 'software' - 'configuratie' etc. Zodat een andere beheerder gewoon wat vakjes open klikt om te ontdekken hoe een bepaald iets in elkaar zit.

Belangrijk dat deze info snel en simpel in zo'n site te maken is, zodat mensen het niet als probleem zien om informatie erin te brengen.
    pi_19473690
    quote:
    Op vrijdag 28 mei 2004 14:54 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Nou ik zie zo voor me dat je een structuur aanbrengt in onderwerpen op basis van de infrastructuur. Het gaat om kennis in de organisatie en in documentatie mbt beheer van systemen, netwerken en logische indelingen. Daar zit dus al een vorm van logica in, zoals de rol van een machine, of de fysieke locatie van apparatuur e.d. die je aan houd. In mijn visie maken we een tree waarin je start met bijvoorbeeld 'servers' - 'mailserver' - 'software' - 'configuratie' etc. Zodat een andere beheerder gewoon wat vakjes open klikt om te ontdekken hoe een bepaald iets in elkaar zit.

Belangrijk dat deze info snel en simpel in zo'n site te maken is, zodat mensen het niet als probleem zien om informatie erin te brengen.
    Het idee is wel goed denk ik. Alleen zit je met het probleem dat het behoorlijk specifiek is wat je wilt en dat gebruikersvriendelijkheid en dit soort specifieke vaak niet samengaan. Je kan ook kijken naar ezPublish, www.ez.no daar kun je zelf bepalen welke informatie erop moet komen. Het is alleen erg groot en log.
      FOK!fotograaf vrijdag 28 mei 2004 @ 15:22:01 #16
    13368 NiGeLaToR
    pi_19473792
    Oke, bedankt in ieder geval voor de reacties ik ga zoeken naar een oplossing
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')