Nou kijk, we hebben hier een beheersorganisatie die zichzelf voorziet van documentatie over hetgeen beheert wordt (klanten, intern, etc). Deze info slingert over shares in versieloze word-bestandjes en wilde ik online aanbieden in een webbased systeem met zoekfunctie en een menustructuur. Wat mogelijk moet zijn is het toevoegen van attachments, links maar ook direct content (zelfgemaakte manuals, schema's, invulformulieren, onderhoudsschema's en evt. logboek).quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:36 schreef SePuLtUrA het volgende:
Wat moet het CMS precies kunnen? Ik ben bezig met een CMS te bouwen die erg generiek opgezet is, dus bruikbaar voor een heleboel verschillende dingen.
Ik ga het btw niet als open source uitgeven.
Ik welquote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:39 schreef apophis4u het volgende:
Weet jij het verschil tussen:
gegevens - informatie - kennis?
Je zou met een combinatie van een wiki en een online upload programma een heel eind komen denk ik, als alles opensource moet. Het hangt ook erg af van het niveau van het personeel (wiki kent heel wat eigen codes) en de disipline (zonder disipline geen versie beheer)quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:40 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Nou kijk, we hebben hier een beheersorganisatie die zichzelf voorziet van documentatie over hetgeen beheert wordt (klanten, intern, etc). Deze info slingert over shares in versieloze word-bestandjes en wilde ik online aanbieden in een webbased systeem met zoekfunctie en een menustructuur. Wat mogelijk moet zijn is het toevoegen van attachments, links maar ook direct content (zelfgemaakte manuals, schema's, invulformulieren, onderhoudsschema's en evt. logboek).
Hoop eisen, niet alles hoeft er per se of meteen in te zitten maar een forum bijv. heeft veel van de opties wel al, alleen is niet overzichtelijk.
Ik ga het voorbeeld wat genoemd wordt meteen bekijken, thx.
Het maken van documentatie is altijd al erg genoeg, dus eigenlijk zoek ik iets wat zich laat beheersen als een forum, maar gewoon een stuk logischer in elkaar zit (om informatie te raadplegen over bijvoorbeeld de infrastructuur). In zekere zin is het een reguliere website, met veel content in tekst en schema'tjesquote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:43 schreef SePuLtUrA het volgende:
[..]
Je zou met een combinatie van een wiki en een online upload programma een heel eind komen denk ik, als alles opensource moet. Het hangt ook erg af van het niveau van het personeel (wiki kent heel wat eigen codes) en de disipline (zonder disipline geen versie beheer)
EDIT:
Wiki is een eenvoudige manier om pagina te beheren. (met simpele opmaakcodes) Hij linkt ook bumpycase woorden aan een nieuwe pagina.
Iemand anders heeft vast een betere uitleg..
Ik ben zeer benieuwd hoe je imliciete kennis in een CMS wil gaan opslaan en distribueren. heb je daar over nagedacht, zoja, kan je me daar een paar voorbeelden van geven. Kan ik misschien zelfs nog voor de presentatie en verdediging mn scriptie gebruikenquote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:42 schreef NiGeLaToR het volgende:
Wat is WiKi?
[..]
Ik welals het even kan wil ik informatie en kennis erin kwijt, gegevens horen thuis in een configuratie db-oplossing en die hebben we wel al
Nou ik zie zo voor me dat je een structuur aanbrengt in onderwerpen op basis van de infrastructuur. Het gaat om kennis in de organisatie en in documentatie mbt beheer van systemen, netwerken en logische indelingen. Daar zit dus al een vorm van logica in, zoals de rol van een machine, of de fysieke locatie van apparatuur e.d. die je aan houd. In mijn visie maken we een tree waarin je start met bijvoorbeeld 'servers' - 'mailserver' - 'software' - 'configuratie' etc. Zodat een andere beheerder gewoon wat vakjes open klikt om te ontdekken hoe een bepaald iets in elkaar zit.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:49 schreef apophis4u het volgende:
[..]
Ik ben zeer benieuwd hoe je imliciete kennis in een CMS wil gaan opslaan en distribueren. heb je daar over nagedacht, zoja, kan je me daar een paar voorbeelden van geven. Kan ik misschien zelfs nog voor de presentatie en verdediging mn scriptie gebruiken
Het idee is wel goed denk ik. Alleen zit je met het probleem dat het behoorlijk specifiek is wat je wilt en dat gebruikersvriendelijkheid en dit soort specifieke vaak niet samengaan. Je kan ook kijken naar ezPublish, www.ez.no daar kun je zelf bepalen welke informatie erop moet komen. Het is alleen erg groot en log.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Nou ik zie zo voor me dat je een structuur aanbrengt in onderwerpen op basis van de infrastructuur. Het gaat om kennis in de organisatie en in documentatie mbt beheer van systemen, netwerken en logische indelingen. Daar zit dus al een vorm van logica in, zoals de rol van een machine, of de fysieke locatie van apparatuur e.d. die je aan houd. In mijn visie maken we een tree waarin je start met bijvoorbeeld 'servers' - 'mailserver' - 'software' - 'configuratie' etc. Zodat een andere beheerder gewoon wat vakjes open klikt om te ontdekken hoe een bepaald iets in elkaar zit.
Belangrijk dat deze info snel en simpel in zo'n site te maken is, zodat mensen het niet als probleem zien om informatie erin te brengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |