quote:
Op donderdag 3 juni 2004 18:54 schreef BlaatschaaP het volgende:Ik vind Carter by far het leukst. Echt een interessant karakter en hij ziet er leuk uit
![]()
. Kovac vind ik alleen in de eerste seizoenen dat hij speelt leuk, dan is 'ie nog een klein beetje rebels en niet zo'n rokkejager maar in seizoen 9 is 't echt best een klootzak. Mark en Elizabeth vind ik beide gewoon leuk voor erbij maar zitten niet bij m'n favorieten. Maar Mark vind ik er eigenlijk gewoon bijhoren
![]()
. Romano is ook een van m'n favorieten, lekker zo'n chago brompot
![]()
. Dan heb je (nu) Malucci en Chen nog die ik beide absoluut niet boeiend vind. Benton vind ik erg interessant, van buiten erg hard maar hij heeft ook zeker z'n goede kanten (bij Reese en Carter bijv.).. En dan hou je Abby over die ik opzich wel leuk vind, maar niet superboeiend
![]()
.
*dit stukje gaat over de afleveringen van NET5, ik kan niet oordelen over AVRO-afleveringen*
Dit vind ik dus het enige mindere aspect van ER: teveel personages. In seizoen zes 12 en in seizoen zeven 11 als ik het goed heb. Nou hoelang duurt ER... minder dan 44 minuten waarschijnlijk. Das dus minder dan 4 minuten per personage.
Toen ER begon waren er 6 personages en dat is dus verdubbeld. En toch is seizoen 1 ook goed. Ik denk dat er een maximum aantal personages is dat 'ontwikkelbaar' blijft en dat ligt zo rond de 9-10. Als het er meer worden, worden bepaalde acteurs/personages daar het slachtoffer van. (Gloria Reuben en Erik Palladino).
Voor het gemak zal ik even een aantal soorten personages onderscheiden:
Focuspersonages:In seizoen 1 waren alle personages focuspersonages, d.w.z. je wist de familie-omstandigheden, je wist de geschiedenis en de huidige mood van het karakter enz.
In seizoen 7 zijn dit
Mark Greene, John Carter, Elizabeth Corday en Peter Benton. In mindere mate is dit ook het geval bij
Luka Kovac en Abby Lockheart.
Vroegere focuspersonages: Susan Lewis, Doug Ross en Carol Hathaway
Specifieke(type)-personages:Personages die er maar voor één ding inzitten bijv.
Robert Romano en Kerry Weaver. De eerste zit er alleen maar in voor het klootzakgehalte, kerry alleen voor het regel/schreeuw/gezag-gehalte
Voor de rest wordt er (vooralsnog) niet op deze karakters ingezoomd.
Restpersonages: (one-issue shit)Cleo Finch, Dave Malucci, Deb Chen. Ze geven deze karakters wel iets maar het blijft heel erg toegespitst op één ding waarom sommige mensen
![]()
het nogal slaapverwekkend gaan vinden.
Zo heeft Cleo de relatie met Benton, Dave de slechte dokter/asocialo/ grapjas functie en Chen heeft nu de zwangerschap.
Vroegere gevallen: Jeanie Boulet met de HIV besmetting. OK dat Scott Anspaugh-verhaal en Al enzo leukten haar wel op, maar het ging toch vooral om dat HIV-gedoe. Vandaar dat ze is vertrokken.
Ik heb Lucy Knight en Anna del Amico er even niet in betrokken. De eerste omdat ze nogal een twijfelgeval is (aan de ene kant is ze een typetje (studentje) maar aan de andere kant raak je toch betrokken). En de laatste omdat ze er te kort in zat voor elke vorm van ontwikkeling.
Ik bedoel hier niet mee dat ER terug moet naar 5 personages zoals in de pilot (Carol Hathaway (Julianna Margulies) zou eigenlijk overlijden in de pilot) maar 12 is teveel. Dan krijg je wat BlaatschaaP zegt
quote:
Dan heb je (nu) Malucci en Chen nog die ik beide absoluut niet boeiend vind.
niet-boeiende personages.
Als ik scriptschrijver was enzo, zou ik proberen als maximum aantal 10 aan te houden.
En ohja, het is natuurlijk niet zo dat BlaatschaaP bepaalde karakters leuker vindt omdat ze meer screenplay hebben, het gaat om het boeien van de kijker en dat gebeurt meestal niet met iemand als Cleo Finch (vraagje: snapte iemand waar dat op sloeg: met die medstudents dat zij zegt dat er geen enkele afro-american tussen zit? Of komt dat gisteren en vandaag nog terug, die eps heb ik opgenomen en nog niet gezien dus...)
En ohja
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-sorry voor de lange post...ik wil soms nou eenmaal intelligent doen...
![]()
-