Nog een korte (dat was het plan, het werd iets langer) aanvulling:
Lezen van en posten in tekstgroepenOp internet zijn over alle onderwerpen discussiegroepen te vinden. Een vrij goed overzicht vind je op groups.google.nl, dat is ook gelijk een mooi archief. Je kunt dat archief gebruiken om allerlei zaken op te zoeken.
Goede newsreaders voor tekstgroepen zijn: Forte Agent, Mozilla Thunderbird, 40Tude Dialog en talloze anderen. De 3 bovenstaande zijn readers waar ik zelf ervaring mee heb, en waar ik erg tevreden over ben. Gebruik van Outlook Express raad ik af, ik mis er vele opties en quotes zien er niet uit.
Forte Agent: Deze reader kan zowel met tekst als met binaries goed overweg. Voor tekstgebruik is de gratis versie een goede optie en een mooi programma om mee te beginnen. Het is soms even zoeken naar instellingen, maar veel is beschreven in het google archief van nl.comp.newsreaders.
Dialog: Zéér veel opties. Dat is het voordeel, maar ook het nadeel van deze reader. Door de bomen zie je soms het bos niet meer. Maar vooral de filteropties zijn erg goed, en ook goed toe te passen. Ook voor deze client is het antwoord op veel vragen te vinden in de google-archieven.
Thunderbird: Het is handig om mail en news in 1 programma te hebben. Althans zo denken veel mensen erover. Thunderbird is makkelijk in gebruik en ook een goede reader om mee te beginnen.
Zoals gezegd hecht men veel waarde aan de netiquette. Goed en duidelijk quoten, zodat mensen weten waar je op reageert, maar ook om berichten niet onnodig groot te laten worden (onbelangrijk info wegknippen dus). Veel gedrags'regels' zijn makkelijk via google te vinden.
Géén binaries in de nl.* hiërarchie. Grote bestanden zullen niet eens doorkomen, kleine wel omdat het voor servers niet duidelijk is over het een klein bestand of groot bericht is. Binaries horen in alt.binaries.*
Testen kan in bv. nl.test. In andere groepen is het niet netjes om een bericht als test te posten. Het is wel zo netjes om je even in te lezen in groepen. En als je iets wilt vragen, dan is het verstandig om eerst even zelf te zoeken (zoals ook hier van je verwacht wordt).
Multiposten is uit den boze. Dat wil zeggen dat je berichten niet in meerdere groepen moet posten, maar 1 geschikte groep moet zoeken. Wil je wel in meerdere groepen posten, dan kan dat met crossposts. Dan verstuur je 1 bericht dat in meerdere groepen te zien is. Dit scheelt bandbreedte en veel readers zien dat en halen het bericht 1 keer binnen ipv in elke groep weer. Een followup-to zetten naar de meest geschikte groep wordt vaak gewaardeerd.
![]()
Tot zover even wat dingen die handig zijn voor mensen die zich in de wondere wereld van Usenet willen verdiepen voor de tekstgroepen. Uiteraard is er nog veel meer, maar ik weet ook niet alles en vergeet de helft. En veel is te vinden via google.