abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 augustus 2001 @ 15:07:51 #1
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_1381926
Bron: Volkskrant

Nederlanders moeten een quotum krijgen voor de uitstoot van kooldioxide, vindt het RIVM. Een systeem van schaarste geeft bedrijven en burgers een prikkel om zuiniger om te springen met energie. Maar dan moeten wel alle landen meedoen.

Al na zes kilometer op de snelweg heeft de automobilist een kilo CO 2 de lucht in geslingerd. Deze vervuiling kost momenteel geen extra geld. Maar als Nederlanders voor deze uitstoot moeten betalen, zijn ze per kilo kooldioxide grofweg zes cent kwijt. De prijs komt daarmee op één cent per gereden kilometer.

Onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) suggeren om iedere Nederlander voortaan te laten betalen voor zijn eigen vervuiling. Dit is mogelijk via een systeem van persoonsgebonden quota. Iedereen mag daarbij een bepaalde hoeveelheid kooldioxide uitstoten. Dit quotum mogen consumenten naar eigen inzicht verbruiken of verkopen. Wie bijvoorbeeld veel in de auto zit en meer vervuilt kan het resterende CO 2-quotum van zijn buurman kopen.

Als consumenten hun rechten gaan verhandelen, moeten ze eerst een beeld krijgen van de uitstoot per product. Veel uitstoot is voor gebruikers onzichtbaar. Het drinken van een fles cola vervuilt het milieu bijvoorbeeld evenveel als het rijden van een kilometer in de auto. Bij de productie van de pet fles en het transport naar de winkel vliegt er gemiddeld namelijk 177 gram CO 2 de lucht in. Een doorsnee huishouden verstookt jaarlijks weer zo'n vijfduizend kilo aan gas en energie, evenveel als 28 duizend colaflessen of evenveel autokilometers.

Over de prijs per kilo kooldioxide bestaat onder wetenschappers onenigheid. Het RIVM rekent bijvoorbeeld met twee cent per kilo uitstoot, terwijl het instituut TME uitgaat van vijftien cent per kilo. Zolang een echte markt in emissierechten niet bestaat, is de exacte prijs niet vast te stellen.

Het idee voor een quota-systeem is afkomstig van de milieuconferentie in Kyoto, waar afspraken zijn gemaakt om de uitstoot van schadelijke gassen terug te dringen. Landen mogen overigens zelf nadenken met welke methode zij deze reductie denken te behalen.

In Nederland is een commissie over leiding van P. Vogtländer aan het nadenken over een handelsysteem. De Commissie komt in de herfst met aanbevelingen.

De overheid krijgt een instrument in handen om de uitstoot terug te dringen, als consumenten emissierechten krijgen toebedeeld. De Belastingdienst kan deze rechten bijvoorbeeld verdelen, stelt J. Jantzen van TME. Burgers kunnen deze rechten weer verkopen aan bedrijven, die bij de levering van bijvoorbeeld een liter brandstof de bijbehorende CO 2-rechten moet leveren. Door slechts een beperkte hoeveelheid te verstrekken, ontstaat er een tekort aan rechten. De schaarste drijft de prijzen per kilo CO 2 op. Dit geeft burgers en bedrijven een prikkel om zuiniger met energie om te springen. Soortgelijke systemen in de Verenigde Staten om zwaveldioxide terug te dringen, blijken te werken.

Het systeem van quota maakt alleen kans in internationaal verband, denkt B. Klimbie van het onderzoeksinstituut CE. Dit bureau constateerde in opdracht van het ministerie voor Milieu dat de internationale prijs van CO 2 afhangt van onderlingen afspraken tussen regeringen. 'Hoe meer landen onder dezelfde regels vallen, hoe goedkoper de maatschappij uit is om de uitstoot terug te dringen,' stelt Klimbie.

Wat vind je hiervan? Ik denk er nog even over na

pi_1381945
Alle landen doen 'nooit' (binnen afzienbare termijn) mee, dus weg luchtballon.
pi_1381952
Idd.
Wittgenstein
  vrijdag 10 augustus 2001 @ 15:18:36 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1382000
mijn scheikunde cq natuurkunde is al wat weggezakt maar hoe krijg je 1 kilo CO2 uit 1 liter benzine? (als je dus 1 op 6 rijdt)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_1382030
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2001 15:18 schreef Re het volgende:
mijn scheikunde cq natuurkunde is al wat weggezakt maar hoe krijg je 1 kilo CO2 uit 1 liter benzine? (als je dus 1 op 6 rijdt)
Dat moet toch haast wel lukken? Benzine heeft C en H in de massaverhouding 5,5:1 (ongeveer). Dus het overgrote gedeelte van de massa van de benzine komt in de CO2 terecht (tel daarbij ook nog eens de zuurstof op, en volgens mij krijg je dan zelfs meer dan een kilo).
Wittgenstein
pi_1382123
Wat gebeurt er dan met het geld dat ontstaat door de verkoop van CO2 verbruik?
Koopt Kok daar een nieuwe auto van?

Ik weet het niet, ik krijg een beetje rare smaak in mijn mond hiervan. Ik heb het gevoel dat men alle vervuiling maar op het bord van de gewone man flikkert, omdat de hoge heren zelf niks in willen leveren en het niet eens willen worden over een wereldwijd verdrag, dat natuurlijk veel meer zoden aan de dijk zou kunnen zetten dan dit plannetje.

Vooralsnog vind ik dus dat eerst de overheden het maar eens eens moeten worden en dan zien we wel verder. Ik wil best inleveren voor het milieu maar niet op deze manier denk ik.

Unox, the worst operating system.
  vrijdag 10 augustus 2001 @ 15:51:11 #7
2764 Trainspotter
pi_1382387
Ik denk zo op het eerste gezicht dat het toch wel een goed systeem is. Ik denk dat het quotum dan wel inkomensafhankelijk zou moeten zijn. De even vlug berekende 300 piek die het per huishouden zal gaan kosten is voor een bijstandsmoeder natuurlijk veel moeilijker op te brengen dan voor een bankdirecteur (die weliswaar meer CO2 uitstoot, maar toch)

Dat de multinationals weer buiten schot blijven moeten we dan maar accepteren als we echt wat aan de terugdringing van de uitstoot willen doen. Dat is inderdaad wel een beetje wrang...

vrijdag 10 augustus 2001 @ 16:00:06 #8
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1382477
Al we nou gewoon alle allochtonen verbieden uit te ademen...

Probleem opgelost...

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 10 augustus 2001 @ 16:06:42 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1382555
ik heb mijn scheikunde weer wat opgefrist

zonder O2 geen CO2... zullen we daar ook een quotum op zetten dan maar?

pi_1382569
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:06 schreef Re het volgende:
zonder O2 geen CO2... zullen we daar ook een quotum op zetten dan maar?
Precies, dat idiote O2 ook altijd. Waar ze dat voor bedacht hebben is mij een raadsel. .
Wittgenstein
  vrijdag 10 augustus 2001 @ 17:49:06 #11
2764 Trainspotter
pi_1383563
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:00 schreef Verbal het volgende:
Al we nou gewoon alle allochtonen verbieden uit te ademen...

Probleem opgelost...

V.

Of die varkens in Brabant verbieden om te poepen.

Als we dat toch aan 't kloten zijn...

pi_1383594
Wat een onzinnig plan is dit nu weer.

Waarom geen quotom op dit soort plannen? Maximaal 1 onzinnig plan per "deskundige" per jaar, ofzo.

pi_1383707
Hard werkende mensen stoten natuurlijk veel meer CO2 uit dan ambtenaren die de hele dag op hun luie reet zitten en belachelijke plannen verzinnen. Ik vind dan ook dat hardwerkende mensen gestraft moeten worden voor het uitstoten van koolstofdioxide.

Wat een belachelijk plan.

I intend to live forever, or die trying.
pi_1437063
Whahahahahahahahahha... wat belachelijk! Zeker weer zo'n "officieel" onderzoek uit Den Haag!

Ik zou zeggen: gas maar lekker door (het liefst met 170 km/u, want ik moet m'n quota nog halen)...

zaterdag 18 augustus 2001 @ 12:46:08 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1437229
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2001 12:06 schreef 100% Tukker het volgende:
Whahahahahahahahahha... wat belachelijk! Zeker weer zo'n "officieel" onderzoek uit Den Haag!

Ik zou zeggen: gas maar lekker door (het liefst met 170 km/u, want ik moet m'n quota nog halen)...

gek hey, nu ik jouw reply lees ben ik ineens voor zo'n CO2 quotum, al is het alleen maar om jouw persoonlijk vn de weg te krijgen
  zaterdag 18 augustus 2001 @ 18:43:00 #16
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1438789
Ligt Twente niet stiekem toch gewoon in Noord-Brabant?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')