Horrorgirl je hoeft je niet te verdedigen natuurlijk, is ook nergens voor nodig en iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, zolang je maar goed geïnformeerd bent. Je bent zelf begonnen met deze discussie door juist mij aan te vallen en ik ben het type dat denkt gelijk te hebben op grond van jarenlange studie en ervaring. Na jaren studeren op het menselijk lichaam ben ik in de veronderstelling dat ik er toch wel iets van af weet. En als iemand dan beweert dat ik ongelijk heb dan wil ik dat best aannemen, maar wel pas nadat ik zelf de meest recente informatie in wetenschappelijke artikelen heb gevonden. Mijn informatie kan namelijk best verouderd zijn en nieuwe inzichten kunnen best gevonden zijn waar ik nog niet van had gehoord en dan wil ik dat graag weten. Vandaar dat ik gisteren actief ben gaan zoeken via o.a. pubmed naar informatie over low carb diëten en ik stond open voor de mogelijke nieuwe inzichten dat ik fout zat met mijn informatie. Ik heb niet 1 artikel gevonden, nee ongeveer 2500 artikelen. Dus er is wel wat over geschreven. En het gros van die artikelen is goed toepasbaar op een normale situatie (er zaten ook artikelen bij speciaal voor kinderen of voor zwangere vrouwen en dergelijke). Stuk voor stuk tonen ze aan dat het bij Atkins niet gaat om de inhoud van het dieet, maar om het energiegehalte. Dat jij daar momenteel een uitzondering op bent is best mogelijk, maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk nog steeds met energie gebruik-verbruik te maken en niet met het gegeven dat je je voedsel in een bepaalde verhouding eet. Dat hoef je niet te geloven, maar onderzoeken gebaseerd op bijv. 3500 mensen spreken je tegen.
Ik kan het niet naar je e-mailen, want als ik alles wat ik gekopieerd heb over ga typen kan ik het net zo goed hier plaatsen. Daarbij is het meeste domweg niet over te typen qua tabellen en rekenformules.
![]()
Ik bedoelde je huisadres
![]()
(en nee, ik ga geen spandoeken in je tuin hangen met "atkins werkt niet zoals je denkt dat het werkt". )
Andere 'feitjes' die ik gisteren vond: de beste manier om snel
aan te komen is door dieetprodukten als slimfast, weightcare, modifast etc. te gebruiken. Die mensen waren bijna allemaal twee jaar na begonnen te zijn met die produkten zwaarder dan daarvoor. En ik kan dat beamen, ik val gewoon in die categorie.
Iets anders wat ik vond: de weight watchers werken beter dan advies en begeleiding van de huisarts
![]()
Ik stuur mijn patiënten dus in de toekomst maar naar de weight watchers
![]()
Ik moet zeggen dat ik even opkeek van bepaalde 'resultaten' van dieten. Mensen waren na twee jaar gemiddeld 4 kilo afgevallen. En ik dacht...jezus, 4 kilo, da's de moeite bijna niet!! Bleek de range te liggen tussen de -27 kilo en +30 kilo. Je begint aan een dieet en 2 jaar later ben je 30 kilo zwaarder!
![]()
Da's erg zeg. Heb je dan je dieet
naast je normale voedingspatroon gebruikt? Ik lach wel, maar 2 jaar nadat ik was begonnen met deze topic reeks was ik ook 3 kilo zwaarder geworden en werkte ik ook lekker mee met het gemiddelde richting 0-punt trekken. Ook hier voldeed ik dus aan de wetenschappelijke onderzoeken
![]()
Goed, conclusie: ik moet naar de weight watchers
Fannetje is dus supergoed bezig
![]()
Scheelt de ww weegschaal zoveel met thuis dan? Heb je al een vast patroon daarin ontdekt? (bijv altijd een pond zwaarder of zo).
Loop jij echt hard,
Knuppelhout? Ik heb het gevoel dat ik dan veel te veel meetors met hardlopen en denk ook niet dat mijn gewrichten (met name mijn knieën) dat kunnen volhouden.... Heb je daar nooit last van?
Lekker dat de hoofdpijn nu weg is
jolene en een zielige-dag is absoluut toegestaan zo nu en dan
![]()
Heb ik ook wel eens. Nu bijvoorbeeld. Gelukkig (nog) geen hoofdpijn want daar heb ik wel zo'n hekel aan.
Ik heb trouwens nog veel meer goede tips en ideeën en dieetfeiten gevonden en zal ze in de loop van de week wel af en toe hier neerkwakken. Ook een interview tussen verschillende voedingsdeskundigen, professoren en dokter Atkins gevonden waar ik wel wat over zal schrijven. En als horrorgirl het wil lezen: de nadelen van het atkinsdieet op een rijtje (incl. gezondheidsnadelen). En om het een compleet beeld te geven: de gezondheidsnadelen van lijnen an sich. Want ook het lijnen wat de meesten hier doen (uitgebalanseerd en zo gezond mogelijk) heeft nadelen. Bijv. een sterk verhoogde kans op galstenen.
En bedankt voor de condoleances,
Horrorgirl. Ik blijf vandaag thuis, ik trok het gisteren al amper op mijn werk, vooral niet omdat ik zoveel ellende moet aanhoren en dat wil er gewoon even niet meer bij. Het opzoeken van artikelen was een welkome afleiding hoe stom dat ook klinkt.
Xanthe wat geweldig! Resultaat zien is toch wel het allerbeste van lijnen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."