abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 25 mei 2004 @ 20:33:12 #1
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_19402771
Eigenlijk voor de FP, maar aangezien die niet zoveel haast hebben, dus...

Review Like you!

Geschiedenis

Kopna Kopna is een band die, ondanks hun jonge leeftijd, al jaren naam aan het maken is in het clubcircuit. Met hun aanstekelijke muziek wisten zij al vele fans aan zich te binden.

Kopna Kopna is oorspronkelijk afkomstig uit Roelofarendsveen. Daar richtten drummers Bo Koek en Rik Elsgeest, samen met toetsenist William Bakker in 1990 de band De Hotdogs op. Met een handje vol eigen nummers en een paar covertjes wisten zij al snel de harten van het lokale publiek te stelen.

Na toevoeging van gitarist John van Oostrum en bassist Matthijs Felix besluit de band in 1996 een doorstart te maken en zich een nieuwe naam toe te eigenen: Kopna Kopna. Rik Elsgeest gaat zich van dat moment af toeleggen als frontman, waarop Bo Koek definitief de drumstokken ter hand neemt.

Er volgen vele optredens en een aantal demo’s. In 1998 wint de band zowel de Rob Acda Award als Noord Hollands Glorie, vanaf dan is de naam Kopna Kopna echt gevestigd. De bandleden studeren ondertussen aan het conservatorium en de kunstacademie en spelen mee met de theatervoorstellingen van Jong Hollandia. Het lijkt niet op te kunnen.

In 2001 neemt de band onder leiding van Tom Pintens, gitarist van Zita Swoon, een zeer sterke demo op. Ondanks het succes van de nummers, bleken harde afspraken met platenmaatschappijen niet te maken. Besloten werd om de productie van het debuutalbum maar in eigen hand te houden.

In 2002 krijgt de band een wildcard om te spelen in de finale van De Grote Prijs van Nederland. Ondanks dat de band de sterren van de hemel speelt, worden ze ‘slechts’ tweede en moeten de hoofdprijs aan Sattelite7 laten. Bassist Matthijs Felix wordt nog wel uitgeroepen als ‘beste muzikant’.

In 2003 gaat het plotseling hard. Er wordt een videoclip opgenomen van het nummer Trouble sweet tune, die regelmatig te zien was op The Box. De band krijgt een Essent-award toegekend, waardoor ze mogen optreden op Lowlands. Hier geeft de band een spetterende show, die nog te beluisteren is via de 3voor12-website. De kranten zijn vol lof en noemen de band, samen met Betty Serveert, de enige Nederlandse hoogtepunten van het festival.

Ondertussen wordt het debuutalbum maar uitgesteld en uitgesteld. Maar nu eindelijk ligt ie in de winkel: Like you.

Het album

Wat allereerst opvalt aan de cd is de verpakking. De CD zit in een fraaie digipak, met voorop een foto van de band en achterop sober de tracklist en nodige info.

De CD begint met het nummer Man bites Dogma en glijdt rustig verder door de muzikale geschiedenis van Kopna Kopna. Er volgt een mix van rock, funk en disco. De nummers bevatten veel scherpe randjes, maar verzanden nimmer in gedoe. Het zijn en blijven popliedjes met een kop en een staart. Wat dan weer niet wil zeggen dat Kopna Kopna het gemiddelde popbandje is. De muziek van Kopna Kopna past zo in het rijtje van alternatieve acts als Das Pop, Millionaire, Zita Swoon of Wizards Of Ooze.

Wat vooral opvalt is de professionele sound van de plaat. De plaat is geproduceerd door toetsenist William Bakker en Frank van der Weij en zij hebben een knap staaltje werk afgeleverd. De plaat is afwisselend met verschillende stijlen nummers, maar door de herkenbare sound blijft het toch een geheel.

Hoogtepunten zijn de floorfiller Trouble sweet tune, dat door zanger Rik Elsgeest knap aan elkaar wordt gepraat en titelnummer Like you!, dat eigenlijk niets meer is dan een constante herhaling van hetzelfde thema, voorzien van een zeer knappe opbouw.

De CD duurt slechts een kleine 40 minuten, dat is misschien wat aan de korte kant voor een band die al zo’n stapel demo’s op zijn naam heeft staan. Aan de andere kant heeft Kopna Kopna met Like you! een zeer evenwichtige plaat opgenomen, die het beluisteren meer dan waard is.

Artiest: Kopna Kopna Titel: Like you! Label: My First Sonny Weismuller Releasedatum: 12-05-2004
Lengte: 38:32 Genre: Pop/Rock

1. Man bites Dogma (1:17)
2. Cheerleader (4:06)
3. Trouble Sweet Tune (4:11)
4. Sonic Distopia (2:32)
5. Stay Down (4:06)
6. Champagne (3:19)
7. Nijinsky (3:51)
8. Bury the Tomahawk (2:24)
9. Like You! (4:36)
10. Walk of a Wanker (3:16)
11. Dishes (2:43)
12. How I Lost You (Down in the Middle) (2:11)
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  dinsdag 25 mei 2004 @ 20:37:52 #2
83292 SaintMary
oftochniet?
pi_19402942
Over de muziek: ik ken het niet, het rijtje waar het in past is mijn ding wel though. Dus miss. maar eens uitproberen.

Over het hoesje: ik weet het niet, maar er klopt iets niet voor mijn gevoel? Meer mensen met die probleem. Volgens mij is het iets met de lichaamsverhoudingen ofzo. Die middelste gast lijkt echt spreken op het hoesje van Peaches trouwens
En dat is mijn mening
  dinsdag 25 mei 2004 @ 20:43:54 #3
4720 GRAZ
team aap
pi_19403110
Ik heb de 'Like you' maskers nog van Lowlands. Ik was echt in een roes nadat ze dat nummer hadden gespeeld, werkelijk briljant. Vraag me af of het op cd ook zo knalt. Verder is het heel erg Zita Swoon, maar zeker de moeite waard
I'm way out of your league. If your league were to explode, I wouldn't hear the sound for another three days.
  Moderator dinsdag 25 mei 2004 @ 20:45:03 #4
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_19403147
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 20:37 schreef SaintMary het volgende:
Over het hoesje: ik weet het niet, maar er klopt iets niet voor mijn gevoel? Meer mensen met die probleem. Volgens mij is het iets met de lichaamsverhoudingen ofzo. Die middelste gast lijkt echt spreken op het hoesje van Peaches trouwens
Ze zijn niet zo groot allemaal, misschien is dat het. Die met die baard is dus de zanger.

CD is zeker het luisteren waard...

Hier de link naar de site van 3 voor 12, met een aantal downloads (met Champagne van het album).
Hier de homepage van...
  dinsdag 25 mei 2004 @ 21:04:09 #5
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_19403708
Luister 'm nu 2 dagen via de luisterpaal, en moet zeggen; helemaal niet slecht......... maar op de een of andere rare manier kan het mij (nog) niet overtuigen (bah, hoor de HenkJan Smits in mezelf.....)...
1,000,000 demons can't be wrong...
  Moderator woensdag 26 mei 2004 @ 12:50:35 #6
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_19417921
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 21:04 schreef DaisyDuke het volgende:
Luister 'm nu 2 dagen via de luisterpaal, en moet zeggen; helemaal niet slecht......... maar op de een of andere rare manier kan het mij (nog) niet overtuigen (bah, hoor de HenkJan Smits in mezelf.....)...
Persoonlijk vind ik het een erg sterk album, heel evenwichtig, maar dan moet ik zeggen dat ik de band al langer ken...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')