Nee, normaal gesproken (naja, normaal) heb ik het uiterlijk vandaag, en zou ik gister al mijn loonstrook hebben ontvangen. Maar gister was een maandag, en dat is natuurlijk weer erg moeilijk (net zo als het erg moeilijk was dat februari dit jaar oppeens 1 dag meer had!)..quote:Op dinsdag 25 mei 2004 18:34 schreef buitenbeentje het volgende:
Bij ons doet het salaris er 3 dagen over om van werkgever naar werknemer te komen. Bij jou zou dat betekenen dat als het gisteren (de vierentwintigste dus) is overgemaakt je het de zevenentwintigste hebt. En als het geld van bank naar postbank of andersom moet doet het er zelfs langer over.
Geldt dit ook voor reiskosten? Dat kan ik er niet helemaal uithalen. Daarmee naait mijn baas me momenteel namelijk.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 19:21 schreef joris007 het volgende:
...
hhmmm,quote:Op dinsdag 25 mei 2004 20:18 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Geldt dit ook voor reiskosten? Dat kan ik er niet helemaal uithalen. Daarmee naait mijn baas me momenteel namelijk.
Oooh zo noem je ontslag bij avroquote:Op dinsdag 25 mei 2004 20:18 schreef Lucille het volgende:
IK heb vandaag mijn salarisbriefje gekregen, inclusief de salarisverhoging
I love my boss
het ligt niet zo makkelijk als je denkt. Meestal wachten ze zo lang met salarissen uitkeren, omdat ze er dan nog rente over kunnen ontvangen. Dit zullen ze niet altijd toegeven, maar praat er eens over met je collegae in de wandelgangen, die er verstand van hebben.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 18:28 schreef Deva het volgende:
en het ligt niet aan je werkgever denk ik, maar aan die typsnol van de administratie ofzo..
gewoon ff aankaarten bij hun.. misschien dat zij opheldering kunnen geven.
edit:
leuke avatar Erosjuhhh
/edit
Naar je zwitserse bankrekening?quote:Op woensdag 26 mei 2004 16:54 schreef foksuk1981 het volgende:
* salaris morgen binnen heeft.....
* het zelf overgemaakt heeft .....
Dus dat zit wel goed !!!
Ik moet velen in dit topic teleurstellen, het citaat van joris007 klopt niet (meer)quote:Op dinsdag 25 mei 2004 19:21 schreef joris007 het volgende:
‘Het loon moet betaald worden op het overeengekomen tijdstip’ (artikel 7:616 BW)
En dat zou je aan niemand doorvertellenquote:Op woensdag 26 mei 2004 19:07 schreef mhr-zip het volgende:
[..]
Naar je zwitserse bankrekening?
maar als de tijd anders bepaald is, door CAO of gebruik (bijvoorbeeld omdat iedere maand de 27e salaris op je rekening staat) is dit de bepaalde tijd.quote:Op woensdag 26 mei 2004 20:48 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik moet velen in dit topic teleurstellen, het citaat van joris007 klopt niet (meer)
citaat: "Artikel 616
De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen." einde citaat. (op moment van posten gecopyeerd van www.wetten.nl betreft de recentste wettekst)
Nu is de vraag wat is de bepaalde tijd genoemd in artikel 616?
citaat: "Artikel 623
1.
De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand." einde citaat.
Artikel 623 is dus heel duidelijk, het salaris waarvoor in mei gewerkt wordt mag uitbetaald worden nadat de maand mei afgelopen is. Voor de voldoening van de verplichting heeft de werkgever een periode tussen 1 week, en 1 maand gekregen.
Kortom, jammer maar helaas voor de meesten, het geld waarvoor in mei gewerkt is mag tot eind juni uitbetaald worden, na afloop van de maand juni begint dat artikel 625 pas te spelen.
Lees je eigen quote eens;quote:Op woensdag 26 mei 2004 20:48 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik moet velen in dit topic teleurstellen, het citaat van joris007 klopt niet (meer)
citaat: "Artikel 616
De werkgever is verplicht de werknemer zijn loon op de bepaalde tijd te voldoen." einde citaat. (op moment van posten gecopyeerd van www.wetten.nl betreft de recentste wettekst)
Nu is de vraag wat is de bepaalde tijd genoemd in artikel 616?
citaat: "Artikel 623
1.
De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand." einde citaat.
Artikel 623 is dus heel duidelijk, het salaris waarvoor in mei gewerkt wordt mag uitbetaald worden nadat de maand mei afgelopen is. Voor de voldoening van de verplichting heeft de werkgever een periode tussen 1 week, en 1 maand gekregen.
Kortom, jammer maar helaas voor de meesten, het geld waarvoor in mei gewerkt is mag tot eind juni uitbetaald worden, na afloop van de maand juni begint dat artikel 625 pas te spelen.
van MIJN belastingcentenquote:Op vrijdag 28 mei 2004 14:14 schreef Koningin het volgende:
Ik had het de 17e van de maand al, zoals altijd netjes op tijd!
bij veel werkgevers krijg je inderdaad aan het eind van de maand het loon van de vorige maand.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 13:38 schreef kastanova het volgende:
Euuh, zou iemand me even iets uit kunnen leggen?
Ik werk dus sinds 20 April bij m'n nieuwe werkgever als telemarketeer.
Nu heb ik dan eindelijk, gisteren de 27e mijn eerste loon gekregen.
Dit is echter maar van die paar dagen in April, dus daar kan ik deze maand nooit van rondkomen.
Is het normaal dat je je de gewerkte uren pas een 37 dagen later krijgt
Wanneer je een maandinkomen hebt, mag het salaris van mei dus betaald worden wanneer mei afgelopen is, wanneer je een weekinkomen hebt, mag het salaris van week 22 (de afgelopen werkweek) betaaald worden na afloop van week 22. Er is dus geen verplichting om tijdens de lopende periode te betalen.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:33 schreef chopmax het volgende:
[..]
Lees je eigen quote eens;
"De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend."
Waar haal jij uit mijn quote vandaan dat dat gelijk de eerste dag na afloop van de berekeningsperiode moet zijn?quote:Stelt duidelijk dat het "direct" na afloop betaald moet woren
Welk tijdvak moet gedefineerd worden? Er zijn 2 tijdvakken, namelijk het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend (maand danwel weekloon hebben), en het tijdvak voor voldoening (de tijd die werkgever krijgt om het geld uit te betalen)quote:Alleen nu moet het woord tijdvak nog gedefinieerd worden:
Dit citaat gaf duidelijk aan dat deze periode sloeg op het uitbetalingstijdvlak, niet op het berekeningstijdvlakquote:"met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand."
Wanneer je maandinkomen hebt mag dat niet, wat je in januari bij elkaar gewerkt hebt moet de werkgever uiterlijk 1 maand na januari uitbetalen, wanneer jij je januari salaris dus pas eind december krijgt is die een paar maanden te laat met uitbetalen (in artikel 623.3 staat trouwens een uitzondering op de 1 maand regel, in je arbeidsovereenkomst mag de uitbetalings termijn namelijk verruimd worden tot maximaal 1 maand bij weekloon, en 3 maanden bij maandloon, uitzendbureau start was een werkgever die dit bijvoorbeeld gebruikte in het verleden, daar had je 1 keer per maand salarisuitbetaling maar wel weekloon)quote:Anders zou je werkgever er voor kunnen kiezen om je aan het eind van een jaar voor een heel jaar te betalen.
De meeste mensen krijgen (hoewel dat dus niet verplicht is) betaald in de berekeningsmaand, dus op 27 mei voor de maand mei. Bij uitblijven daarvan kun je echter nog geen vertragingskosten gaan rekenen.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 12:43 schreef chopmax het volgende:
[quote]Op zaterdag 29 mei 2004 09:38 schreef frederik het volgende:
Er zijn 2 tijdvakken, namelijk het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend (maand danwel weekloon hebben), en het tijdvak voor voldoening (de tijd die werkgever krijgt om het geld uit te betalen)
[/qoute]
sorry had "voor voldoening" gemist in de wettekst.
Meeste mensen krijgen op de 27 mei dus geld voor heel april.
Nee, 5 maal 5%, maakt 25%, en daarna 25 dagen van elk 1%, maakt totaal van 150% (incl het basis loon), dus 121% bestaat niet, van 120 springt het naar 125%.quote:Heb ik dan het volgende goed:
1 juni: 100%
2 juni: 100%
3 juni: 100%
4 juni: 100%
5 juni: 105%
6 juni: 110%
7 juni: 115%
8 juni: 120%
9 juni: 121%
In principe heb je hier gelijk mee, echter datum klopt niet helemaal.quote:voor iedere dag daarna procent extra t/m
ongeveer 20 juli : 150%
Nee, dit is een boete op het niet op tijd betalen, dit beperkt je overige rechten niet.quote:daarna alleen gerechtelijke kosten erbij?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar grote kans dat TS nog niet kan gaan verhogen. De meeste werkgevers betalen namelijk uit in de maand waarin berekend wordt. Bovendien weet ik niet of er een arbeidsovereenkomst, danwel CAO is waarin bepaald is dat de werkgever 3 maand de tijd heeft om te betalen.quote:Betekend dit de verhogingen voor de TS waaschijnlijk wel opgaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |