quote:
Op zondag 20 juni 2004 09:22 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Geweldig excuus ook om dan maar zo een statement te maken, ben je achterlijk ofzo? Een mens die een dier doodt voor een of ander schokerend kunstprojectje, is heel wat anders dan een dier dat een ander dier doodt om te overleven.
Je maakt een denkfout als je zegt dat ik 'een dier dat nuttig een dier doodt' gelijk stel aan 'een mens die "nutteloos" een dier doodt'. Ik veroordeel namelijk niet die zeehond zelf, ik begrijp dat hij moet eten. Ik vraag me alleen vanuit het standpunt van de mens af waarom er een verschillende waarde aan een dieren leven wordt toegekend, en wat de criteria daarvoor zijn.
Jij beweert dat dit topic met verontwaardiging gevuld wordt omdat mensen het moreel onjuist vinden om een dier te doden als je het niet echt nodig hebt.
Ik beweer dat het komt omdat mensen emotioneel reageren op dieren met grote ogen en een zachte vacht. Je verontwaardiging posten over een lief poesje of zeehondje geeft veel bevrediging, je voelt jezelf beter en denkt "ik hoor niet bij die barbaren".
Als jij gelijk hebt, en de verontwaardiging veroorzaakt wordt door de afwezigheid van nut, dan zouden er ook topics moeten zijn met verontwaardiging over een nutteloos doodgeslagen vlieg, of onnodig in een schoef vermalen vissen.
Als ik gelijk heb dan zijn die topics er niet, ondanks dat er dagelijks dit soort moorden worden gepleegd. Dan beoordelen mensen de waarde van het leven kennelijk volgens subjectieve criteria, die voornamelijk door emotie worden ingegeven.