In een anoniem telefoontje aan het Franse persbureau AFP, ontvangen in de Jordaanse hoofdstad Amman, heeft iemand donderdag de radicale moslimbeweging Islamitische Jihad verantwoordelijk gesteld voor de aanslag van donderdag in het centrum van Jeruzalem.
"De operatie is uitgevoerd met behulp van een valstrikbom in een gasfles en is bedoeld als cadeautje voor de Iraakse president Saddam Hussein", zei de opbeller.
Later kwam een communiqué van de beweging binnen. De opbeller zei ook dat er meer "soortgelijke aanslagen" zullen komen en dan vooral in andere steden van "Palestina", in het bijzonder in Tel Aviv.
Onmiddellijk na de explosie raasden tientallen ziekenauto's naar de plaats des onheils. De politie grendelde het gebied af. Volgens ambulancepersoneel vielen er zeker vier doden en tientallen gewonden, van wie zeker twaalf ernstig.
--
en dan dit:
"De operatie is uitgevoerd met behulp van een valstrikbom in een gasfles en is bedoeld als cadeautje voor de Iraakse president Saddam Hussein", zei de opbeller.
ZIEK!!!!
Ze hebben zoveel over voor de vrijheid van hun land dat ze er zelfmoord voor over hebben..en allerlei andere mensen doden, en dan worden ze geeerd, zijn ze een held in de samenleving
Ziek.
quote:gecondoleerd
Op donderdag 09 augustus 2001 18:47 schreef absolutelyarrogant het volgende:
Ik heb net gehoord dat een van mijn vrienden daar is omgekomen. De vierde inmiddels. Ik hoop met heel mijn hart dat Israel zowel Saddam als Arafat een keer een kadootje stuurt.
quote:gecondoleerd, ik heb er ook veel familie in vrienden zitten en hou elke keer me hart vast bij zo een bericht
Ik heb net gehoord dat een van mijn vrienden daar is omgekomen. De vierde inmiddels. Ik hoop met heel mijn hart dat Israel zowel Saddam als Arafat een keer een kadootje stuurt.
<edit>
typo
[Dit bericht is gewijzigd door Ma3stro op 10-08-2001 00:36]
Bij een zelfmoordaanslag in een druk bezocht pizza-restaurant in het centrum van Jeruzalem zijn zeker achttien mensen om het leven gekomen. Onder de doden zijn zeker zes kinderen. Er zijn meer dan zeventig gewonden gevallen. De aanslag werd gepleegd tijdens lunchtijd, toen het in het restaurant op z'n drukst was. De verantwoordelijkheid voor de aanslag is inmiddels opgeëist door de Islamitische Jihad. De dader is volgens deze beweging een 23-jarige Palestijn.
De Palestijnse leider Yasser Arafat heeft de aanslag scherp veroordeeld en riep Israël op bestandsafspraken te maken. Israël heeft Arafats oproep afgedaan als een poging represaillemaatregelen te voorkomen. De Israëlische regering is in spoedzitting bijeen om zich beraden op een antwoord op de zelfmoordaanslag.
© www.RNW.nl
===========================================================
Quote: De Israëlische regering is in spoedzitting bijeen om zich beraden op een antwoord op de zelfmoordaanslag.
Dus komt het weer neer op hetgene ik in dit topic Arafat vraagt om ingrijpen tegen Israël al schreef: ''Tja, zolang Arafat de extremistische moslimorganisatie Hamas niet onder controle weet te houden zal het allemaal weinig uithalen ben ik bang.
Het blijft actie=reactie daar in Israël en de bezette gebieden.''
quote:En dat is precies waarom de Hamas dat ook doet, ze willen desnoods ten koste van hun eigen volk voorkomen dat er vrede uitbreekt.
Op donderdag 09 augustus 2001 19:47 schreef R@b het volgende:
<snip>Het blijft actie=reactie daar in Israël en de bezette gebieden.''
quote:Hard ???
Op donderdag 09 augustus 2001 19:21 schreef Ma3stro het volgende:
hou elke keer me hard vast bij zo een bericht
In en in triest deze aktie, jammer dat het weer uitgevoerd is door MOSLIMS, je weet wel dat geloof waar Nederland ook vol mee wordt gepompt.
NEE niks racistisch tis gewoon waar, wat moet er hier gebeuren wil het ook zover komen ??????????????????
Dat soort mensen is bereid verder te gaan als goed is voor wie dan ook
quote:hmzzzz ik keur elke vorm van geweld af, realiseer je wel dat elk kind vanaf de geboorte zo gemaakt kan worden als de ouders willen. Wil je een serial killer maken??? geen punt, zo werkt geloof vaak ook. indroctinatie tot en met.....het is niet goed te praten maar deze mensen geloven ECHT dat ze iets goeds doen......de historie van dit konflikt is zo diep geworteld.....ik vraag me af of ze er ooit uit komen
Op donderdag 09 augustus 2001 23:26 schreef Midioot het volgende:[..]
Hard ???
In en in triest deze aktie, jammer dat het weer uitgevoerd is door MOSLIMS, je weet wel dat geloof waar Nederland ook vol mee wordt gepompt.
NEE niks racistisch tis gewoon waar, wat moet er hier gebeuren wil het ook zover komen ??????????????????
heef NIETS met de Islam te maken, fanatici van welke afkomst dan ook zijn fout!....wel kent dit geloof een hoop fanatici.......en das triest
live and let live.....mijn credo............man wat is dit triets
Zowel aan beide zijden zijn er heeeeel veel goede mensen. Maar er zijn ook veel slechte mensen! En die slechte mensen hebben het in beide landen voor het zeggen en/of hebben veel invloed.
Als jij als moslim vanaf je geboorte wordt gebrainwashed met alles wat joods is is slecht. en als je voor het vaderland sterft kom je in de hemel, dan zou jij ook wel zon aanslag willen plegen, dat zou je een eer vinden.
Moslims, Joden [Israeliers] allemaal zitten ze fout.
quote:Zoals je weet is vandaag een van mijn vrienden omgekomen. Toch vind ik jouw opmerking niet okee. De situatie hier in Nederland is volledig anders, niet te vergelijken met die in Arabische landen of Israel.
Hard ???
quote:Dat spijt me zeer, gecondoleerd
Op donderdag 09 augustus 2001 23:55 schreef absolutelyarrogant het volgende:Zoals je weet is vandaag een van mijn vrienden omgekomen.
quote:Gedeeltelijk waar, ik kan me niet voorstellen hoe groot ook mijn afkeer voor fantieke moslims is, dat ik zoiets ooit zou doen, wat ik ook beloofd zou krijgen, welke hemel of welke god dan ook, no way, ben geen complete idioot.
Bovendien liggen uitspraken zoals deze ten grondslag aan de problemen zoals die op dit moment in israel zijn. De arabische kinderen worden met dit soort ideeen opgevoed, maar dan over joden.
quote:tja, het klinkt misschien afgezaagd, maar wel gemeend: gecondoleerd.
Toch is het beter o m te proberen niet alle mensen over een kam te scheren. Je snapt wel dat zeker vandaag arabieren niet mijn favoriete mensen zijn, maar toch, hoe zeer de cultuur of het geloof ook anders is ( wb joden-moslims valt dat trouwens nog wel mee), je kunt niet een volk veroordelen voor de wandaden van gekken. En zeker niet moslims in nederland, die over het algemeen heel anders tegen de materie aankijken dan moslims in arabische landen. En geloof me, ik werk als nederlands-israelische jood, met nederlandse marokkaanse moslim jongeren, en echt waar, die vallen reuze mee. Do me a favor, wees op zijn minst een beetje open minded. Geloof me , ik weet uit ervaring waar vooroordelen toe kunnen leiden.
quote:Pfffff... Kam, scheren, een.
Als tegenwicht voor bovenstaande reactie:
Misselijke actie... maar bekijk het ook es van de kant van 'n kansloze Palestijn. Zit daar een repressief beleid weg te zuchten, en ziet de economische kansen zienderogen afnemen voor zijn medepalestijnen. Iedereen wordt gekker en gekker, en misschien wil hij dat allemaal niet eens meer meemaken. De garantie van een mooi met-de-hand geschilderd bord ter herdenking van je persoon naast de snelweg of aan de ingang van een kamp is dan een aanlokkelijk bod, en het gevoel van macht net voordat hij de ontsteking activeert zal zijn ziel 'gelukzalig' naar de eeuwigheid lanceren. Een uitzichtloos en krankzinnig leven is de andere optie... Daar hoeft dus niet eens zo'n vergaande religieuze indoctrinatie aan pas te komen.
Een volslagen egocentrische daad verpakt in een patriotisch 'huzarenstukje' dat hem postuum roem doet vergaren, en hem in een klap verlost van al z'n ellende.
Maar het blijft een extreem zieke actie, en ik hoop dat er snel een einde komt aan dit soort zinloos bloedvergieten.
quote:Dank voor je lieve woorden. Op dagen als vandaag weet ik bijna zeker dat de wereld gek geworden is en dat god ons echt verlaten heeft. Ik kan er maar niet bij dat iemand in de bloei en aan het begin van zijn leven tot zoiets komt. De wereld is gek.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:23 schreef evert het volgende:[..]
tja, het klinkt misschien afgezaagd, maar wel gemeend: gecondoleerd.
wat een afgrijselijke dag moet dit voor je zijn. heel veel sterke de komende tijd. ik hoop dat je de kracht vindt en krijgt om het te kunnen verwerken.
quote:Ik ben toch echt bang dat je de persoon in kwestie te veel credits geeft. Economische situatie is in dit soort gevallen geen issue. Gewoon een zieke daad van een geindoctrineerde naieve geest. Vergeet niet dat de daders niet het gevoel hebben in ellende te leven. Hun beweegreden is simpel: vernietigen van het joodse volk.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:27 schreef FuTilE het volgende:[..]
Pfffff... Kam, scheren, een.
Als tegenwicht voor bovenstaande reactie:
Misselijke actie... maar bekijk het ook es van de kant van 'n kansloze Palestijn. Zit daar een repressief beleid weg te zuchten, en ziet de economische kansen zienderogen afnemen voor zijn medepalestijnen. Iedereen wordt gekker en gekker, en misschien wil hij dat allemaal niet eens meer meemaken. De garantie van een mooi met-de-hand geschilderd bord ter herdenking van je persoon naast de snelweg of aan de ingang van een kamp is dan een aanlokkelijk bod, en het gevoel van macht net voordat hij de ontsteking activeert zal zijn ziel 'gelukzalig' naar de eeuwigheid lanceren. Een uitzichtloos en krankzinnig leven is de andere optie... Daar hoeft dus niet eens zo'n vergaande religieuze indoctrinatie aan pas te komen.
Een volslagen egocentrische daad verpakt in een patriotisch 'huzarenstukje' dat hem postuum roem doet vergaren, en hem in een klap verlost van al z'n ellende.
Maar het blijft een extreem zieke actie, en ik hoop dat er snel een einde komt aan dit soort zinloos bloedvergieten.
quote:Misschien is de wereld geworden, of in ieder geval een (te) grote groep mensen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:28 schreef absolutelyarrogant het volgende:[..]
Dank voor je lieve woorden. Op dagen als vandaag weet ik bijna zeker dat de wereld gek geworden is en dat god ons echt verlaten heeft. Ik kan er maar niet bij dat iemand in de bloei en aan het begin van zijn leven tot zoiets komt. De wereld is gek.
quote:er is mijn inziens wel een verschil tussen het feit dat er slachtoffers vallen omdat men met stenen en aanverwante gooit naar israeliers (wat doen in godesnaam kinderen van 12 jaar daartussen, dan heb je als ouder toch ook iets niet in controle) of dat er slachtoffers vallen omdat mensen in een restaurant een pizza zitten te eten.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:35 schreef KomMaar het volgende:
Eigen schuld dikke bult, wanneer Joden Palestijnen vermoorden wordt dat als een goede daad gezien.
Wanneer Palestijnen iets terug doen, wordt daar een nieuw topic voor geopend.
quote:Nou was ik van plan een beetje relaxed te forummen, schiet ik hier toch weer vol. Dank voor je opbeurende woorden.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:36 schreef evert het volgende:[..]
Misschien is de wereld geworden, of in ieder geval een (te) grote groep mensen.
God heeft jullie niet verlaten. Ik snap je twijfels, had hetzelfde gevoel toen mijn vader vorig jaar overleed op veel te jonge leeftijd (vond het gewoon niet eerlijk).
Je krijgt een gevoel van opstandigheid, van waarom hij en waarom treft mij dit.
Het is inderdaad niet te begrijpen dat een jong iemand in de bloei van zijn leven tot zoiets komt. Zo'n figuur is mijn inziens gewoon gehersenspoeld. Als zoiets ook nog aangemoedigd wordt door directe omgeving, krijg je dit soort uitwassen.
En daar is jouw vriend nu ook het 'toevallige' slachtoffer van.
Ik hoop dat je de steun krijgt die je zoekt en nu nodig hebt. Hoop dat je het kan verwerken, maar dat zal wel moeilijk zijn. Vind het heel goed dat je er over durft te praten, dat je het niet opkropt.
Nogmaals veel sterkte en hou je aub haaks.
quote:Dat is niet zo. Dat is altijd zo'n stomme vergelijking, alsof volkerenmoord hetzelfde zou zijn als oorlog voeren om een gebied.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:38 schreef Jeromar het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap is dat de Israelisch niet dankbaar zijn voor wat ze in 1948 gektegen hebben van de VN.
Zowel de Israelis als de Palestijnen doen nu bijna hetzelfde als wat Hitler deed.....
[off topic]
hoe zit het nou met BB3? ik zie daar niets meer over in RLS, kan je in dat forum even een update geven?
[/off topic]
quote:kansloze palestijn moet zijn: een domme kansloze palestijn.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:27 schreef FuTilE het volgende:
Misselijke actie... maar bekijk het ook es van de kant van 'n kansloze Palestijn. Zit daar een repressief beleid weg te zuchten, en ziet de economische kansen zienderogen afnemen voor zijn medepalestijnen.
...
De palestijnen hebben al meerdere keren de kans gehad een compromis te kunnen sluiten met israel wat hun eissen voor ruim 90% zou inwilligen. Deze kansen hebben ze echter nooit aangegrepen omdat het volgens hun geloof maar op 1 manier kan: winnen of verliezen, alles of niets.
Kansloos waren ze al! Palestijnen zijn een paar mieren vergeleken bij israel, kunnen zo kapot gestampt worden.. dus waarom proberen ze dan alsnog hun gelijk te krijgen middels geweld? Ze zijn zelfs zó kansloos dat ze het niet eens hoeven te proberen om strategische punten aan te vallen, want daar hebben ze simpelweg de kennis/middelen niet voor. Dus moeten ze maar de meest lafhartige acties uitvoeren die er te bedenken zijn.. een bom meesmokkellen naar een dichtbevolkt plein en *BANG* weer tientallen onschuldige levens beroofd.. nou meneer de kansloze palestijn, Allah zal trots op je zijn hoor!
Gelukkig zijn meer dan de helft van de palestijnen te dom om zelfs zo'n lompe actie tot een 'succes' te brengen.. de meeste van deze 'nobele' knapen leggen namelijk het loodje al bij het maken/bevestigen/transporteren van de explosieven, of blazen uiteindelijk alleen zichzelf op omdat ze de werking van de bom niet kennen.
Als er maar 1 palestijn zou zijn met een half onsje hersenen, dan zouden ze gaan PRATEN in plaats van vechten.. want zelfs een kansloze palestijn heeft niks te verliezen aan tafel.. als je echter liever met een steen naar een groep zwaar bewapende soldaten gaat gooien...
Mocht het je nog niet duidelijk zijn: ik heb GEEN GREINTJE respect voor die palestijnen en hun kansloze acties. Mede omdat de belangrijkste drijfveren voor het doen van dit soort acties dingen als "dat moet van allah" of "dat moet van saddam" of "dat moes van die meneer met die lolly" zijn.
on topic...
De Israelis zijn niet dankbaar voor wat ze in 1948 gekregen hebben. als het nou nog ergens omging ala maar deze oorlog gaat al 53 jaar nergens over........
[Dit bericht is gewijzigd door Jeromar op 10-08-2001 00:46]
quote:Ik heb geleerd dat je gewoon je emoties de vrije loop moet laten. Dus laat die tranen maar lopen, dat lucht echt op. Ik (man eind 30) heb de laaste 9 maanden meer gejankt dan de rest van leven en ik schaam me er echt niet voor.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:39 schreef absolutelyarrogant het volgende:[..]
Nou was ik van plan een beetje relaxed te forummen, schiet ik hier toch weer vol. Dank voor je opbeurende woorden.
quote:Geeen enkele Israeli moordt uit plezier. Helaas is het zo dat Israel vrijwel permanent in staat van oorlog verkeert en dat bijna elke Israeli daar mee te maken heeft omdat vrijwel iedereen in het leger zit. Het hoort erbij, maar goede daad? Het went nooit, en het zal nooit wennen. Iedereen is het zat, maar het lukt ons niet om de noodzaak uit te bannen. Ik wou dat dat kon, maar net zo goed als dat ik de antwoorden niet weet, en ik er nauw bij betrokken ben, heb ik niet de illusie dat we hier in Nederland het dan wel zouden weten. Als het Rabin niet gelukt is, Clinton niet lukkte, Bush niet, Sharon niet, dan heb ik niet de illusie dat wij het achter onze computer zullen oplossen. Was het maar waar.
Eigen schuld dikke bult, wanneer Joden Palestijnen vermoorden wordt dat als een goede daad gezien.
quote:Precies. Zolang de Arabische wereld de vernietiging van de staat Israel nog steeds 'handhaaft' blijf je in deze situatie.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:46 schreef absolutelyarrogant het volgende:[..]
Geeen enkele Israeli moordt uit plezier. Helaas is het zo dat Israel vrijwel permanent in staat van oorlog verkeert en dat bijna elke Israeli daar mee te maken heeft omdat vrijwel iedereen in het leger zit. Het hoort erbij, maar goede daad? Het went nooit, en het zal nooit wennen. Iedereen is het zat, maar het lukt ons niet om de noodzaak uit te bannen. Ik wou dat dat kon, maar net zo goed als dat ik de antwoorden niet weet, en ik er nauw bij betrokken ben, heb ik niet de illusie dat we hier in Nederland het dan wel zouden weten. Als het Rabin niet gelukt is, Clinton niet lukkte, Bush niet, Sharon niet, dan heb ik niet de illusie dat wij het achter onze computer zullen oplossen. Was het maar waar.
quote:Allereerst: mijn condoleances met je verlies. Maar hoe kun jij bepalen of ik de persoon in kwestie te veel credit geef? Mijn post was bedoeld als tegenwicht, en dat kun je er ook wel uit afleiden. Misschien geef ik de persoon in kwestie inderdaad te veel credit. Misschien was het inderdaad een koude zak die nietsontziend een compleet etablissement de verdoemenis injoeg.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:32 schreef absolutelyarrogant het volgende:[..]
Ik ben toch echt bang dat je de persoon in kwestie te veel credits geeft. Economische situatie is in dit soort gevallen geen issue. Gewoon een zieke daad van een geindoctrineerde naieve geest. Vergeet niet dat de daders niet het gevoel hebben in ellende te leven. Hun beweegreden is simpel: vernietigen van het joodse volk.
Maarja... aan wie is het om te oordelen? Zo zijn er ook misschien ook Israeliërs die perfect geïnformeerd of onwetend een israelische basisschool opblazen om de Palestijnen vervolgens met de schuld op te zadelen en het Israelische volk de slachtofferrol toe te spelen om zo hardere sancties te kunnen treffen. Je weet dat helemaal niet.... Ik weet ook helemaal niks. Er is meer onder de zon dan God verboden heeft.
Alhoewel ik je verdriet begrijp, en ik in deze 100% neutraal ben, vind ik dat je het zelf nu ook wel erg zwart-wit stelt door te zeggen dat het doel van de fundamentalistische Moslims is het Joodse volk uit te roeien. Het kan ook andersom zijn. Simpel gesteld een kwestie van overtuiging.
Je hebt het over _mensen_, aan beide kanten, die elk een eigen wil, persoonlijkheid en noodlot hebben. Het is niet zo makkelijk uit te leggen.
[Dit bericht is gewijzigd door FuTilE op 10-08-2001 00:53]
quote:kijk even naar mijn argumentatie in een eerdere posting:
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:47 schreef KomMaar het volgende:
Kijk Evert, maar als ik eerlijk beken keur ik de aanslagen zeker niet goed, maar telkens wordt de schuldt weer bij de Palestijnen geschoven.
Joden vermoorden ook onschuldige kinderen,mensen etc, dus zie ik geen verschil wat Palestijnen bij de Joden doen
quote:(NB, ik bedoel hiermee niet de israelische vergeldings acties goed te praten)
Israel valt strategische gebouwen / fabrieken / plaatsen etc. aan.
Palestijnen beroven bewust ONSCHULDIGE burgers / toeristen van het leven.
En kom niet met een lulverhaal als "ze kunnen niet anders", ze kunnen wel anders, ze kunnen ook praten..
Laat die palestijnen eerst maar es orde op zaken krijgen door ook echt controle te krijgen over hun mensen. HAMAS, en al die andere jihad mafkezen luisteren niet eens naar de palestijnse regering. Arafat stelt geen drol meer voor.. als hij accoord gaat met een staakt-het-vuren dan gaat er morgen net zo goed zo'n bom af.
quote:Luister eens naar een toespraak van bv: Sjeik Yassin (spelling
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:50 schreef FuTilE het volgende:
vind ik dat je het zelf nu ook wel erg zwart-wit stelt door te zeggen dat het doel van de fundamentalistische Moslims is het Joodse volk uit te roeien.
quote:Het verschil is dat het Israelische leger zich aan de normale internationale gedragscodes in oorlogssituaties houdt. dus niet zomaar burgerdoelen aanvallen, geen terreuracties, etc. Palestijnen misbruiken hun kinderen door ze in te zetten bij terreur acties, zodat ze in de internationale pers een wit voetje kunnen halen. Ze gebruiken kinderen als schild, gaan bewust in woonwijken zittenmet hun terroristische bewegingen, misbruiken hun jeugd door ze wijs te maken dat zelfmoord een hoger doel dient. Ik heb het niet over kolonisten, die zijn wat mij betreft ook geen knip voor hun neus waard, maar het Israelische leger bestaat uit doodgewone jonge ( en oudere) mensen die doen wat hun land ze vraagt, namelijk de veiligheid van hun volk verdedigen. en of je dat leuk vindt of niet, dat is het verschil tussen een israelische soldaat en een palestijnse terrorist.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:47 schreef KomMaar het volgende:
Kijk Evert, maar als ik eerlijk beken keur ik de aanslagen zeker niet goed, maar telkens wordt de schuldt weer bij de Palestijnen geschoven.
Joden vermoorden ook onschuldige kinderen,mensen etc, dus zie ik geen verschil wat Palestijnen bij de Joden doen
{ off topic}
Ik ben ook erg benieuwd hoe het met Silktie gaat. hij woont toch ook in Jeruzalem? en is motown hier nog wel eens, palestijnse vriend?
[/off topic]
quote:Zonder ernaar geluisterd te hebben:
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:53 schreef BAZZA het volgende:[..]
Luister eens naar een toespraak van bv: Sjeik Yassin (spelling
) of 1 van de Tanzim kopstukken en je zal horen dat die precies dat zeggen.
Zoals ik al zei... Het zijn individuen. Helaas wordt dat vergeten in tijden van vergelding en oorlog. Zo sterven er miljoenen en zul je je naderhand afvragen hoe zoiets in godsnaam heeft kunnen gebeuren.
Je maakt je nu al schuldig aan datgene wat je zou verfoeien en bekritiseren na een oorlog.
quote:dank je wel.
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:50 schreef FuTilE het volgende:[..]
Allereerst: mijn condoleances met je verlies.
quote:Tot voor kort was dat een van de punten uit het handvest van de PLO: totale vernietiging van het joodse volk. Ook Irak staat erom bekend dat als politieke doelstelling te hebben. Zelfs van de landen waarmee vrede bestaat, is het slechts een wankele vrede, waar ik persoonlijk meer angst voor heb dan vertrouwen erin heb. En dat terwijl ik ook vind dat je niet een heel volk over een kam mag scheren. Maar het si moeilijk om dat te blijven denken.
Maar hoe kun jij bepalen of ik de persoon in kwestie te veel credit geef? Mijn post was bedoeld als tegenwicht, en dat kun je er ook wel uit afleiden. Misschien geef ik de persoon in kwestie inderdaad te veel credit. Misschien was het inderdaad een koude zak die nietsontziend een compleet etablissement de verdoemenis injoeg.Maarja... aan wie is het om te oordelen? Zo zijn er ook misschien ook Israeliërs die perfect geïnformeerd of onwetend een israelische basisschool opblazen om de Palestijnen vervolgens met de schuld op te zadelen en het Israelische volk de slachtofferrol toe te spelen om zo hardere sancties te kunnen treffen. Je weet dat helemaal niet.... Ik weet ook helemaal niks. Er is meer onder de zon dan God verboden heeft.
Alhoewel ik je verdriet begrijp, en ik in deze 100% neutraal ben, vind ik dat je het zelf nu ook wel erg zwart-wit stelt door te zeggen dat het doel van de fundamentalistische Moslims is het Joodse volk uit te roeien. Het kan ook andersom zijn. Simpel gesteld een kwestie van overtuiging.
Je hebt het over _mensen_, aan beide kanten, die elk een eigen wil, persoonlijkheid en noodlot hebben. Het is niet zo makkelijk uit te leggen.
quote:Dan raad ik je aan daar toch eens naar te luisteren, en nee dat zijn geen enkele individuen want er zijn vele mensen die er op die manier over denken
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:56 schreef FuTilE het volgende:[..]
Zonder ernaar geluisterd te hebben:
Zoals ik al zei... Het zijn individuen. Helaas wordt dat vergeten in tijden van vergelding en oorlog. Zo sterven er miljoenen en zul je je naderhand afvragen hoe zoiets in godsnaam heeft kunnen gebeuren.
Je maakt je nu al schuldig aan datgene wat je zou verfoeien en bekritiseren na een oorlog.
De enige uitweg uit deze situatie is dat zowel de Israelische regering als de PA worden gedwongen tot een leefbaar vredesaccoord waarbij er definitieve grenzen worden getrokken tussen Israel en Palestina. En als er daarvoor wat mensen moeten verhuizen lijkt me dat een niet al te hoge prijs voor alle mensen die er in de toekomst niet meer doodgaan door dit soort walgelijke bomaanslagen of de waanzinnige reacties van het Israelische leger.
quote:denk jezelf niet dat de gemiddelde palestijn ook liever een pizza'tje (mits kosher) naar binnen schuift, i.p.v. het dag in dag uit stenen gooien?
Op vrijdag 10 augustus 2001 00:51 schreef evert het volgende:
er is mijn inziens wel een verschil tussen het feit dat er slachtoffers vallen omdat men met stenen en aanverwante gooit naar israeliers (wat doen in godesnaam kinderen van 12 jaar daartussen, dan heb je als ouder toch ook iets niet in controle) of dat er slachtoffers vallen omdat mensen in een restaurant een pizza zitten te eten.
--------
gisteren in Nova werd een item uitgezonden over de Gaza. 400 km2, een miljoen palestijnen en 7000 kolonisten. om die laatste minderheid te beschermen, gebruikte het leger zelfs palestijnse huiseigenaren en hun familie (nb. de huizen waren gevorderd ter verdediging van de nederzettingen) als menselijk schild. kansloos!! Israel heeft daar niets te zoeken, hoelang ze er ook al zitten of wat voor een andere drogredenen ze ook aandragen.
de palestijnse autoriteit, o.l.v. Yasser Arafat moet terroristische aanslagen vermijden, maar inmiddels is de gehele force 17 platgebombardeerd. de commandanten zijn gedood, hun gebouwen verwoest (overigens grotendeels opgebouwd met EU geld). lekker hypocriet allemaal.
misschien is het vandaag niet de dag om te discussieren, misschien ook wel. op een dag moeten mensen toch inzien dat wraak niets oplost (??).
quote:Als dat zo was dan waren er niet zo vaak aanslagen en stenen/granaten/molotov cocktails gooiende menigten op straat denk je ook niet ?
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:12 schreef don_quichot het volgende:[..]
denk jezelf niet dat de gemiddelde palestijn ook liever een pizza'tje (mits kosher) naar binnen schuift, i.p.v. het dag in dag uit stenen gooien?
quote:Als de PA die mensen goed zou beschermen zou de IDF daar niet gestationeerd zijn.
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:12 schreef don_quichot het volgende:[..]
gisteren in Nova werd een item uitgezonden over de Gaza. 400 km2, een miljoen palestijnen en 7000 kolonisten. om die laatste minderheid te beschermen, gebruikte het leger zelfs palestijnse huiseigenaren en hun familie (nb. de huizen waren gevorderd ter verdediging van de nederzettingen) als menselijk schild. kansloos!! Israel heeft daar niets te zoeken, hoelang ze er ook al zitten of wat voor een andere drogredenen ze ook aandragen.
de palestijnse autoriteit, o.l.v. Yasser Arafat moet terroristische aanslagen vermijden, maar inmiddels is de gehele force 17 platgebombardeerd. de commandanten zijn gedood, hun gebouwen verwoest (overigens grotendeels opgebouwd met EU geld). lekker hypocriet allemaal.
quote:ben je nou zo blind of doe je net alsof; hoeveel pizzeria's zijn er in de gaza strook?????
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:24 schreef BAZZA het volgende:[..]
Als dat zo was dan waren er niet zo vaak aanslagen en stenen/granaten/molotov cocktails gooiende menigten op straat denk je ook niet ?
quote:Het gaat toch hoofdzakelijk om een strijd tussen 2 bevolkingsgroepen? Niet om de verliezen aan beide zijden. Slachtoffers aan de kant van Israel kan een zege zijn als het gaat om internationale 'goedkeuring' van sancties tegen het betreffende land. Zeker als daar geen zaakwaarnemers aan te pas komen. Als je kijkt naar Israël... de Mossad.. Nog steeds een van de beste, of de beste, nationale veiligheidsdienst van de wereld, en een aanwezig kapitaal dat zijn weerga niet kent. In de media zal gerouwd worden om de slachtoffers, en terecht, want het is een mensonterende situatie... maar je kunt me gewoon niet wijsmaken dat dit soort aanvallen niet moedwillig gebruikt worden om de Israelische zaak te rechtvaardigen. En dat vind ik eigenlijk nog kwalijker dan de hele zelfmoordaanslag op zich.
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:05 schreef HiZ het volgende:
Vanavond op TV zei een van de vele commentatoren. Israel kan nog zo oppermachtig zijn met z'n leger, het zal nooit in staat zijn zich te verdedigen tegen dit soort aanvallen.De enige uitweg uit deze situatie is dat zowel de Israelische regering als de PA worden gedwongen tot een leefbaar vredesaccoord waarbij er definitieve grenzen worden getrokken tussen Israel en Palestina. En als er daarvoor wat mensen moeten verhuizen lijkt me dat een niet al te hoge prijs voor alle mensen die er in de toekomst niet meer doodgaan door dit soort walgelijke bomaanslagen of de waanzinnige reacties van het Israelische leger.
[Dit bericht is gewijzigd door FuTilE op 10-08-2001 01:40]
quote:Nee.. ik ontken niet dat dat (kennelijk?) een sentiment is dat onder een groot deel van de bevolking leeft, maar dat zal ook niet voor niks zijn. Denk je dat er geen fundamentalistische joden zijn? Er zal op de hele aardkloot geen enkele Israeliër zijn die roept dat al die Palestijnen eraan moeten? Misschien is hij wel zo slim om dat niet vast te laten leggen. Misschien is iemand wel zo slim dat niet in de openbaarheid te brengen. Het komt toch allemaal neer op geld, zendtijd en betrekkingen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:01 schreef BAZZA het volgende:[..]
Dan raad ik je aan daar toch eens naar te luisteren, en nee dat zijn geen enkele individuen want er zijn vele mensen die er op die manier over denken
![]()
waren het maar individuen
quote:beetje jammer om een interpretatie van de feiten te brengen als feit. dat werkt natuurlijk niet. het israelische beleid is gewoon dubbel. ze stellen dat de PA te weinig doet, maar laten ook geen kans onbenut om ze te bombarderen. ?????
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:24 schreef BAZZA het volgende:Als de PA die mensen goed zou beschermen zou de IDF daar niet gestationeerd zijn.
quote:ik zat vanmiddag CNN te kijken. een live verslag waarbij ik wel vijf keer dezelfde tape heb zien afdraaien. informatie en entertainment lijken samen te smelten tot infotainment o.i.d.; inderdaad ziek.
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:29 schreef FuTilE het volgende:In de media zal gerouwd worden om de slachtoffers, en terecht, want het is een mensonterende situatie... maar je kunt me gewoon niet wijsmaken dat dit soort aanvallen niet moedwillig gebruikt worden om de Israelische zaak te rechtvaardigen. En dat vind ik eigenlijk nog kwalijker dan de hele zelfmoordaanslag op zich.
ander punt waarom de twee bevolkingsgroepen niet gescheiden kunnen worden is omdat Israel gebruik maakt van goedkope palestijnse/arabische arbeidskracht. wanneer deze wegvalt stort de huidige israelische economie als een kaartenhuis in; een duurzame (gescheiden) vrede kost dus simpelweg een hoop geld.
quote:Ben jij nou blind of speel je gewoon dat je achterlijk bent ?
Op vrijdag 10 augustus 2001 01:26 schreef don_quichot het volgende:[..]
ben je nou zo blind of doe je net alsof; hoeveel pizzeria's zijn er in de gaza strook?????
Als alle Palestijnen of de over grote meerdeheid daarvan liever zou zitten eten in pizzaria/eethuisje dan deden ze dat wel en waren er niet zulke grote groepen die de confontatie zochten, en ja er zijn in de Palestijnse gebieden ook zat eethuisjes en nee ik ben niet blind: zelf gezien.
Ik werd vanavond lichamelijk onpasselijk bij het bericht dat er 6 kinderen waren overleden.
Er zijn 5 Nederlanders gedood, het maakt mij niet meer of minder triest. Ik wil alleen maar vloeken. En al de intellectuele bullshit zal me aan m'n reet roesten.
Ik zat 's middags in de bus naar mijn werk, en zag ambulances en veiligheidsdiensten met loeiende sirenes rondscheuren. Toen had ik al een gevoel dat er iets gebeurd was. Toen even later het nieuws klonk (Israel is het enige land dat ik ken waar in de bussen de radio aanstaat en dat bij het nieuws het volume omhoog gaat), hoorde ik dat op de plek waar ik een kwartier-half uur eerder had rondgelopen, een aanslag was gepleegd. Je gaat er wel van nadenken.
Nee, ik ben niet bang. Maar je leert wel uitkijken. Goed opletten dat er niet ergens een onbeheerde tas of pakketje ligt, opletten op de mensen, en oren open voor vreemde geluiden.
Iemand zei hier dat beide volkeren elkaar willen uitroeien. 'Helaas' is de realiteit dat Israel de Arabieren niet wil uitroeien, anders hadden ze het leger wel 'effectiever' ingezet tegen de Palestijnse bevolking, maar dat in het Handvest van de PLO nog altijd staat dat een van de doelen is de Joden in zee te drijven (ondanks toezegging van Arafat dat dit gewraakte artikel verwijderd zou worden, staat het er nog altijd). En dat is nog de gematigde partij ...
Daarmee zeg ik en geloof ik niet dat alle Arabieren willen dat de Israeli's uitgeroeid moeten worden, de meesten willen in rust leven, maar de officiele leiders propageren dat wel. Arabieren uit de buurt van Ramallah heb ik horen zeggen dat ze liever voor de Israeli's werken dan dat ze onder Palestijns bestuur zouden vallen. Met dat werk verdienen ze nog geld, Palestijns bestuur kost ze alleen maar geld en nog grotere beperkingen van hun persoonlijke vrijheden. Natuurlijk vinden ze de Israelische overheersing niet leuk, en ik wens ze een gemakkelijker leven toe, maar dat liever dan Palestijnse overheersing. Dit zijn hun eigen woorden ...
En ik ken geen enkele Joodse organisatie die haar kinderen opleidt tot wandelende bommen of op andere wijze inzet in de strijd, zelfs Kach (een verboden rechts-extremistische organisatie) niet.
we zullen zien hoeveel van het militair materiaal wordt ingezet voor de volgende vergeldingsactie
Als je alle haat (dus ook het vernietigen van israel) even zou weg denken wat zijn dan de standpunten. De palestijnen willen een autonoom gebied, Israel wil een autonoom gebied.
Als je een beetje nadenkt, zet niemand kinderen in, maar gaan de volwassenen het zelf uitvechten. Kinderen inzetten is barbaars en tegen iedere regel van goed fatsoen in.
Vechten is niet eerlijk, oorlog is vies, maar laat kinderen erbuiten. Er zijn allerlei verboden tegen kind-soldaten, iedereen walgt er ook van, maar kinderen inzetten bij terroristische acties is wel in orde? Het is laf en laag om je daar achter te verschuilen.
En hoeveel tanks, straaljagers hebben de palestijnen? roeien met de riemen die je hebt...
ik praat absoluut niet goed wat er gebeurd is maar iedereen in dat gebied heeft een waas voor hun ogen
quote:Ik kan je niet ongelijk geven. De Israeli's wisten donders goed dat dit zou gaan gebeuren, na die massa-eliminatie van Hamas-leiders van vorige week.
In feite heeft het Israelische volk ook zelf om deze shit gevraagd. Ze hebben zelf die lul van een Sharon gekozen. Met Barak aan het roer was de kans op vrede veel groter geweest.
Maar het blijft natuurlijk brak dat Palestijnen steeds maar ongewapende burgers tot doel kiezen.
quote:Nee dat zegt meer over de aard van het volk en de minachting voor de dood die de Palestijnen hebben,
Op vrijdag 10 augustus 2001 09:46 schreef Re het volgende:
Ik vind dat niet zo vreemd dat Israel zijn kinderen niet als bommen opvoedt, zij hebben een zeer machtig leger, straaljagers en tanks. Palestijnen hebben dit niet dus komt het neer op zelfmoordaanslagen.we zullen zien hoeveel van het militair materiaal wordt ingezet voor de volgende vergeldingsactie
Als je alle haat (dus ook het vernietigen van israel) even zou weg denken wat zijn dan de standpunten. De palestijnen willen een autonoom gebied, Israel wil een autonoom gebied.
in WO2 werden de Nederlanders veel slechter behandeld door de Duitsers/Nazi's dan de Palestijnen door de Israeli's en toch zag je die niet hun kinderen met bommen om in Duitsland burgerdoelen aanvallen,
terwijl dat best een mogelijkheid geweest was.
quote:Dat is jou mening, maar ik weet zeker dat als Nederland morgen bezet word dat er NOOIT nederlandse knulletjes met bommen om hun nek eropuit gestuurd zullen worden.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:20 schreef Re het volgende:
Als ik WW2 erbij haal in eenzelfde soort topic ben ik dom en mag ik absoluut geen vergelijking maken dus die vlieger gaat niet op.
De palestijnen hebben dus geen minachting voor de dood, ze omarmen hem omdat hun toekomst perspectief nou niet echt denderend genoemd kan worden
Hoeveel jongeren in de wereld hebben geen enorm rooskleurige toekomst of daar een uitzicht op ?
Dat is nog geen excuus om andere burgers op te blazen
Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden etc.........
Neverending story
quote:vrees dat je wel gelijk hebt ja
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:27 schreef Clone het volgende:
Het probleem is dit...Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden Joden vermoorden Palestijnen vermoorden etc.........
Neverending story
quote:Teveel met Ronny Reagan gepraat? Je geheugen begint te haperen. De rotzooi is begonnen toen Barak premier was. Hij is het geweest die F-16's heeft ingezet, de meeste Palestijnse slachtoffers zijn tijdens zijn regering gevallen. Sharon is niet mijn favoriet, maar hij heeft tegen alle kritiek in een tijd lang een politiek van inhouden gevoerd: hij heeft tot recent geen vergeldingsacties uitgevoerd als antwoord op aanslagen, waar iedereen hard om riep zeker na die aanslag op de discotheek. De enige acties tot recent waren gericht tegen de breinen en uitvoerders van aanslagen. De andere doden zijn gevallen tijdens onlusten.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:11 schreef ButcherBird het volgende:[..]
In feite heeft het Israelische volk ook zelf om deze shit gevraagd. Ze hebben zelf die lul van een Sharon gekozen. Met Barak aan het roer was de kans op vrede veel groter geweest.
[..]
Ik ben geen aanhanger van Sharon, weet ook niet of ik op hem gestemd zou hebben, maar ik heb meer vertrouwen in hem dan in Barak, die nog minder nadacht dan de huidige premier.
quote:Correct me if i'm wrong, maar volgens mij vechten de palestijnen helemaal niet met het oog op hun toekomst, maar om religieuse opvattingen. Allah (lees: de fanatieke moslim leiders, in samenwerking met Saddam en consorten) belooft hun gouden bergen als ze zulke heroïsche daden doen voor hun volk.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:20 schreef Re het volgende:
Als ik WW2 erbij haal in eenzelfde soort topic ben ik dom en mag ik absoluut geen vergelijking maken dus die vlieger gaat niet op.
De palestijnen hebben dus geen minachting voor de dood, ze omarmen hem omdat hun toekomst perspectief nou niet echt denderend genoemd kan worden
Wat mij nou echt zou interesseren is een enquete onder de palestijnse jongeren (die met stenen gooien etc) en dan vragen "Waarom vecht je eigenlijk tegen de israeli?" volgens mij zou dat een veelzeggend resultaat geven..
quote:dit slaat echt helemaal nergens op. ten eerst zou ik weleens de eenheid van ellende willen weten. hoe druk je dat uit?? ten tweede is het gewoon onwaar. de nazi's zagen in eerste instantie de nederlanders als broeder volk en gebruikte fluwelen handschoentjes in de omgang. de oorlog duurde slechts 5 jaar, deze bezetting reeds 34 jaar. kijk alleen al eens naar de vluchtelingenkampen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:13 schreef BAZZA het volgende:[..]
in WO2 werden de Nederlanders veel slechter behandeld door de Duitsers/Nazi's dan de Palestijnen door de Israeli's en toch zag je die niet hun kinderen met bommen om in Duitsland burgerdoelen aanvallen,
Beide zaken raken mij persoonlijk, ik denk dat ik enig recht van spreken heb. Het is niet met elkaar te vergelijken: insteek, motivatie en uitvoering zijn volledig anders. Het is zure appels met wijnperen (erg bitter) vergelijken.
quote:mee eens.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:52 schreef SilkTie het volgende:
Laten we alsjebleift weer ont-topic gaan. Iedere vergelijking met de Tweede Wereldoorlog loopt mank.Beide zaken raken mij persoonlijk, ik denk dat ik enig recht van spreken heb. Het is niet met elkaar te vergelijken: insteek, motivatie en uitvoering zijn volledig anders. Het is zure appels met wijnperen (erg bitter) vergelijken.
denk alleen dat Bazza was schetsen hoe barbaars de palestijnen zijn en hoe groot hun minachting voor de dood.... en hoe schril dit afsteekt tegen de verfijnde en levenslustige ollanders....
quote:Niet alleen de Ollanders maar bijna alle volken op dze planeet.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:57 schreef don_quichot het volgende:[..]
mee eens.
denk alleen dat Bazza was schetsen hoe barbaars de palestijnen zijn en hoe groot hun minachting voor de dood.... en hoe schril dit afsteekt tegen de verfijnde en levenslustige ollanders....
quote:Er zijn genoeg docu's van bijvoorbeeld de BBC die hierover verslag hebben gedaan. Palestijnse jongeren kunnen gewoon niets anders doen, (hoog) opgeleide jongeren kunnen geen werk vinden, geen bestaan opbouwen. en dan is het helaas zo dat veel van hen kiezen voor de dood.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:33 schreef oZy het volgende:[..]
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij vechten de palestijnen helemaal niet met het oog op hun toekomst, maar om religieuse opvattingen. Allah (lees: de fanatieke moslim leiders, in samenwerking met Saddam en consorten) belooft hun gouden bergen als ze zulke heroïsche daden doen voor hun volk.
Wat mij nou echt zou interesseren is een enquete onder de palestijnse jongeren (die met stenen gooien etc) en dan vragen "Waarom vecht je eigenlijk tegen de israeli?" volgens mij zou dat een veelzeggend resultaat geven..
Wil men het wederzijds vermoorden stoppen zullen er concessies gedaan moeten worden van beide kanten maar zover is het nog niet want de haat wordt alleen maar sterker gevoed door wederzijdse represailles.
Misschien een soort Berlijnse muur bouwen
quote:yep you're wrong. het religieuze aspect is natuurlijk wel aanwezig, maar het is toch gewoon een vrijheidsstrijd. je gebied is bezet, dus je vecht tegen de bezetter. als we dit mechaniek op wereld niveau bekijken dan zie je ook twee verschillende gebieden. oost-timor, kuwait, plaatsen waar de wereldorde in naam van rechtvaardigheid optreed. tibet, palestina zijn plaatsen die aan hun lot worden overgelaten.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:33 schreef oZy het volgende:[..]
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij vechten de palestijnen helemaal niet met het oog op hun toekomst, maar om religieuse opvattingen. Allah (lees: de fanatieke moslim leiders, in samenwerking met Saddam en consorten) belooft hun gouden bergen als ze zulke heroïsche daden doen voor hun volk.
quote:Wie van jullie heeft het artikel van Joris Luyendijk gelezen in M, de maandelijkse bijlage van de NRC? Hij stelt dat de zaken die men van Arabische zijde de journalisten voorschotelt niet altijd op waarheid berusten.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:00 schreef Re het volgende:[..]
Er zijn genoeg docu's van bijvoorbeeld de BBC die hierover verslag hebben gedaan. Palestijnse jongeren kunnen gewoon niets anders doen, (hoog) opgeleide jongeren kunnen geen werk vinden, geen bestaan opbouwen. en dan is het helaas zo dat veel van hen kiezen voor de dood.
[..]
quote:Ok met de volgende uitspraken zal ik me wel helemaal op glad ijs bevinden maar toch..
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:00 schreef Re het volgende:[..]
Er zijn genoeg docu's van bijvoorbeeld de BBC die hierover verslag hebben gedaan. Palestijnse jongeren kunnen gewoon niets anders doen, (hoog) opgeleide jongeren kunnen geen werk vinden, geen bestaan opbouwen. en dan is het helaas zo dat veel van hen kiezen voor de dood.
Wil men het wederzijds vermoorden stoppen zullen er concessies gedaan moeten worden van beide kanten maar zover is het nog niet want de haat wordt alleen maar sterker gevoed door wederzijdse represailles.
Misschien een soort Berlijnse muur bouwen
Er zijn in de afgelopen jaren redelijk wat stabiele staakt-het-vuren momenten geweest.. maar in plaats van zulke rust momenten te gebruiken om maar enigzins een poging te doen om een economie op te bouwen, krijgen de palestijnen het toch altijd wel weer voor elkaar om het vuur te doen oplaaien. Het begint (zo goed als) altijd met een vergelijkbare aanslag als die van gisteren, door 1 van de vele tegenstanders van Israel.
Zeker in de laatste tijd is het duidelijk dat Israel nooit een initiatief genomen heeft in het geweld, het slaat hard (en doeltreffend) terug maar begint er niet mee..
Bovendien hebben de palestijnen al vaak zat een aanbod gehad van Israel om tot een compromis te komen, waarbij hun eissen voor ruim 90% ingewilligd werden. Hier kunnen jullie allemaal niet omheen, dat is gewoon een feit. Dus ze hebben kansen genoeg gehad, en het zal mij niet verbazen als ze nog vaker zo'n aanbod krijgen.
quote:Niet gelezen, maar het zinnetje.. niet altijd... zegt toch ook genoeg. Natuurlijk zal aan beide kanten propaganda worden gebruikt om de eigen zaak te ondersteunen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:08 schreef SilkTie het volgende:[..]
Wie van jullie heeft het artikel van Joris Luyendijk gelezen in M, de maandelijkse bijlage van de NRC? Hij stelt dat de zaken die men van Arabische zijde de journalisten voorschotelt niet altijd op waarheid berusten.
Ik hoor hier en overal zo vaak van de Israeliers.. wij willen vrede.. genoeg van dit wederzijds vermoorden... en zolang de orthodoxen/kolonisten enderzijds en de fundamentalisten anderzijds nog de macht hebben zal er weinig veranderen
quote:heb je een linkje of zo, ik wil het bewijs dat jouw feiten staaft weleens zelf zien/lezen??
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:14 schreef oZy het volgende:[..]
Bovendien hebben de palestijnen al vaak zat een aanbod gehad van Israel om tot een compromis te komen, waarbij hun eissen voor ruim 90% ingewilligd werden. Hier kunnen jullie allemaal niet omheen, dat is gewoon een feit. Dus ze hebben kansen genoeg gehad, en het zal mij niet verbazen als ze nog vaker zo'n aanbod krijgen.
quote:Ik zeg niet religie vs vrijheid maar religie vs toekomst.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:05 schreef don_quichot het volgende:[..]
yep you're wrong. het religieuze aspect is natuurlijk wel aanwezig, maar het is toch gewoon een vrijheidsstrijd. je gebied is bezet, dus je vecht tegen de bezetter. als we dit mechaniek op wereld niveau bekijken dan zie je ook twee verschillende gebieden. oost-timor, kuwait, plaatsen waar de wereldorde in naam van rechtvaardigheid optreed. tibet, palestina zijn plaatsen die aan hun lot worden overgelaten.
Als ze zich echt zouden bekommeren om hun toekomst, en belangrijker: die van hun kinderen, dan zouden ze het bijltje erbij neerleggen.. in ieder geval stoppen met het geweld! Maar in plaats daarvan sturen ze die kinderen juist naar het front, de dood in.. *weg toekomst!*
En mind you dat niet heel hun land bezet is, ze willen een stuk (en meer) terug, dus ze leven niet onder bezetting van Israel. En het is ook niet zo dat ze zo weinig grond hebben dat ze als op elkaar gepakte schapen moeten leven.. ze zijn iets kwijt, en willen het terug. Kosten wat het kost..
quote:Ooit gehoord van 'understatement'? En ja, Joris schrijft ook over de technieken van Israel, dat ze niet altijd de hele waarheid vertellen, maar ook dat ze nooit zullen liegen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:15 schreef Re het volgende:[..]
Niet gelezen, maar het zinnetje.. niet altijd... zegt toch ook genoeg. Natuurlijk zal aan beide kanten propaganda worden gebruikt om de eigen zaak te ondersteunen.
[..]
Propaganda is begrijpelijk, maar ga niet liegen. Een leugen keert zich uiteindelijk tegen je. En ik weet nu al: wanneer de Palestijnen zich met een leugen in eigen voet schieten, zal gezegd worden dat Israel de kogel heeft afgevuurd.
quote:En dat rechtvaardigd dat met steun van de regering van Israel de Kolonisten blijven doorgaan met onteigenen/inpikken van land? Kosten wat het kost
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:33 schreef oZy het volgende:[..]
En mind you dat niet heel hun land bezet is, ze willen een stuk (en meer) terug, dus ze leven niet onder bezetting van Israel. En het is ook niet zo dat ze zo weinig grond hebben dat ze als op elkaar gepakte schapen moeten leven.. ze zijn iets kwijt, en willen het terug. Kosten wat het kost..
quote:Als jij zo'n uitgesproken mening heb betreft dit conflict, dan verbaast het mij dat je hier niet bekend mee bent.. Bijvoorbeeld de laatste vredes gesprekken onder toezicht van clinton, toen waren ze HEEL dichtbij een compromis. Ik zou persoonlijk, als ik een leider van de PA was, elk compromis aannemen, en daarna verder zeuren.. maar ze wijzen op dit moment simpelweg alles van de hand, en dan alsnog verder zeuren.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:17 schreef don_quichot het volgende:[..]
heb je een linkje of zo, ik wil het bewijs dat jouw feiten staaft weleens zelf zien/lezen??
Zelfs een kleuter weet wel beter..
Kleuter: "Mamma.. ik wil 5 snoepjes!"
Moeder: "Nee, je kan er 3 krijgen, meer niet."
Kleuter: "Ok.. geef maar"
(Palestijn: "Nee het is alles of niets!")
even later..
Kleuter: "Mamma ik wil toch die 2 snoepjes nog.."
maar dit soort methodes kennen de palestijnen natuurlijk niet, want ze sturen hun kleuters liever naar het front in plaats van hun te genieten en dit soort momenten mee te maken..
quote:Absoluut niet!! De kolonisten vind ik minstens net zo erg als de palestijnen, die zetten de levens van hun landgenoten onnodig op het spel. Er is ruimte zat in Israel om nederzettingen te bouwen, maar het moet persé op dit dubieuze stuk grond..
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:38 schreef Re het volgende:[..]
En dat rechtvaardigd dat met steun van de regering van Israel de Kolonisten blijven doorgaan met onteigenen/inpikken van land? Kosten wat het kost
Nogmaals, ik praat het niet goed voor Israel, maar de werkwijze en motivatie van de PA keur is sterk af.
quote:Mijn geheugen is nog in orde, dank je. Het was toch echt Sharon die vorig jaar de lont in het kruitvat stak door zijn bezoek aan de Tempelberg. Hij wist heel goed dat dat als een provocatie zou worden beschouwd.
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:29 schreef SilkTie het volgende:[..]
Teveel met Ronny Reagan gepraat? Je geheugen begint te haperen. De rotzooi is begonnen toen Barak premier was. Hij is het geweest die F-16's heeft ingezet, de meeste Palestijnse slachtoffers zijn tijdens zijn regering gevallen.
Toen Barak Netanyahu opvolgde, kreeg het vredesproces dat door Rabin was ingezet weer een grote positieve impuls. (onder Bibi gebeurde er 4 jaar lang niets positiefs).
Barak was bereid om verregaande concessies aan de Palestijnen te doen. Alleen deze werden door Arafat afgewezen onder druk van zijn eigen achterban.
Ik men geen M.O.-expert, maar wat ik steeds zie is dat het geweld steeds oplaait zodra er een Likud-regering aan de macht komt.
"De rotzooi is begonnen toen Barak premier was."
Volgens mij is de rotzooi in 1948 begonnen.
quote:Eh... ?
Op vrijdag 10 augustus 2001 10:29 schreef SilkTie het volgende:[..]
Teveel met Ronny Reagan gepraat? Je geheugen begint te haperen. De rotzooi is begonnen toen Barak premier was. Hij is het geweest die F-16's heeft ingezet, de meeste Palestijnse slachtoffers zijn tijdens zijn regering gevallen. Sharon is niet mijn favoriet, maar hij heeft tegen alle kritiek in een tijd lang een politiek van inhouden gevoerd: hij heeft tot recent geen vergeldingsacties uitgevoerd als antwoord op aanslagen, waar iedereen hard om riep zeker na die aanslag op de discotheek. De enige acties tot recent waren gericht tegen de breinen en uitvoerders van aanslagen. De andere doden zijn gevallen tijdens onlusten.
Ik ben geen aanhanger van Sharon, weet ook niet of ik op hem gestemd zou hebben, maar ik heb meer vertrouwen in hem dan in Barak, die nog minder nadacht dan de huidige premier.
Sharon heeft al tienduizenden doden op z'n geweten. Een groot deel daarvan in oorlogstijd, maar doden zijn doden. Hij is nu een leider vanwege zijn strategische inzichten, niet wegens zijn pogingen de vrede te bewaren in het gebied. Sharon wist ook dat dit hele conflict misschien niet wéér tot zulke grote hoogten was opgelaaid als hij 1 (of 2 alweer) jaar geleden niet zijn provocerende wandeling over de Tempelberg gemaakt had om zo een politieke situatie te creëeren waarin hij de touwtjes in handen kon krijgen. De gesprekken die Barak met Clinton en Arafat voerde in Camp David gingen tenminste nog enigszins de goede kant op. De doden bij de onlusten maken deel uit van van de vergeldingsacties die Sharon oproept.
Zoek anders es op +Sharon (of Sjaron) +Sabra + Chatila +1982 ...
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:49 schreef weststar het volgende:
Ik durf em wel aan:Stelling: "Israel is een onderdrukker"
Wees dan ook gelijk zo dapper om er een motivatie bij te zetten.
Gewoon deze topic lezen is ook een optie natuurlijk.
Dit alles is toegegeven door bronnen binnen de PA.
Sabra en Shatila zijn door christelijke milities veranderd in een slagveld, noch Sharon noch enige Israelische soldaat heeft daaraan meegedaan. Helaas heeft Sharon die milities niet tegengehouden en zo de moordpartijen voorkomen, iets wat ook verwerpelijk is, maar de werkelijke verantwoordelijken waren de militie-leiders.
quote:ik beschouw dit maar als een compliment. mijn vraag is meer om een onafhankelijk bron die iets wat jij als FEIT brengt te bevestigen. jij kan de laatste toenadering op 90% inschalen, voor de palestijnen ligt dat misschien anders. vlgns mijn kennis zijn de onderhandelingen stuk gelopen op de terugkeer van vluchtelingen en ik heb niet het lef om dat als 10% van het probleem te noemen.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:39 schreef oZy het volgende:[..]
Als jij zo'n uitgesproken mening heb betreft dit conflict, dan verbaast het mij dat je hier niet bekend mee bent.. Bijvoorbeeld de laatste vredes gesprekken onder toezicht van clinton, toen waren ze HEEL dichtbij een compromis.
quote:tja mooi stukje drama, maar een goede moeder geeft zijn kind gewoon een appel. en na een appel ben je echt wel van het gezeik af.
Ik zou persoonlijk, als ik een leider van de PA was, elk compromis aannemen, en daarna verder zeuren.. maar ze wijzen op dit moment simpelweg alles van de hand, en dan alsnog verder zeuren.Zelfs een kleuter weet wel beter..
Kleuter: "Mamma.. ik wil 5 snoepjes!"
Moeder: "Nee, je kan er 3 krijgen, meer niet."
Kleuter: "Ok.. geef maar"
(Palestijn: "Nee het is alles of niets!")even later..
Kleuter: "Mamma ik wil toch die 2 snoepjes nog.."
maar dit soort methodes kennen de palestijnen natuurlijk niet, want ze sturen hun kleuters liever naar het front in plaats van hun te genieten en dit soort momenten mee te maken..
ik ben het overigens niet eens met de strijdwijze van de palestijnen. maar ook de stelling dat ze kleuters naar het front sturen lijkt mij een beetje dramatisch.
quote:Zeer moedig. Hulde.
Op vrijdag 10 augustus 2001 11:49 schreef weststar het volgende:
Ik durf em wel aan:Stelling: "Israel is een onderdrukker"
Gele schoenpoets zou verboden moeten worden.
quote:mohammed, De profeet, leefde in de zevende eeuw na christus; conflict is dus op zijn hoogst 1300 jaar oud. misschien is het nog op te lossen...
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:12 schreef Re het volgende:
Die rotzooi is al 2000 jaar aan de gang... dat heb je nou eenmaal waar 3 religies samenkomen
"Israel hits back after deadly bombing"
Samengevat:
Israel heeft vanmorgen als antwoord op de zelfmoord actie in Jerusalem van gister een palestijns politiebureau gebombardeerd. Het gebouw is compleet verwoest. Ook heeft de israelische politie een deel van Oost-Jerusalem bezet, waaronder een hoofdkwartier van de PLO, en het huis van de gouveneur van Abu Dis, de basis van de bekende lijfwacht van Yasser Arafat (Force 17).
quote:Hmmm, de Israeliers zijn zelf ook allesbehalve onschuldig---->Met tanks op betogers schieten, kampen bombarderen etc.
Hard ???
Ik denk eerlijk gezegd dat het daar nimmer goed komt, tenzij 1 v/d 2 vertrekt....(mag je zelf invullen hoe dat "vertrek" plaatsvindt in de realiteit.)
Israel...tja.... na WOII had die staat gewoon nooit gesticht moeten worden....groffe fout geweest...of de verzelfstandiging van de midden-oosten gebieden had later plaats moeten vinden.
quote:tegelijkertijd moet de PA de terroristen harder aanpakken van Israel. kan iemand mij de logica uitleggen waarom ze dan uitgerekend een politiebureau bombarderen??
Op vrijdag 10 augustus 2001 13:24 schreef oZy het volgende:
Er is inmiddels een vergeldings actie van israelische kant.."Israel hits back after deadly bombing"
Samengevat:
Israel heeft vanmorgen als antwoord op de zelfmoord actie in Jerusalem van gister een palestijns politiebureau gebombardeerd. Het gebouw is compleet verwoest. Ook heeft de israelische politie een deel van Oost-Jerusalem bezet, waaronder een hoofdkwartier van de PLO, en het huis van de gouveneur van Abu Dis, de basis van de bekende lijfwacht van Yasser Arafat (Force 17).
quote:Omdat dat een ander woord is voor een bureau van de Palestijnse strijdmacht ?
Op vrijdag 10 augustus 2001 13:37 schreef don_quichot het volgende:[..]
kan iemand mij de logica uitleggen waarom ze dan uitgerekend een politiebureau bombarderen??
quote:Feit is dat Arafat bereid was consessies te doen aan het recht op terug keer. De Arabische Liga legde deze consessies uit als een soort verkwanselen van de palestijnse grondrechten. Daarnaast weigert, bijvoorbeeld Libanon, deze "vluchtelingen" op te nemen in de maatschappij.
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:49 schreef don_quichot het volgende:[..]
ik beschouw dit maar als een compliment. mijn vraag is meer om een onafhankelijk bron die iets wat jij als FEIT brengt te bevestigen. jij kan de laatste toenadering op 90% inschalen, voor de palestijnen ligt dat misschien anders. vlgns mijn kennis zijn de onderhandelingen stuk gelopen op de terugkeer van vluchtelingen en ik heb niet het lef om dat als 10% van het probleem te noemen.
[..]
Feit is dat men dus wel degelijk heel dicht bij een akkoord was. De Arabische liga verhindert dat op de een of andere manier steeds.
"Ze waren dicht bij een oplossing"
Ammehoela. Die heb ik vaker gehoord. Als die er al was gekomen had ie nooit stand gehouden. Hoe kun je nu een ziekte van haat in een volk in een klap uitroeien door een handtekening.
Na die krabbel begint het pas echt en dan zullen er heel sterke persoonlijkheden moeten staan om alles in de hand te houden. Vooral op Palestijns gebied want daar viert het terrorisme en de instabiliteit hoogtij.
Arafat kan nooit leiding aan een nieuwe periode geven.
Hij zit onder de duim bij Jihad en Hamas en heeft geen grip op deze extremistische elementen.
Als je te maken het met zwakke/onzekere of haatdragende leiders dan is een bestand nooit een lang leven beschoren in zulk explosief gebied.
Je zou bewijzen van spreken twee personen moeten hebben die elkaar vertrouwen en elke dag bellen om de nieuwe ontwikkelingen te bespreken en aan te pakken.
Waar vrede en rust dus prioriteit heeft.
Deze twee kunnen elkaars bloed wel drinken en dat zal gezien hun karakter cq. gezondheidstoestand nooit goed komen.
Geen hoop op verbetering zolang de domheid regeert.
ccn.com
quote:
"The sight of the Israeli flag on the Orient House
will not be seen by the Palestinians other than
major aggression against their nation ... against
their aspirations, against their sovereignty,"
Erakat said. "Israel is really just inviting more
bloodshed and enlarging the cycle of violence
and counter-violence."
Reactie Amerikanen en Britten:
Bommen op Bagdad..
zouden nu de Israeliers weer de straat op gaan?
Denk ut nie...
Maar wel mooi dit!
quote:het innemen opzich is al aanleiding genoeg om wat terug te doen voor die palestijnen lijkt me, ik vind het wel een goeie van die vlag.. normale reactie trouwens van die IDF soldaten, dat is nou eenmaal hét teken dat ze het gebouw bezet hebben.
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:18 schreef Re het volgende:
Dat je een gebouw inneemt als reactie ok maar geef dat niet weer een aanleiding tot verdere escalatie
quote:ten eerste niet op bagdad maar op raketbases
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:20 schreef Frutsel het volgende:
Zie CNN / Teletekst etc etcReactie Amerikanen en Britten:
Bommen op Bagdad..
zouden nu de Israeliers weer de straat op gaan?
Denk ut nie...Maar wel mooi dit!
ten tweede.. tis maar wat jij mooi vindt, je zit je zeker lekker te verkneukelen met dit leed?
quote:Dat jij vindt dat dit een goede actie is geeft wel blijk van dat jij liefst oorlog hebt en provocerend gedrag goed praat. Vraag me af wat er zou gebeuren als een palestijn zijn vlag op de klaagmuur plaatst
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:31 schreef oZy het volgende:[..]
het innemen opzich is al aanleiding genoeg om wat terug te doen voor die palestijnen lijkt me, ik vind het wel een goeie van die vlag.. normale reactie trouwens van die IDF soldaten, dat is nou eenmaal hét teken dat ze het gebouw bezet hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Re op 10-08-2001 16:46]
quote:Maar dat is wel wat Arafat eigenlijk wil.
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:38 schreef Re het volgende:[..]
Dat jij vindt dat dit een goede actie is geeft wel blijk van dat jij liefst oorlog hebt en provocerend gedrag goed praat. Vraag me af wat er zou gebeuren als een palestijn zijn vlag op de klaagmuur plaatst
"God willing, it will represent a strong start in which a Palestinian boy and girl will raise the flag of Palestine over the walls, churches and minarets of Jerusalem," he said. (Arafat)
quote:Sterker nog vrede is helemaal niet de inzet.............. de inzet is zolang mogelijk doorgaan met zinloos oorlog voeren, das toch zo duidelijk als wat.
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:16 schreef michelos het volgende:
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die de illusie hebben met deze kopstukken van beide partijen op vrede uit te komen.
Spanningen zijn goed voor de wapenindustrie, zolang dat zo blijft zal het nooit vrede op aarde zijn, nooit.....
Sharon is een volgevreten militair die in zijn jeugd het spelen van oorlogje heeft moeten missen.
Nu hij aan de macht is kickt hij erop om met zijn Amerikaans speelgoed de wereld te laten zien hoe 'cool' Israel wel niet is en wat men wel niet allemaal in huis heeft...
Jammer dat dit soort personen voordat men op zulke positie terechtkomt niet genoeg computer spelletjes hebben gespeeld zodat hun oorlogszucht een beetje getemperd zou zijn.
Sharon: militaire kinderachtigheid met een arrogant sausje en een hele gore nasmaak naar lijken.
Arafat: Sja. Wat moet je over iemand met Parkinson zeggen zonder dat dat verkeerd wordt uitgelegd. Laat ik het houden op dat de ketting zo sterk is als je zwakste schakel. Oprotten dus. En heel snel liefst. Ik kan genoeg rotzooi over die man posten maar ik heb clementie met een bijna dement leider.
quote:verklaar me dan eens wat jongetjes van 11, 12 jaar dan staan te doen als ze voor in de rij stenen lopen te gooien?
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:49 schreef don_quichot het volgende:
maar ook de stelling dat ze kleuters naar het front sturen lijkt mij een beetje dramatisch.
welk een ouder doet zoiets?
quote:dan moet je het wel nuanceren.
Op vrijdag 10 augustus 2001 21:52 schreef Tranceacces het volgende:
Allereerst even de feiten, de laatste 10 maanden zijn er meer dan 500 palestijnen omgekomen en iets meer dan 100 Israelies.
quote:Een Palestijnse ouder misschien ????
Op zaterdag 11 augustus 2001 00:30 schreef evert het volgende:
welk een ouder doet zoiets?
quote:clementie met een man die zijn eigen organisaties niet in bedwang kan houden. clementie met een man die er indirect voor verantwoordelijk is dat een 5 personen uit 1 gezin gedood worden omdat ze een pizza aan het eten waren eten, die mede verantwoordelijk is voor de dood van 17 tieners die een avond naar de disco wilden.
Op vrijdag 10 augustus 2001 23:47 schreef michelos het volgende:Ik kan genoeg rotzooi over die man posten maar ik heb clementie met een bijna dement leider.
Tja, je kan clementie ook overdrijven.
quote:Jahoor, geef mij maar een lekker potje oorlog daar
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:38 schreef Re het volgende:
Dat jij vindt dat dit een goede actie is geeft wel blijk van dat jij liefst oorlog hebt en provocerend gedrag goed praat. Vraag me af wat er zou gebeuren als een palestijn zijn vlag op de klaagmuur plaatst
Ik gun het die soldaten gewoon dat ze even laten zien dat ze er ook nog zijn, denk je dat het voor hun leuk is om zo min mogelijk geweld te moetten gebruiken tegen de palestijnse relschoppers? En ik geloof echt dat ze dat moetten doen, want anders viel de bodycount aan palestijnse zeide écht buiten proporties als ze dat niet deden.
Bovendien kotst de hele internationale pers op hun, door al die verdraaide verhalen die van de arabische kant de wereld in worden gestuurd (kinderen / vrouwen worden afgeslacht etc).
quote:Nee hoor. Ik had al gezegd dat het beter is dat ie zijn biezen pakt en dat ie net zo'n crimineel is als Sharon. Niet direct omdat ie aanspoort ( althans niet publiekelijk ) dat hij vergelding wil op Israel maar gewoon simpel omdat hij zijn volk niet in bedang kan houden en niks aan het terrorisme doet.
Tja, je kan clementie ook overdrijven
Wat ik met clementie bedoel is als iemand qua gezondheid er zo waardeloos aan toe is dat ik wel kan gaan afgeven op die man over zijn beperkte geestelijke vermogens en dommigheid wat hij al jaren tentoonspreidt maar ik weet wat die ziekte doet met mensen en dus snap ik wel dat ie van de 12 schroeven er 11 los heeft.
Neemt niet weg dat hij leider en hoofdverantwoordelijke is voor wat zijn Palestijns volk uitvreet. Vandaar dat ik hem liever vandaag dan morgen zie opstappen.
Ik ben bang dat dit door gaat totdat de eene partij de andere compleet heeft weggevaagd..........
quote:De internationale pers vind ik vrij objectief in dit alles en verklaar dan waarom de VS deze inname van het Orient Huis ziet als een politieke daad die alleen leidt tot escalatie?. Waarmee gelijk de aandacht van de aanslag jammer genoeg voorbij is. Ik gun niemand zijn feestje daar.
Op zaterdag 11 augustus 2001 01:15 schreef oZy het volgende:[..]
Jahoor, geef mij maar een lekker potje oorlog daar
Ik gun het die soldaten gewoon dat ze even laten zien dat ze er ook nog zijn, denk je dat het voor hun leuk is om zo min mogelijk geweld te moetten gebruiken tegen de palestijnse relschoppers? En ik geloof echt dat ze dat moetten doen, want anders viel de bodycount aan palestijnse zeide écht buiten proporties als ze dat niet deden.
Bovendien kotst de hele internationale pers op hun, door al die verdraaide verhalen die van de arabische kant de wereld in worden gestuurd (kinderen / vrouwen worden afgeslacht etc).
En nogmaals.. iedereen is fout daar en de 2 parijen vechten een oorlog uit met de middelen die ze hebben, of dat nou een straaljager of een zelfmoord actie is. Het doel is hetzelfe.. elkaar het licht niet gunnen
quote:nee, WEL veel geweld gebruiken is leuk joh
Op zaterdag 11 augustus 2001 01:15 schreef oZy het volgende:Ik gun het die soldaten gewoon dat ze even laten zien dat ze er ook nog zijn, denk je dat het voor hun leuk is om zo min mogelijk geweld te moetten gebruiken tegen de palestijnse relschoppers
quote:ik heb al eerder gezegd dat ik het niet eens ben met de strijdwijze van de palestijnen. ik stelde ook al expliciet dat er geen kleuters stenen wierpen. mijn inziens maakt het echter niet uit of iemand 11/12 is of een een jaar of 18/19 (dienstplichtige leeftijd). het zijn allemaal kinderen en allemaal zijn ze het slachtoffer van een bestaand conflict. en ja wie doet zoiets, alle ouders, joden en palestijnen.
Op zaterdag 11 augustus 2001 00:30 schreef evert het volgende:[..]
verklaar me dan eens wat jongetjes van 11, 12 jaar dan staan te doen als ze voor in de rij stenen lopen te gooien?
Geen kleuter in het front? oke, maar kinderen wel. en ze worden opgehitst. want het doet goed voor de palestijnse zaak als je kind eventueel getroffen wordt. En Allah zal je belonen.welk een ouder doet zoiets?
quote:goede vraag en aangezien niemand het lef heeft om hem te beantwoorden, herhaal ik hem hier maar even.
waarom is iedere daad van verzet van Palestijnen terrorisme en is elke terroristische actie van Israel legitiem?
quote:Volledig mee eens.
Op zaterdag 11 augustus 2001 16:11 schreef don_quichot het volgende:[..]
ik heb al eerder gezegd dat ik het niet eens ben met de strijdwijze van de palestijnen. ik stelde ook al expliciet dat er geen kleuters stenen wierpen. mijn inziens maakt het echter niet uit of iemand 11/12 is of een een jaar of 18/19 (dienstplichtige leeftijd). het zijn allemaal kinderen en allemaal zijn ze het slachtoffer van een bestaand conflict. en ja wie doet zoiets, alle ouders, joden en palestijnen.
de vraag of kinderen neit op school horen te zitten etc. is natuurlijk de achterliggende gedachte. en dat zou inderdaad het mooiste zijn. feit is dat hele gebieden van de buiten wereld afgegrendeld zijn, het openbare leven in de bezette gebieden is tot een stilstand gekomen. zowel economisch als ook maatschappelijk. mensen kunnen hun familie of de school, slechts een paar dorpen verderop niet meer bezoeken omdat er een voor kolonisten belangrijke weg loopt of iets dergelijks en het leger de boel heeft afgezet.
hier in Nederland komt vandalisme en agentje pesten voort uit ordinaire vervelingen. daar hebben de kinderen zelfs een rechtvaardige reden.
quote:De vraag: waarom is iedere daad van verzet van Palestijnen terrorisme en is elke terroristische actie van Israel legitiem?
Op zaterdag 11 augustus 2001 16:13 schreef don_quichot het volgende:[..]
goede vraag en aangezien niemand het lef heeft om hem te beantwoorden, herhaal ik hem hier maar even.
Niet elke actie van Israel is legitiem, maar vaak wel gericht tegen militaire of politie installaties.
Ook richten de acties van Israel zich, in hoofdzaak, op verantwoordelijke van terreur daden. Dat maakt ze, over het algemeen, legitiem.
Acties van de Hamas, Fatah, Jihad zijn in beginsel gericht tegen burgers. Deze acties zijn bedoeld om zoveel mogelijk burgerslactoffers te maken. Ze richten zich dus niet op militaire installaties en direkt verantwoordelijken. Dat noemt men ook wel terrorisme.
quote:de militaire em politieke instalaties zijn de ruggegraat van de PA en hebben niets van doen met de Hamas of andere organisaties. daarnaast maakt israel zich wel degelijk schuldig aan terroristische daden t.o.v. palestijnse burgers. neem bijv. het plat buldozeren van huizen van familie leden vn terroristen!! misschien zijn israelische wraakacties goedgeplande operaties waarin slechts een minimum aan burgerslachtoffers vallen, vergeet niet dat er heel traject aan vooraf gaat.( bezetting, israelische terreur, palestinse terreur, israelische vergeldingsactie)
Op zaterdag 11 augustus 2001 20:37 schreef clarify het volgende:[..]
De vraag: waarom is iedere daad van verzet van Palestijnen terrorisme en is elke terroristische actie van Israel legitiem?
Niet elke actie van Israel is legitiem, maar vaak wel gericht tegen militaire of politie installaties.
Ook richten de acties van Israel zich, in hoofdzaak, op verantwoordelijke van terreur daden. Dat maakt ze, over het algemeen, legitiem.
quote:nogmaals, ik ben het niet eens met de aanpak van de palestijnen en ik geloof in een politieke oplossing. het is echter wel zo dat het israelische leger tig keer zo sterk is als de palestijnen; inlichtingendienst, luchtmacht, marine op alle fronten zijn de Israeli superieur. een oplossing van het conflict ligt dus niet in een militaire krachtmeting. de israelische samenleving wordt in zijn geheel getroffen om haar murw te beuken en zo het terugtrekken van het Israelische leger af te dwingen. nogmaals niet mijn stijl, maar de ik kan het wel begrijpen.
Acties van de Hamas, Fatah, Jihad zijn in beginsel gericht tegen burgers. Deze acties zijn bedoeld om zoveel mogelijk burgerslactoffers te maken. Ze richten zich dus niet op militaire installaties en direkt verantwoordelijken. Dat noemt men ook wel terrorisme.
quote:De gemiddelde palestijn handelt uit pure frustratie. Hamas, Jihad, Fatah handelen vanuit een blinde haat ten op zichte van alles wat met Israel te maken heeft.
Op zaterdag 11 augustus 2001 21:21 schreef Tranceacces het volgende:
Vraagt niemand zich af WAAROM ze die gruweldaden begaan? En verder is de manier waarop het Iraelisch leger te werk gaat is verre van accuraat te noemen alleen hoor je het niet of nauwelijks als per ongeluk passanten van Palestijnse afkomst gedood worden door een zogenaamde represaille actie van Israel op een vermoedelijke terrorist.
Dat er bij represaille acties van Israel, onschuldige palestijnen worden getroffen is natuurlijk heel erg. Ik vind deze dan ook vaak onodig risico vol. Mede om het feit dat Hamas, Jihad en Fatah bij de "gewone" palestijn "intrekken" en vanuit die omgeving opereren.
Dan maar geen vergelding en wachten tot een ander moment.
Natuurlijk is een politieke oplossing de beste oplossing. Voordat het zo ver kan komen moeten de Sharon's in Israel verdwijnen en moet er voor Arafat een ander komen. Tevens dienen de Jihad, Fatah en Hamas het bestaan van Israel als zodanig te erkennen. Dan kan er weer gesproken worden over het terug trekken van Israel uit de bezette gebieden. Of dat een Palestijnse staat oplevert valt nog te bezien, deze gebieden horen grotendeels aan Jordanie en Syrie toe.
De Westbank waar het hier om gaat zal nooit volledig door Israel worden opgegeven. Alleen de stukken, die in het Oslo akkoord worden genoemd vallen dan onder het bestuur van de PA.
[Dit bericht is gewijzigd door clarify op 11-08-2001 22:50]
quote:Fatah is militaire tak van de PLO. De PLO is nu de PA. Deze zijn direct aan elkaar verbonden. Fatah is nog steeds actief. Hamas en Jihad opereren met de goedkeuring van de PA. Immers een groot aantal van hen is door de PA op vrije voeten gesteld als maatregel tegen Israel. Ze hebben dus alles van doen met de PA.
Op zaterdag 11 augustus 2001 21:31 schreef don_quichot het volgende:[..]
de militaire em politieke instalaties zijn de ruggegraat van de PA en hebben niets van doen met de Hamas of andere organisaties. daarnaast maakt israel zich wel degelijk schuldig aan terroristische daden t.o.v. palestijnse burgers. neem bijv. het plat buldozeren van huizen van familie leden vn terroristen!! misschien zijn israelische wraakacties goedgeplande operaties waarin slechts een minimum aan burgerslachtoffers vallen, vergeet niet dat er heel traject aan vooraf gaat.( bezetting, israelische terreur, palestinse terreur, israelische vergeldingsactie)
[..]
Ik vind het platgooien van huizen wel van een iets andere orde dan het doden van tientallen mensen met een spijker bom.
[dommevraag-mode] maar kan het zijn dat ik bij levensbeschouwing altijd heb geleerd dat Jihad voor de Heilige Oorog stond? [/dommevraag-mode]
want dan zou het dus wel met het geloof te maken moeten hebben (iemand zei van niet)
quote:fatah wordt door Arafat gebruikt als politiemacht, cq. leger en resorteert direct onder het PA. dit maakt het niet tot terroristen. er zijn beschuldigingen vanuit Israel dat individuen binnen Fatah banden hebben met Hamas/ Jihad, maar deze kopstukken zijn (zonder vorm van proces) uit de weg geruimd.
Op zaterdag 11 augustus 2001 22:22 schreef clarify het volgende:[..]
Fatah is militaire tak van de PLO. De PLO is nu de PA. Deze zijn direct aan elkaar verbonden. Fatah is nog steeds actief. Hamas en Jihad opereren met de goedkeuring van de PA. Immers een groot aantal van hen is door de PA op vrije voeten gesteld als maatregel tegen Israel. Ze hebben dus alles van doen met de PA.
trouwens die palestijnse frustratie waar je het over had in je reactie op tranceacces is geen palestijns fenomeen. ik kan me nog herinneren dat Baruch Goldstein zijn uzi leegde in een volle moskee. hierbij vielen een stuk of 30 doden, meer dan in de pizzeria, afgelopen week. ook dit was een actie van een individuele fanaticus.
quote:Het leven van een Palestijn is evenveel waard als van een Israeli. Daarom zet het Israelische leger niet al zijn kracht in, anders waren er nog veel meer doden gevallen. Het doel van het leger is het geweld te beëindigen (lijkt niet logisch, maar dat is het toch, tenzij jij van soldaten andere verhalen hebt gehoord dan ik) en niet om het Palestijnse volk te vernietigen.
Allereerst even de feiten, de laatste 10 maanden zijn er meer dan 500 palestijnen omgekomen en iets meer dan 100 Israelies. Elke dode is er natuurlijk een teveel maar waarom lijkt het elke keer alsof het leven van een Palestijn minder zwaar telt dan dat van een israelie.
Maar om jou een plezier te doen, zal het Israelische leger ook even een paar Israeli's afmaken, en worden er vrijwilligers gezocht om slachtoffer te worden van Palestijnse aanslagen.
quote:Wat weet jij van de Israelische wetgeving? Ik ben altijd bereid iets nieuws te leren, ik wil die wetten dan wel zien.
En dat Palestijnen onderdrukt worden is geen discussie waardig, dat is een feit. De Israelische wet is er zelfs op ingericht.
quote:Wat betreft dat mij een plezier doen, daar ga ik niet eens op in, dat is vrij ziek.
Op zondag 12 augustus 2001 06:43 schreef SilkTie het volgende:[..]
Het leven van een Palestijn is evenveel waard als van een Israeli. Daarom zet het Israelische leger niet al zijn kracht in, anders waren er nog veel meer doden gevallen. Het doel van het leger is het geweld te beëindigen (lijkt niet logisch, maar dat is het toch, tenzij jij van soldaten andere verhalen hebt gehoord dan ik) en niet om het Palestijnse volk te vernietigen.
Maar om jou een plezier te doen, zal het Israelische leger ook even een paar Israeli's afmaken, en worden er vrijwilligers gezocht om slachtoffer te worden van Palestijnse aanslagen.
[..]Wat weet jij van de Israelische wetgeving? Ik ben altijd bereid iets nieuws te leren, ik wil die wetten dan wel zien.
Wat betreft de wetgeving :
'Israel's Law of Return allows any Jew from any part of the world to become a citizen of the State of Israel. Another, the Absentee Law, denies any Arab who has left his or her home in Israel from returning simply because he or she is a non-Jew. These are examples of the treatment of Arabs that is unequal and discriminatory and invalidates the claim that Arabs in Israel receive equal treatment.
Palestinians have been under an Israeli military occupation since 1967 and under this occupation, Arabs were denied the right to vote; hundreds of Palestinian men, women and children were massacred by Israelis in the village of Deir Yassin in 1948; Israel appropriated land for settlers from Palestinians unlawfully; these settlers are permitted to carry weapons wherever they walk, but Palestinians cannot; and Palestinian Universities, such as Bir Zeit University, were closed by the Israeli government for years, preventing an entire generation of Arabs from receiving an education they deserved. It is clear, therefore, that Palestinians are subject to state sanctioned discrimination.'
Verder is het discrimineren vooral merkbaar in het waternetwerk, voor Israel een van de belangrijkste wapens om de Palestijnen/ Arabieren in Israel te onderdrukken. Voor geinterreseerden heb ik daar nog wel een rapport van in .doc formaat.
quote:Fatah heeft recent, 30 april 2001, nog aanslagen gepleegd. Het kan dan wel door Arafat gebruikt worden als politiemacht, in de kern blijft het een terroristische organisatie. Welke de vernietiging van de staat Israel nastreeft, lees het handvest er maar op na.
Op zondag 12 augustus 2001 01:46 schreef don_quichot het volgende:[..]
fatah wordt door Arafat gebruikt als politiemacht, cq. leger en resorteert direct onder het PA. dit maakt het niet tot terroristen. er zijn beschuldigingen vanuit Israel dat individuen binnen Fatah banden hebben met Hamas/ Jihad, maar deze kopstukken zijn (zonder vorm van proces) uit de weg geruimd.
een eigen staat moet het geweldsmonopolie bezitten en wanneer arafat en de PA dit via Fatah willen uitoefenen dan is dat legitiem. hamas en jihad zijn en ander verhal. dit zijn clandestiene organisaties die bijv. de oslo akkoorden niet erkennen. maar de PA moet deze organisaties oprollen, anders doet Israel het. het enige wat israel echter bereikt is dat de toch al verzwakte positie van Arafat nog zwakker wordt door Fatah uit te schakelen. hamas en jihad zijn sowieso al mateloos populair, vanwege hun radicale standpunten, maar ook hun maatschappelijke betrokkenheid. hoe meer fatah verzwakt wordt, des te moeilijker wordt het voor de PA om radicale elementen in te dammen.
quote:Tja, frustratie zal er aan beide kanten wel dik in zitten. T'is alleen zo triest dat dat altijd maar tot onschuldige slachtoffers moet leiden.
trouwens die palestijnse frustratie waar je het over had in je reactie op tranceacces is geen palestijns fenomeen. ik kan me nog herinneren dat Baruch Goldstein zijn uzi leegde in een volle moskee. hierbij vielen een stuk of 30 doden, meer dan in de pizzeria, afgelopen week. ook dit was een actie van een individuele fanaticus.
Echter de acties van Jihad, Hamas eb Fatah zijn geen individueele ontsporingen maar georganiseerde aanslagen. Dat maakt het een niet erger dan het ander overigens.
En ik vroeg om de wetstekst, niet een verklaring en uitleg van een duidelijk gekleurde bron.
quote:Ja ik wel...ik ben niet zo'n vredesaktivist als jij... die waarschijnlijk overal met een scheinheilige kop meeloopt. Get A Life : Wordt realist!
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:33 schreef Re het volgende:[..]
ten eerste niet op bagdad maar op raketbases
ten tweede.. tis maar wat jij mooi vindt, je zit je zeker lekker te verkneukelen met dit leed?
quote:pardon? het is schijnheilig
Op maandag 13 augustus 2001 09:20 schreef Frutsel het volgende:[..]
Ja ik wel...ik ben niet zo'n vredesaktivist als jij... die waarschijnlijk overal met een scheinheilige kop meeloopt. Get A Life : Wordt realist!
quote:[mod mode on]
Op maandag 13 augustus 2001 09:20 schreef Frutsel het volgende:[..]
Ja ik wel...ik ben niet zo'n vredesaktivist als jij... die waarschijnlijk overal met een scheinheilige kop meeloopt. Get A Life : Wordt realist!
Ik vind het alleen maar normaal als je je niet verkneukeld om menselijk leed en het bebaasde me dat er mensen zijn die het leuk vinden dat er mensen sterven in dit conflict. Is het realistisch om het leuk te vinden? Lijkt me niet...
[mod mode off]
quote:Precies wat ik bedoel
Op maandag 13 augustus 2001 09:26 schreef Re het volgende:[..]
pardon? het is schijnheilig
quote:Waar staat dat ik het leuk vind dat er iemand sterft?
Op maandag 13 augustus 2001 09:26 schreef Doc het volgende:[..]
[mod mode on]
Beetje beschaafd houden graag. Als je vind dat iemand schijnheilig is geef dan gewone argumenten in plaats van maar aan te nemen dat Re 'vredesactivist' is.Ik vind het alleen maar normaal als je je niet verkneukeld om menselijk leed en het bebaasde me dat er mensen zijn die het leuk vinden dat er mensen sterven in dit conflict. Is het realistisch om het leuk te vinden? Lijkt me niet...
[mod mode off]
Maar goed...boeiuh...
quote:
Op maandag 13 augustus 2001 09:30 schreef Frutsel het volgende:[..]
Waar staat dat ik het leuk vind dat er iemand sterft?
Ik vind het leuk als ze weer een bom gooien op Saddam.
Daar moet men eens realistischer op zijn, net als op die zooi daar in Israel. Althans ik het langzamerhand daar wel leuk vind als er een Palestijn omkomt..Maar goed...boeiuh...
quote:Antwoordde jij
toen Re schreef
quote:Dat kan ik weinig anders interpreteren dat je je zit te verkneukelen om mensenlijk leed, want als er bommen op Bagdad vallen is het niet onwaarschijnlijk dat er doden vallen, maar buitengewoon onwaarschijnlijk dat Saddam daar tussen zit.
Ja ik wel...ik ben niet zo'n vredesaktivist als jij...
Maar zo te lezen vind je het ook "langzamerhand leuk" als er Palestijnen omkomen. Een dergelijke instelling
resulteert in alleen maar escalaties en dus meer doden en meer leed aan beide kanten. Maar dat intressert je verder niet gezien je "Maar goed...boeiuh..." Ken jou het rotte toch?
ik begin toch steeds meer een Berlijnse Muur variant als oplossing te zien om maar weer even terug te komen op d discussie
quote:Als er bommen vallen, zullen er inderdaad slachtoffers vallen en ook onschuldigen ja. Jammer dan...maar dat is oorlog vind ik. Dat gebeurd overal. Moet je maar geen oorlog voeren. Wordt alleen tijd dat mensen eens REALISTISCHER worden over wat er zoal gebeurd in de wereld. We willen allemaal de wereld verbeteren, maar dit zal de eerste 100 jaar niet lukken. IK ben van mening dat de Palestijnen, met name de Jihad en de Hamas zorgen voor escalatie van het conflict. Als er 15 mensen, ONSCHULDIGEN, omkomen bij een zelfmoordaanslag vind ik dat om te
Op maandag 13 augustus 2001 09:38 schreef Doc het volgende:Dat kan ik weinig anders interpreteren dat je je zit te verkneukelen om mensenlijk leed, want als er bommen op Bagdad vallen is het niet onwaarschijnlijk dat er doden vallen, maar buitengewoon onwaarschijnlijk dat Saddam daar tussen zit.
Maar zo te lezen vind je het ook "langzamerhand leuk" als er Palestijnen omkomen. Een dergelijke instelling
resulteert in alleen maar escalaties en dus meer doden en meer leed aan beide kanten. Maar dat intressert je verder niet gezien je "Maar goed...boeiuh..." Ken jou het rotte toch?
Als iemand mij met een steen naar me harses gooit of een molotovcocktail ,zou ik ook terugschieten, mits ik een pistool had.
quote:Zou kunnen...en dan een chinese muur er om heen...
Op maandag 13 augustus 2001 09:44 schreef Re het volgende:
het is maandag zullen we maar zeggenik begin toch steeds meer een Berlijnse Muur variant als oplossing te zien om maar weer even terug te komen op d discussie
En tis inderdaad maandag...kutdag hier..schIJnheilig had ik niet moeten zeggen...Sowwy.
Iets anders, ik las in de krant (sp!ts) vanmorgen iets als dit:
quote:WAAROM gaan er zo goed als ALTIJD palestijnse kinderen dood bij zulke confrontaties tussen de IDF en PA?! Juist! Omdat al herhaaldelijk is aangetoond dat de PA kinderen (palestijnse nog wel) gebruikt als menselijk schild tijdens dit soort gevechten.. *WALGELIJK* juist om dit soort redenen snap ik niet waarom mensen hier zich nog pro-palestijns kunnen opstellen.
tijdens een schietpartij tussen israelische en palestijnse soldaten zijn ondermeer 7 palestijnen omgekomen, waaronder een klein meisje die door haar hoofd werd geschoten.
Wat ik minstens net zo *WALGELIJK* vindt, is dat een verslaggever zulke belangrijke feiten achterwege laat, en de IDF op deze manier afschilderd als een horde slagers die alles wat beweegt zo gruwelijk mogelijk wil afmaken (aan palestijnse kant).
Verdere vermeld het bericht niets over schilden e.d. dus moeten we maar aannemen dat elk palestijns kind dat wordt gedood als schild gebruikt wordt?
en over humane schilden is al eerder gediscussieerd hier, de voorkeur van de IDF om toch eerst dwars door die kinderen te schieten wordt in geen enkel ander land als standaard gebruikt.
quote:ik zei toch duidelijk "iets als dit" ik weet niet hoe het met jou zit maar het letterlijk onthouden van alle artikellen die ik lees gaat me ietwat te ver..
Op maandag 13 augustus 2001 10:23 schreef Re het volgende:
goed lezen is inderdaad het halve werk... niet 7 doden maar een 7-jarig meisje wat door haar hoofd werd geschoten
quote:wat doet een palestijns kind in zo'n vuurgevecht dan? was het de IDF die aanviel? NEE, de IDF "returned fire" nadat ze aangevallen werden door de PA in de buurt van Hebron. Dus even logisch redeneren.. soldaten van de PA vallen de IDF aan, terwijl ze weten dat ze tussen kinderen en andere onschuldige palestijnse burgers zitten, en dat het aannemelijk is dat de IDF terug zal schieten omdat die zich natuurlijk gaan verdedigen.
Verdere vermeld het bericht niets over schilden e.d. dus moeten we maar aannemen dat elk palestijns kind dat wordt gedood als schild gebruikt wordt
[edit] ik zal er nog even een logische conclusie bijgeven: onnodig in levensgevaar brengen van het eigen volk is geen reden om niet aan te vallen. [/edit]
quote:dit slaat al helemaal nergens op.. wat is de andere optie? niet terug schieten? Als ze aangevallen worden moeten ze dus.. ehm.. tja wat moetten ze eigenlijk? Niks doen en afgemaakt worden?
en over humane schilden is al eerder gediscussieerd hier, de voorkeur van de IDF om toch eerst dwars door die kinderen te schieten wordt in geen enkel ander land als standaard gebruikt.
[Dit bericht is gewijzigd door oZy op 13-08-2001 11:18]
Dan gaat het mij niet eens om het feit dat er kinderen rondlopen want dat is al erg genoeg ja.
En wat zoekt de IDF in Hebron als ik het vragen mag?
En een schild, menselijk of niet, is juist om achter te schuilen zodat de tegenpartij je niet kan raken. Alleen een goed getrainde scherpschutter kan in alle rust de persoon achter zo'n schild raken. Als je in de vuurlinie ligt, heb je die rust niet om goed te mikken.
quote:kom maar, ik kan wel tegen de waarheid.
Op zondag 12 augustus 2001 18:49 schreef Tranceacces het volgende:Voor geinterreseerden heb ik daar nog wel een rapport van in .doc formaat.
quote:iedere staat moet op een of andere manier zijn machtmonopolie in de praktijk kunnen brengen. zelfs de palestijnse. dus wanneer de PA fatah bepaalde taken toekent dan is zij legitiem. daarbij heeft de PLO de vernietiging van de staat israel uit haar handvest geschrapt en volgens mij de fatah dus ook, omdat zij geen eigen handvest hebben, maar vanuit de PLO gestuurd worden. (nb dit is een vermoeden).
Op zondag 12 augustus 2001 21:44 schreef clarify het volgende:Fatah heeft recent, 30 april 2001, nog aanslagen gepleegd. Het kan dan wel door Arafat gebruikt worden als politiemacht, in de kern blijft het een terroristische organisatie. Welke de vernietiging van de staat Israel nastreeft, lees het handvest er maar op na.
quote:Wat er in het handvest staat is totaal onbelangrijk, het gaat om de daden en de Fatah pleegt nog steeds aanslagen op Israeliche burgers.
Op maandag 13 augustus 2001 17:12 schreef don_quichot het volgende:[..]
iedere staat moet op een of andere manier zijn machtmonopolie in de praktijk kunnen brengen. zelfs de palestijnse. dus wanneer de PA fatah bepaalde taken toekent dan is zij legitiem. daarbij heeft de PLO de vernietiging van de staat israel uit haar handvest geschrapt en volgens mij de fatah dus ook, omdat zij geen eigen handvest hebben, maar vanuit de PLO gestuurd worden. (nb dit is een vermoeden).
quote:wat heeft het IDF in Hebron te zoeken?? juist de bescherming van 400 kolonisten die midden in een arabische stad wonen. dat is gewoon palestijns gebied, dat bezet woor door Israel. da's logisch... en wat dat kind daar deed, dat weet jij net zomin als iemand anders. wel weer typisch om dat meteen als menselijk schild te typeren; wat zijn die arabieren toch een barbaren... lijkt wel propaganda.
Op maandag 13 augustus 2001 10:53 schreef oZy het volgende:
wat doet een palestijns kind in zo'n vuurgevecht dan? was het de IDF die aanviel? NEE, de IDF "returned fire" nadat ze aangevallen werden door de PA in de buurt van Hebron. Dus even logisch redeneren..
quote:Of dat zijn gewoon Joodse mensen die daar wonen en als die niet werden aangevallen door de Palestijnen hadden ze ook geen muren en IDF nodig.
Op maandag 13 augustus 2001 17:28 schreef don_quichot het volgende:[..]
wat heeft het IDF in Hebron te zoeken?? juist de bescherming van 400 kolonisten die midden in een arabische stad wonen. dat is gewoon palestijns gebied, dat bezet woor door Israel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |