abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 mei 2004 @ 19:56:11 #1
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_19343710
Ik ben op dit moment 4e jaars student van een opleiding aan TU Eindhoven. Ik ga hier zeker langer dan 5 jaar over doen, zeg maar gerust 6 -7 jaar. Volgend jaar is het laatste jaar dat ik een (volledig aanvullende) beurs krijg van de IB groep, en daarna wordt het werken/lenen.

Ik heb veel verhalen over mensen gehoord die zeggen dat lenen bij de IB-groep echt geen slecht idee is vanwege de lage rentepercentage en de coulante terugbetaalregeling.
quote:
In 2004 is het rentepercentage 3,35 % op jaarbasis. De lening plus rente hoef je pas na je studie terug te betalen. Voor de lening gelden maximumbedragen.
Voluit lenen en het 'overschot' zetten op een vaste spaarrekening met hoge rente klinkt mij als een logische optie. Veel mensen willen niet lenen omdat het idee van 'lenen' eng in de oren klinkt, en ik moet inderdaad toegeven als ik hier niet rationeel naar kijk, ik ook mijn twijfels heb of ik het moet doen. Daarom:

- Wie heeft er ervaring met lenen en terugbetalen bij de IB-groep?
- Als ik leen, bij welke bank kan ik dan het best mijn geld bewaren (heb nu bijv. Rabo internetsparen, maar erg lage rente, dus ik zit te denken aan Spaarbeleg of iets dergelijks).

Elk antwoord (mits ontopic ) wordt zeer gewaardeerd.
Confidence through competence
  zondag 23 mei 2004 @ 20:01:58 #2
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_19343891
spaarbeleg? be je wel goed bij je hoofd?
Catch You On The Flip Side
  zondag 23 mei 2004 @ 20:02:15 #3
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_19343908
Ik leen. Maar waar het blijft
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  zondag 23 mei 2004 @ 20:04:30 #4
55709 Stereotomy
pi_19343990
quote:
Op zondag 23 mei 2004 20:01 schreef Aequitas het volgende:
spaarbeleg? be je wel goed bij je hoofd?
Leuke reactie, maar kun je die ook motiveren of beargumenteren?
quote:
Ik leen. Maar waar het blijft ?
Leen je voluit, zonder te sparen? Dan snap ik ook niet waar het bij jou blijft.
  zondag 23 mei 2004 @ 20:18:05 #5
50980 drumdude
It's just the fear of the
pi_19344416
Nou ik weet het nie hoor het kost je zowiezo geld dat lenen en je kunt er gewoon voor werken man! kost je het alleen tijd en als je mischien wat bij je oude stage kan werken leer je er alleen maar van, ik zou het dus nie doen maarja ik heb ook slechte ervaringen met de IB groep
drummer 4 life
  zondag 23 mei 2004 @ 20:25:50 #6
55709 Stereotomy
pi_19344633
quote:
Op zondag 23 mei 2004 20:18 schreef drumdude het volgende:
Nou ik weet het nie hoor het kost je zowiezo geld dat lenen en je kunt er gewoon voor werken man! kost je het alleen tijd en als je mischien wat bij je oude stage kan werken leer je er alleen maar van, ik zou het dus nie doen maarja ik heb ook slechte ervaringen met de IB groep
Dat is dus de vraag. Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn om tenminste quitte te spelen met de IB-groep, dat de lening je helemaal niks kost als je genoeg rente bij Spaarbeleg (of ergens anders) hapt.

Op dit moment ben ik bezig bij mijn stage, Academisch Ziekenhuis Maastricht, afdeling Cardiochirurgie, en geloof me, daar krijg ik niet voor betaald. Ik heb een baantje als student assistent, 10 EUR/uur, 8 uur in de week, maar daar red je het ook niet echt mee, en bovendien loopt dit volgend jaar af. Natuurlijk ga ik werken, maar ik moet ook nog afstuderen, wat bijna een fulltime job is op de TU.
  zondag 23 mei 2004 @ 20:26:07 #7
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_19344639
Op het moment ben ik ook aan het lenen bij de IBG, heb ook het maximale gehad (5jaar). Ik moet nog een half jaar dus dat ben ik aan het lenen. Heb ook lening op maximaal gezet, ik hou nog over en dat zet ik op m'n spaarrekening (dit compenseerd gedeeltelijk de rente). Hierdoor heb ik wel een klein beetje geld als ik straks klaar ben.... (misschien dat ik nog op vakantie ga naar australie).

Terugbetalen hoef je pas 2 jaar na studie te doen, het terug betalen gaat dan naar inkomen.
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_19349784
Ik heb veel ervaring met lenen bij de IB, helaas nog niks over terugbetalen.....

Maaruh, mijn idee is, als je dan toch moet lenen, leen dan bij de IB.
"I know you believe that you hunderstand what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant..."
  maandag 24 mei 2004 @ 00:53:41 #9
55709 Stereotomy
pi_19352883
Good point. Spaar je ook met je lening? (met andere woorden, leen jij 'te veel' zoals het maximumbedrag wat je kunt lenen en zet het overschot op de bank?)
pi_19357363
kun je van je ouders niet wat lenen (zonder rente)?
het is immers voor je studie, dat lijkt me toch erg belangrijk!
"Nada es acaso más difícil para el hombre que el vivir con la plena conciencia de ser hombre."
- Michele Sciacca
  maandag 24 mei 2004 @ 11:35:47 #11
55709 Stereotomy
pi_19358436
Ja, dat zou goed kunnen hoor. Echter, ik heb niet zo'n geweldige band met mijn ouders, en wil het daarom graag zelf oplossen met een lening bij de IB groep. Als er dus iemand is die voor zichzelf een goed plan heeft opgesteld waardoor de rentelasten van de lening op ca. 0% uitkomen door slim te lenen, dan leer ik daar graag van.
pi_19363636
Ik weet er niet zo heel veel van maar wil toch even reageren.
Ik heb heel lang met de IB-groep overhoop gelegen voor een lening, ik leen maximaal en dat is zo een 500 euro p.m al vier jaar lang.
Bij de IB- groep is het fijn dat aan de hand van je latere baan je schuld terug kan aflossen. Het is een lang lopende schuld waardoor je als je weinig verdient veel minder hoeft te betalen dan wanneer je meer verdient. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het mogelijk is dat de schuld verjaard (hier ben ik zelf trouwens niet zo zeker van)\
TS succes met het vinden van een goede lening
pi_19363677
mmhwwaaa ik heb tegen het eind ook flink moeten lenen bij de IBG....en hoewel ik het natuurlijk liever niet had gedaan moet ik zeggen dat het me allemaal prima is bevallen.
De rente is lekker laag, de afbetaling hartsikke soepel. En na een jaar of 2 werken kon ik het alweer zonder problemen aflossen. Heb er een leuke tijd mee gehad en geen spijt.....leen echter niet meer dan echt nodig, want over een periode van 3 jaar kan het aardig oplopen
death is just another state of mind
  maandag 24 mei 2004 @ 15:37:36 #14
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_19364745
quote:
Op maandag 24 mei 2004 00:53 schreef Stereotomy het volgende:
Good point. Spaar je ook met je lening? (met andere woorden, leen jij 'te veel' zoals het maximumbedrag wat je kunt lenen en zet het overschot op de bank?)
quote:
Op maandag 24 mei 2004 11:35 schreef Stereotomy het volgende:
[..]plan heeft opgesteld waardoor de rentelasten van de lening op ca. 0% uitkomen door slim te lenen...
Yeps dit doe ik dus.... leen het maximale en het geld dat ik overhou (na huur, eten enz...) zet ik op spaarrekening (rabo-telespaarding 2,60% rente atm -> telesparen)

ff gekeken: [internet bonus sparen 3,5% over kernbedrag en 1% rest -internetsparen]

Maar het is niet zo dat je meer rente ontvangt van je bank dan dat je bij de IBG als rente moet betalen, dan zouden alle studenten wel zo slim zijn om maximale bedrag te lenen en er ook nog geld op verdienen. (en 0% kom je ook niet uit... weet het preciese bedrag niet maar denk dat je rond de 0.7% uitkomt, rente van).

D'r was nog wat bij IBG er is indeed een verjaringstermijn van 15 jaar, maar het lijkt me dat er niet veel ppl zijn die in al die jaar geen geld binnen krijgen om terug te betalen. trouwens heb ff gekeken rente IBG ligt rond de 3,35 procent.
pi_19365008
Mijn vriendin leent maandelijks 500 euro bij de ibg , dit hoeft pas 15 jaar nadat haar studie is afgerond volledig te zijn terugbetaald , wel moet je zodra je een baan hebt direct beginnen met aflossen , overigens mag je zelf een bedrag kiezen als het totaal bedrag dus maar is afgelost binnen 15 jaar nadat de studie is afgerond
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_19365541
3,35% op jaarbasis is echt WEINIG!! volgens mij krijg ik zelfs meer rente bij mijn ABN Amro internetspaarrekening...

edit: ik overdrijf, het rentepercentage is 3% van de internetspaarrekening...

[ Bericht 27% gewijzigd door -moi- op 24-05-2004 16:18:50 ]
Strawberry Flavour..
  maandag 24 mei 2004 @ 17:25:48 #17
55709 Stereotomy
pi_19367767
Thanks iedereen voor zijn/haar ervaringen! Helpt me om een eigen beslissing te maken gebaseerd op mijn eigen situatie.
quote:
Op maandag 24 mei 2004 15:37 schreef Eronymus het volgende:

Yeps dit doe ik dus.... leen het maximale en het geld dat ik overhou (na huur, eten enz...) zet ik op spaarrekening (rabo-telespaarding 2,60% rente atm -> telesparen)
Omdat je inderdaad na deze alinea nog (terecht) opmerkte dat het niet mogelijk is om winst te draaien op de lening via hoge rentes bij de bank, mag ik vragen wat je reden is om het maximale te lenen? Appeltje voor de dorst? Dus na je studie gelijk het gespaarde aflossen, en het resterende met termijnen aflossen?
  maandag 24 mei 2004 @ 21:52:09 #18
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_19375700
quote:
Op maandag 24 mei 2004 17:25 schreef Stereotomy het volgende:
Thanks iedereen voor zijn/haar ervaringen! Helpt me om een eigen beslissing te maken gebaseerd op mijn eigen situatie.
[..]

Omdat je inderdaad na deze alinea nog (terecht) opmerkte dat het niet mogelijk is om winst te draaien op de lening via hoge rentes bij de bank, mag ik vragen wat je reden is om het maximale te lenen? Appeltje voor de dorst? Dus na je studie gelijk het gespaarde aflossen, en het resterende met termijnen aflossen?
Ik wil gewoon wat geld hebben als ik straks klaar ben. Weet nog niet precies wat ik ga doen. Meteen werk zoeken of eerst nog op reis (6 maanden of meer) naar Australië. Het leek me wel makkelijk om wat geld te hebben (misschien moet ik nog verhuizen of autootje hebben als ik werk heb).
Zeer waarschijnlijk kan ik het geleende bedrag makkelijk terugbetalen als ik eenmaal een baan heb.

(ga dus niet het gespaarde geld op de rekening meteen gebruiken om weer lening af te lossen, dan had ik net zo goed niet kunnen lenen).
  woensdag 26 mei 2004 @ 21:26:45 #19
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_19431364
Ik heb een aantal maanden maximaal geleend, vooral om even wat meer reserves op te bouwen. Voordeel van geld op je spaarrekening t.o.v. geld dat je had kunnen lenen is dat je er immers meteen bij kan als je het nodig hebt. Tussentijds ook nog wat afgelost, ook dat was makkelijk te doen - bedrag overmaken aan IBG ovv je IBG-nr en een of andere code.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')