abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:12:35 #1
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_19317410
Uit de volkskrant van 22 Mei:

Een Ierse informaticastudente heeft een memo aan president Bush ontcijferd met daarin informatie over de aanslagen van 11 september. In het sinds kort openbare document waren enkele woorden met viltstift zwart gemaakt om geheime bronnen te beschermen.

Met behulp van een elektronisch woordenboek, grammaticasoftware
en wat gezond verstand heeft de studente, Claire Whelan van Dublin City University, die woorden achterhaald.

Whelan presenteerde haar vondst begin mei op het geheimtaal symposium Eurocrypt 2004 in het Zwitserse Interlaken. Daar werd het opgepikt door Nature, dat er deze week over berichtte.

Het memo, op 10 april vrijgegeven, beschrijft onder meer hoe een lid van de Egyptische Islamitische Jihad aan een XXXXXX dienst' had
verteld dat Bin Laden een terroristische aanslag in de Verenigde Staten wilde plegen.

Op de plek van het onleesbaar gemaakte woord bleken 1530 Engelse woorden te passen, in het juiste lettertype. Daarvan bleven er 346 over, na een eerste selectie met een grammaticaprogramma.

Nadat zij die woorden stuk voor stuk had uitgeprobeerd hield Whelan zeven mogelijke kandidaten over: aanvallende, Egyptische, Oegandese, Oekraïense, onuitgenodigde, onofficiële en verschuldigde. Ze hield het op 'Egyptische'.

De primeur kan gevolgen hebben voor de procedures voor het vrijgeven van geheime documenten, zeggen deskundigen in Nature. Dit ondanks het feit dat de invuloefening een stuk lastiger of zelfs onmogelijk wordt als meerdere woorden, of hele alinea's, zwart worden gemaakt.

Ik vraag me af wat voor "geheimen" er nog meer ontcijferd worden...
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:17:36 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_19317502
Verrassend!

Deze ontdekking zou nog weleens gevolgen kunnen hebben. Ik denk dat niemand er bij stil heeft gestaan dat je blijkbaar alleen aan de ruimte die een woord inneemt al kunt zien wat er heeft gestaan. Dat verwacht je niet. Overigens is het volgens mij makkelijk en op verschillende manieren te voorkomen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 22 mei 2004 @ 16:24:22 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_19317634
Het gaat hier om de methode voor het ontcijferen van dit soort documenten niet noodzakelijkerwijs om de inhoud van het aangehaalde voorbeeld.

Offtopic berichten verwijderd.

---

Best belangwekkend eigenlijk hoewel ik me niet voor kan stellen dat er nog nooit iemand met zo'n soort idee is gekomen. Dat is tenslotte één van de redenen dat een standaard encryptie de tekst onderverdeeld in groepjes van x aantal letters, ongeacht de daadwerkelijke grootte van het woord.

[ Bericht 67% gewijzigd door Dagonet op 22-05-2004 16:51:18 ]
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 22 mei 2004 @ 17:14:04 #4
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_19318727
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:24 schreef Dagonet het volgende:
Best belangwekkend eigenlijk hoewel ik me niet voor kan stellen dat er nog nooit iemand met zo'n soort idee is gekomen. Dat is tenslotte één van de redenen dat een standaard encryptie de tekst onderverdeeld in groepjes van x aantal letters, ongeacht de daadwerkelijke grootte van het woord.
Is dat zo?

Afijn een ander probleem is ook dat je volgens mij nooit met 100% zekerheid kunt zeggen dat je het juiste woord hebt gevonden. Ten eerste zijn er blijkbaar meerdere mogelijkheden en dan blijft het toch vrije interpretatie. Ten tweede weet je nooit of er wel echt maar 1 woord heeft gestaan. En ten derde zou er natuurlijk gewoon een tiebvaud of een spatie teveel in kunnen staan, waardoor je van begin af aan al naar het verkeerde woord hebt gezocht.

Er is natuurlijk ook niet echt sprake van 'decryptie' (puur omdat er al geen encryptie aan te pas kwam), maar meer van geavanceerd gokken. Waar je dus blijkbaar toch een heel eind mee kunt komen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 24 mei 2004 @ 07:16:38 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_19355303
Genoemd voorbeeld is ook niet echt schokkend, aangezien je ook wel kunt aannemen dat een Egyptische jihad strijder contact had met een Egyptische dienst. Door het zwart te maken suggereer je wellicht nog dat het dat juist niet is, maar ok.
[KNE]-Mod
  maandag 24 mei 2004 @ 08:39:32 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_19355707
quote:
Studente ontcijfert gecensureerde documenten
Dat deed ze helemaal niet. Ze verkleinde de lijst met mogelijk passende woorden tot 7 woorden.

Wat een wereldschokkende nobelprijswaardige prestatie
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  maandag 24 mei 2004 @ 08:40:50 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_19355716
Stond dit niet vorige week ook op Slashdot?

http://slashdot.org/artic(...)d=126&tid=172&tid=93

Ja dus
  maandag 24 mei 2004 @ 08:51:11 #8
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_19355784
kan deze studente zich niet even buigen over de FOIA ufo documenten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')