Jim: ‘De echte fans zijn opgestaan!' 
Door Barbara de Jong 
Als idool Jim Bakkum (17) niet zingt, beantwoordt hij óf fanmail óf eet hij de overheerlijke broccolischotel van zijn moeder. 
Maar voordat hij aan zijn welverdiende vakantie begint, beantwoordt deze hunk eerst nog brandende vragen van AD Kids! 
Woon je nog bij je ouders? 
,,Ja, maar niet altijd. Ik pendel regelmatig op en neer tussen het huis van m'n ouders en dat van m'n vriendin in Vinkeveen. Mijn vader brengt en haalt me, aangezien ik nog geen rijbewijs heb. Mijn vriendin en ik proberen elkaar zo vaak mogelijk te zien, maar dat lukt niet altijd vanwege mijn drukke werkschema. Nu is 't gelukkig iets rustiger, omdat mijn optredens in de Wonderlinge Efteling Show zijn afgelopen. Helaas heeft mijn vriendin het nu weer druk; ze loopt stage in de horeca.'' 
Krijg je veel brieven van fans? 
,,Absoluut, ik kan een heel magazijn vullen met wel 10.000 brieven, knuffels en cadeautjes. Echt hartstikke lief. Ik probeer al mijn brieven persoonlijk te beantwoorden, maar dat lukt niet altijd. Sorry! Mijn moeder en tantes helpen mij wel. Zij schrijven de enveloppen en plakken postzegels. Veel fans schrijven dat ze zonder mijn muziek niet kunnen leven en dat mijn liedjes een grote steun voor ze zijn. Heel ontroerend. Dat doet me meer dan: ‘Oh, je bent zo lekker'.'' 
Wat is het leukste dat je met een fan hebt meegemaakt? 
,,Sommige fans zijn bij ieder optreden aanwezig, reizen me overal achterna. Ik merk wel dat mijn fans veranderen. De Idols-fans zijn inmiddels afgehaakt, de echte Jim-fans, die voor mijn muziek gaan, blijven nu over. Ik kreeg eens een brief van een meisje dat verschrikkelijk werd gepest en geslagen door haar klasgenoten. Als ze met mij op de foto zou mogen, werd ze misschien niet meer gepest. Heb ik ook gedaan, toen liet ze mij ook haar kamer zien.'' 
Zit je nog op school? 
,,Nee, ik ben gestopt in 4 havo. School viel niet te combineren met dit werk. Of ik later weer een opleiding ga volgen? Denk het niet. Je kunt toch niet op je twintigste terug naar school gaan? Soms mis ik mijn schooltijd wel. Het was altijd gezellig in de klas. Mijn favoriete vak was muziek, behalve theorielessen, want daarbij moest je veel uit je hoofd leren.'' 
Heb je nog weleens contact met oude klasgenoten? 
,,Af en toe spreek ik ze nog. De meesten vinden het heel leuk voor me dat ik dit heb bereikt, alleen denken sommigen dat ik verwaand ben geworden door het succes. Iemand zei pas: 'Je hebt alleen tijd voor je showbizzvriendjes!' Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Vroeger vond ik zoiets heel vervelend. Nu denk ik: 'Laat maar...'.'' 
Als je niet beroemd was, wat zou je dan nu doen? 
,,Dan zou ik nog steeds proberen om zanger te worden. Muziek is echt mijn enige grote passie. Toen ik nog op school zat, droomde ik al van deze carričre. Waar ik nog meer van droom? Dat mijn singles ook in het buitenland worden uitgebracht. In Amerika bijvoorbeeld.'' 
Wat is het mooiste dat je na Idols hebt meegemaakt? 
,,Het optreden dat ik vorig jaar in de Heineken Music Hall gaf. De zaal zat helemaal bomvol. De bezoekers hadden hun kaartje via Mars gewonnen. Maar toch, het was echt fantastisch om te zien dat al die mensen voor mij kwamen. Eerder zag ik een concert van Beyoncé in dezelfde zaal. Zij had minder bezoekers dan ik, dat vond ik wel bijzonder!'' 
Wie is je favoriete tekenfilmfiguur? 
,,Garfield, je weet wel die dikke rooie kater. Volgende maand komt de film van Garfield in de bioscoop en ik spreek de stem in van Brutus de Bulldog. Eerst kende ik Garfield helemaal niet, nu vind ik hem echt hartstikke leuk.'' 
Waarom heb je je haar afgeknipt? 
,,Ik heb mijn haar nu voor de derde keer afgeschoren en dat bevalt prima. Het zit veel lekkerder en ik hoef er tenminste geen gel meer in te smeren!'' 
Wie zijn jouw idolen? 
,,Ik heb geen idolen, wel mensen die ik erg goed vind. Zo heb ik muziek van Anastacia, maar ook van Boris, Dewi en Do. Ik hou van een goede stem. Ook Trijntje Oosterhuis en ja, zelfs de rockband Evanescence vind ik goed. Verrassend? Zeker, maar de zangeres van Evanescence heeft echt een hele krachtige stem, die goed bij die rauwe muziek past. Vroeger luisterde ik ook vaak naar Stevie Wonder en...de Spice Girls, ik ben zelfs naar hun concert geweest. Oh ja, en de liedjes van Alfred J. Kwak niet te vergeten!'' 
Wat is je favoriete eten? 
,,Pizza Margarita en de broccolischotel van mijn moeder. Alleen zij kan het zo lekker maken. Nee, het recept blijft geheim!''
Bron: AD