http://www.voedingscentru(...)d=1319&init=menu1307quote:Op zaterdag 22 mei 2004 22:53 schreef rooierooie het volgende:
Ik heb ook wel begrepen dat je buikomtrek beter aangeeft of je te dik bent, omdat het vooral slecht is om vet rond je buik te hebben. Maar vraag me niet wat dan de juiste maten zijn (en ik ben te lui om het op te zoeken).
Het voedingscentrum heeft de laatste tijd niet echt bewezen geloofwaardig te zijn. Dus van die taille zou ik niet teveel aantrekken...quote:Op zaterdag 22 mei 2004 23:04 schreef trueblue het volgende:
[..]
http://www.voedingscentru(...)d=1319&init=menu1307
Staat precies hoeveel centimeters je taille mag zijn.
Wat ik btw wel onzin vind van die site is dat er staat dat vrouwen met een taille kleiner dan 68cm ondergewicht hebben. Mijn taille is 59cm, ben 1.73 en weeg 56 kilo, van boven slank, maar nog steeds wat vet op mijn benen. Heb een zogenaamde wespentaille en daarom zou ik ondergewicht hebben?![]()
Dus iets met ruime marges waarbinnen je goed zit is onzin?quote:Op zondag 23 mei 2004 16:51 schreef BarBaar het volgende:
ik vind het werkelijk nergens opslaan... marges zijn veel te ruim..
Ik ben 1 meter 80 lang, vrouw en om het maar even helemaal duidelijk te maken: ik weeg 75 kilo.quote:Op maandag 24 mei 2004 10:24 schreef blublub het volgende:
ik heb t juist andersom... ik heb een BMI van 22.5 en ik heb altijd maat 36-38. ik heb dus bijna zelfde BMI als TS, maar net weer even een paar maatjes kleiner.... maar goed, nou ben ik ook niet zo heel lang, en misschien is de TS dat wel, maar toch.
Dat had ik ook toen ik op 21 zat...wellicht wijkt mijn smaak af van het gemiddelde, maar waarschijnlijker lijkt mij dat de 'normen' die je altijd leest (20-25 is normaal gewicht, boven 25 is overgewicht) geen esthetische normen zijn maar gezondheidsnormen. Met een bmi van 23 of 24 kun je er best flink mollig uitzien maar (blijkbaar) toch geen gezondheidsrisico's lopen.quote:Op zondag 23 mei 2004 18:07 schreef yF het volgende:
Ik heb een BMI van ongeveer 21 en vind mezelf nou niet bepaald slank![]()
Een vetpercentage van 16% is niet redelijk weinig. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als ik dit zo lees ben je aan de zware kant.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:17 schreef Blik het volgende:
Heb ik ook last van, ik heb een BMI van 24.5 (is op het randje) maar een vetpercentage van 16% wat dus redelijk weinig is
Maar ik weet ook niet in hoeverre de weegschaal van de fitness betrouwbaar is in het meten van een vetpercentage
Ik heb een keer uitgerekend tussen welke gewichten ik moet zitten om binnen de marges te komen. Daaruit kwam dat ik 17 (!!!) kilo kan aankomen en dan nog binnen de marge val. Dat is naar mijn mening veel te veel.quote:Op maandag 24 mei 2004 09:10 schreef Teng het volgende:
[..]
Dus iets met ruime marges waarbinnen je goed zit is onzin?Je uitspraak klinkt op deze manier wat kortzichtig, maar misschien interpreteer ik hem verkeerd. Over het feit dat er verschillende opvattingen bestaan over gezond BMI. In nederland en de meeste andere westerse landen wordt er van uitgegaan dat je "goed" zit tussen de 20 en 25. Tussen de 18 en de 20 Zit je laag, maar dat is nog niet per se reden om je zorgen te gaan maken. Tussen de 25 en 30 zit je hoog en dan kan het wel verstandig zijn om te proberen je BMI te verlagen. Boven de 30 is er sprake van vetzucht (=obesitas). Dan is er een sterke medische reden om iets aan je gewicht te gaan doen.
Deze getallen gelden voor de gemiddelde mens. Als je veel sport en een grote spiermassa hebt, dan kun je inderdaad hoog uitkomen terwijl je wel een gezonde lichaamsbouw + -samenstelling hebt. Maar daar heb je toch al een aardig grote spiermassa voor nodig.
Je zegt het hier goed, naar jouw mening. Onderzoek (veel onderzoek) heeft BMI gekoppeld aan bepaalde gezondheidsrisico's. Daaruit komen die marges. Zoals dus al eerder gezegd: BMI hangt samen met gezondheid en niet met schoonheid (en dat laaste is sowieso heel subjectief).quote:Op dinsdag 25 mei 2004 10:03 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Ik heb een keer uitgerekend tussen welke gewichten ik moet zitten om binnen de marges te komen. Daaruit kwam dat ik 17 (!!!) kilo kan aankomen en dan nog binnen de marge val. Dat is naar mijn mening veel te veel.
Het heeft helemaal niets met schoonheid te maken. Bij BMI gaan ze uit van een gemiddeld (gezond) vetpercentage. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet is de BMI compleet zinloos te noemen. Mr J zegt het in zijn vorige post al juist.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 12:47 schreef Teng het volgende:
[..]
Je zegt het hier goed, naar jouw mening. Onderzoek (veel onderzoek) heeft BMI gekoppeld aan bepaalde gezondheidsrisico's. Daaruit komen die marges. Zoals dus al eerder gezegd: BMI hangt samen met gezondheid en niet met schoonheid (en dat laaste is sowieso heel subjectief).
Tja, we kunnen natuurlijk niet allemaal zo goed van alle materie op de hoogte zijn zoals wij 2en.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 09:17 schreef 205_Lacoste het volgende:
Niet iedereen schijnt het te begrijpen
kun je met een weegschaal je vetpercentage meten?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:17 schreef Blik het volgende:
Maar ik weet ook niet in hoeverre de weegschaal van de fitness betrouwbaar is in het meten van een vetpercentage
Niet met een gewone weegschaal, je moet dan een weegschaal hebben met een ingebouwde vetmeter. Je staat dan met je voeten op een paar sensoren, die sturen een signaaltje door je lichaam en - ook rekening houdend met je lengte en je gewicht - aan de hand van de snelheid waarmee het signaaltje terugkomt wordt het vetpercentage berekend (want het signaaltje gaat door spieren en vet niet even snel).quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:55 schreef warpozio het volgende:
kun je met een weegschaal je vetpercentage meten?
hoe gaat dat in zijn werk dan?
Het gaat ook om de verhouding tussen gewicht en lengte. Gewicht en het bmi gaan uit van volume (ja, ik weet dat gewicht géén inhoudsmaat is, maar in dit geval gaat het om de spreiding). Dus vandaar dat ze je lengte ook omzetten naar een inhoudsmaat, door deze in het kwadraat ze zetten. Als je aankomt is dat tenslotte ook in twee richtingen, naar voren/achteren en opzij naar bijde kanten.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 10:17 schreef Toeps het volgende:
Ik denk dat die formule bij de uiteinden sowieso niet betrouwbaar is, aangezien het gewicht/(lengte*lengte) is. Vanwege dat kwadraat is bij redelijk hoge lengtes je BMI al snel lager. Bij hele kleine mensen maakt een paar centimeter lengteverschil veel minder uit.
/offtopic:quote:Op zondag 13 juni 2004 18:06 schreef Isabeau het volgende:
BMI is het "beste" wat we hebben in de categorie snel en makkelijk. Er bestaan veel betere methodes om het beste gewicht te bepalen, maar die zijn erg omslachtig (moet je bijv. 24 uur urine voor inzamelen etc). Dus dit is het beste wat er is, maar dat wil niet zeggen dat als je een gezond gewicht hebt je niet ontevreden kunt zijn over hoe je figuur eruit ziet. Als je op veel plekken van je lichaam amper vet hebt (zoals misschien op je armen en benen), \maar wel een behoorlijk dikke buik hebt kun je best een gezond BMI hebben bij een niet zo fraai uitziend lichaam. Dan is de beste oplossing toch gezonder te gaan eten en meer te bewegen (en in dit geval veel oefeningen voor de buikspieren doen).
En ik ben het verder volkomen met Tranceptor eens. Als je op dieet gaat heb je grote kans te falen. Want op dieet gaan impliceert dat je ermee kunt stoppen als je een bepaald streefgewicht hebt bereikt. Mensen die zo over hun overgewicht denken zijn vaak (98%!!) binnen 3 jaar weer terug op het gewicht voor het dieet (of meer). Het enige wat echt helpt is het aanpassen van je leefstijl. Gezond eten en gaan sporten + meer bewegen op andere manieren (de trap nemen etc.)
Dus gewoon cardio-en? Dat heb ik idd al wel eens vaker gehoord/gelezen. Maar waar zijn buikspieroefeningen dan WEL precies goed voor, of doet iedereen ze eigenlijk gewoon voor niks?quote:Op maandag 14 juni 2004 09:32 schreef Mr.J het volgende:
Buikspieroefeningen zorgen niet voor een strakkere buik. Wil je blokjes zien? --> Vet verbranden.
Tuurlijk moet je ze wel trainen, maar zoals MR J zegt is het veel belangrijker om dat vet weg te krijgen omdat je anders nog niks ziet (jawel een nog dikkere buik).quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:45 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dus gewoon cardio-en? Dat heb ik idd al wel eens vaker gehoord/gelezen. Maar waar zijn buikspieroefeningen dan WEL precies goed voor, of doet iedereen ze eigenlijk gewoon voor niks?
Waarvoor dan, als je geen vechtsport doet en wel een platte buik, maar niet zo nodig een wasbord wilt (nu beschrijf ik vermoedelijk zo'n 99% van de vrouwen, namelijk, terwijl vermoedelijk zeker de helft van de vrouwen buikspieroefeningen doet)quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:54 schreef CEx het volgende:
Tuurlijk moet je ze wel trainen
Uh...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:03 schreef thaleia het volgende:
[..]
Waarvoor dan, als je geen vechtsport doet en wel een platte buik, maar niet zo nodig een wasbord wilt (nu beschrijf ik vermoedelijk zo'n 99% van de vrouwen, namelijk, terwijl vermoedelijk zeker de helft van de vrouwen buikspieroefeningen doet)
Zware bottenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 08:25 schreef 205_Lacoste het volgende:
Dat gelul van zware botten ook altijd...Isabeau heeft wat dat aangaat helemaal gelijk door te zeggen dat het verschil in gewicht minimaal is.
Het draait om vetpercentage! Daar zit ook een ruime marge in was wel en niet gezond is en geeft ook een juist beeld in véél meer gevallen dan je BMI.
quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:29 schreef CEx het volgende:
Uh...
Ik blijf je het antwoord schuldig, het beste wat ik kon verzinnen is dat de meeste mannen in de sportschool dat niet erg vinden om te zien![]()
Nee, je zegt niks raars.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:38 schreef trueblue het volgende:
Dat zware botten-gedoe is onzin. Maar hetzelfde gewicht ziet er toch anders uit wanneer je smal gebouwd bent dan wanneer je breed gebouwd bent? Dan oog/ben je met een bredere bouw slanker dan met een smallere bouw. Toch? Of zeg ik nu iets raars?![]()
haha, misschien dat Mr.J met een verhelderend antwoord komtquote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:40 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ik vroeg het, omdat ik laatst had bedacht dat ik ze maar weer eens moest gaan doen, want immers iedereen doet het dus het zal wel ergens goed voor zijn. Maar als dat onzin is, stop ik meteen weer, want zo leuk vind ik ze niet
Okquote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:41 schreef Teng het volgende:
[..]
Nee, je zegt niks raars.
Een denkfout die een hoop mensen ook maken is dat BMI niks zegt over schoonheid. Het is een medische maat en dus gekoppeld aan gezondheid e ziekte.
Buikspieren gewoon licht trainen voor extra versteviging van je lichaamshouding (mits je onderrug ook meetraint).quote:Op dinsdag 15 juni 2004 15:41 schreef CEx het volgende:
[..]
haha, misschien dat Mr.J met een verhelderend antwoord komt
hmm ik weet niet of je met je post doelde op die van mij. zo ja; ik heb het over de bouw van je lichaam en niet over zware of lichte botten.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 08:25 schreef 205_Lacoste het volgende:
Dat gelul van zware botten ook altijd...Isabeau heeft wat dat aangaat helemaal gelijk door te zeggen dat het verschil in gewicht minimaal is.
Het draait om vetpercentage! Daar zit ook een ruime marge in was wel en niet gezond is en geeft ook een juist beeld in véél meer gevallen dan je BMI.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |