abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19298431
Hai,

Ik wil een beetje werken om verzekerd te blijven... hoeveel moet ik wettelijk gezien werken om goed genoeg verzekerd te zijn, zodat ik niet als particulier in het ziekenfonds hoef te gaan zitten.

iemand een idee.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 21 mei 2004 @ 18:53:56 #2
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_19298732
iets van 16 uur per maand geloof ik
dat is een totaal, dus 2x8 of 4x4 of 8x2 maakt allemaal niets uit, als je de 16 uur gemiddeld maar haalt!!!
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 21 mei 2004 @ 21:39:16 #3
95001 jonbongoof
Wie heeft mijn naam gejat?
pi_19302736
Bij mijn ziekenfonds vertelden ze me dat als ik me 2 uur pw uit liet betalen ik gewoon ziekenfonds verzekerd kon blijven. Dus vraag het ff bij je ziekenfonds. (staat vaak ook wel op hun site)
Wanneer een vrouw tegen u praat, glimlach haar dan toe,maar luister niet.
pi_19302766
Ik ga er even vanuit dat jij ziekenfondsverzekerd wilt zijn/blijven. Van jouw omschrijving " zodat ik niet als particulier in het ziekenfonds hoef te gaan zitten" kan ik niet echt pindakaas maken; dit is een contradictio in terminis

Er geldt geen minimum aantal uren voor de toegang tot het ziekenfonds. De Ziekenfondswet stelt alleen "dat er iedere week arbeid verricht dient te worden" Dit betekent dat een uur per week werken in feite genoeg is om ziekenfondsverzekerd te zijn. De vaak gehoorde ondergrens van 4 uur per week komt voort uit het feit dat er maar weinig werknemers zijn die een werknemer voor minder dan een dagdeel per week in dienst willen nemen. Met het recht op ziekenfonds heeft dit echter niets van doen.

Er zit echter wel een addertje onder het gras, aangezien er tevens naar de contractvorm van jouw loondienstverband gekeken moet worden. Er ontstaan dan vier mogelijkheden. Deze staan onderstaand in aflopende volgorde van wenselijkheid (uitgaande van de mogelijkheid tot ziekenfondsverzekering)

1) je hebt een parttime dienstverband voor tenminste 1 uur per week. In dat geval heb je probleemloos toegang tot het ziekenfonds. In feite ben je, bij een aanstelling langer dan 3 maanden, zelfs verplicht je aan te melden bij een ziekenfonds naar keuze. Duurt de aanstelling minder dan 3 aaneengesloten maanden, dan kun je ervoor kiezen om particulier verzekerd blijven en over de gewerkte periode restitutie van een deel van de betaalde particuliere premie bij het ziekenfonds aan te vragen.

2) je bent uitzendkracht. In dit geval heb je alleen recht op ziekenfondsverzekering in de weken dat je werkt en in de weken dat je, in overleg met de inlener tijdens de duur van de uitzending, opgebouwde vakantieuren opneemt. Je kunt er dan voor kiezen om particulier verzekerd blijven en over de gewerkte weken (of weken waarin je vakantie hebt opgenomen) restitutie van een deel van de betaalde particuliere premie bij het ziekenfonds aan te vragen. Ook kun je jezelf aanmelden bij een ziekenfonds naar keuze en over de weken dat je niet hebt gewerkt (en geen vakantie hebt opgenomen) een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving (2004: ¤ 94,97) betalen. Deze keuzevrijheid houd overigens op te bestaan zodra je in fase drie terechtkomt. Dan is mogelijkheid 1 van toepassing.

3) je bent oproepkracht met de verplichting aan de oproep van de werkgever gehoor te geven. In dit geval heb je alleen recht op ziekenfondsverzekering in de weken dat je werkt en in de weken dat je, in overleg met de werkgever, opgebouwde vakantieuren opneemt. Je kunt er dan voor kiezen om particulier verzekerd blijven en over de gewerkte weken (of weken waarin je vakantie hebt opgenomen) restitutie van een deel van de betaalde particuliere premie bij het ziekenfonds aan te vragen. Ook kun je jezelf aanmelden bij een ziekenfonds naar keuze en over de weken dat je niet hebt gewerkt (en geen vakantie hebt opgenomen) een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving (2004: ¤ 94,97) betalen.

4) je bent oproepkracht zonder de verplichting aan de oproep van de werkgever gehoor te geven. Dit wordt ook wel een 0 (nul) urencontract genoemd. In dit geval heb je alleen recht op ziekenfondsverzekering op de dagen dat je werkt. Verreweg de meeste ziekenfondsen zullen jou niet in willen schrijven als ziekenfondsverzekerde, aangezien je over de dagen dat je niet werkt een schadevergoeding voor onrechtmatige inschrijving (2004: ¤ 94,97) verschuldigt bent. Je kunt kunt beter particulier verzekerd blijven en over de gewerkte dagen restitutie van een deel van de betaalde particuliere premie bij het ziekenfonds aan te vragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Superwhimpy op 21-05-2004 21:49:02 ]
I find it kind of funny, I find it kind of sad. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')