FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Saab 900 / 9-3 2.0 Coupe duur in onderhoud???
draaijerdonderdag 20 mei 2004 @ 17:16
Ik heb een Saab 900 en een Saab 9-3 gevonden. Beide 2.0 Coupe.
Weet iemand of de onderhoudskosten van de Saab's hoog is of valt dat wel mee.
Kilometerstand van beide is ca. 80.000 - 90.000 kilometer, Bouwjaar 1996 resp. 1998.

B.v.d. voor jullie reactie.

overige gebruiks ervaringen zijn meer dan welkom..
Oosthoekdonderdag 20 mei 2004 @ 17:38
SAAB staat niet bekend om het goedkope onderhoud nee

Voor specifiekere informatie kun je het misschien proberen op saabforum.nl als je hier niet genoeg respons krijgt. Er zitten daar ook een aantal monteurs die je wel verder kunnen helpen.
draaijerdonderdag 20 mei 2004 @ 17:41
quote:
Op donderdag 20 mei 2004 17:38 schreef Oosthoek het volgende:
SAAB staat niet bekend om het goedkope onderhoud nee

Voor specifiekere informatie kun je het misschien proberen op saabforum.nl als je hier niet genoeg respons krijgt. Er zitten daar ook een aantal monteurs die je wel verder kunnen helpen.
Klasse thanks.. Ik ga gelijk ff spitten
Hyperdudevrijdag 21 mei 2004 @ 18:21
9-3 schijnt nogal flink verbeterd te zijn tov. de 900.
mn. kwaliteitsproblemen en onderstel waren een manco van de 900.

Qua kosten zeggen ze bij onze Oosterburen: "Opel fahren gegen Benz-preise"
Maar dat is waarschijnlijk wat overdreven

Heb wel eens zo'n 9-3 lowpressure turbo gereden, ging wel aardig.
Ben zelf alleen achterwielaandrijving gewend dus of mijn oordeel wat waard is.!?
draaijerzaterdag 22 mei 2004 @ 06:23
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 18:21 schreef Hyperdude het volgende:
9-3 schijnt nogal flink verbeterd te zijn tov. de 900.
mn. kwaliteitsproblemen en onderstel waren een manco van de 900.

Qua kosten zeggen ze bij onze Oosterburen: "Opel fahren gegen Benz-preise"
Maar dat is waarschijnlijk wat overdreven

Heb wel eens zo'n 9-3 lowpressure turbo gereden, ging wel aardig.
Ben zelf alleen achterwielaandrijving gewend dus of mijn oordeel wat waard is.!?
Thanks voor je reactie.
Ik ga zo een proefrit maken in een 9-3 carlson 2.0 Coupe. Met 80.000 km en 6 maanden garantie..
Spyroniuszaterdag 22 mei 2004 @ 10:47
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 18:21 schreef Hyperdude het volgende:
9-3 schijnt nogal flink verbeterd te zijn tov. de 900.
mn. kwaliteitsproblemen en onderstel waren een manco van de 900.

Qua kosten zeggen ze bij onze Oosterburen: "Opel fahren gegen Benz-preise"
Maar dat is waarschijnlijk wat overdreven

Heb wel eens zo'n 9-3 lowpressure turbo gereden, ging wel aardig.
Ben zelf alleen achterwielaandrijving gewend dus of mijn oordeel wat waard is.!?
Ik rij nu al 6 maanden in een 900NG en weet niet wat daar met het onderstel mis mee moet zijn, tenzij je doelt op de oude 900, daar heb ik nog nooit in gereden dus weet ik niet.
Hyperdudezaterdag 22 mei 2004 @ 11:38
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 10:47 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik rij nu al 6 maanden in een 900NG en weet niet wat daar met het onderstel mis mee moet zijn, tenzij je doelt op de oude 900, daar heb ik nog nooit in gereden dus weet ik niet.
Zoals ik al schreef heb ik nooit in de 900 gereden, wel in de 9-3.
Als ik wat rondlees in bv. CAR (toonaangevend Engels autoblad) en bv. Auto Motor und Sport "Gebrauchtwagen" (Duits) heeft iedereen het over de matige kwaliteit iha. en het Vectra onderstel van de vroege 900 serie in het bijzonder; vanaf 1995 schijnt 't wat beter te zijn, maar pas echt verbeterd vanaf de 9-3. Online kan je met wat gegoogle ook wel aardig wat vinden

Omdat TS de keuze heeft tussen 900 en 9-3 lijkt mij die kennis voor hem nuttig

paar citaten over de 900:

CAR 03-1998
Over de 900:
"The 900 was riddled with unforgivable faults, delivering a stumbling, lead-footed ride, an indistinct gearchange, feel-less steering and a vibrating steerring column. The chassis understeered so readily it was beaten in the supermaket car park by SHOPPINGTROLLEYS LOADED WITH CAT FOOD. Saab can take credit fot the good stuff, General Motors for the bad".
"Over 1000 changes lie behind the death-bed revival, most to the chassis" (van 900 naar 9-3)

Over de 9-3:
"It's no 3-series, nor even quite an A4 or Alfa 156. But it's good to drive." (over weggedrag)

Auto Motor und Sport "Gebrauchtwagen '98"

"Die Neuauflage des 900, der als erstes Saab-Modell unter dem GM-regie entwickelt wurde, wies viele Schwächen auf. Die beliebte Mittelklasse-Limousine, für die seitdem auch Opel-Bauteile verwendet werden, konnte nie die Qualität vieler Konkurrenz-Produkte bieten" .

Zo en nu ga ik een scanner kopen
draaijerzaterdag 22 mei 2004 @ 15:12
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 11:38 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef heb ik nooit in de 900 gereden, wel in de 9-3.
Als ik wat rondlees in bv. CAR (toonaangevend Engels autoblad) en bv. Auto Motor und Sport "Gebrauchtwagen" (Duits) heeft iedereen het over de matige kwaliteit iha. en het Vectra onderstel van de vroege 900 serie in het bijzonder; vanaf 1995 schijnt 't wat beter te zijn, maar pas echt verbeterd vanaf de 9-3. Online kan je met wat gegoogle ook wel aardig wat vinden
... ... ...
Ik heb er 1 gekocht.

Na de proefrit was ik echt helemaal verkocht wat een heerlijke auto..



Topic mag dicht. Iedereen thanks voor de reacties
Hyperdudezaterdag 22 mei 2004 @ 15:54
gefeli, ziet er goed uit.
Is dit die Carlson waar je in ging proefrijden?
draaijerzaterdag 22 mei 2004 @ 16:11
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 15:54 schreef Hyperdude het volgende:
gefeli, ziet er goed uit.
Is dit die Carlson waar je in ging proefrijden?
Yep, nr. 101 van 250
Echt heerlijk.. Super stil en lekker krachtig