Ik heb net een zak Haribo beertjes van 50 gram gekocht en nadat ik de rooie er uitgehaald had (die lust ik nl niet
![]()
) leek het net alsof er veel meer rooie inzaten. Dat gevoel heb ik altijd, maar nu heb ik de proef op de som genomen:
-rood: 39
-oranje: 20
-wit: 20
-groen: 31
-geel: 18
Oftewel: er zitten dus significant meer groene en vooral rode beertjes in zo'n zak!
![]()
Iets wat m.i. niet door de beugel kan. Ik heb nl. 99 cent betaald voor die zak met 128 beertjes erin. Dat is per beertje 0,77 cent. Aangezien ik geen rood lust, betekent dat dat ik minder beertjes van de zak eet en dus meer per beertje betaal. Er zitten vijf kleuren in de zak, dus je zou mogen verwachten dat er per kleur ongeveer 25 beertjes inzitten. Dus ik zou nog 103 beertjes eten, waardoor de prijs per beertje op 0,96 cent komt.
Maarrrrr: In deze zak zitten 39 rode beertjes, waardoor ik nog maar 89 beertjes eet. De prijs wordt dan 1,11 cent per beertje! Terwijl iemand die bijv. de gele beertjes niet lust er slechts 18 niet eet en 110 wel, waardoor de prijs per beertje slechts 0,9 cent is!
Oftwel: Liefhebbers van Haribo beertjes die toevallig geen rode beertjes lusten worden gediscrimineerd t.o.v. liefhebbers van Haribo beertjes die toevallig geen gele beertjes lusten!
![]()
En discriminatie is in artikel 1 van de Grondwet verboden. Ik denk dat het tijd is voor een boycot van Haribo