abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:31:31 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19237849
Ik ben de laatste tijd echt enorm vergeetachtig. Het lijkt erop dat mijn korte termijngeheugen echt niet wil doen, wat hij zou moeten doen. Het erge is dat ik juist die dingen vergeet die zo belangrijk zijn, maar ook zo normaal:
De deur van de auto op slot doen. Ik loop de afgelopen weken bijna elke dag weer 3-400 meter terug om te controleren of ik mijn auto nou wel dicht gedaan heb. Idem voor het op slot doen van de voordeur. (al is dat veel minder vaak) Als ik mezelf dwing om te onthouden of ik nu wel of niet de deur dicht gedaan heb lukt het zelfs nog niet soms. Mijn vriendin geeft aan dat ze dingen tegen me gezegd heeft waar ik dus helemaal niets vanaf weet. En dat gebeurd dus niet sporadisch, maar echt regelmatig. Van de auto dus echt dagelijks.

Ik doe in mijn leven verder helemaal geen rare dingen. Ik drink niet buitensporig (2 drankjes in het weekend ofzo), ik rook niet, ik gebruik helemaal geen drugs (nooit gedaan) en ik drink ook geen koffie.
Ik heb dit altijd al een beetje gehad. In mijn pubertijd viel mijn moeder regelmatig tegen mij uit als ik weer eens maar 1 ding heb gedaan terwijl ze 3 dingen heeft gevraagd. Ik kon me op die momenten echt niet herinneren dat ze die dingen gevraagd heeft.

Iemand tips of zijn er nog meer lotgenoten? Opschrijven of ik de deur heb dichtgedaan ofzo...

Ik kwam met de search alleen maar oude topic tegen van 2002 e.d. dus ik open een nieuwe, is het niet goed dan merk ik het wel.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:39:40 #2
15285 _oxygen_
Druk Druk Druk
pi_19238058
Hmm ik heb het ook een tijdje gehad.. maar is het misschien gewoon trainen van de grijze massa
Bizar.. (bit dyslectische)
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:43:27 #3
17698 nappel
raar menneke..
pi_19238170
Vreemd..
Ik heb dat ook, maar ik dacht altijd dat dat aan mijn wietgebruik lag..
Heb er overigens al een tijdje geen last meer van gehad; komt met vlagen, ik heb er een paar maanden last van en dan een paar maanden weer niet..
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:47:31 #4
89848 Quacker
Don't call me gringo!
pi_19238290
Alcohol breekt hersencellen af.
"Camarón que se duerme, se lo lleva a la chingada" - Willem-Alexander (2009)
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:51:40 #5
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19238393
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 10:39 schreef _oxygen_ het volgende:
Hmm ik heb het ook een tijdje gehad.. maar is het misschien gewoon trainen van de grijze massa
Dat probeer ik ook door tijdens het uitstappen van de auto te onthouden of ik nu wel of niet op het knopje heb gedrukt van mijn centrale deurvergrendeling., maar na een metertje of 200 begin ik te twijfelen en na 300 meter weet ik het helemaal niet meer waardoor ik maar weer terugloop, want ik kan niet echt zeggen dat ik in een veilige buurt geparkeerd sta dus die deur moet echt dicht zijn..

Nu is tot nu toe nog geen enkele gebeurd dat de deur niet dicht zat, maar dat risico kan en wil ik gewoon niet nemen..
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:52:36 #6
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19238421
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 10:47 schreef Quacker het volgende:
Jij hebt waarschijnlijk ook een beetje last van vergeetachtigheid want dit stukje ben je waarschijnlijk ook alweer vergeten:
quote:
Ik doe in mijn leven verder helemaal geen rare dingen. Ik drink niet buitensporig (2 drankjes in het weekend ofzo), ik rook niet, ik gebruik helemaal geen drugs (nooit gedaan) en ik drink ook geen koffie.
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:52:46 #7
88305 H.I.P.P.E.
Tot ergernis van velen
pi_19238428
Ik heb het ook gehad en ben ermee naar de huisarts gegaan. De eerste keer zei hij dat ik het maar een halfjaartje aan moest kijken, maar toen ik na een helf jaar terugkwam met dezelfde klachten nam hij het wel serieus.

Toen ben ik via de neuroloog na een paar onderzoeken bij een neuropsycholoog terechtgekomen, die na een paar tests van een uur constateerde dat ik echt problemen had met mijn geheugen. Dat had ik ze ook wel kunnen vertellen, maar blijkbaar zijn er ook erg veel mensen die problemen met hun geheugen hebben door een gebrek aan nachtrust of zich gewoon zorgen maken om niks.

Toen ze dat geconstaateerd hadden wisten ze nog niks over de oorzaak en daar valt ook moeilijk achter te komen. Het is in ieder geval handig als je school/werk-prestaties achteruit gaan, dat je kunt laten zien dat je echt niet zelf gewoon veel te makkelijk bent. Uiteindelijk hebben ze de oorzaak wel kunnen achterhalen en is het probleem ook opgelost.

Succes in ieder geval

[ Bericht 5% gewijzigd door H.I.P.P.E. op 19-05-2004 11:16:55 (Ik hou niet zo van spam) ]
  woensdag 19 mei 2004 @ 10:53:16 #8
17698 nappel
raar menneke..
pi_19238442
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 10:47 schreef Quacker het volgende:
..flinke lap tekst was 't, he?

Kan wel geinige situaties voor anderen opleveren trouwens..
Koffie zetten, schepjes tellen; 1, 2, 3.. of 4? overnieuw!

Mijn vriendin; "Ga jij in de schuur ff 't vlees uit de diepvries halen?", ik loop aan om 't te halen, even later sta ik weer voor haar neus; "Wat ging ik nou doen?"
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_19238531
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 10:53 schreef nappel het volgende:

[..]

..flinke lap tekst was 't, he?

Kan wel geinige situaties voor anderen opleveren trouwens..
Koffie zetten, schepjes tellen; 1, 2, 3.. of 4? overnieuw!

Mijn vriendin; "Ga jij in de schuur ff 't vlees uit de diepvries halen?", ik loop aan om 't te halen, even later sta ik weer voor haar neus; "Wat ging ik nou doen?"
Of in geval van het autoslot...
Iedere dag de marathon gelopen hebben nog voor je op je werkplek/school ben (ok, flauw, i know)
to quote my brother's hidden message: BUYWINDOWSBUYWINDOWSBUYWINDOWS
pi_19238741
* lot genoot meld.

ook vergeet achtig, ook nooit drugs gebruikt ofzo zat ben ik een keer in de zoveel maanden en ook.
ik kan het ook al een paar jaar niet meer leren voor huiswerk... niet dat ik niet wil.. maar dan begin ik te lezen bijvoorbeeld en 2 minuten later weet ik niet meer wat ik zojuist gelezen heb, op school was ik volgens leraren een droomerd

en verders vergeet ik veel dingen die aan me gevraagd worden on ik onthoud de helft maar, dat is niet alleen irritant voor mijzelf maar ook voor de mensen om je heen omdat ze denken dat het je helemaal niks boeit wat ze zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door nexhil op 19-05-2004 11:18:26 ]
pi_19238769
Dat van de auto op slot doen herken ik ook ja.. Toen ik nog iedere dag met de auto naar het station reed kwam het ook regelmatig voor dat ik een 300-400m weer terugliep omdat ik niet meer wist of de auto op slot was.. Wat bij mij toen geholpen heeft was om, nadat ik de auto op slot gedaan had, de andere deuren ook ff te controleren (centrale deurvergrendeling)..
Verder merk ik ook wel ooit dat als ik iets wil gaan doen, maar snel nog ff iets anders ga doen en als ik daar mee klaar ben weet ik niet meer wat ik wou gaan doen...
pi_19238911
Heb ik ook wel eens hoor, heel apart, vergeet eigenlijk nooit wat, maar op sommige dagen vergeet ik gewoon wat ik die middag bijvoorbeeld gedaan hebt. heel irritant, maar zit er niet echt mee...

En ja ik loop dan 4x heen en weer om te kijken of de deur opslot zit... en ook nog eens of alle beesten binnen zijn
  woensdag 19 mei 2004 @ 11:12:55 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19239042
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 11:03 schreef nexhil het volgende:
* lot genoot meld.

ook vergeet achtig, ook nooit drugs gebruikt ofzo zat ben ik een keer in de zoveel maanden en ook.
ik kan het ook al een paar jaar niet meer leren voor huiswerk... niet dat ik niet wil.. maar dan begin ik te lezen bijvoorbeeld en 2 minuten later weet ik niet meer wat ik zojuist gelezen heb, op school was ik volgens leraren een dromerd

en verders vergeet ik veel dingen die aan me gevraagd worden on ik onthoud de helft maar, dat is niet alleen irritant voor mijzelf maar ook voor de mensen om je heen omdat ze denken dat het je helemaal niks boeit wat ze zeggen.
Idd met leren heb ik op dit moment ook erg last. Naast mijn werk ben ik weer druk bezig met een aantal certificeringen waar ik erg veel zin in heb, maar waar ik mezelf gewoon niet toe kan zetten omdat ik na 4 pagina's niet meer weet wat ik daarvoor gelezen heb.
Nu lees ik erg snel en is het een kleine moeite om even opnieuw te beginnen, maar het kost wel erg veel inspanning uiteindelijk.

Wat wel weer erg handig is met het lezen van normale lees-boeken dat ik ze meerdere keren kan lezen zonder dat het echt verveeld, want ik kan ze elke keer weer lezen alsof ik ze nieuw heb...
pi_19239137
Geen zorgen: is gewoon de leeftijd ;-)
Je weet ook niet hoe Altzheimer met zijn voornaam heet?
Daar begint het mee.
Sterkte.
Dare to be different, dare to be you!
  woensdag 19 mei 2004 @ 11:17:30 #15
88305 H.I.P.P.E.
Tot ergernis van velen
pi_19239185
Wasteil, je hoort nog van me
  woensdag 19 mei 2004 @ 11:22:43 #16
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_19239345
Moet je een auto kopen als wat ik heb. Mijn sloten gaan als de sleutel niet in het contact zit na 2 minuten automatisch op slot. Wel klote als je je sleutels in de auto hebt laten liggen.

Maar waren er inderdaad niet van die trainingen voor je geheugen?
Live life to the Ender :D
pi_19239599
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 11:12 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Idd met leren heb ik op dit moment ook erg last. Naast mijn werk ben ik weer druk bezig met een aantal certificeringen waar ik erg veel zin in heb, maar waar ik mezelf gewoon niet toe kan zetten omdat ik na 4 pagina's niet meer weet wat ik daarvoor gelezen heb.
Nu lees ik erg snel en is het een kleine moeite om even opnieuw te beginnen, maar het kost wel erg veel inspanning uiteindelijk.

Wat wel weer erg handig is met het lezen van normale lees-boeken dat ik ze meerdere keren kan lezen zonder dat het echt verveeld, want ik kan ze elke keer weer lezen alsof ik ze nieuw heb...
ik heb wel het idee dat (voor mijzelf) stress een groot aandeel heeft in mijn vergeetachtigheid,
de laatste 8 maanden heb ik weinig tot geen stress gehad en het gaat wel stukken beter...vooral als mensen dingen aan me vragen

maarja het probleem is gewoon... je weet niet of iemand nou wel of niet iets gezegd heeft...waaruit weer hele discussies/ruzies/problemen zouden kunnen komen.... je wordt zelf heel onzeker
over alles
  woensdag 19 mei 2004 @ 11:46:41 #18
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19240061
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 11:30 schreef nexhil het volgende:

[..]

ik heb wel het idee dat (voor mijzelf) stress een groot aandeel heeft in mijn vergeetachtigheid,
de laatste 8 maanden heb ik weinig tot geen stress gehad en het gaat wel stukken beter...vooral als mensen dingen aan me vragen

maarja het probleem is gewoon... je weet niet of iemand nou wel of niet iets gezegd heeft...waaruit weer hele discussies/ruzies/problemen zouden kunnen komen.... je wordt zelf heel onzeker
over alles
En dat laatste wat je aanhaald is dus mijn grootste probleem en angst. In geval van de auto ben ik de enige die er last van heeft, maar bij zaken waar mijn vriendin of andere mensen dingen aan mij vragen is het een heel ander verhaal.
Op mijn werk heb ik er eigenlijk weinig last van (gelukkig), maar wat niet is kan nog komen ben ik bang..
pi_19240299
training is de oplossing meestal.

stel je moet vlees halen, boodschappen doen, beltegoed halen, en langs de slijter.
Dan moet je vier dingen doen, 4 is makkelijker te onthouden dan de losse dingen. TEL altijd het aantal dingen dat je moet doen, dat is het begin.

Voor deuren te checken, wen jezelf een nieuwe methode aan, je huidige methode is routine waardoor je het niet bewust meekrijgt. VOEL aan je deur of ie ook dichtzit, pak van je auto een paar maanden later een andere deur of de kofferbak.

Alles anders aanpakken en je routine verdwijnt en je geheugen train je beter want je moet niet vergeten om het aantal to-do dingen te tellen en je deuren te checken. werkte bij mij als een rakket, vergeet bijna nooit meer wat.

Een pda is ook een uitkomst voor je kleine dingen, zit een voicerecorder in. Ik schreeuw dat ding altijd ff vol als me iets te binnen schiet in de file ofzo. Thuis heb ik me aangeleerd om dat ding altijd aan te sluiten en check ik automatisch die berichten.

Jezelf stimuleren om dingen te doen, en nachtrust schijnt er ook mee te maken te hebben. Voornamelijk slaapritme werd mij eens verteld.

Owja en als je vaak spullen vergeet mee te nemen ofzo. Neem een karcit in je auto, als je telefoon mist merk je dat meteen. Doe alles in dezelfde zakken van je kleding altijd. Dus sleutels altijd in je broek en niet de ene keer in je jas, dan op tafel en dan weer eens op de slaapkamer. Vast plekken organiseren voor spullen. Als het weg is weet je het meteen, dus als je het vergeet mee te nemen ook en weet je meteen waar het ligt.
pi_19240327
Ik had van de week nog dat ik iets aan mijn moeder aan het uitleggen was en dat ik na 2 zinnen moest vragen wat ik ook al weer aan het uitleggen was

Misschien helpt het om hardop te zeggen wat je doet, dus als je de deur op slot zet dan zeg je "Ik doe de deur op slot". Je onthoud namelijk iets beter als je het hardop zegt.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  woensdag 19 mei 2004 @ 13:00:21 #21
88305 H.I.P.P.E.
Tot ergernis van velen
pi_19241692
Op verzoek van Wasteil hieronder het mailtje dat ik naar hem gestuurd heb over de onderzoeken die worden gedaan naar geheugenproblemen bij jongeren, misschien zijn er meer mensen die hier interesse in hebben. Excuses voor de spelfouten, ik heb rechtstreeks geplakt en geknipt.
quote:
Hoi,

Er is echt heel weinig informatie te krijgen over vergeetachtigheid bij jongeren, dus vandaar dat ik hierop reageerde. Ik ben tegen behoorlijk wat muren opgelopen voordat het uiteindelijk serieus genomen werd.

Als eerste kwam ik bij een neuroloog en die test je hersenactiviteit. Geheugenproblemen kunnen door een hersenziekte komen en daarom kun je niet naar een neuropsycholoog voordat je bij een neuroloog bent geweest. Je krijgt dezelfde test als mensen met epilepsie, een paar plakkertjes met eliktriciteitsdraadjes op je voorhoofd en een badmuts met diezelfde plakkertjes op en dan in een stroboscoop kijken. Als blijkt dat er geen hersenafwijkingen zijn, mag je door naar de neuropsycholoog.

Ik ben daar 4 X 1,5 uur geweest voor een hele serie tests op een soort Commodore 64 computer. Dit zijn dus geen tests met apparaten of scans, maar zeker geen flutonderzoekje van Mies Bouwman niveau. Ze testen je geheugen en concentratie en na die 6 uur onderzoek kunnen ze je vertellen of je werkelijk geheiugenproblemen hebt (vergeetachtig zijn hoeft niet te betekenen dat je geheugenproblemen hebt) en als je die hebt of die te maken hebben met je korte- of lang termijngeheugen of met je concentratie. Ook heb ik een gesprek gehad van ook 1,5 uur met de arts om uit te vinden welke klachten ik precies had en wanneer en hoe lang al (met natuurlijk de voor de hand liggende vragen over drank en drugs). Dit alles is dus heel uitgebreid maar als ze klaar zijn kunnen ze alleen nog maar vertellen dat je die problemen hebt en niet waar ze van komen, dus dan moeten ze weer opnieuw gaan onderoeken om daar achter te komen.

Bij mij heeft het in totaal meer dan een jaar geduurd tussen mijn eerste huisartsbezoek met deze klacht (en had al lang gewacht want het is nog al een stomme klacht) en het moment dat ze erachter waren waar het probleem lag. Ze gaan dus wel verder als ze iets gevonden hebben, maar het is een lange weg. Je moet van te voren ook maar eens nadenken of je misschien ook andere lichamelijke klachten hebt, want vereetachtigheid is ook nogal eens een symtoom van een ander probleem (is mij verteld).

Succes in ieder geval en als je nog meer vragen hebt of specifiekere informatie wil hebben, dan hoor ik het wel. Het beste,

Leon.
pi_19241733
Ik kan wel steeds naar beneden scrollen en een bericht typen, maar ik vergeet steeds wat de openingpost was.
pi_19244045
quote:
want vereetachtigheid is ook nogal eens een symtoom van een ander probleem (is mij verteld).
zoals wat ?
pi_19244136
Ook al probeer je het al zoals je zegt, het is écht zaak dat je bewust dingen doet. Zelf maak ik genoeg mee dat ik op de automatische piloot ga gedurende m'n bezigheden waardoor ik me er niet meer van bewust ben als ik er bij stil ga staan.

Na enige tijd is het bij mij wel flink verbeterd!
  woensdag 19 mei 2004 @ 14:24:38 #25
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19244137
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 14:21 schreef nexhil het volgende:

[..]

zoals wat ?
Misschien vitamine gebrek ofzo. Ik heb even snel gezocht en als je te weing Vitamine B12 binnen krijgt dan kan je last krijgen van vergeetachtigheid of bloedarmoede.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')