Volgens de journalisten zijn zij nooit ondervraagd tijdens hun gevangenschap.quote:'When I saw the Abu Ghraib photographs, I wept',
'I saw they had suffered like we had.'
Reuters zat denk ik ook met een dilemma. Reuters is een van de grote persbureau's. Ze gaan af op wat 3 Reuters-journalisten vertellen en dat wordt wereldnieuws. Dus je kunt dat niet echt controleren toch? Daarom hebben ze zeker eerst gewacht of het Amerikaanse leger een onderzoek zou instellen zodat ze nog eens een extra bron zouden hebben.quote:Op woensdag 19 mei 2004 06:46 schreef Dagonet het volgende:
En de beerput gaat steeds verder open
Nee laten we het eens over het evidence van één en ander hebben.quote:The US military said there was no evidence the Reuters staff had been tortured or abused
misschien de 2e reactie van mij?quote:Op woensdag 19 mei 2004 06:55 schreef NorthernStar het volgende:
US troops 'abused Iraq reporters'
[..]
Nee laten we het eens over het evidence van één en ander hebben.
Maar waarom heeft Reuters hun persbureau dan niet gebruikt om dit eerder naar buiten te brengen?
ja misschien heb ik 1 belangrijk detail weggelaten. De journalisten die daar voor Reuters werkten waren Irakese journalisten. Maar ze hebben perskaarten en identificatie papieren. Ik geloof niet dat ze werden opgepakt op verdenking 'een terrorist' te zijn.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:00 schreef HarigeKerel het volgende:
Het is algemeen bekend dat die journalisten tips krijgen van terroristen waar en wanneer ze een aanslag gaan plegen zodat ze er kunnen zijn en de beelden kunnen verkopen etc.
Het zal de VS wel niet zo lekker zitten dat ze die info niet doorspelen, niet zo gek wellicht.
Het zijn dan ook altijd Iraakse journalisten die op deze manier tips krijgen van terroristen, mooie beelden zijn geld waard en anders is het natuurlijk goed voor de carriere.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:02 schreef DePresident het volgende:
ja misschien heb ik 1 belangrijk detail weggelaten. De journalisten die daar voor Reuters werkten waren Irakese journalisten. Maar ze hebben perskaarten en identificatie papieren. Ik geloof niet dat ze werden opgepakt op verdenking 'een terrorist' te zijn.
Ja dat klopt denk ik (had die post nog niet gelezen, was even de link aan het zoeken)quote:Op woensdag 19 mei 2004 06:57 schreef DePresident het volgende:
[..]
misschien de 2e reactie van mij?
Of denk je dat dat niet meespeelt
Die Amerikanen zijn getraind op zelfbeheersing enz. Ik denk dat er meer achter zit. Misschien slecht nieuws omdat de helicopter werd neergehaald. En dat ze daarom niet wilden dat dat op tv kwam.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:05 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het zijn dan ook altijd Iraakse journalisten die op deze manier tips krijgen van terroristen, mooie beelden zijn geld waard en anders is het natuurlijk goed voor de carriere.
Wellicht waren deze onschuldig, maar leg dat maar eens uit aan iemand die net zijn buddy heeft verloren bij een aanslag op een konvooi.
Een gecompliceerde zaak.
ja, maar dan nog. Ze zijn meegenomen naar de gevangenis en daar 3 dagenlang vernederd en mishandeld. Na een paar uur kun je als militairen heus wel weer rationeel nadenken toch?quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:09 schreef HarigeKerel het volgende:
Die zelfbeheersing raak je wel kwijt hoor na een paar maanden van huis, doodsangsten en je vrienden zien sterven.
vandaag staat gelukkig de eerste militair terecht die zich aan dit soort praktijken schuldig heeft gemaakt.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:12 schreef HarigeKerel het volgende:
Opgekropte woede en trauma's gaan niet altijd vanzelf weg, het is menselijk.
Maar niet minder 'fout'.
Ja, ze zijn gewoon achterlijk alsof je journalisten (fototoestellen, camera's, perskaarten) niet kunt onderscheiden van terroristen (raketwerpers, geweren)quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:13 schreef Dagonet het volgende:
En hoe dan ook, het gaat hier om journalisten.
Mwah, neem zo'n Lynndie England en d'r vriendjes. Zij was daar voor administratief werk, stempeltejs zetten enzo. Weet niet of je daar nu zo getraumatiseerd door raakt dat je geweten plotseling niet meer functioneert.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:09 schreef HarigeKerel het volgende:
Die zelfbeheersing raak je wel kwijt hoor na een paar maanden van huis, doodsangsten en je vrienden zien sterven.
En als die samenwerken, is een journalist dan niet ook een terrorist?quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:17 schreef DePresident het volgende:
Ja, ze zijn gewoon achterlijk alsof je journalisten (fototoestellen, camera's, perskaarten) niet kunt onderscheiden van terroristen (raketwerpers, geweren)
Dat kan heel goed idd. Maar als je een moreel-onaanvaardbaar bevel krijgt heb je het recht om te weigeren. Eigenlijk is het zelfs een plicht aangezien je gewoon verantwoordelijk bent voor je eigen daden, ook in het leger. Bevel is bevel telt niet voor de rechter.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:25 schreef HarigeKerel het volgende:
De vraag bij Engeland is nog maar of ze het niet gewoon heeft gedaan in opdracht van bv de CIA.
En daarom is een dergelijke rechtzaak ook zo intressant, de rechter is in principe onafhankelijk en de jury bestaat uit 'peers'.quote:Op woensdag 19 mei 2004 07:35 schreef NorthernStar het volgende:
Dat kan heel goed idd. Maar als je een moreel-onaanvaardbaar bevel krijgt heb je het recht om te weigeren. Eigenlijk is het zelfs een plicht aangezien je gewoon verantwoordelijk bent voor je eigen daden, ook in het leger. Bevel is bevel telt niet voor de rechter.
Ze is dan ook niet veroordeeld, de verdediging zal dit zeker aanhalen.quote:Desalniettemin is het natuurlijk bizar dat wat private's voor de krijgsraad worden gebracht en de hoofdverantwoordelijken buiten schot worden gehouden. Zoiets kon toch niet gebeuren in een democratie? Checks & Balances?
Ja idd, maar iedereen hier, wees eerlijk, ik heb altijd verteld dat het niet pluis is met die Amerikanen, het was vaak een reden om mij te bannen, maar dat maakt me tot martelaar...quote:Op woensdag 19 mei 2004 06:46 schreef Dagonet het volgende:
En de beerput gaat steeds verder open
Je zou toch zeggen dat mishandeling dan nog steeds niet aardig is.quote:Op woensdag 19 mei 2004 08:58 schreef Strolie75 het volgende:
"Ik ook, ik ook"
Die journalisten worden van tevoren door terroristen ingelicht, vervolgens gaan ze met ze mee om te filmen hoe ze een helicopter neerhalen . En dan vinden ze het gek als ze worden opgepakt.
Spreek jij hier mishandeling goed of lezen alle users dit verkeerd ?quote:Op woensdag 19 mei 2004 08:58 schreef Strolie75 het volgende:
"Ik ook, ik ook"
Die journalisten worden van tevoren door terroristen ingelicht, vervolgens gaan ze met ze mee om te filmen hoe ze een helicopter neerhalen . En dan vinden ze het gek als ze worden opgepakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |