Staat nu @ de luisterpaal.quote:Op dinsdag 1 november 2005 20:58 schreef teknomist het volgende:
Er komt snel een nieuw Biosphere-album uit. Er is al een voorproefje verschenen in de vorm van een LP. Maar beiden heb ik nog niet gehoord, dus ben er benieuwd.
[afbeelding]
http://www.discogs.com/release/509153
Ik heb de nieuwe Biosphere inmiddels wel beluisterd. Na 1x luisteren is het moeilijk een erg goed oordeel te geven, maar er vallen me wel een aantal dingen op. De plaat is niet echt ambient te noemen. Hoewel het nergens echt een wilde boel wordt, zitten er toch meer beats in dan bij de vorige releases van Biosphere.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:05 schreef Evil_Koekje het volgende:
Staat nu @ de luisterpaal.
www.3voor12.nl
Moet 'm zelf nog luisteren.
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.quote:Revealing the somber underpinnings of his Loscil recordings, Scott Morgan has given us Stases - A collection of drones based upon the backgrounds of his work for Kranky Records, from 2001 to now. As with his previous output, Stases follows theme and concept with further reference and meaning given through the title's definition: "..a condition of balance among various forces; motionlessness". Textured, aqueous, warm and pleasingly rich in (often bright) tonality giving us a deeper focus and alternate view into the corners of Morgan's music. Seemingly so surrounding, submersive, and natural - that it becomes easy to forget the complex overtones and flowing mixtures involved in the creation of them.
Relaxte tipquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.
Een waar meesterwerkquote:Easy to see how certain releases have been overlooked on Mille Plateaux – a revered and highly esteemed label whose only shortfall is that of a release schedule that seems to expand with such ceasless enthusiasm and frequency that few can keep up. This, then, is a truly marvellous record, one that seems to stand slightly to the left of much of MP’s clicky output.
With an entrenchment inside tone, rather than click, Donnacha’s flavour comes from the same school of electronic drift that has personified Kompakt’s ‘Pop Ambient’ scene. Tracks like ‘In Spite Of Everything’ reverberate with distant Piano’s, hissy chops of rhythm and layers of semi-accoustic ambience.
‘Slowly Sinking in’ revolves in and out of electronic traditions and ends up sounding not-unlike Geiom / Morgan Caney’s forays into organic electronica. The album works incredibly well from start to finish, an emotional exercise in creating ambience that avoids the use of cliché and sinks you into a world of comfort and tired-eyed sleepiness....of the best kind. Don’t make the mistake of letting this slip by. Essential.
goed van dat label dat je het gewoon kan downloadenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:41 schreef Takeshi.Kitano het volgende:
[afbeelding]
[..]
Deze netlabel-release is hier gratis te downloaden.
Die moet ik nog steeds hebben!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:40 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Relaxte tip
deze plaat ben ik ook helemaal aan verslaafdPrachtige, serene ambient van deze tegenwoordig minimal-artist.
Donnacha Costello - Together is the new alone
[afbeelding]
[..]
Een waar meesterwerk
met sneeuw enzoquote:Op woensdag 11 januari 2006 12:06 schreef zodiakk het volgende:
Ik merk bij mezelf dat ambient vooral iets voor de winter is.
quote:The Orb hoeft zich al lang niet meer te bewijzen. Al sinds 1988 zijn Alex Patterson en zijn mannen actief. Degene die Ambient ooit een danceinterpretatie wist te geven en daarmee een van de eerste danceacts werd die bij een breed publiek respect afdwong. De formatie heeft door de jaren vele hoogte en dieptepunten gekend. Naast megasellers als UF Orb kwamen er ook tegenvallers en waren recencenten niet altijd even vriendelijk. Ook zaten ze lange tijd zonder label. Toch is The Orb blijven bestaan en ligt er weer een nieuw album in de winkel. De heren zijn inmiddels dik in de 40 maar van ophouden is geen sprake.
Op Kompakt heeft The Orb zijn nieuwe stek gevonden en van blijdschap laten ze het merken in de titel. Het is een vrij afwisselende plaat geworden. Het woord Chill schiet tekort voor deze muziek. Want hier en daar zijn spannende technoritmes en breakbeats te horen. De minimale electrogeluidjes op Ripples en Captain Korma bijvoorbeeld, ondersteund door een diepere atmosferische laag. Het klinkt ouderwets maar tegelijk erg modern. Onheilspellend wordt het op Beatitude. Maar geruststellend zijn de bloedmooie tracks Trauvogel en Because/Before. Alex Patterson en Thomas Fehlman nemen veel Duitse invloeden mee in hun muziek. Het klinkt verfrissend en vlot.
Tegen het einde wordt de cd rustiger en steeds zweveriger. The Orb wordt dan weer meer zichzelf. Er blijft genoeg interessants om te luisteren al wordt dat steeds verder weggestopt in de geluidslagen. De veranderende klankkleuren en effecten worden met iedere luisterbeurt duidelijker. Toch zitten er nog altijd typische Orb-elementen in. De bloedmooie melodieën, met altijd een knipoog richting house zijn er nog steeds en ook de maffe samples laat men niet achterwege. Een groot verschil met het vroege werk is dat de tracks tegenwoordig vrij kort zijn. 4 a 5 minuten is niet veel in vergelijking met de vroegere lang uitgesponnen tracks die soms wel 20 minuten duurden.
Wie dacht dat The Orb afgeschreven was had ongelijk. Dit is een mooi album waarmee The Orb eindelijk weer de aansluiting zou kunnen vinden bij de top van de dancescene waar ze ooit een van de eersten waren. Het is geen terugkeer naar de vroege 90’s. Het is een update van het Orb-geluid naar dit decennium. Okie Dokie it’s the Orb on Kompakt is de sterkste Orb-plaat sinds een hele tijd.
Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...quote:Op maandag 23 januari 2006 12:10 schreef _Etter_ het volgende:
heb de nieuwe Biosphere cd besteld, eindelijk nu ook op cd en geloof met 5 nummers meer als je plaat. Heeft iemand hem al gehoord?
alweer een nieuwequote:Op maandag 23 januari 2006 11:04 schreef teknomist het volgende:
Ik ben gisteren heerlijk in slaap gevallen met het laatste album The Orb..
.
The Orb - Okie Dokie It's The Orb On Kompakt
[afbeelding]
[..]
http://www.juno.co.uk/ppps/products/197203-01.htm&highlight=the%20orbquote:Op maandag 23 januari 2006 13:26 schreef _Etter_ het volgende:
Zijn er ergens samples te vinden van dat Orb album? kan nergens wat vinden.
zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)quote:Op maandag 23 januari 2006 12:44 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik heb alleen de vinyl-versie tot nu toe gehoord en die vond ik erg goed...
wat ik begrepen heb is dat het 5 nummers extra zijn..?quote:Op maandag 23 januari 2006 13:40 schreef Laton het volgende:
[..]
zijn ze verschillend of mist de lp versie gewoon een aantal nummers? (onvergeeflijk dat wel)
is er nu al een ge-update versie ervan dan? Zo moe van artiesten die vinyl als 2e rangs produkt zienquote:Op maandag 23 januari 2006 14:28 schreef Yorrit het volgende:
LP was een 'preview' voor het album.
wel een beetje geldmelkerijk natuurlijk....
Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg kleinquote:Op woensdag 11 januari 2006 11:59 schreef teknomist het volgende:
[..]
Die moet ik nog steeds hebben!.
Dat is erg jammer, want het is een fraai album, ik vind het zelf beter dan zijn latere technodingen. In 'Together Is The New Alone' schuilt wat meer diepte. Introspectieve melodieen met kinderlijke weerloosheid onderscheiden dit album van zijn latere (en niet onverdienstelijke) 'Colours'-serie. Ze zijn terughoudend en klein, net zoals de ritmes die bestaan uit speldenprikjes die als ritmische piketpaaltjes het tempo aangeven. En tja, met tracktitels als 'Nothing, Still Nothing', 'And I Got Left Behind' en 'That Empty Feeling' krijg je vanzelf glinsterende ogen.quote:Op woensdag 25 januari 2006 18:11 schreef Circuitbreaker het volgende:
Na de nodige releases op Minimise te hebben aangeschaft van Donnacha Costello, was ik ook wel benieuwd naar dit album "Together is the new alone". Echter "Mille Plateaux" is ondertussen failliet gegaan, dus de kansen op een re-release lijken erg klein![]()
Er is een hele grote drone-scene wereldwijd. Je kan melodieuze dingen van Loscil of Christopher Bissonette proberen, of als je échte drones wilt de releases op Raster-Noton, maar die dingen zijn vaak erg ascetisch.quote:Op donderdag 26 januari 2006 08:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Jaaaaaaaaaaren geleden ben ik van ambient smaak-verschoven naar hardcore klassiek, ben er dus een beetje uit... Laatst zag ik de term 'drone', kan me er wel iets bij voorstellen (zie verderop), maar wat is een goed voorbeeld hiervan? Om eens te downloaden van iemand te lenen en te beluisteren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |