die ORB cd is eigenlijk best leuk, had hem ooit gekregen maar toen was ik niet echt in de bui ervoor. Als ik het nu weer zo is luister is het eigenlijk best leuk. Vind het niet alleen als Biosphere, maargoed da's volgens mij geen enkele ambientquote:Op zaterdag 22 mei 2004 12:14 schreef ecc-O het volgende:
The Orb mogen we trouwens ook niet vergeten als we het over ambient hebben.
Vooral U.F.Orb is een heel lekker ambient cd IMO, veel warme strings en ruimtelijke deuntjes.
[afbeelding]
Daarnaast is The Orb's Journey Beyond The Ultraworld ook een briljante cd, maar wel wat drukker als U.F.Orb. Edoch erg chilling en ook supermooi tijdens een psychedelische ervaring ().
[afbeelding]
Ook Orblivion is een cd die er mag wezen, eigenlijk een beetje een combinatie van de tweede vorige qua stijl.
[afbeelding]
De laatste tijd is de band wat ingekakt imo, met Bicycles&Tricycles en daarvoor al Cydonia.. Hoewel op deze cd's ook hier en daar nog heel mooie nummers opstaan (Hamlet of Kings en Hells Kitchen bijv.).
Ik heb ook Accelerator van ze. Prachtig ook al is dat meer rave-georienteerd. Maar je kunt er prachtig horen hoe hun sound ontwikkeld is.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 15:45 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Inderdaad
Alsof je in ene buitenaardse jungle zit.
Heb hem laatst eens opgezet als een soort achtergrondmuziekje terwijl ik aan het kletsen was. Erg prettig
Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 21:34 schreef Beathoven het volgende:
Daar ga ik eens wat van opzoeken. Vreemd dat Ambient ook vaak als electronische muziek beschreven wordt terwijl het daar oorspronkelijk niks mee te maken heeft. Maar dat zal wel weer met de hokjes te maken hebben waar het perse ingedrukt moet worden
14:31 is zo'n verschrikkelijk intens mooi nummer...quote:Op zaterdag 22 mei 2004 11:33 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb hem een tijdje terug gekocht. Was helemaal weg van '14:31'
Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...quote:Op zaterdag 22 mei 2004 19:24 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik vind ambiënt niet bepaald muziek om op te dansen maar voor de rest vind ik ambiënt eigenlijk altijd wel geschikt. Een echt ambiëntmoment is als je 's ochtends na het stappen voor het slapen gaan een bakje thee gaat drinken en de eerste zonnestralen al binnen komen
Bij ambiënt moet ik wel iets hebben om naar te kijken. Op vakantie of in de trein naar een mooi landschap of een liev meisje dat juist naast je ligt en dat je ligt te strelenquote:Op zondag 23 mei 2004 02:45 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ambient is echte sfeer muziek die, mits je de juiste timing hebt echt mooie momenten kan opleveren. Wat ik ook vaak doe is als ik in m'n bed ligt m'n koptelefoon op en dan (letterlijk) wegdromen bij de meest prachtige ambient en zo mezelf helemaal terugtrekken in m'n eigen wereldje bestaand uit de meest exotische, warme klanktapijten...
Ik kwam ook deze versie tegen, de eerste remake van een compleet album door een andere artiest.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 16:38 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
^o^ Daar mag ik idd ook graag maar luisteren.
quote:The only difference is that Eno's original Music for Airports was constructed out of tape loops and this version uses live musicians. That one change makes all the difference in the world. The use of live musicians, especially on "2/1," which is a vocal work for female chorus, opens up the pieces sonically; what had felt squashed and artificial on Eno's original now breathes. This tribute doesn't replace Eno's essential original, but it's fascinating listening for any fan of the artist's ambient work.
Daar heb ik van de week wat van gehoord (in ieder geval van een paar van die cd's alleen heb ik geen idee welke) en dat klinkt echt geweldig. Robert Fripp en Brian Eno zijn echt geweldig vooruitstrevend geweest.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 21:08 schreef fripper het volgende:
Mag ik dan verder de naam van Robert Fripp nog even onder de aandacht brengen ?
Dark-ambient is een vrij ruim begrip; je hebt het synthesizer gedeelte, zoals de muziek van Matthew Florianz, the [law-rah] collective, The Haflter Trio, maar ook met een (bijvoorbeeld) middeleeuwse inslag en wat minder electronisch, zoals Shinjuku Thief en raison d'être.quote:Op zondag 23 mei 2004 11:07 schreef fripper het volgende:
Vertel er dan eens wat meer over, in plaatst van dat je alleen maar wat namen noemt van dingen die wij gemist hebben.
Ambient is in mijn ogen niets anders dan sfeer-muziek; muziek wat een bepaald gevoel oproept. Minimalistische muziek creëert ook een sfeer en roept een gevoel op; dus is het in principe een vorm van ambient.quote:Van de minimalisten is in ieder geval Terry Riley al een paar keer genoemd. Ik weet overigens niet in hoeverre je de minimal music onder ambient kan plaatsen, maar dat is een kwestie van definitie. Er zijn zeker wel raakvlakken, zoals ik al opmerkte bij de cd van Laraaji. Maar Philip Glass en Steve Reich kan ik in ieder geval wel erg waarderen.
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?quote:Op zondag 23 mei 2004 00:03 schreef fripper het volgende:
[..]
Je had The Power to Believe van King Crimson toch ook ? Het laaste nummer van de cd ( The Power to Believe IV: Coda ) geeft een aardig idee van de soundscape-cd's van Fripp. Alleen de vocoder even wegdenken.
is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?quote:Op zondag 23 mei 2004 12:05 schreef Jinchi het volgende:
Daniel Menche is weer een klasse apart; hij maakt muziek zonder instrumenten, maar gebruikt in plaats daarvan z'n lichaam en allerlei dingen waar je normaal gezien geen muziek mee zou maken, zoals zand, stenen, etc. De geluiden die daaruit voortkomen versterkt 'ie enorm, waardoor je een heel bijzonder geluid krijgt. Qua voorbeelden is er helaas niet zoveel online beschikbaar van 'm, behalve z'n meest recente CD, Eye on the Steel.
De cd die ik het meest draai is The Gates Of Paradise. Ik kwam deze recentie van de cd nog tegen :quote:Op zondag 23 mei 2004 12:12 schreef Beathoven het volgende:
Dat smaakt naar meer, zal kijken of ik z'n soundscape / ambient CD's ergens kan vinden. Welke raad je aan om mee te beginnen?
Indrukwekkende muziek, zeker de moeite waard om eens achteraan te gaan.quote:This is probably the most genuinely frightening music I have heard in my life up until this point. This music is not frightening in the Halloween sense; it is frightening in the same way that Dante's Inferno and Milton's Paradise Lost are scary. This recording is a sequence of Soundscapes depicting hell, purgatory, and paradise, and the soul's travels throughout. The Soundscapes consists of one electric guitar that is played in real time with digital recording and delay equipment, allowing the guitar player to build huge layers of sound through repetition, delay, and decay of notes made possible by the equipment.
This music is compelling in that it vividly conjures up atmospheres of a metaphysical hell, purgatory, and paradise, but is so frightening in that even when the music captures the serene strains of paradise, it is as if you are traveling towards the serenity with the cold wind of purgatory, or hell, at your back. During other sequences, it is as if you are stranded all alone in a cold, shrieking place in an unreachable point in outer space.
For such a technical music, this really is the height of emotional, and psychological, expression in music. In some points, the processed guitar noises take on a disturbingly vocal quality. This is definitely not easy listening, and it has a free-form, impressionistic quality that adds an initial level of inaccessibility to the music. This is probably the musical equivalent of abstract art, but there certainly are strong emotions and ideas expressed by this abstract music.
Nope. Ben wel benieuwd wie dat dan wel is.quote:Op zondag 23 mei 2004 12:44 schreef _Etter_ het volgende:
is dat ook die vent die een lopende mier had opgenomen voor een sample?
Luie TSquote:Op zondag 23 mei 2004 10:37 schreef Jinchi het volgende:
Ambient topic: okee. Stukje tekst waarin maar een paar stijlen binnen de ambient worden genoemd gaan kopiëren van een website: niet echt okee.
quote:En naar mijn mening kun je ambient het beste luisteren met je ogen dicht, zodat je zelf invulling kan geven aan wat je hoort (afhankelijk weliswaar van welke stijl je luistert)
Het principe van het opwekken van alfagolven bestaat al sinds de tijd van Barok toen iedereen nog met pruiken en kragen rondiepquote:Op donderdag 15 juli 2004 11:17 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Dat heeft wel een erg hoog hippie gehalte teknomist
Ik heb niet direct een link of bron maar EEG-scans hebben destijds aangetoond dat bepaalde soorten muziek alfagolven doet ontstaan in onze hersenen.quote:Op donderdag 15 juli 2004 15:08 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Wordt dit gedoe ook nog ergens wetenschappelijk onderbouwt?
Hmmm, naam zegt me wel iets. Ik zal eens zoeken, thanks.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 17:42 schreef Born_2B_Scorned het volgende:
Ja, die is behoorlijk mooi...Stasis - Past Movements is een vergelijkbaar album, misschien dat je dat ook iets vind...
Echt een aanrader!quote:"51 years after the flood disaster that killed more than 1800 people in holland, the dutch [law-rah] collective commemorate this catastrophe with a long and very intense track: 1953. in this moving interpretation a story told by unspeakable sounds unfolds, sparsely reinforced by touching and dramatic spoken word interventions. sophisticated in sound, evolution and intensity, every chapter of this story will grab your attention and keep you on the edge of your seat. an honest, sad and solemn auditory treat ... comes in an exquisitely designed oversized nautilus pack."
spectre records has recently released the new album entitled '1953'. this third cd by the collective was created in collaboration with hiekelien van den herik (www.hiekelien.net) who wrote the lyrics and whose voice can also be heard on the album.
Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zinquote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:14 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
Over 2 weken : Biospherein het planetarium van Brussel
http://www.vaartkapoen.be(...)en/2005/bioshere.htm
Toevallig ken ik er eenquote:Op maandag 25 oktober 2004 21:27 schreef Disorder het volgende:
Misschien een rare vraag, maar ik vind onderwater geluiden altijd erg rustgevend. Zijn er toevallig ambient albums die gebaseerd zijn op de onderzee wereld?
ween, wij hebben geen vervoer en de trein/hotel zie ik niet zitten wegens zondag dingen te doenquote:Aanstaande zaterdag dus. Ik heb samen met vrienden van school kaarten gekocht. Ik heb heel veel zin
Het biometrische experiment mag er zeker zijn; Sfeer met een hoofdletter S!quote:Op maandag 25 oktober 2004 22:50 schreef zodiakk het volgende:
Laat het duidelijk zijn dat Der Zyklus - Biometry een hoop ambient uit het water knalt qua sfeer. Een van de ijzingwekkendste platen die ik ken.
[afbeelding]
quote:7 tracks from his album "Special Life" in beatless, ambient versions.
Bronquote:Herbstlaub is het eerste tastbare bewijs van het talent van Marsen Jules. Hiervoor bracht hij onder verschillende namen werk uit op het netlabel Thinner en het verwante Autoplate. Dit soort labels zijn tegenwoordig de perfecte springplank voor jong talent op weg naar een ‘echte’ release. Met een welgemikte sprong dook Jules recht in de open armen van City Centre Offices, het label dat ons al een paar jaar trakteert op wonderschone en dromerige electronica zonder enige intellectuele pretentie. En dat is precies waar zijn muziek thuis hoort.
Vanaf het eerste nummer waait een warme wind van geluid door het open raam naar binnen. Subtiel weeft hij opnames van akoestische instrumenten en synthesizers door elkaar. Op Yara, zijn vorige meesterwerkje, gebruikte hij de opnames van een jazztrio dat in een cafeetje optrad. Geroezemoes, glazengeklingel en andere details die normaal gesproken direct worden weggefilterd werkte hij uit tot composities die de sfeer van die avond uitademen. Voor dit album gebruikte hij opnames van een piano, een strijkkwartet en een harporkest. In een voortdurende herhaling komen flarden melodie voorbij die weer snel verdwijnen in een broeiende brei van geluid. Alsof Gas het laatste album van Harmonic 33 heeft bewerkt. Met veel gevoel voor balans en beheersing schept hij een sfeer van romantiek die bij elke aanzet van de strijkers verder opbloeit.
Als de wind tenslotte rustig gaat liggen, de zon verdwijnt en een intieme rust achterblijft begint ‘Chanson du Soir’. Tegen een achtergrond van ruis en violen klinken verstilde pianoklanken die aan Swod en Triosk doen denken. Dit is een waardige afsluiter van een album dat nog sterker en nog dynamischer is dan zijn voorgangers.
Via www.autoplate.org kun je Jules`twee voorgaande albums zonder schuldgevoelens downloaden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |