Wat is in eerste instantie de oorzaak van het ontslag geweest?quote:Op maandag 17 mei 2004 03:57 schreef wilwerken het volgende:
Ik ben in december 2002 ontslagen na een zitting bij de kantonrechter. Tijdens de rechtzaak werd er een minnelijke schikking overeengekomen.
Waarom zou een referntie niet negatief mogen zijn?quote:Op maandag 17 mei 2004 08:04 schreef amstelbright het volgende:
Je referentie mag nooit negatief over je doen. Dat is zo vastgelegd.
Maar heb jij dat vorige bedrijf als referentie opgegeven dan...???
Er bestaat een wetsartikel over....welke weet ik niet precies...quote:Op maandag 17 mei 2004 08:12 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Waarom zou een referntie niet negatief mogen zijn?![]()
Je kiest je eigen referenties uit dus zulke personen zet je er ook gewoon niet bij. Zelfs je ouders, vrienden, buren of de hond mogen referenties zijn. Hoeft niet perse je werkgever te zijn.. (in de praktijk doe je dat alleen meestal niet)..
Heb je het niet over een getuigschrift i.p.v. referenties?quote:Op maandag 17 mei 2004 08:28 schreef amstelbright het volgende:
[..]
Er bestaat een wetsartikel over....welke weet ik niet precies...
quote:Wat jij bedoelt met 'niet negatief ...' heeft te maken met getuigschriften. Dit moet de werkgever bij beëindiging van een dienstverband meegeven als de werknemer daarom vraagt. Wanneer de medewerker niet vraagt om de reden van beëindiging van het dienstverband erin te zetten, dan mag de werkgever dat ook niet doen (tenzij de medewerker schadeplichtig is geworden jegens de werkgever).
Als een werkgever een negatief oordeel heeft over de betreffende werknemer, en deze wil alleen positieve zaken in het getuigschrift dan hoeft de werkgever dit niet te doen. Als een werkgever een té positieve of té negatieve voorstelling van zaken geeft in het getuigschrift, waardoor de medewerker of de nieuwe werkgever schade lijden, dan hebben ze de mogelijkheid deze schade op de vorige werkgever te verhalen. (Zie Art 7:565)
bron: http://www.pwnet.nl/rubriek.jsp?art=62026
quote:Geef overigens geen referenties als er niet om gevraagd wordt, dus zet ze nooit zomaar in je cv. Je weet tenslotte niet bij wie dat terechtkomt. En zorg dat je jouw referenten altijd inlicht als je solliciteert. Natuurlijk heb je ze gevraagd of ze referent voor je willen zijn, daar ga ik van uit. Als je na het tweede sollicitatiegesprek nog steeds in de race bent, kun je ze bellen om nog even te verifiëren of het OK is als je hun naam noemt. En dan praat je ze meteen even bij over de functie en hoe graag je die wilt hebben. De waarde van referenties is overigens twijfelachtig, want je gaat niet iemand op je lijstje zetten die al rood aanloopt als jouw naam ter sprake komt.
bron: http://www.intermediair.nl/Loopbaan/werk_leven/vraag63.html
Wat is dit nou voor onzin, je moet zelf uitzoeken wie je als referentie opgeeft, als je nou net die ene chef kiest waarmee je niet zo'n goede verstandhouding had dan heb je een probleem.quote:Op maandag 17 mei 2004 08:28 schreef amstelbright het volgende:
[..]
Er bestaat een wetsartikel over....welke weet ik niet precies...
Vertrouwensbreuk? Wat een lulkoek! Volgens mij kunnen ze je hierom niet ontslaan hoor. Maar pin me er niet op vast.quote:Op maandag 17 mei 2004 03:57 schreef wilwerken het volgende:
Ik ben in december 2002 ontslagen na een zitting bij de kantonrechter. Tijdens de rechtzaak werd er een minnelijke schikking overeengekomen. Ik ben toen na twee weken bij een ander bedrijf begonnen met een half jaarcontract met de belofte dat ik bij goed functioneren een aanstelling voor onbepaalde tijd zou krijgen. Na enkele maanden werd ik op het matje geroepen en werd mij verteld dat ze op de hoogte waren van de rechtsprocedure bij mijn vorige werkgever Zij wilden weten waarom ik dit had verzwegen bij de sollicitatie. Resultaat: ontslag vanwege vertrouwensbreuk.
Ik wil in de toekomst dit bij sollicitatie voorkomen en sta voor een dilemma: WEL OF NIET VERTELLEN?
Ik ben bij de juridische afdeling van het CWI geweest en daar werd mij geadviseerd om bij sollicitaties de uitspraak van de rechter mee te nemen. Dit lijkt me eerlijk gezegd geen goed plan vanwege het afschrik-effect. Tevens loop ik de kans , als ik ergens aangenomen wordt zonder dat ik deze geschiedenis vertel, dat ik weer op straat wordt geknikkerd. En dan begint weer opnieuw het gevecht met het UWV dat ik verwijtbaar werkeloos ben geworden. Ik wil deze cirkel doorbreken maar weet niet hoe... Ik blijf nu tegen mijn negatieve referenties aanlopen....
Heeft er iemand dit al eens meegemaakt en hoe kom ik hier uit????
Klinkt als valsheid in geschrift.... zeker een goede reden voor direct ontslag.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 10:28 schreef KingCold het volgende:
Heb je geen maat met een eigen bedrijf oid?
Hmmm, bij een eerdere werkgever ben ik m.b.v. de kantonrechter constructie eruit gewerkt, net zoals een aantal van mijn toenmalige collega's (via het CWI lukte ze kennelijk niet) en dat heb ik altijd verteld bij mijn sollicitaties.quote:Op maandag 17 mei 2004 03:57 schreef wilwerken het volgende:
Ik wil in de toekomst dit bij sollicitatie voorkomen en sta voor een dilemma: WEL OF NIET VERTELLEN?
Heeft er iemand dit al eens meegemaakt en hoe kom ik hier uit????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |