abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 mei 2004 @ 10:37:57 #1
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19117511
Misschien een vraag met een heel simpel antwoord:
Wat zijn de gevolgen van het overstappen van hypotheekadviseur en het meenemen van de hypotheek naar de nieuwe adviseur in geval van aanschaf nieuw appartement?

Ik zit op dit moment bij een hypotheekadviseur waar ik niet helemaal een goed gevoel over heb. Bij de aankoop van ons vorig huis hebben wij 0,5% makelaarskosten kunnen regelen als wij bij de betreffende hypotheekadviseur zouden afsluiten. Op dat moment hadden wij de volste vertrouwen in de betreffende adviseur.
Aantal maanden na afsluiten verhuisde de adviseur plotseling 30km verderop. Nog steeds geen problemen. Tot een maand geleden wij plotseling de mogelijkheid hadden om een ander app. te kopen en wij weer even inzicht wilde hebben in onze financiele situatie.

Tijdens dat gesprek kwam naar boven dat de makelaar pressie uitoefende op de adviseur om bepaalde hypotheekconstructies af te sluiten. Dat zou bij ons niet gebeurd zijn, maar bij bepaalde andere kopers wel. Nu is het goed dat dat bij ons niet gebeurd zou zijn, maar ik weet niet of dat waar is.

Maar om even terug te komen op mijn vraag: zelf denk ik dat het geen consequenties heeft, maar klopt dit wel.. Zo'n adviseur krijgt natuurlijk provisie bij het afsluiten, maar is de rest is toch gewoon vrijblijvend en daar zou daarna toch ook helemaal geen kosten over berekend mogen worden?
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_19129526
Ik begrijp je vraag niet geheel.

Als het gaat om een reeds bestaande hypotheek, kun je zo wie zo bij elke adviseur, of jodokus die zicht adviseur noemt, terecht. Je sluit een hypotheek af bij een bank/instelling, niet bij de hypotheekadviseur zelf.

Als het om een offerte gaat, geldt dat vaak ook, maar dat KAN w3at lastiger liggen, zeker als je onderhandeld hebt.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_19189396
Hoewel ik dat als hypotheekadviseur best zou willen, ben je vrij om te praten met wie dan ook.

Zeker als je gevoel over de beste man/vrouw niet goed is, is het een aardig idee eens met anderen te praten.
Hou dan rekening met eventueel oversluiten en de misschien daarbij behorende boete. Ook kun je hypotheek en de daarbij behorende voorwaarden soms ook "meeverhuizen" naar de nieuwe woning.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 17 mei 2004 @ 11:02:03 #4
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19189655
quote:
Op maandag 17 mei 2004 10:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoewel ik dat als hypotheekadviseur best zou willen, ben je vrij om te praten met wie dan ook.

Zeker als je gevoel over de beste man/vrouw niet goed is, is het een aardig idee eens met anderen te praten.
Hou dan rekening met eventueel oversluiten en de misschien daarbij behorende boete. Ook kun je hypotheek en de daarbij behorende voorwaarden soms ook "meeverhuizen" naar de nieuwe woning.
Beetje late reaktie, was mijn post alweer vergeten ondanks de mooie Myactive Topics knopje..

Jij geeft dus aan dat op het moment van veranderen van hypotheekadviseur bij de aanschaf van een nieuw huis er mogelijk extra kosten aan verbonden zitten? Maar ik heb toch geen contract met de hypotheekadviseur, maar met de bank cq. geldverstrekker?
Het lijkt mij dat ik alleen een boetebedrag betaal als ik de hypotheek tussentijds zou oversluiten, maar in mijn geval gaat het om de aanschaf van een nieuw huis waardoor de hypotheekadviseur wederom een bepaalde provisie ontvangt.

Is het ook mogelijk om je complete dossier zoals opgemaakt bij de hypotheekadviseur over te hevelen naar de andere?
pi_19190550
quote:
Op maandag 17 mei 2004 11:02 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Beetje late reaktie, was mijn post alweer vergeten ondanks de mooie Myactive Topics knopje..

Jij geeft dus aan dat op het moment van veranderen van hypotheekadviseur bij de aanschaf van een nieuw huis er mogelijk extra kosten aan verbonden zitten? Maar ik heb toch geen contract met de hypotheekadviseur, maar met de bank cq. geldverstrekker?
Het lijkt mij dat ik alleen een boetebedrag betaal als ik de hypotheek tussentijds zou oversluiten, maar in mijn geval gaat het om de aanschaf van een nieuw huis waardoor de hypotheekadviseur wederom een bepaalde provisie ontvangt.

Idd. Je hebt een overeenkomst met de bank/verzekeraar. Die afsluitprovisie wordt door diezelfde bank/verzekeraar betaald aan de adviseur. Jij hoeft hem dus niets te betalen.

Bij aankoop van je nieuwe pand komt er een nieuwe hypotheek kijken idd. Maar misschien kun je de hypotheek meeverhuizen en dat kan in de kosten schelen. Bij de verzekeraar waar ik voor werk kan dat bijvoorbeeld wel, al was het alleen maar om de klant te behouden en daar wil je best een stap extra voor zetten.
quote:
Is het ook mogelijk om je complete dossier zoals opgemaakt bij de hypotheekadviseur over te hevelen naar de andere?
Tja... dat kan lastig zijn, want dat heeft meer met software te maken. Toch denk ik dat je wel alle gegevens op papier kan meekrijgen.
Maar over het algemeen zijn dergelijke dossiers niet overdreven uitgebreid. Ik weet niet wat voor dossier je bij de adviseur hebt opgebouwd. (compleet financieel advies bijv.)
  maandag 17 mei 2004 @ 11:58:30 #6
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_19190711
quote:
Op maandag 17 mei 2004 11:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Idd. Je hebt een overeenkomst met de bank/verzekeraar. Die afsluitprovisie wordt door diezelfde bank/verzekeraar betaald aan de adviseur. Jij hoeft hem dus niets te betalen.

Bij aankoop van je nieuwe pand komt er een nieuwe hypotheek kijken idd. Maar misschien kun je de hypotheek meeverhuizen en dat kan in de kosten schelen. Bij de verzekeraar waar ik voor werk kan dat bijvoorbeeld wel, al was het alleen maar om de klant te behouden en daar wil je best een stap extra voor zetten.
[..]

Tja... dat kan lastig zijn, want dat heeft meer met software te maken. Toch denk ik dat je wel alle gegevens op papier kan meekrijgen.
Maar over het algemeen zijn dergelijke dossiers niet overdreven uitgebreid. Ik weet niet wat voor dossier je bij de adviseur hebt opgebouwd. (compleet financieel advies bijv.)
Wij gaan de hypotheek niet meeverhuizen. Wij zorgen ervoor dat de oude word afgelost en we sluiten waarschijnlijk een nieuwe af aangezien we helemaal niet tevreden zijn met de huidige hypotheek. Tenminste dit is verteld door onze huidige adviseur dat dit zonder enige problemen mogelijk is bij de verkoop van een huis (boeteloos).

Ik weet toevallig van onze huidige adviseur dat hij een hoop op papier heeft, waar onder briefwisseling tussen de geldverstrekker en de adviseur en ik zou indoen mogelijk deze graag verhuizen naar een mogelijke nieuwe adviseur zodat hij ook helemaal ingelicht is over de historische situatie.
pi_19190956
quote:
Op maandag 17 mei 2004 11:58 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Wij gaan de hypotheek niet meeverhuizen. Wij zorgen ervoor dat de oude word afgelost en we sluiten waarschijnlijk een nieuwe af aangezien we helemaal niet tevreden zijn met de huidige hypotheek. Tenminste dit is verteld door onze huidige adviseur dat dit zonder enige problemen mogelijk is bij de verkoop van een huis (boeteloos).
Dit is idd gewoon mogelijk.
quote:
Ik weet toevallig van onze huidige adviseur dat hij een hoop op papier heeft, waar onder briefwisseling tussen de geldverstrekker en de adviseur en ik zou indoen mogelijk deze graag verhuizen naar een mogelijke nieuwe adviseur zodat hij ook helemaal ingelicht is over de historische situatie.
Op die manier. Dan kun je dit gewoon krijgen, lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')