abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19098007
(kon in de search maar 1 erug kort topic hierover vinden)

iemand van jullie dit welles gehad? hoelang heb je er last van?
ik laat me morgen prikken..

welke klachten hebben jullie?
ook kapotte mond / keelontsteking?
I thought this day would never end...
pi_19098366
ooit als kind weleens gehad. Had alleen last van vermoeidheid en toen dacht mn moeder dat het daar aan zou liggen, wat dus klopte. Bij de dokter pillen gehad en al vrij snel was het weer normaal.
  donderdag 13 mei 2004 @ 13:53:25 #3
62210 Double-U
Yeah I'm a girl
pi_19098545
Had ik vroeger altijd. Ik geloof niet dat ik medicijnen heb gehad maar moest veel ijzer (spinazie) eten.

Je kan het ook zien aan de kleur van de binnenkant van je onderste ooglid. Als die heel bleek is heb je kans dat je bloedarmoede hebt.
Nee hoor, mijn hond bijt niet .... hij knuffelt je dood!
pi_19098669
ik heb het gehad, en nu nog!! voordat ik het wist, viel ik veel flauw, had geen energie etc!!!

Je kunt er zelf veel aan doen, bv veel rood vlees eten, bruine brood met appelstroop, sinassappelsap...
spinazie noem maar op!!!
sterkte ermee
pi_19099292
volgens mij is uit nieuw onderzoek gebleken dat je lichaam de ijzer uit spinazie niet zo goed opneemt als vroeger altijd werd gedacht. Er zit dus wel veel ijzer in spinazie, maar je lichaam neemt lang niet alles op.

Je kan ook gewoon ijzerpillen slikken? ff bij de drogist halen
pi_19099407
dat klopt, maar als je echt bloedarmoede hebt, krijg je van die donkerbruine ijzer pillen van de dokter, die moet je 3x jper dag nemen, word je ontlasting wel erg bruin en hard van, dat werkt altijd nog beter dan die van de drogist, bij mij dan
pi_19099754
Had en heb ik ook altijd veel last van. Schijnt bij mij te komen van erg ongesteld zijn. Slik afentoe een maandje Ferrograd om mn hb weer een beetje op peil te houden. Klachten die ik er vooral van heb is dat ik erg moe ben en het vaak heel koud heb, zelfs in de zomer.
  donderdag 13 mei 2004 @ 14:43:38 #8
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_19099768
Om de ijzeropname zo goed mogelijk te laten verlopen (wanneer je ijzerpillen, of wat dan ook slikt) is het verstandig ook extra vitamine C tot je te nemen, dit kan in de vorm van Vit C pillen, sinasappels oid.

[ Bericht 13% gewijzigd door _joepie_ op 13-05-2004 14:54:49 ]
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_19100399
Bloedarmoede

Bij bloedarmoede is de functie van de rode bloedcellen (zuurstof van de longen naar de organen brengen) en de bloedkleurstof verminderd. Bloedarmoede is wereldwijd één van de meest voorkomende ziekten.
Symptomen
Grauwe, bleke huidskleur
Bleekheid van het bindvlies van de ogen en van het mond- en keelslijmvlies
Moeheid: verminderde concentratie
Zwak gevoel
Het koud hebben
Hoofdpijn, oorsuizen
Menstruatiestoornissen
Winderigheid, obstipatie
Bij plotseling optredende bloedarmoede kortademigheid en hartkloppingen
Bij chronische, ernstig bloedarmoede eventueel stoornissen van het zenuwstelsel en psychische stoornissen

Wat zijn de oorzaken van bloedarmoede?
Bloedarmoede kan worden veroorzaakt door bloedverlies, bijvoorbeeld bij te forse menstruaties of bloedende aambeien. Soms is een onjuiste voeding (te veel zetmeel, te weinig ijzer) of uitermate veel sport de oorzaak van bloedarmoede.

Wat kun je er zelf aan doen?
Vooral zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en lange afstandslopers dienen ijzerhoudende voedingsmiddelen te gebruiken. IJzerhoudend zijn: appelstroop, sesamzaad, peterselie, lever en zonnebloempitten. Neem na het eten een sinaasappel, omdat vitamine C de ijzeropname verbetert. Bloedarmoede kan men met aanpassingen in de voeding voorkomen en een lichte vorm van bloedarmoede kan men ook met homeopathie zelf verhelpen. Voor ernstiger vormen heeft men ijzerhoudende voedingssupplementen nodig en moet er door een arts iets aan de oorzaak gedaan worden.

Hoe wordt bloedarmoede behandeld?
De behandeling hangt vooral af van de soort bloedarmoede en de oorzaak. Volledige genezing is vaak mogelijk; enkele vormen van bloedarmoede zijn daarentegen niet te genezen. In ernstige gevallen is het nodig één of meerdere keren een bloedtransfusie te geven.

De dokter
Aan de hand van een zorgvuldig lichamelijk onderzoek en onderzoek van bloed zal de arts de oorzaak van de bloedarmoede vaststellen en op basis daarvan een behandeling beginnen. Soms is het nodig dat de patiënt een tijd in het ziekenhuis wordt opgenomen.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19107912
Had tot voor kort (moest bloed laten prikken ivm haaruitval) schijnbaar ook bloedarmoede en de ijzertabletten hielpen niet. Verder eigenlijk nergens last van op moeheid na.. maar dacht altijd dat dat door m'n slechte conditie kwam aangezien ik niets meer doe aan sport. Anyways, die pillen hielpen dus voor geen meter en ben toen na 10 jaar weer vlees gaan eten (bleh) en nu is m'n hb iets van 7.2 (bij 6.7 en minder spreken ze geloof ik van bloedarmoede)
pi_19115617
em bij hielpen die pullen dus wel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(rood)vlees is idd heeeeel goed voor bloedarmoede
pi_19115678
hm bloedarmoede is dat niet dat je ergens veel bloed verliest, of dat je vitamine gebrek hebt of dat er niet genoeg bindingsneiging is (hb gehalte) met zzuurstof...
wat is je hb gehalte?
bijv.
perniceuze anemie , een internist kan antwoorden.
mannen zijn net als een haardvuur, als ze geen aandacht krijgen,
gaan ze uit...
pi_19116298
met bloedarmoede maakt je lichaam teveel witte cellen aan, dus waar het op neer komt je moet zelf je lichaam een beetje helpen om aan die rode cellen te komen
  vrijdag 14 mei 2004 @ 09:51:08 #14
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_19116506
Ik heb al jaren last van bloedarmoede. Dit uit zich in moe zijn, geen energie hebben e.d. (Ik eet wel goed maar helaas nemen mijn darmen niet genoeg voedingsstoffen op, ik kan er dus weinig aan doen). Ik heb zelf een potje uit de reformzaak met ijzertabletten en naar mijn idee helpen die wel een beetje. Ik ben sinds kort geen vegetariër meer en eet dus nu 2x in de week vis. Ook dat helpt schijnbaar.
Proud Powerpauper
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')