abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:14:04 #1
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_19093739
Post hier alles wat je kwijt wilt over het geniale spel Civilization III!

Het vorige topic:
Sid Meiers Civilization III
  donderdag 13 mei 2004 @ 10:19:29 #2
15967 Frollo
pi_19093844
@JedaiNait: nee, een elite unit in een army kan nooit een nieuwe leader genereren. Stop daarom altijd elite* of veteran units in je army.
pi_19094642
*Meldt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:22:10 #4
15967 Frollo
pi_19095189
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:59 schreef du_ke het volgende:
*Meldt .
Ik dacht al, wat is het rustig!
  donderdag 13 mei 2004 @ 12:32:54 #5
15967 Frollo
pi_19096770
Als iedereen nou eens wat leuks ging vertellen over zijn huidige pot.

Ik ben bezig met een five city challenge met de Arabs op een small map op Warlord. Ik heb dus vijf steden gebouwd en toen ben ik opgehouden met bijbouwen. Al kreeg ik op 'n gegeven moment wel een culture flip in de schoot geworpen. Dat kon ik niet laten liggen, dus heb ik nu zes steden.

De kunst is ervoor te zorgen dat de andere civs in balans blijven. Want als er eentje duidelijk de sterkste wordt, ben ik geen partij meer voor hem, met mijn zes stadjes. Verdeel en heers! Dus als er een civ wat zwakker dreigt te worden, doneer ik hem een luxury, een paar techs, of soms zelfs een strategic resource.

Vanochtend heb ik de Amerikanen uitgeroeid. Die zaten maar te klieren en settlers naar mijn Fur colonies te sturen. Omdat ik geen steden bij mag bouwen, moet ik natuurlijk veel met colonies werken, die ik dan zwaar bewaak.

Ik ga voor een spacerace victory. Ik ben momenteel tech leader, maar het gaat me toch niet snel genoeg. Ik zit er dus over te denken om al mijn kennis weg te geven, zodat de anderen weer bij zijn en we elkaar een beetje kunnen helpen qua uitvindingen. Aan de andere kant wil ik ze natuurlijk ook niet té slim maken, dus het is nog even afwachten hoe het uitpakt.
  donderdag 13 mei 2004 @ 13:20:50 #6
909 Num
Núm dus!
pi_19097733
Ik moet die CD toch maar eens terug vragen!
pi_19098171
Ik ben nu een vrij simpel potje aan heet doen met Japan. regent niveau geloof ik (een na makkelijkste) en accelerated bouwen. Het is nu 1580 ofzo en de meeste technolgiën zijn wel zo'n beetje binnen (ik ben halverwege m'n spaceship. Ook bij mij waren de amerikanen vervelend die heb ik dus al lang geleden gesaneerd. Daarna waren de mongolen aan de beurt omdat ze op mijn kolen stonden . Het volgende slachtoffer worden denk ik de Indiërs. Korea is al bijna even ver ontwikkeld als ik dus die gaan daarna dood. Ik moet het in principe al ruim voor 1700 uit kunnen spelen door de space race maar daar heb ik nog niet zo veel zin in. Eerst nog wat meer vechten enzo .

Overigens zit in dit potje ook capture the princess maar daar is niet zo veel aan.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 13 mei 2004 @ 14:19:39 #8
15967 Frollo
pi_19099172
Ook leuk: paar workers achter de hand houden tot het moment dat je Sanitation krijgt. Hospital gebouwd? Waarom wachten tot ze vanzelf groeien? Nee hoor, meteen als een gek workers adden. Zo heb ik in één beurt al mijn size 12-steden naar size 15 of hoger gepompt!
pi_19099577
Ik ben nu dus met een PBEM (2 vs 6ai) potje bezig. En zoals in mijn vorige posts al duidelijk was, ben ik net onverwachts aangevallen door hitites. Die had het sterkste leger dus dat was een klein probleem. Ik had echter een klein mazzeltje. Ik ben namelijk Dutch en in deze fase van het spel kan ik daarom vrij snel Swiss Mercenaries bouwen. Intussen ben ik 1 stad kwijt, maar heb ik alweer een andere terug veroverd, bovendien zijn mijn leger en dat van hitites nu ongeveer even sterk. Het voorlopige doel van mij en mijn ally is dan ook de complete verwoesting van hitites. Eigen schuld lijkt me.

@Frollo. Ik vond dat ik geen keuze had, dus ik heb toch 2 elite cavalry in mijn army geplaatst. Geen slechte keuze geweest, want die army raast nu als een gek door de legers van hitites heen (die nog voornamelijk medieval infantry ed heeft).
  donderdag 13 mei 2004 @ 14:58:25 #10
15967 Frollo
pi_19100217
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:35 schreef JedaiNait het volgende:
Ik ben nu dus met een PBEM (2 vs 6ai) potje bezig. En zoals in mijn vorige posts al duidelijk was, ben ik net onverwachts aangevallen door hitites. Die had het sterkste leger dus dat was een klein probleem. Ik had echter een klein mazzeltje. Ik ben namelijk Dutch en in deze fase van het spel kan ik daarom vrij snel Swiss Mercenaries bouwen. Intussen ben ik 1 stad kwijt, maar heb ik alweer een andere terug veroverd, bovendien zijn mijn leger en dat van hitites nu ongeveer even sterk. Het voorlopige doel van mij en mijn ally is dan ook de complete verwoesting van hitites. Eigen schuld lijkt me.
Zo is dat. De Hittieten zijn echt mega-etters, dus weg ermee! Ik had in mijn Mesoptamia conquest ook veel last van ze. In een gewoon spel ben ik ze echter nog niet tegengekomen.
quote:
@Frollo. Ik vond dat ik geen keuze had, dus ik heb toch 2 elite cavalry in mijn army geplaatst. Geen slechte keuze geweest, want die army raast nu als een gek door de legers van hitites heen (die nog voornamelijk medieval infantry ed heeft).
Tja, als je echt niets anders had dan elite cav om in je army te stoppen, dan heb je gewoon gedaan wat nodig was. Simpel.
Maar toch he, ik zou persoonlijk die elites bewaard hebben om nóg meer leaders te genereren. Zeker tegen medieval inf. is dat goed te doen.
pi_19100490
Tja....nouja ik was er ook niet helemaal zeker van he? Iig heb ik nu voldoende units om in theorie nog wel wat leaders te produceren.
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:08:50 #12
15967 Frollo
pi_19100544
Welke conquests hebben we trouwens afgerond?

Ikke Mesopotamia en Rise of Rome, beide op Regent. Ik wil ze per se in chronologische volgorde doen, maar Fall of Rome is eigenlijk best vervelend.
Dus zit ik nu min of meer vast en ben ik maar weer gewone potjes aan het doen.
pi_19100574
Trouwens weet iemand een mooie manier om screenshots te maken in civ3? Printscreen vind ik nogal omslachtig en fraps schijnt niet echt te werken.

Qua conquests heb ik die ene gedaan waar the dutch in zitten (naam ff vergeten) , maar dat verliep alles behalve soepel en heb ik dus niet gered. Na een keer of 2 niet weer geprobeerd
  donderdag 13 mei 2004 @ 15:18:31 #14
15967 Frollo
pi_19100837
Ik doe het gewoon met PrtScr. Plakken in PSP, beetje bijknippen indien nodig, works like a charm
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:19:33 #15
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_19104122
Weten jullie misschien of een Amerikaanse versie van Civ3 het doet met een Europese versie van de uitbreiding : Conquest ?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 13 mei 2004 @ 17:35:25 #16
15967 Frollo
pi_19104517
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 17:19 schreef JimmyJames het volgende:
Weten jullie misschien of een Amerikaanse versie van Civ3 het doet met een Europese versie van de uitbreiding : Conquest ?
Volgens mij bedoelen ze met 'Europese versie' gewoon een gelokaliseerde versie, bijvoorbeeld een versie met Franse of Duitse teksten. Als jouw Conquests Engelstalig is, is het dus gewoon de Amerikaanse.
Maar ik kan me vergissen. Probeer het, zou ik zeggen.
  donderdag 13 mei 2004 @ 21:34:29 #17
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_19108673
*tvp*
Yes, that sequence of words I just said made perfect sense.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 09:57:05 #18
15967 Frollo
pi_19116637
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 21:34 schreef Mr_Brownstone het volgende:
*tvp*
Hey joh, plaats liever een leuk verhaaltje
Heb je je cd al terug trouwens?
  vrijdag 14 mei 2004 @ 12:16:29 #19
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_19120738
nee nog niet en daar baal ik best wel van.

Ik heb besloten om hem even te cracken zodat ik alsnog kan spelen (als je het spel hebt gekocht moet het mogen, vind ik). Nu nog even de juiste cracks vinden.

Overigens ben ik met Conquests (daar heb ik de cd gelukkig wel nog van) bezig op een Europa map (misschien bekend: Marla Singer's Europe map). Met authentieke startlokaties en aangepaste civilizations. Er doen 20 Civ's mee in deze game, en ikzelf ben met Nederland begonnen. Doormiddel van verschrikkelijk snel uitbreiden heb ik het gebied van Nederland/Belgie/Noord en Oost-Frankrijk/West en Zuid-Duitsland/Zwisterland binnen mijn grenzen liggen. Een brede strook van de Noordzee tot de rand van de Alpen om precies te zijn.

Ik ben nu ergens rond 100BC. Op Tech lig ik er steeds 2 voor op Rome, en de rest ligt een stukje verder achter. Spanje, die het grootste gedeelte van Iberie in bezit heeft (Portugal ook een klein stukje), heeft me net de oorlog verklaart, dus heb ik een pact gesloten met 6 andere Civ's (Frankrijk, Portugal, Rome, Duitsland, Engeland, Griekenland) om ze maar even van de aardbodem te verdrijven.

De map is niet te groot en je moet heel erg snel spelen. Afmetingen weet ik niet meer precies, maar ik denk iets van 150x110 o.i.d. Je kan hem vinden op het forum van http://www.civfanatics.com

Hopelijk kan ik vandaag ook eens beginnen met dat andere potje.
I've got my propaganda, I've got revisionism. I've got my violence in hi-def ultra-realism. All a part of this great nation. I've got my fist, I've got my plan, I've got survivalism.
pi_19122424
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 14:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

Zo is dat. De Hittieten zijn echt mega-etters, dus weg ermee!
Haha, dat soort zinnen moet je wel in een Civ-context lezen.

Heb helaas de hele week geen tijd gehad om de savegame uit het vorige topic te proberen. Maar aan de reacties van anderen te lezen, was dat niet echt de leukste map om op te spelen. Wellicht probeer ik het volgende week nog een uurtje (lees: nachtje ).

Zo, ik vind deze terugvindpost wel weer kwalitatief goed genoeg.
And there was much rejoicing.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 13:27:03 #21
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_19122476
Voor diegene die het interessant vinden, op deze pagina is die Europa map te vinden die ik nu speel: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?s=&threadid=69013

Mooi plaatje van de map:

Dat is wel, geloof ik, al een redelijk oud plaatje. Er zijn al een paar kleine veranderingen geweest. Denemarken is nu bijvoorbeeld iets dikker. De franse buik steekt iets meer uit, dat soort dingen
  vrijdag 14 mei 2004 @ 13:47:48 #22
15967 Frollo
pi_19122953
Wow. Wat een schit-te-ren-de map!
Nog nooit gezien, hoewel ik toch vrij regelmatig op CivFanatics kom

Zo te zien hebben Frankrijk en Duitsland de beste startpositie, met de nodige grasslands om snel te groeien in het begin, en veel ruimte om uit te breiden. Nederland ziet er ook goed uit, maar je loopt snel tegen de zee aan, dus ik snap dat je uitgebreid hebt in ZO richting.
Ha, en je hebt oorlog met Spanje? Wat voor jaar is het? 1568 zeker?

O ja, en hoe zit het met de resources? Zijn die realistisch verdeeld (weinig voor Nederland dus) of is het minder realistisch, maar wel eerlijk?
pi_19123337
Errug mooie map inderdaad! Mijn vingers jeuken om te gaan spelen.

Maar als die map inderdaad zo klein is, is het nu, nog meer dan normaal, van belang om echt superstrategisch te spelen. Overhaast iets beslissen of iets gokken kan je de kop kosten geloof ik.

En komen de Kelten oorsponkelijk uit Zuid-Frankrijk? Ik associeer ze meer met Bretagne en Ierland eigenlijk.
And there was much rejoicing.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:09:38 #24
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_19123517
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 13:47 schreef Frollo het volgende:

O ja, en hoe zit het met de resources? Zijn die realistisch verdeeld (weinig voor Nederland dus) of is het minder realistisch, maar wel eerlijk?
Wel aardig realistisch. Zo ver ik kan zien (en ik heb even de kleine Bos Atlas erbij gepakt ) zijn alle resources redelijk accuraat neergezet. Het enige wat ik er zelf aan heb gedaan is dat ik 2 Uranium resources in Frans grondgebied heb geplaatst. eentje op het centraal massief en eentje vlak er boven, net ten westen van de Rhone.

Nederland heeft dus bijv. alleen een stukje Coal. Voor andere resources moet je je een redelijk stukje uitbreiden.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 14:11:03 #25
17275 Mr_Brownstone
Believe it... or not.
pi_19123549
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 14:02 schreef SuperSiem het volgende:
Errug mooie map inderdaad! Mijn vingers jeuken om te gaan spelen.

Maar als die map inderdaad zo klein is, is het nu, nog meer dan normaal, van belang om echt superstrategisch te spelen. Overhaast iets beslissen of iets gokken kan je de kop kosten geloof ik.

En komen de Kelten oorsponkelijk uit Zuid-Frankrijk? Ik associeer ze meer met Bretagne en Ierland eigenlijk.
Ja, dat had ik tot voor kort ook. Maar zij hebben vanuit het zuiden van Frankrijk toendertijd de opstand tegen de Romeinen 'geleid'

En je moet inderdaad alles supersnel doen. Weinig ruimte voor fouten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')