Naar het blanke Montessorischooltje natuurlijkquote:Op vrijdag 25 februari 2005 18:05 schreef gtotep het volgende:
En waar gaan de kids van "ik vind" Femke Halsema straks naar toe.
Ik denk dat ik het wel weet.
Kijk Wouter Bos, zo doe je dat dus! Niet door autochtonen via meer regeltjes en ambtelijke rompslomp te verplichten hun kindertjes naar de, in hun ogen 'slechte', zwarte scholen te doen. Maar door vertrouwen in het lokale zwarte schooltje te wekken bij de autochtone ouders. En wellicht door zelf het goede voorbeeld te geven: als één schaap over de dam is volgen er vanzelf meer.quote:OBS Vierambacht op weg naar 'gemengde' klassen
door Anne-Rose Hermer
DELFSHAVEN - Vijf jaar geleden was Openbare Basisschool (OBS) De Vierambacht een honderd procent zwarte school. Inmiddels is de school weer voor 22 procent 'wit', en de opmerkelijke trend zet door. Tijd voor een terugblik met schooldirecteur Daaf van de Wege.
Kort na zijn aantreden als directeur liep Van de Wege door de wijk van zijn 'nieuwe' school. OBS De Vierambacht bestaat uit locaties in de De Jagerstraat en de C.P. Tielestraat. Met name in die laatste buurt woont een groot aantal mensen van autochtone afkomst. Maar waarom zaten die kinderen dan niet op zijn school? Er volgde een periode van brainstormen over hoe het leerlingenbestand van De Vierambacht een betere afspiegeling van de buurt kon worden. Net op dat moment zocht een groep 'Hollandse' ouders contact met Van de Wege. De wachtlijstproblematiek op andere scholen kwam hen de neus uit. En waarom zouden ze eigenlijk elke schooldag de halve stad door moeten crossen met hun kind, terwijl ze vlakbij een basisschool woonden?
"We zijn toen in gesprek gegaan met elkaar", zegt schooldirecteur Van de Wege. "De ouders wilden zeker weten dat hun kind op deze school aan hun trekken kwam. Ze vroegen zich vooral af of er uitsluitend extra aandacht naar kinderen uitging waar het juist niet goed mee ging", legt Van de Wege uit. "Het is me toen gelukt om zoveel vertrouwen bij de ouders te kweken dat ze hun kinderen naar onze school lieten gaan. Van sommige pioniers van destijds zit inmiddels het tweede kind bij ons op school."
Ergens is de angst van de ouders wel te plaatsen. Als een kind geen leerproblemen heeft, dan wordt er vaak gedacht 'dat komt wel goed'. De Vierambachtschool denkt hier anders over. Hier regeert het motto dat je uit ieder kind het uiterste moet halen. Daarom zijn er ook extra 'uitdagingen'voor de wat betere leerlingen.
De samenstelling van de leerlingen uit groep zeven en acht stamt nog uit de 'ongemengde tijd'. Het gemengde gezelschap komt alleen voor in de lagere groepen. Toen de eerste 'Hollandse' kinderen naar De Vierambacht kwamen, waren de overige ouders blij. "We wonen hier al zo lang, en onze kinderen hadden nooit met Nederlandse kinderen gespeeld", bekenden enkele ouders aan Van de Wege. "Dat kan toch niet", vindt hij. "Kinderen kijken niet naar kleur. Ze kijken naar 'lief en niet lief' of 'kan ik met jou leuk spelen?"
Niet alleen het leerlingenbestand is gemengd. Hetzelfde geldt voor onderwijskrachten. Er zit onder andere iemand bij van Marokkaanse origine. "Dat is zowel voor ouders als leerlingen een rolmodel", weet Van de Wege. "Bovendien is het prettig voor de communicatie met ouders die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn."
De strijd om De Vierambacht gemengd te maken gaat in de C.P. Tielestraat de goede kant op. Het tij is gekeerd, maar het is niet de bedoeling om er een witte school van te maken. Het streven is 50-50. Die gewenste mix komt niet echt van de grond bij de locatie aan de De Jagerstraat. Daar gaat misschien verandering in komen dankzij de komst van een gemengde peuterspeelzaal die daar van start gaat in samenwerking met Disck. Zal de peuterspeelzaal leiden tot een meer gemengde basisschool? "Dit is in ieder geval een actieve aanzet daartoe", zegt Van de Wege.
Voor meer informatie: OBS De Vierambacht, telefoonnummer: 010-4771883.
Bron: Maasstad Weekbladen, editie City West/Delfshaven (Rotterdam), 23 februari 2005
Zij vallen er dan ook niet of nauwelijks op te betrappen anderen vooral belerend en bevoogdend de weg te wijzen...quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:13 schreef Tup het volgende:
Het is o zo makkelijk om een idealist hypocrisie te verwijten. Klootzakken hebben het wat dat betreft makkelijker.
Wouter Bos is het met je eens, tenminste dat blijkt uit de volgende quote. Die ene schaap over de dam leidt echter niet automatisch tot meerdere schapen, daarvoor moet je of zelf een en ander proberen te organiseren of van hogerhand maatregelen moeten nemen.quote:Op woensdag 2 maart 2005 08:50 schreef Lemmeb het volgende:
Kijk Wouter Bos, zo doe je dat dus! Niet door autochtonen via meer regeltjes en ambtelijke rompslomp te verplichten hun kindertjes naar de, in hun ogen 'slechte', zwarte scholen te doen. Maar door vertrouwen in het lokale zwarte schooltje te wekken bij de autochtone ouders. En wellicht door zelf het goede voorbeeld te geven: als één schaap over de dam is volgen er vanzelf meer.
quote:Sommige dingen zijn eenvoudig. Mijn dochtertje gaat over een paar jaar naar school in Amsterdam-Noord, in de buurt van het Buikslotermeerplein. Daar staan op honderd meter afstand van elkaar twee scholen. De een is bijzonder, op Jenaplan-basis, en hartstikke wit, de ander openbaar en hartstikke zwart. Mijn kind gaat waarschijnlijk naar die witte. Maar het leuke is dat ik laatst in de Albert Heijn werd aangesproken door een ouder die, als er niks gebeurt, zijn kind waarschijnlijk ook naar die witte stuurt. Hij zei: ‘Zullen we eens kijken of we met een aantal ouders afspraken kunnen maken tussen die twee scholen, om op vrijwillige basis te mengen?’ Nou, ik doe gelijk mee, met elk gewicht dat ik er achter kan zitten. Als zoiets slaagt, dat lijkt me fantastisch.”
“De segregatie wordt met name veroorzaakt doordat witte ouders hun kind al na negen maanden inschrijven op de wachtlijst. Veel Turkse en Marokkaanse ouders doen dat pas als hun kind vier jaar is. Op de bijzondere school is dan geen plaats en daardoor belanden hun kinderen op de openbare school, die acceptatieplicht heeft. Dat kun je eenvoudig oplossen door als kinderen drie worden, als gemeente de ouders een brief te schrijven waarin staat: u kunt uw kind nu inschrijven.”
bron
Als iemand een moralistisch vingertje onder je neus zwaait, is het makkelijker vast te stellen dat deze zijn reet heeft gezeten.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 12:13 schreef Tup het volgende:
Het is o zo makkelijk om een idealist hypocrisie te verwijten. Klootzakken hebben het wat dat betreft makkelijker.
Elkaar in elkaar meppende lieverdjes is het privilege des jeugds.quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:01 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja die kinderen mengen is een goed idee... die van het Wespennest werden altijd door die (autochtone) kids van de Buikslotermeerschool in elkaar gestampt op het veldje
Wat dat betreft ben je dan ook idealist hè sjuuun.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:30 schreef sjun het volgende:
[..]
Zij vallen er dan ook niet of nauwelijks op te betrappen anderen vooral belerend en bevoogdend de weg te wijzen...
Wouter Bos kan vooral mooi lullen, om z'n eigen zwakheden te vergoeilijken. Niemand die mij garandeert dat dit gesprek ook werkelijk heeft plaatsgevonden, het zijn immers slechts zijn eigen woorden.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:43 schreef Kozzmic het volgende:
Wouter Bos is het met je eens, tenminste dat blijkt uit de volgende quote.
Dat 'zelf een en ander organiseren', uit vrije wil dus, is precies waar ik op doel.quote:Die ene schaap over de dam leidt echter niet automatisch tot meerdere schapen, daarvoor moet je of zelf een en ander proberen te organiseren of van hogerhand maatregelen moeten nemen.
Daar kan Wouter Bos met al z'n mooie praatjes en bevoogdende regeltjes nog een puntje aan zuigenquote:Gemeente koopt pand voor gemengde school
De gemeente Rotterdam is van plan om een tweede pand te kopen voor de Nieuwe Park Rozenburg school in Kralingen.
Het college van B&W wil daar 3,5 miljoen euro voor uittrekken. De voormalige zwarte basisschool is gevestigd aan de Adamshofstraat. Twee jaar geleden besloot een groep autochtone ouders uit de buurt om hun kind bij de school aan te melden. De Nieuwe Park Rozenburg School werd daardoor een gemengde school. Voorwaarde was wel dat de gemeente zou zorgen voor een aansprekend schoolgebouw. Het college van B&W ondersteunt het initiatief van de ouders. De gemeenteraad moet de aankoop van het nieuwe pand aan de Hofstraat in Kralingen nog goedkeuren en ook het kerkbestuur van wie het pand is, moet nog instemmen.
Bron: http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=26742
Soit, in mijn tijd (opa verteld) was dat al het geval tussen openbare scholen, en scholen met den bijbelquote:Op donderdag 3 maart 2005 13:01 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja die kinderen mengen is een goed idee... die van het Wespennest werden altijd door die (autochtone) kids van de Buikslotermeerschool in elkaar gestampt op het veldje
Wat dat betreft is hij ook een èchte populist.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 11:58 schreef Lemmeb het volgende:
Geen enkele dubbele moraal is Wouter Bos vreemd. Wat dat betreft is hij een ècht politicus.
Maar wél steeds hameren op 'solidaritet'.....quote:Op dinsdag 15 maart 2005 10:19 schreef Welles het volgende:
Wouter Bos werd zojuist geïnterviewd op Radio 1. De interviewer vroeg hem naar deze zaak omdat Femke Halsema er iets over gezegd had. Bos zei dat hij daar verbaasd over was en dat hij er niet op in wilde gaan aangezien het zijn privéleven betrof. De interviewer en Femke Halsema mochten van Bos niet over de zaak oordelen aangezien ze de precieze redenen niet weten. Hij zei dat hij het beste wilde voor zijn kind en dat vriendinnetjes naar dezelfde school zouden gaan maar hij maakte duidelijk dat er meer redenen waren.
Ik vind het een zwaktebod. Wouter Bos wil het beste voor zijn kind maar andere 'witte' ouders mogen van de PVDA niet het beste voor hun kinderen krijgen.
Het ís ook niet uit te leggen.quote:Als hij hier vervolgens mee geconfronteerd wordt weigert Bos uitleg te geven.
Meer Bossiaans. Goede Morgen Nederland 30 - 03 - '05 woordvoerder PvdA - fractie in woorden van gelijke strekking; " Wij pleiten voor een opnameplicht voor scholen. Ouders/opvoeders moeten hun, aan hen toevertrouwde, kinderen probleemloos op de school van hún keuze kunnen plaatsen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:53 schreef rroloff het volgende:
[..]
Maar wél steeds hameren op 'solidaritet'.....
[..]
Het ís ook niet uit te leggen.
Maar mogelijk zie ik het verkeerd. Misschien is deze handelwijze 'progressief'.
onder andere.quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat dat betreft ben je dan ook idealist hè sjuuun.
.
.
Het onderstreept nog maar eens de onvoorstelbare huichelachtigheid van deze fatsoenspopulist. Wel het kabinet allerlei verwijten naar het hoofd slingeren, maar ondertussen zelf de kat in het donker knijpen. Bos schaatst een zeer scheve schaats en omdat hij zijn inconsequenties niet zonder gezichtsverlies kan verklaren, doet hij er onder het mom van - privezaken - het zwijgen toe.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 10:19 schreef Welles het volgende:
Wouter Bos werd zojuist geïnterviewd op Radio 1. De interviewer vroeg hem naar deze zaak omdat Femke Halsema er iets over gezegd had. Bos zei dat hij daar verbaasd over was en dat hij er niet op in wilde gaan aangezien het zijn privéleven betrof. De interviewer en Femke Halsema mochten van Bos niet over de zaak oordelen aangezien ze de precieze redenen niet weten. Hij zei dat hij het beste wilde voor zijn kind en dat vriendinnetjes naar dezelfde school zouden gaan maar hij maakte duidelijk dat er meer redenen waren.
Ik vind het een zwaktebod. Wouter Bos wil het beste voor zijn kind maar andere 'witte' ouders mogen van de PVDA niet het beste voor hun kinderen krijgen. Als hij hier vervolgens mee geconfronteerd wordt weigert Bos uitleg te geven. Blijkbaar weet Bos nu reeds dat zijn dochter geen 'zwarte' vriendinnetjes zal krijgen. Ik was overigens al eerder op Bos afgeknapt, na onder meer zijn gedraai rond het zenden van troepen naar Irak en het feit dat hij tegen het afschaffen van de vrijheid van godsdienstwet van de opa van Donner stemde na eerder verklaard te hebben daar voor te gaan stemmen.
Om vervolgens als oppositioneel varken te bekvechten over de kwaliteit (lees: culturele verrijking) van zwarte scholen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:23 schreef Sater het volgende:
@Lucida lieve Woutertje is gelijk de Boerderij - der - dieren - varkens; zich méér gelijk achtend dan anderen.
Nou ja, GroenLinks haaitje Halsema betoont zich niet vies van witte varkenskarbonaadjes. Femke lust Wouter rauw. Uiteraard is daar ook SP - voorman Jan, oud -Ossenworststopper, Marijnissen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:30 schreef lucida het volgende:
[..]
Om vervolgens als oppositioneel varken te bekvechten over de kwaliteit (lees: culturele verrijking) van zwarte scholen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |