Eiwit + vet, naast de melksuikers...quote:Op woensdag 12 mei 2004 19:33 schreef JeOma het volgende:
0?
dus je krijgt helemaal geen energie van water?
ik verbaasde me er al over dat er in halfvolle melk bijna 50 kcal zit eigenlijk... da's per 100 ml, dus een normale beker melk is al 200 kcal! Ik let er nu met fitness vrij sterk op, maar als ik 20 minuten stevig (170W, flink tempo) doorfiets op zo'n hometrainer zit ik nog niet eens aan de 200 kcal. Da's 1 fucking beker melk!
Je moet niet zo op al die cijfertjes letten als je wil afvallen/fit worden. Werkt alleen deprimerend, en dat werkt weer slecht op je resultaat.quote:Op woensdag 12 mei 2004 19:33 schreef JeOma het volgende:
0?
ik verbaasde me er al over dat er in halfvolle melk bijna 50 kcal zit eigenlijk... da's per 100 ml, dus een normale beker melk is al 200 kcal! Ik let er nu met fitness vrij sterk op, maar als ik 20 minuten stevig (170W, flink tempo) doorfiets op zo'n hometrainer zit ik nog niet eens aan de 200 kcal. Da's 1 fucking beker melk!
je moest eens weten wat het menselijk lichaam met al die calorietjes doet. hoeveel energie denk je dat het kost om je hart te laten kloppen, je rug recht te houden, je lichaamstemperatuur op peil te houden en je hersenen te laten werken? veel meer als die 200. en dan hebben we het nog niet eens over andere lichaamsactiviteitenquote:Op woensdag 12 mei 2004 19:33 schreef JeOma het volgende:
0?
Welnee.quote:Op woensdag 12 mei 2004 19:39 schreef ralfie het volgende:
[..]
je moest eens weten wat het menselijk lichaam met al die calorietjes doet. hoeveel energie denk je dat het kost om je hart te laten kloppen, je rug recht te houden, je lichaamstemperatuur op peil te houden en je hersenen te laten werken? veel meer als die 200. en dan hebben we het nog niet eens over andere lichaamsactiviteiten
Ja, en als TS er kernfusie mee doet, dan kan ie ook meteen E=mc2 meepakken.quote:Op donderdag 13 mei 2004 15:00 schreef Solitarias het volgende:
Dat hangt van de temperatuur af. Als je die kent (we kennen de warmtecapiciteit en de massa vh water), dan weet je ook hoeveel energie er in het water behouden zit (E=m*c*T) met T in Kelvin en c in J/kg/graad en m de massa vh water (0.1 kg dus)
Dat zijn flinke bekers... 400 mlquote:Op woensdag 12 mei 2004 19:33 schreef JeOma het volgende:
0?
ik verbaasde me er al over dat er in halfvolle melk bijna 50 kcal zit eigenlijk... da's per 100 ml, dus een normale beker melk is al 200 kcal!
dus jij wil zeggen dat je van warm water sneller dik word dan van koud water?quote:Op donderdag 13 mei 2004 15:00 schreef Solitarias het volgende:
Dat hangt van de temperatuur af. Als je die kent (we kennen de warmtecapiciteit en de massa vh water), dan weet je ook hoeveel energie er in het water behouden zit (E=m*c*T) met T in Kelvin en c in J/kg/graad en m de massa vh water (0.1 kg dus)
Lol sommige mensen drinken juist warm water om af te vallen..quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:12 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
dus jij wil zeggen dat je van warm water sneller dik word dan van koud water?
't is ook pure bullshit, daar niet van, maar ik vond t wel een leuke theoriequote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:16 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
Lol sommige mensen drinken juist warm water om af te vallen..
Koud water toch? Omdat dat warm moet worden gemaakt wat energie kost.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:16 schreef DeXtOuRiuS het volgende:
[..]
Lol sommige mensen drinken juist warm water om af te vallen..
Het kost energie om koud water op te warmen naar lichaamstemperatuur.:)quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:12 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
dus jij wil zeggen dat je van warm water sneller dik word dan van koud water?
ja en? aardappels opwarmen kost ook energie.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:23 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het kost energie om koud water op te warmen naar lichaamstemperatuur.:)
MM heeft meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer nodigquote:Op woensdag 12 mei 2004 19:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Welnee.
Het lichaam is juist verbazend efficient. Een gemiddelde man heeft niet meer dan 2000 Kcal/dag nodig. En vrouwen 1500 KCal.
Maar niet alle energie kan beschikbaar worden gemaakt in het menselijk lichaam, om het simpele feit dat we bepaalde enzymen missen.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:36 schreef Steijn het volgende:
Volgens mij wordt de energiewaarde van voedingsmiddelen bepaalt dmv vreisdroging en verbranding in de caloriemeter. ik denk dat er van water weinig over blijft.
Idd, daarom word je niet dik van sorbitol maar krijg je er wel racekak vanquote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:10 schreef Mexoryl het volgende:
[..]
Maar niet alle energie kan beschikbaar worden gemaakt in het menselijk lichaam, om het simpele feit dat we bepaalde enzymen missen.
Dat zegt mijn fysische intuitie idd ookquote:Op vrijdag 14 mei 2004 00:22 schreef prinsrob het volgende:
[..]
Koud water toch? Omdat dat warm moet worden gemaakt wat energie kost.
De Joule behoort niet tot de basis SI eenhedenquote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:23 schreef Fixers het volgende:
Waarom gebruiken we eigenlijk nog calorien. Joule is een veel handiger energie eenheid. (en niet verbannen uit het internationale stelsel van eenheden)
Ik dacht juist dat de Calorie een niet officiële maat was. De Joule is de energie eenheid die wel officiëel is. Even Googelen dan maarquote:Op vrijdag 14 mei 2004 12:23 schreef Solitarias het volgende:
[..]
De Joule behoort niet tot de basis SI eenheden
Daar valt prima tegen op te eten hoor... daar draai ik m'n hand niet voor omquote:Op vrijdag 14 mei 2004 10:54 schreef MartinusMagnus het volgende:
Afgelopen weekend nog gemountainbiked in Z-L: 4000KCal per dag![]()
Daar valt vrdmme niet eens tegen op te vreten![]()
Heb het ook wel gebrobeerd.... Double Whopper + Large friet en cola, chicken popcorn er nog bij en ijsje toequote:Op vrijdag 14 mei 2004 12:31 schreef 205_Lacoste het volgende:
Daar valt prima tegen op te eten hoor... daar draai ik m'n hand niet voor om
Ik doe het simpeler hoor...quote:Op vrijdag 14 mei 2004 12:43 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Heb het ook wel gebrobeerd.... Double Whopper + Large friet en cola, chicken popcorn er nog bij en ijsje toedaarna zat ik ook wel weer vol....
Dan heeft jouw fysische intuïtie het bij het rechte eind.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 12:20 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Dat zegt mijn fysische intuitie idd ook
Ik heb er even de Binas bij gepakt, daar staat bij in tabel: 'Grootheden en eenheden in het SI' wel Joule bij energie, enthalpie (wat dat ook moge zijn), vrije energie en vrije enthalpie. Overigens waarom ik Joule zo makkelijk vind: het is eenvoudig te vergelijken met ander energie soorten. Vooral electriciteit (1 watt = 1 joule per seconde).quote:Op vrijdag 14 mei 2004 12:25 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat de Calorie een niet officiële maat was. De Joule is de energie eenheid die wel officiëel is. Even Googelen dan maar
[edit]
hier wordt nergens gesproken over de calorie. De Joule is een afgeleide van S.I. eenheden om er één naam aan te kunnen geven (kg.m²/s²). Dit maakt automatisch dat de calorie ook geen S.I. eenheid kan zijn.
Solitarias beweert ook geen van 2-en trouwens, maar voor de duidelijkheid dus.
Het zal er in ieder geval niet meer op worden, dus laten we het er op houden dat water geen energie (die door ons lichaam eruit kan worden gehaald danquote:Op vrijdag 14 mei 2004 11:10 schreef Mexoryl het volgende:
Maar niet alle energie kan beschikbaar worden gemaakt in het menselijk lichaam, om het simpele feit dat we bepaalde enzymen missen.
Niet dusquote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:00 schreef Steijn het volgende:
De eenheid van energie is in het SI (Système International) de Joule.
Dat hij afgeleid kan worden betekent nog niet dat het geen SI eenheid is hoor.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:03 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Niet dus![]()
Er wordt al de hele tijd gezegd dat het een afgeleide eenheid van het S.I. is... Het is een eenheid die opgebouwd is uit S.I. eenheden.
De SI bestaat uit verschillende niveau's. De basis en de afgeleiden daarvan. Echter het SI wil uniformicatie bereiken van het gebruik van eenheden van bijbehorend grootheden. Het geheel van de basis en zijn afgeleiden vormt het SI. Je zou immers energie ook in kWh kunnen uitdrukken, echter in het SI hebben we afgesproken de joule te gebruiken daar voor.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:11 schreef 205_Lacoste het volgende:
Ik blijf erbij dat het géén basis S.I. eenheid is.
Dan zeggen we de hele tijd al hetzelfde dus, maar met andere woordenquote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:12 schreef Steijn het volgende:
[..]
De SI bestaat uit verschillende niveau's. De basis en de afgeleiden daarvan. Echter het SI wil uniformicatie bereiken van het gebruik van eenheden van bijbehorend grootheden. Het geheel van de basis en zijn afgeleiden vormt het SI. Je zou immers energie ook in kWh kunnen uitdrukken, echter in het SI hebben we afgesproken de joule te gebruiken daar voor.
Dan trekken jullie de verkeerde conclusie, de Joule behoort wel tot het SI. Of druk jij je antwoorden bij een natuurkunde opgave over energie uit in kg.m²/s²?quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:14 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Dan zeggen we de hele tijd al hetzelfde dus, maar met andere woorden![]()
![]()
Joule is geen standaardeenheid. Dat zijn alleen de Meter, Kilogram, Seconde, Ampère en Kelvin. Candela ook geloof ik. De Joule is af te leiden uit M, K en S.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:06 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat hij afgeleid kan worden betekent nog niet dat het geen SI eenheid is hoor.
De Joule behoort wel tot het SI. Zie reden iets verder terug.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:17 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Joule is geen standaardeenheid. Dat zijn alleen de Meter, Kilogram, Seconde, Ampère en Kelvin. Candela ook geloof ik. De Joule is af te leiden uit M, K en S.
Pfff, tweede klas HAVO
Daar zit 'm dus het knelpunt. Het is een afgeleide noemer uit het SI. Het behoort wel tot de S.I. afgeleiden maar is zelf geen S.I. eenheid. Het bestaat uit S.I. eenheden.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:18 schreef Steijn het volgende:
[..]
De Joule behoort wel tot het SI. Zie reden iets verder terug.Ik zeg trouwens nergens dat de Joule een standaardeenheid is.
Je drukt een grootheid uit in eenheden.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:21 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Daar zit 'm dus het knelpunt. Het is een afgeleide noemer uit het SI. Het behoort wel tot de S.I. afgeleiden maar is zelf geen S.I. eenheid. Het bestaat uit S.I. eenheden.![]()
Ik zeg niet dat het niets met S.I. te maken heeft, slechts daat het een afgeleide eenheid is
Ok, die uitleg is aannemelijk, volgens mij is ook zo uitgelegd in 2 HAVO. Toch al weer even geleden,quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:18 schreef Steijn het volgende:
[..]
De Joule behoort wel tot het SI. Zie reden iets verder terug.Ik zeg trouwens nergens dat de Joule een standaardeenheid is.
Volgens Van Dale is een eenheid een grootheid (punt 3)quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je drukt een grootheid uit in eenheden.
quote:een·heid (de ~ (v.), -heden, -heden, -heden)
1 verband, samenhang
2 samenhangend geheel
3 maat, hoeveelheid of grootheid die als standaard aangenomen wordt
4 samenwerkende groep mensen => unit, zelfstandigheid [Ned.]
Het SI zijn alle afspraken over eenheden die gebruikt worden. Het is gewoon bedoeld om al die lastige en verwarrende conversies uit te sluiten.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:23 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Ok, die uitleg is aannemelijk, volgens mij is ook zo uitgelegd in 2 HAVO. Toch al weer even geleden,![]()
. Ik dacht SI = standaard, maar dat is inderdaad niet waar.
Mij is altijd geleerd dat de eenheid van de grootheid afstand de meter is.quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:27 schreef 205_Lacoste het volgende:
Volgens Van Dale is een eenheid een grootheid (punt 3)
Is het dik worden echt zo afhankelijk van het aantal calorieen (of joules of kg.m²/s²quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:26 schreef Trainspotter het volgende:
Maar van water word je niet dik en daar ging 't om,.
Afgezien van andere discussie, waar we volgens mij min of meer wel uit zijnquote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:37 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is het dik worden echt zo afhankelijk van het aantal calorieen (of joules of kg.m²/s²) in het eten? Hangt het niet veel meer af waar het voedsel uit bestaat. Ik neem aan dat je van een pakje boter als ontbijt sneller dik wordt dan van een fikse stapel met bruine boterhammen.
Ja,quote:Op vrijdag 14 mei 2004 14:37 schreef Steijn het volgende:
[..]
Is het dik worden echt zo afhankelijk van het aantal calorieen (of joules of kg.m²/s²) in het eten?
Ook,quote:Hangt het niet veel meer af waar het voedsel uit bestaat.
Ja,quote:Ik neem aan dat je van een pakje boter als ontbijt sneller dik wordt dan van een fikse stapel met bruine boterhammen.
Wat stond er dan?quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:13 schreef 205_Lacoste het volgende:
205_Lacoste twijfelt aan de juistheid van de uitspraak die hier stond
Iets met wet van behoud van energiequote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:28 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Wat stond er dan?![]()
Dat klopt ook. Maar 500 gram roomboter is energetisch gezien meer dan 500 gram brood. Omdat in roomboter meer vet zit en vet per gram de meeste energie levert. Maar volgens mij was dat al wel duidelijk bij je. En anders ben je dom,quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:36 schreef 205_Lacoste het volgende:
Iets met wet van behoud van energie. Wat ik er mee bedoelde is dat zowel de roomboter als het brood 'energie' is en dat het niet uitmaakt in welke vorm. 500kcal uit roomboter is energetisch gezien precies gelijk aan de 500kcal uit brood.
Ja dat had ik wel begrepen ja...quote:Op vrijdag 14 mei 2004 15:50 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Dat klopt ook. Maar 500 gram roomboter is energetisch gezien meer dan 500 gram brood. Omdat in roomboter meer vet zit en vet per gram de meeste energie levert. Maar volgens mij was dat al wel duidelijk bij je. En anders ben je dom,.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |