abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19073966
Ik heb ooit een keer in een bed geslapen waar het matras doordat het bed ingezakt was in een V vorm lag. Toen ik hier toch maar in ging slapen werd ik verschrikt wakker omdat ik mn lichaam niet meer kon bewegen, voelde alsof ik geen energie meer had. Verder had ik ook het gevoel dat ik niet ademde en ik moest echt moeite doen om te ademen. Nadat ik ademde voelde ik in mn lichaam (en hersenen) een prikkel dat ik weer zuurstof kreeg. Dit gebeurde die nacht 2 keer omdat ik de 1e keer te moe was om door te hebben wat er aan de hand was.

Gisternacht sliep ik weer op mn rug (normaal in een foetushouding?) en kreeg hetzelfde probleem weer, ik kon niks bewegen. Deze keer, hoe moe ik ook was, schrikte ik niet en probeerde meteen adem te halen, en het voelde weer die prikkeling van zuurstoftoevoer (dit voelde niet onprettig, meer als een verlichting) even later viel ik weer in een andere houding in slaap.

Weet iemand wat dit is en of dit gevaarlijk kan zijn? Ik ben tot nu toe op tijd wakker geworden en lukte het me te ademen...

(Ik kon mn dromen trouwens redelijk herinneren, stond daarin geen doodsangsten uit ofzo, geen nachtmerries etc).
Laatste woorden Voltaire, nadat een priester hem vroeg Satan te verwerpen:
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
pi_19074007
Het kan apneu zijn. M'n vader heeft ongeveer hetzelfde als wat jij beschrijft en hij heeft dat. Wat het precies inhoud weet ik niet.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_19074026
sleeping paralysis... of hoe je het ook schrijft.

zoek eens op google.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 12 mei 2004 @ 15:28:44 #4
53167 Ri-Klain
klein zwart schaapje
pi_19074038
Slaap-abneu misschien
Of niet soms?
pi_19074040
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:27 schreef LostFormat het volgende:
Het kan apneu zijn.
slaapapneu heeft dacht ik, pin me er niet op vast ajb, meer met stoppen of haperen van ademhaling te maken.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_19074068
dat heb ik ook...is zwaar irritant, ik houd altijd me adem in...word wakker, val weer in slaap, en hetzelfde doet zich weer voor...en dat de hele nacht...overdag ben ik dan vaak niet te genieten...en de dokter zegt dat er niets aan te doen is
pi_19074078
quote:
Men spreekt van "slaapapneu" wanneer bij chronisch snurken de adem tijdens de nachtelijke slaap plotseling gedurende minimaal tien seconden tot zelfs twee volle minuten stilstaat. Zulke apneus kunnen wel 600 keer per nacht optreden. Er is sprake van gevaar voor de gezondheid wanneer gedurende de normale nachtelijke slaap deze verschijnselen meer dan tien keer per uur optreden. Slaapapneu wordt dikwijls door de echtgeno(o)t(e) waargenomen die 's nachts door het luide gesnurk wakker wordt en constateert dat de ademhaling meerdere malen stokt.Wie wil weten of hij aan slaapapneu lijdt kan hier de diagnose checklist raadplegen.
http://www.nvsap.nl/
pi_19074148
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:28 schreef DarkElf het volgende:

[..]

slaapapneu heeft dacht ik, pin me er niet op vast ajb, meer met stoppen of haperen van ademhaling te maken.
Dat omschrijft de TS toch ook? M'n pa wordt er ook zo wakker van...
pi_19074218
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 15:32 schreef LostFormat het volgende:

[..]

Dat omschrijft de TS toch ook? M'n pa wordt er ook zo wakker van...
klopt maar de TS had het ook over niet kunnen bewegen en dat kan ook door sleepingparalysis komen

ik ben geen arts ik roep maar dingen die me bekend voorkomen net als de rest van fok.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_19074224
Ik herken wat symptomen ja... Is dit ernstig genoeg om contact met de huisarts op te nemen? In mijn herinnering is dit nu 3 keer gebeurt, beide in een afwijkende slaaphouding (niet op mn zij). Het idee dat het me een keer niet lukt op tijd of uberhaupt te ademen maakt me een heel klein beetje angstig.
.
pi_19074277
voorlichting over wat het is bijvoorbeeld lijkt me best handig eigenlijk dus je kunt even contact openemen met je huisarts. Kun je hem vertellen hoe het is en kan hij je vertellen wat het kan zijn en hoe het zit.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_19074344
Ik heb iets soort gelijks een hele tijd ervaren (misschien wegens stress). Het gebeurde meestal als ik ging dutten op de bank (laat in de middag), maar ook wel eens tijdens mijn nachtrust.

Ik val in slaap er wordt na korte tijd wakker, maar kan dus niets bewegen. Ik hoor de omgevingsgeluiden gewoon. Ik wil zelf wel wakker worden, maar kan dit niet. Ik word alleen wakker als ik ergens (licht) van schrik (telefoon, kloppen op de deur, toeterende auto oid). Maar ik kan precies navertellen wat ik in die periode gehoord heb; zelfs letterlijk wat er bijv. op tv gezegd is.
Meerdere malen ben ik badend in het zweet wakker geschrokken. Op dat moment ben ik ook buiten adem.

Sinds een jaar heb ik dit niet meer en ik denk persoonlijk dat dit met stress te maken heeft gehad (scheiding van mijn ouders; tijdje werkeloos). Gelukkig slaap ik nu goed ;-)
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_19074360
Ik zie overeenkomsten met apneu... maar ook met sleep paralysis, het is alleen zo dat het voor mijn gevoel te weinig voorkomt om apneu te zijn... en te rationeel ben voor de psychische verklaring dat iets anders de oorzaak van mijn stikgevoel is... Toch denk ik dat die "face up" position wat bij sleep paralysis een oorzaak is te veel overeenkomst heeft met mijn situatie....

Ik denk een lichte vorm van sleep paralysis .

- Edit -
Ik bedoel met iets anders dat de oorzaak is, het gevoel dat iets/iemand mij wurgt of laat stikken.

[ Bericht 11% gewijzigd door VendoR op 12-05-2004 15:51:03 ]
.
pi_19074422
Ohja ik slaap de laatste tijd niet echt goed voor mijn gevoel... en heb het best druk (drukker dan normaal). Toevallig had ik die dag ervoor een tussenpresentatie gehad, waardoor ik al wat slaaptekort en stress had.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')