Julius_Vanderdecker | woensdag 12 mei 2004 @ 08:21 |
De benzine is vandaag weer 1,6 EUROcent (= ruim 3,5 guldencent) duurder geworden en staat nu op de (cosmetische) prijs van 1,299 (dat staat beter dan 1,30). Een litertje peut kost dus vanaf vandaag 2,84 guldentjes, dames en heren. Daar gooit men in Amerika er zo ongeveer 6 liter voor in. Het grootste deel van dit bedrag is accijnzen. De Staat is de grote graaier in dit verhaal, en het KvK (Kwartje van Kok) is alleen maar geschikt als verkiezingsbelofte, maar niet om daadwerkelijk terug te geven. Onder het mom van 'filebestrijding' 'milieu' en 1700 andere drogredenen weigert men de tijdelijke verhoging, die in 1991 is opgelegd, weer af te schaffen. Het wordt tijd, de zakkenvullers in Den Haag weer ens duidelijk te maken, dat zij daar als 'volksvertegenwoordiging' zitten en niet als 'Shell-vertegenwoordiging'. Men wil ons het OV in hebben? Prima. Dan stel ik voor om deze maand, 27 mei, met zijn allen de auto te laten staan en het OV te pakken, ongeacht hoeveel tijd dit kost. Het OV kan dit echt niet aan, dus dit gaat gi-gan-ti-sche vertragingen opleveren, waardoor iedereen te laat op het werk komt. Daarnaast gaat er niemand tanken op 27 mei. Laat ook Shell maar even voelen, dat zij over onze ruggen heen hun miljardenwinsten maken en dat ook zij getroffen zullen worden als iedereen inderdaad uit de auto gaat. De economische schade zal gigantisch zijn. Maar de politiek moet duidelijk gemaakt worden, dat deze schade een dagelijks verschijnsel zal worden als men daar zo blijft drammen. Het westen is een auto-gebaseerde economie. Het is nu te laat om dat te veranderen. Zorg er liever voor, dat mensen hun mobiliteit behouden. Mobiliteit schept banen, het schept flexibiliteit waardoor meer mensen aan het werk kunnen, ook buiten hun eigen directe woonomgeving. En als het op 27 mei niet helpt, doen we het in juni weer. En in juli weer. Net zolang tot het door de platen voor de koppen in Den Haag doordringt, dat er iets gedaan moet worden. Dit land heeft een loonstop geslikt. Maar dit land gaat failliet als de kosten wel blijven stijgen en mensen dus steeds minder te besteden hebben. Het feit, dat veel mensen hun vakantiegeld nodig hebben om gaten te dichten is een teken aan de wand. Rijst op, vertrapten! Laat op 27 mei merken, dat de maat meer dan vol is. Geef dat teken aan Den Haag. | |
P-Style | woensdag 12 mei 2004 @ 08:28 |
Aansteller... ![]() | |
Libris | woensdag 12 mei 2004 @ 08:28 |
Mwah, zolang er elke ochtend nog gigantische files staan is de benzine niet duur genoeg.... Genoeg alternatieven, thuis werken, carpoolen, openbaar vervoer, fietsen. | |
Skyclad | woensdag 12 mei 2004 @ 08:52 |
Reacties van 99.9% van de Nederlanders op dit soort oproepen: 1. Who cares, ik blijf gewoon met de auto gaan, ook op die dag. 2. Oh, als iedereen die dag met het OV gaat is het lekker rustig op de weg, dus dan kan ik mooi doorrijden als ik de auto pak! 3. Uch! Meer als 3 woorden! Mij niet lezen, mij LPF stemmen! | |
Julius_Vanderdecker | woensdag 12 mei 2004 @ 08:53 |
quote:Ja hoor, knul. Blijf jij dan maar lekker in Singapore zitten. Je bent duidelijk het contact met de Nederlandse werkelijkheid helemaal al kwijt. | |
Flierp | woensdag 12 mei 2004 @ 09:02 |
quote:ja. .. 6 liter KUTbenzine. .. je komt met 1 liter nederlandse benzine nog verder | |
HassieBassie | woensdag 12 mei 2004 @ 09:05 |
quote:Genoeg alternatieven? Voorlopig rijdt 60 % van de filerijders in een leasebak, die betaald wordt door het bedrijf. Hoe duurder autorijden wordt, hoe hoger de kosten voor het bedrijf. Hogere kosten betekent een slechtere concurrentiepositie. Alternatieven zijn er niet, behalve voor halfgaar kantoorpersoneel dat zo dom is om in een andere stad te gaan werken dan waar ze wonen. Die moeten dan wel in 1 van de grote steden wonen, anders is het sowieso huilen met de pet op met het openbaar vervoer. | |
Libris | woensdag 12 mei 2004 @ 09:05 |
quote:Was ik wel van plan ja. Auto's zijn hier ruim 2 keer zo duur als in Nederland, plus dat je voor elke auto nog een vergunning moet hebben die je zo'n 15.000 tot 20.000 euro kost. Files komen hier amper voor, openbaar vervoer is redelijk geregeld en er rijden 20.000 taxi's rond. Qua vervoer is het redelijk geregeld. Oh ja, en rekening rijden is hier ook al lang ingevoerd. | |
dealahz | woensdag 12 mei 2004 @ 09:06 |
Ik denk niet dat het nu de juiste tijd is om het kwartje van kok af te schaffen. Waar moet men anders het geld vandaan halen? Nog meer bezuinigen? | |
Julius_Vanderdecker | woensdag 12 mei 2004 @ 09:06 |
quote:Ja, en? Maakt dat je domme opmerkingen over fietsen en openbaar vervoer goed? Nee he? Die slaan echt als en lul op een drumstel. | |
Julius_Vanderdecker | woensdag 12 mei 2004 @ 09:08 |
quote:Wat dacht je van een lekkere belastingverhoging op de hoge inkomens? Geen belastingvrije Gouden Handdrukken meer? Geen Belastingvrijstaten zoals woonwagenkampen? Afschaffen Hypotheekrenteaftrek. Alternatieven genoeg. | |
Libris | woensdag 12 mei 2004 @ 09:19 |
Dan maak je autorijden goedkoper, komen er meer auto's, komen er meer files, dat werkt.... | |
DoN_S1X0rZ | woensdag 12 mei 2004 @ 09:23 |
Laat me raden, je bent lid van de TufTufclub........ ![]() Wel grappig trouwens dat je eerst aangeeft dat het grootste deel van de prijs bestaat uit accijnzen om vervolgens je pijlen op Shell te richten. ![]() | |
Zpottr | woensdag 12 mei 2004 @ 09:25 |
quote:Vergeef me, maar dit snap ik niet. Denk je dat Shell een deel van de accijns krijgt, of dat Shell meer liters verkoopt doordat de prijs zo hoog ligt? Logica is niet echt aan jou besteed geloof ik. | |
CroS | woensdag 12 mei 2004 @ 09:26 |
quote:Je hebt deels gelijk in je wat je zegt, en ik ben het er helemaal mee eens, hou er alleen rekening mee dat het meerendeel van het beroepsverkeer(en dat zijn er best veel) geen reet geeft om prijsstijgingen van benzine / diesel; de baas betaald namelijk toch wel. En daarbij is autorijden nu eenmaal een dure hobby, en net als de mensen die vrolijk door blijven paffen nu een pakkie peuken de prijs van 8 gulden (!!!) is gepasseerd draai je op voor de consequenties van je keuze om auto te blijven rijden. Ik ben zelf op zoek gegaan naar de meest zuinige oude diesel die ik kon vinden, die van mij rijdt 1:20 en alles meegerekend scheelt dit mij een hoop geld in de maand omdat ik geen benzine meer hoef te tanken. Als jij heel autorijdend Nederland in de trein krijgt op 27 mei ![]() ik stap op Utrecht Centraal wel in! | |
Zpottr | woensdag 12 mei 2004 @ 09:31 |
quote:Helemaal mee eens. Ruimte, en dus ook ruimte om je te bewegen, is schaars in Nederland en dus duur. Simpel. Vergelijking met andere landen loopt direct mank omdat deze problemen daar minder nijpend zijn. quote:No shit Sherlock. En wat doet de overheid? Leaserijden goedkoper maken. Dat zal het fileprobleem wel oplossen ja... Hoge benzineprijzen zijn gewoon een redelijk elegante vorm van kilometerheffing, waarbij als extra bonus zuinige (milieuvriendelijke) auto's goedkoper uit zijn en lachwekkende gedrochten als SUV's en andere levensgevaarlijk grote blikken duurder. Dat bedrijeven er zelf voor kiezen om medewerkers een leasebak te geven is hun probleem, en wellicht wordt dat minder op deze manier. Lijkt mij een prima oplossing om het weer wat leuker te maken op de weg. | |
Fred | woensdag 12 mei 2004 @ 09:34 |
Als je van de files af willen komen hadden ze in Den Haag nooit het OV moeten privatiseren en moeten investeren in gratis openbaar vervoer. En meer openbaar vervoer. Want de TS heeft wel gelijk, als we in Nederland de auto zouden laten staan dan is er geen goed toereikend alternatief. De trein zit al overvol in de spits, dus hoe wou je daar meer mensen in krijgen. En met de nieuwste bezuinigen wordt het alleen maar erger... In Rotterdam kan je je zelfs afvragen of er übverhaupt nog wel een bus rijdt. | |
Rechtse_Mensen | woensdag 12 mei 2004 @ 10:06 |
quote: ![]() Mensen die hun vakantiegeld nodig hebben om gaten te dichten geven gewoon te veel uit. Je kan Den Haag en Shell niet overal de shuld van geven. | |
Julius_Vanderdecker | woensdag 12 mei 2004 @ 10:12 |
quote:Veel contact met de samenleving heb jij niet he? Mensen moeten het vakantiegeld gebruiken, omdat de lonen bevroren zijn en de (semi)overheid gewoon doorgaat de lasten te laten stijgen. Als je hiervoor dus al precies rond kon komen, heb je nu een probleem. Niet meer loon, wel meer kosten. Dat heeft geen ruk met het uitgavenpatroon te maken. | |
Roellio | woensdag 12 mei 2004 @ 10:15 |
Nou, van mijn vakantiegeld ga ik fijn 8 dagen naar Turkije hoor. ![]() | |
Kaalhei | woensdag 12 mei 2004 @ 10:23 |
Wat een hoop onzin in een OP | |
Rechtse_Mensen | woensdag 12 mei 2004 @ 10:30 |
quote:Wie heeft hier nou geen contact met de samenleving? Ken jij het gezegde "de tering naar de nering zetten". Als je (netto) minder gaat verdienen, moet je dus gewoon minder gaan uitgeven. Zo simpel is het. | |
DoN_S1X0rZ | woensdag 12 mei 2004 @ 10:40 |
quote:Joh, snauw anders lekker ff door... ![]() Wat dacht je dat de achterliggende gedachte is van een loonstop? Tuurlijk gaan mensen erop achteruit. Dat is gezien de huidige economische situatie helaas onvermijdelijk. Met dit feit in je achterhoofd kun je hopelijk wel verzinnen dat het uitgaven wel degelijk een cruciale rol speelt in dit plaatje. Wanneer het minder gaat dien je deze namelijk aan te passen. In een welvarend land als Nederland mag dat, een enkele bevlokingsgroep daargelaten, niet echt een probleem zijn. We hebben voldoende luxe waar in gesneden kan worden. De vraag is echter of mensen dit ook willen, of de noodzaak er van in zien. Kennelijk is dit niet het geval en zodoende heeft men bijvoorbeeld het vakantiegeld nodig om gaten te dichten. Niet leuk, maar ook niet iets waar je de overheid of Shell voor verantwoordelijk voor kunt stellen. Als je zo redeneert dan kun je beter de gemiddelde consument aan de muur nagelen omdat ze kennelijk onvoldoende vertrouwen hebben in de economie en zodoende te weinig spenderen. Dat is namelijk de werkelijke reden van de huidige economische situatie. | |
Sidekick | woensdag 12 mei 2004 @ 11:13 |
quote:Ander stokpaardje gerbuiken graag. ![]() Ontopic: Mobiliteit is niet duur in Nederland, en gezien de vele files moet je het ook niet aantrekkelijker maken. | |
Flumina | woensdag 12 mei 2004 @ 11:28 |
quote:Nou ja, niet duur. Een retourtje Delft-Utrecht kost met korting al ruim 10 euro, een enkele reis zal dus ruim 6 euro zijn. Vind ik niet goedkoop. Als je die 60 km met die auto rijdt, ben je 6 liter kwijt, en dat kost dat dus 7.80. Met andere woorden: de trein en de auto ontlopen elkaar niet eens zo erg. Heb je een zuinige auto, kan zelfs autorijden in je eentje goedkoper zijn. Natuurlijk heb je met de auto allemaal extra kosten, zoals verzekeringen, afschrijving en wegenbelasting. En een auto is meestal veel en veel sneller, behalve als de veel pendelt in de spits tussen de grote steden. Ik denk dat de overheid eens warm moet gaan lopen om alleen zuinige auto's toe te laten, die dan zonder BPM gekocht kan worden. Op niet-zuinige auto's moeten dan hoge belastingen kopen. | |
Sidekick | woensdag 12 mei 2004 @ 11:52 |
quote:Bij de auto moet je de extra kosten zelf betalen, bij de trein betaal je er wel voor, maar dat zit al bij de prijs van het vervoer inbegrepen, dat maakt OV aantrekkelijk. En ik vind het niet duur nee. | |
Kaalhei | woensdag 12 mei 2004 @ 12:00 |
quote:Als je bedenkt wat de Romeinen er relatief voor betaalden, niet nee. ![]() | |
maartena | woensdag 12 mei 2004 @ 18:51 |
quote:Waar haal je die onzin vandaan? Ik rij toch een goede 250 mijl (350+km) op 1 tank van 12 gallon (45 liter). Wij hebben hier ook Royal Dutch Shell pompstations hoor ![]() ![]() | |
maartena | woensdag 12 mei 2004 @ 19:32 |
quote:Vakantiegeld is in eerste instantie toch al onderdeel van je salaris, niet iets extras. Als jij op contract 36.000 euro per jaar verdient, dan krijg je ook 36.000 euro, en daar zit het vakantiegeld al bijingerekend. Je krijgt alleen per maand net ietsje minder zodat het allemaal zo mooi staat als je ineens 3000 euro vakantiegeld krijgt..... In werkelijkheid heb je dat jaar 33.000 salaris + 3000 vakantiegeld gekregen ![]() Je kerstbonus, DAT is wel wat extra's! En daarom krijg je in Nederland meestal ook niets meer dan een boekenbon of een lullig kerstpakket..... Het wordt zowiezo aangeraden om als het financieel iets beter gaat, dat je dan ook meer apart zet voor de tijden dat het minder gaat. Verreweg de meesten gaan bij meer geld ook meer uitgeven, en zitten dan op een verwachtingspatroon welke enkele jaren later door economische malaise niet meer waargemaakt kan worden. Om verder nog even on-topic te gaan, het feit dat men de afgelopen 3 jaar zo'n beetje weinig loonsverhoging heeft gekregen, maar wel met stijgende kosten te maken krijgt heeft meer te maken met de algehele status van de economie (macro-economie) dan de bezineprijs, en de prijzen om mobiliteit te verkrijgen. We hebben een aantal financieel moeilijke jaren achter de rug, en als je een beetje leest dan weet je dat dit niet alleen in Nederland zo is. In heel Europa, de VS, en het grootste deel van Azie heeft de economie een flinke tegenslag gehad, maar is nu weer aan het groeien. Uiteindelijk gaan de lonen wel weer omhoog, en zal het levensonderhoud minder duur worden. De benzineprijzen zullen echter nooit echt veel lager worden. Dit is deels door accijnzen (zo'n 60% van de prijs), deels door wereldwijde oliecrisissen en gedoe in het middenoosten (zo'n 30% van de prijs), maar slechts voor een heel klein deel te wijten aan de oliemaatschappijen zelf en de pomphouders. (zo'n 10% van de prijs) En om nog even op het hele idee terug te komen: Het verleden heeft geleerd dat dat helemaal niets helpt. Men tankt op de dag ervoor, en de dag erna, en dan hebben ze "stoer" niet getankt op die dag. Uiteindelijk draait de gehele economie op brandstoffen, en je lost er niets mee op door een dag niet te tanken. Is het dan wel op te lossen? Zelfs in de VS stijgen de benzineprijzen enorm momenteel, in Japan is het duurder dan ooit (maar nog goedkoper als in Europa) en in vrijwel alle Europese landen liggen de prijzen boven de 1 euro, met Noorwegen als koploper, gevolgd door Nederland. Alhoewel accijns het grootste deel van de prijs opmaakt is het momenteel de politieke instabiliteit in het Midden Oosten dat de prijs opdrijft. We kunnen natuurlijk Amerika wel weer de schuld geven, en het feit dat ze een oorlog begonnen zijn, maar daar schieten we ook niets mee op natuurlijk. Ik kan je vertellen dat hier de benzineprijzen in de afgelopen 2 jaar met zo'n 40 tot 50% gestegen zijn van ong. 1,50 per gallon naar (vandaag) 2,30 per gallon..... natuurlijk nog steeds maar de helft van wat men in Nederland betaald, maar de VS is goed op weg met een inhaalslag. Valt er dan echt niets aan te doen? Tja, wij hebben natuurlijk geen inzage in het budget, en hoeveel ons prachtige sociale stelsel wel allemaal niet kost, maar de enigen die er wat aan kunnen doen is de politiek. Dat befaamde "kwartje" is natuurlijk allang in het budget opgenomen, en met de opkomende vergrijzing (de babyboomers gaan massaal met pensioen in de komende 5 jaar) heeft de regering nog bakken, en bakken meer geld nodig. Mischien moeten we wel meer troepen naar Irak sturen om de boel te helpen stabiliseren en de olieproductie op gang te krijgen, in plaats van als huilebalken(ende?) de boel aan de Amerikanen overlaten en naar huis gaan omdat we 1 dode hebben...... De Amerikanen daar de boel alleen laten opknappen zal in ieder geval niet gunstig zijn voor de Nederlandse benzineprijzen. | |
maartena | woensdag 12 mei 2004 @ 19:35 |
quote:Waarom denk je dat er een hoge acijns op benzine zit, slimmerik? Niet-zuinige auto bezitters betalen zo veel meer aan de staat dan eigenaren van zuinige autos! | |
HassieBassie | woensdag 12 mei 2004 @ 19:47 |
quote:Nee, dat weet ik niet. Kan jij uitleggen hoe het goed kan zijn voor de economie als mensen evenveel verdienen, maar meer kwijt zijn aan vaste lasten? Het besteedbaar inkomen gaat naar beneden, de uitgaven dalen, bedrijven krijgen dus minder inkomsten, investeren dus minder, enzovoort. Keynes in de notedop. Een loonstop zou alleen gunstig zijn als alle partijen zich houden aan de nullijn. En wat doet de overheid? Juist. |