abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19036040
Hoi fok!kers,

Morgen zal ik sowieso even de huisarts bellen of die het weet, maar hetgeen aan de hand is:
mijn vriendin heeft sinds een aantal dagen de onderste helft van haar ogen bijzonderveel gespatte adertjes en 's avonds ook nog een lichte gele gloed op de onderkant van haar ogen.

Eerst dachten we dat het misschien aan de paracetamol lag (ze slikt na een auto-ongeluk inmiddels 4 weken geleden sindsdien 4 maal daags 2 paracetamol van 500 mg, eventueel aangevuld met ibuprofen en in het begin diclofenac) omdat ze sinds afgelopen donderdag een ander merk heeft.

De drogistdame zei dat het misschien een paracetamolteveel zou kunnen hebben na zo'n lange tijd slikken, maar dat het merk paracetamol op zich niets hoeft uit te maken dat je ergens last van krijgt.

Iemand met medische kennis, die nu alvast weet waardoor de gespatte oogadertjes en/of gele gloed zouden kunnen komen?

-joscelin-
pi_19036583
Weet het niet heel zeker... ik hoop dat iemand mij kan corrigeren.

Wat mij ooit ten ore is gekomen:

Gele gloed kan komen door iets met het lever, hoe niet erg te zijn, aangezien ze veel medicijnen (pijnstillers) slikt, kan dat 1 van de oorzaken zijn... maar dat weet ik niet heel zeker...

Verder gewoon zsm naar de doktor gaan... die kan het beter "bekijken" zeg maar..
  dinsdag 11 mei 2004 @ 01:18:21 #3
88655 kooba
Met dubbel o...
pi_19036614
Staat er niks op die bijsluiter van bij langer dan zoveel dagen gebruik alleen in overleg met je huisarts? Die van mij staat zoiets in en volgens mij is dat ook iets van 4 weken, weet ik niet. Kijk ff in de bijsluiter en bij de huisarts langs enzo
'Fast, furious,over before you know it and leaves you wanting more, more, more...'
  dinsdag 11 mei 2004 @ 01:23:23 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_19036689
Is haar oogbol ook geel?
Geel worden is nooit goed, dit duidt inderdaad op prolemen in de lever.
Dit kan komen door hepatitus, maar door medicatiegebruik kan je lever een opdondertje krijgen, hij trekt het even niet meer en dus kan hij zijn werk niet meer goed genoeg doen, gevolg, je wordt gelig. Dit gaat wel weer over, mits je geen jaren achter elkaar zoveel pillen blijft slikken.
Ik zou even naar de huisarts gaan en alles even uitleggen, die apen weten er meer van.

Ikzelf ben vrij gelig omdat mijn lichaam betacaroteen niet goed kan omzetten in vitamine A, kicken he
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  † In Memoriam † dinsdag 11 mei 2004 @ 01:37:22 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_19036914
Per dag 4 gram paracetamol lijkt me 'ietsje' aan de hoge kant. Zeker weken achter elkaar.

Hier zou ik niet mee doorgaan, anders heeft ze er straks nog een hoop andere problemen bij.

Kan ze niet beter een opiaat nemen als de klachten zo serieus zijn? (zou ik de huisarts vragen)
pi_19040462
Wat is een opiaat?

Ze heeft de eerste 2 weken na het auto-ongeluk (zware hersenschudding, whiplash) valium + diclofenac geslikt. Omdat de diclo slecht voor haar maag is heeft de huisarts toen gezegd dat ze over moest op paracetamol.
En sinds 1,5 week meen ik, probeert ze te minderen met paracetamol en ipv ibuprofen te slikken. Dat is op zich ook goed als vervanging van paracetamol? (qua pijn wel, maar ik bedoel ook ivm met haar lever nu dus) Sinds zondag slikt ze nu 6 para + 1 ibu. Het is een goed idee dus om veel te minderen met die para?

Ik zal dadelijk even opzoeken wanneer het telefonisch spreekuur is van de dokter, voor de specifics.

-joscelin-
pi_19041824
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 10:52 schreef joscelin het volgende:
Wat is een opiaat?

Ze heeft de eerste 2 weken na het auto-ongeluk (zware hersenschudding, whiplash) valium + diclofenac geslikt. Omdat de diclo slecht voor haar maag is heeft de huisarts toen gezegd dat ze over moest op paracetamol.
En sinds 1,5 week meen ik, probeert ze te minderen met paracetamol en ipv ibuprofen te slikken. Dat is op zich ook goed als vervanging van paracetamol? (qua pijn wel, maar ik bedoel ook ivm met haar lever nu dus) Sinds zondag slikt ze nu 6 para + 1 ibu. Het is een goed idee dus om veel te minderen met die para?

Ik zal dadelijk even opzoeken wanneer het telefonisch spreekuur is van de dokter, voor de specifics.

-joscelin-
Probeert die vriendin te minderen met paracetamol en in plaats daarvan ibuprofen te slikken? Ibuprofen is slechter voor je maag dan paracetamol. Misschien moet ze dat ff met de huisarts overleggen, lijkt me sowieso wijs om er even langs te gaan met die gelige ogen en gespatte adertjes!
Fake it till you make it...
pi_19042945
Tramal ( half-opiaat) heeft een wat minder belastende werking op de maag/lever..
Misschien is dat idd beter. ( opiaat= morfine/morfineachtige middelen)
Brufen/diclofenac en andere NSAID's hebben een belastende werking op de maag.
Mensen met afwijkende lever en nierfuncties/waardes kunnen NSAID's ook beter niet gebruiken.

Lange tijd inname kan klachten geven, maar verschilt per persoon.
Bij langdurig gebruik van brufen is een 'maagbeschermer' ( pantazol) gewenst.
De klachten die jij noemt zijn mij niet bekend bij inname van paracetamol of nsaid's.. huisarts is idd het beste om naar toe te gaan.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19042986
Mjn ma heeft ook heel vaak gespatte adertjes in dr oog... dan doet het ineens btje pijn en de minuut erna is het rond dr pupil helemaal rood.
De dokter weet niet wat het is... ik maak me toch btje zorgen eigenlijk
Delivered without an information leaflet
pi_19087087
Morgen belt de huisarts. Eens kijken wat die er van vind. De vervangend arts wist dinsdag alleen te melden dat ze maar even moest switchen van paracetamol naar ibu. Op het moment is dat dus wel okee, maar ibu kan ook weer niet te lang, dus afwachten tot het telefoontje morgen..
  zaterdag 15 mei 2004 @ 01:26:44 #11
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_19140438
En en en?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_19151489
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 01:26 schreef BBQ-kip het volgende:
En en en?
Sorry! Excuus!

De huisarts belde. Vriendin doet haar verhaal. Het lig iig niet aan de paracetamol.. Wel is het verstandig er mee te gaan minderen, hoewel 8 op een dag niet een max is maar wel veel. Ibu moet zo ook mee oppassen ivm haar maag. Mocht de gele gloed blijven moet ze een bloedtest om te kijken of het misschien geelzucht is..

(Maar bij geelzucht krijgt je huid toch ook een teint?)
pi_19151546
dokter....
pi_19153776
quote:
Op zaterdag 15 mei 2004 18:25 schreef joscelin het volgende:

[..]

Sorry! Excuus!

De huisarts belde. Vriendin doet haar verhaal. Het lig iig niet aan de paracetamol.. Wel is het verstandig er mee te gaan minderen, hoewel 8 op een dag niet een max is maar wel veel. Ibu moet zo ook mee oppassen ivm haar maag. Mocht de gele gloed blijven moet ze een bloedtest om te kijken of het misschien geelzucht is..

(Maar bij geelzucht krijgt je huid toch ook een teint?)
8 x 1 tablet is toch wel de max
Meer is echt niet aan te raden (paracetamol)
Ja je huid kan ook wat gelig zijn, vaak ziet het gezicht wat 'grauw'
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19153950
Toen ik keel ontsteking had kreeg ik samen met mijn antibotika ook ibuprofen dat spul werkt echt geweldig. Als het kan zou ik meteen overstappen op ibuprofen.
Plus ik dacht dat ibuprofen ontstekendremmend werkt, dus met als die spieren die geirriteert zijn lijkt me dat ook wel goed.
x
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')