abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 mei 2004 @ 20:23:43 #1
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_19028117
Wie kan mij iets vertellen over verbranding door (moter) olie?
Een collega/vriendin van me is door een ongeluk verbrand door olie in haar gezicht en is opgenomen in het brandwonden centrum in Beverwijk. :'(

IS er iemand die me kan vertellen wat het verschil is met bijvoorbeeld verbranding met water of vuur.
Weet iemand wat voor soort brandwonden ontstaan door (motor-olie) en wat de behandeling is die gedaan wordt bij zo'n verbranding?
Het feit dat het haar gezicht is, maakt dat verschil in de behandeling?

Wie kan mij helpen?
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_19028160
Misschien staat hier iets op het forum? http://www.brandwonden.nl/
  maandag 10 mei 2004 @ 20:25:52 #3
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_19028198
Daar staat hetzelfde bericht al op.. maar daar loopt het helaas niet storm..
Uit Eindhoven
  maandag 10 mei 2004 @ 21:12:42 #4
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_19029932
Volgens mij is verbranding met olie erger, omdat het veel heter kan worden. Het blijft ook beter plakken geloof ik, waardoor het contact langer is en dus meer schade aanricht. Veel meer weet ik niet, helaas...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  † In Memoriam † maandag 10 mei 2004 @ 22:06:18 #5
37843 lady-wrb
kortaf
pi_19031646
geen idee wat erger is, olie of water. mijn ex heeft me vorig jaar in een vlaag van woede overgoten met kokend water. ben ik 6 weken me zoet geweest voor het weer enigszins dicht was.
sterkte voor je collega/vriendin. ik kan me wel enigszins voorstellen hoe zij zich voelt
  maandag 10 mei 2004 @ 22:17:10 #6
94501 dreeke
100% mooki
pi_19031995
Behalve dat olie natuurlijk in dit geval heel erg heet is, heeft het ook nog de eigenschap dat het vol met andere zooi zit....
Koude motorolie is al niet erg fris, laat staan wanneer het heet is. Het brandt zo door je huid heen.

De behandeling zal dus inderdaad wel anders zijn dan bij iets als warm water, omdat water een stuk minder "vies" is en minder schadelijke stoffen bevat...

Of ze voor het gezicht andere behandelingen hebben dan voor andere plaatsen zou ik niet weten. Maar ik weet haast wel zeker dat je het blijft zien, van brandwonden kom je niet meer af.

Succes ermee...
If you feel a little glum, to Hergest Ridge you should come.[br]In summer, winter, rain or sun, it's good to be on horseback. Hmph!
  maandag 10 mei 2004 @ 22:54:25 #7
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_19033208
Dankje voor je reactie dreeke.

We moeten afwachten tot de zwelling is geslonken. maar maak me wel zorgen.
Uit Eindhoven
  maandag 10 mei 2004 @ 23:50:02 #8
78067 Teng
Is dat zo?
pi_19034854
Ik zou zeggen laat je bij het brandwondencentrum eens voorlichten. Waarschijnlijk zit daar ook een informatiecentrumbij voor patiënten en familie. Zal eens kijken of ik zo snel iets kan vinden waar je iets aan hebt.

In ieder geval heel veel sterkte.

[ Bericht 32% gewijzigd door Teng op 10-05-2004 23:56:09 ]
Ik twijfel nooit aan mijn gelijk...of toch?
pi_19034990
quote:
Op maandag 10 mei 2004 21:12 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij is verbranding met olie erger, omdat het veel heter kan worden. Het blijft ook beter plakken geloof ik, waardoor het contact langer is en dus meer schade aanricht. Veel meer weet ik niet, helaas...
Ja en nee. Olie kan heter worden dan water (180 a 190 graden voor olie en 100 graden voor water). Echter, motor olie zal in een automotor normaal niet boven de 100 graden uitkomen omdat het gekoeld wordt door water. Verder heeft water een grotere warmtecapaciteit, waardoor er bij gelijke temperatuur dus meer warmte in de vloeistof zit. Bij verbranding zal er dus meer warmte vanuit de vloeistof op de huid komen. Met alle gevolgen van dien.

Probleem wat bij motorolie wel optreedt is het feit dat de olie op de huid blijft zitten en ds langer op de huid aanwezig is en dat de olie sterk is verontreinigd waardoor de kans op infecties groter is.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 11 mei 2004 @ 00:03:13 #10
78067 Teng
Is dat zo?
pi_19035108
Ik zou morgen eens bellen met de Nederlandse Brandwondenstichting. Het telefoonnummer staat op de al eerder genoemde site. Over het algemeen zitten bij zulke patientenverenigingen mensen met verstand van zaken en vooral ook begrip voor je gevoelens. Vaak gaat het om mensen die of zelf patiënt zijn of erg betrokken zijn bij patiënten op enige manier.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 00:20:04 #11
78067 Teng
Is dat zo?
pi_19035497
En hier nog een linkje naar de site van het Brandwondencentrum in Beverwijk. Weet niet of je er veel aan hebt. Als ik nog iets vind in een van de boeken hier op de plank dan laat ik het weten.
pi_19038181
olie is heter en blijft langer heet......dat is naar mijn idee het grootste verschil er tussen....
pi_19038269
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 07:26 schreef Ilsjuhh het volgende:
olie is heter en blijft langer heet......dat is naar mijn idee het grootste verschil er tussen....
't blijft langer heet, maar straalt dus ook minder warmte uit en voelt dus minder heet.
  dinsdag 11 mei 2004 @ 17:53:41 #14
57938 2ane
Favo Fokker: Astridj0h
pi_19051383
het ligt er natuurlijk maar net aan, hoe lang de olie op het gezicht heeft gezeten, heeft ze snel verkoeling gekregen, dan zal het minder ernstig zijn. ook de temperatuur is natuurlijk erg belangrijk.
zelf werk ik op het brandwondencentrum, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen, hoe ernstig het kan zijn, of hoe de behandeling zal zijn, dit hangt echt af van de ernst van de verwonding.
vraag het aan één van de artsen, die zullen je graag helpen en kunnen aan de hand van de verwondingen zien hoe erg het is en dus betere uitleg geven.
op de link die Teng heeft gegeven valt veel informatie te vinden, ik hoop dat je daar wat aan hebt...
en sterkte!
pi_19051449
Ik heb een keer mijn vinger verbrand aan hete olie. Het probleem is dat de temperatuur veel hoger is dan bijvoorbeeld kokend water en dat olie sneller in je huid trekt. Daardoor gaat de verbanding dus eigenlijk dieper. Gelukkig heb ik maar een klein stukje verbrand, maar het doet ontzettend zeer. Ik leef erg met je vriendin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')