Voor een discussie. De Islam heeft er overigens niets mee te maken.quote:Op zondag 9 mei 2004 17:52 schreef Sidekick het volgende:
Waarvoor wil je dat weten? Is het belangrijk?
Werd er ook nog gespecificeerd hoe dit gebeurde ? Geweld van het Christendom is iets anders dan Inquisitie en Kruistochten.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:08 schreef JPT het volgende:
Ik had ooit gelezen dat er een aantal miljoenen slachtoffers zijn gevallen door het geweld van het Christendom.
Als je het katholisisme als vorm van het gristendom kun je de slavernij ook overwegen mee te rekenen...quote:Op zondag 9 mei 2004 20:08 schreef JPT het volgende:
Ik had ooit gelezen dat er een aantal miljoenen slachtoffers zijn gevallen door het geweld van het Christendom.
Waarom ?quote:Op zondag 9 mei 2004 20:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je het katholisisme als vorm van het gristendom kun je de slavernij ook overwegen mee te rekenen...
Het was een van de grote machten toendertijd, en steunde de slavernij. Het idee om zwarte slaven te importeren kwam bijvoorbeeld van een priester (Bartholomeo de las Casas). Ook was een van de voorwaarden om de slavernij toe te staan het bekeren van de slaven, en een van de argumenten het feit dat de zwarte slaven heidenen waren.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:13 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Waarom ?
Dit is helaas niet waar. En als hij het al deed, was het om de Indianen te ontlasten.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het idee om zwarte slaven te importeren kwam bijvoorbeeld van een priester (Bartholomeo de las Casas). .
Het is wel waar, en inderdaad omdat de Indianen opraakten en minder goed bestand waren tegen Europese ziektes.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:35 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dit is helaas niet waar. En als hij het al deed, was het om de Indianen te ontlasten.
Overigens was de Kerk, toen de slavenhandel werkelijk op gang kwam, al niet meer zo'n grote macht; de nationale staten waren duidelijk in opkomst. Maar je hebt wel degelijk gelijk dat ze er medeschuldig aan waren.
Het is niet waar.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:37 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is wel waar, en inderdaad omdat de Indianen opraakten en minder goed bestand waren tegen Europese ziektes.
En de Kerk was inderdaad een minder grote macht toen de slavernij op zijn hoogtepunt was, maar in de beginfase des te meer.
Nee. Vrij snel na de Reconquista hebben Portugal en Spanje (Portugal misschien al voor het einde van de Reconquista, dat weet ik niet meer) al oorlogen in Noord - Afrika gevoerd en de gevangenen als slaven verkocht. Er waren in de Renaissance veel zwarte slaven in bijv. Italie, al kwamen er ook veel uit het Zwarte Zee-gebied. Het plantagesysteem is met louter witte slaven en horigen ontwikkeld in Italie.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:41 schreef Monidique het volgende:
Ik weet het niet zeker, hoor, maar is de slavernij van Afrikanen niet opgekomen in de zeventiende eeuw?
De bindende factor lijkt me het gristendom, en er wordt niets gekoppeld, er wordt gekeken naar haar slachtoffers.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:23 schreef Quazzy het volgende:
Wat eentopic. Mensen, probeer voor de verandering eens na te denken voor enkele totaal willekeurige gebeurtenissen aan elkaar te koppelen. Dit topic heeft een hoog klok horen luiden gehalte, maar het klepel gehalte is bedroevend laag.
TS, wat wil je precies bereiken met dit topic?
Slachtoffers van wat? Slachtoffers door wat? Wat voor slachtoffers?quote:Op zondag 9 mei 2004 21:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De bindende factor lijkt me het gristendom, en er wordt niets gekoppeld, er wordt gekeken naar haar slachtoffers.
Is dat echt met ch? Nooit gewetenquote:Op zondag 9 mei 2004 21:31 schreef Quazzy het volgende:
[..]
Slachtoffers van wat? Slachtoffers door wat? Wat voor slachtoffers?
Er is niet zoiets als 'slachtoffer zijn van het christendom' (wat in het Nederlands met ch wordt geschreven).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |