quote:
Op maandag 16 augustus 2004 13:00 schreef Ket_Ais het volgende:
Heej broodliefhebbers!
Ik heb even een vraagje en het spijt me als deze al eerder gesteld is, maar ik heb niet echt de tijd om alles na te gaan (aangezien dit al deel 3 is)
Wat zijn jullie ervaringen met de timer gebruiken? Ik zou ook wel graag zondagochtend wakker willen worden met de heerlijke geur van versgekbakken brood in het huis. Ik heb alleen een keer gehoord dat bij mensen de vlam er die ochtend insloeg en dat vond ik behoorlijk eng. Nu durven mijn vriend en ik die timerfunctie niet zo te gebruiken. Het zal vast wel net een technisch mankementje zijn geweest maar toch.... Hopelijk kunnen jullie me een beetje geruststellen zodat ik het eens aandurf en zeker weet dat ik niet wakker wordt van de geur van brand.
Ja, in het begin durfde ik ook die timerfunctie niet te gebruiken. Maar ik moet zeggen, het is me erg meegevallen. Ik bak nu alweer een paar weken ook 's nachts, met de timer dus, en heb tot zover nooit brand gehad, gelukkig.
Misschien was het bij sommigen inderdaad een technisch mankementje, of werd de BBM te heet doordat er teveel spullen omheen stonden... dan kan-ie z'n warmte niet zo goed kwijt, hè. En nooit iets bovenop het kijkvenster leggen, dan kan het ook te heet worden en zelfs gaan smelten, heb ik gehoord.
Ik kan het je echt van harte aanbevelen. 's Avonds alles in het bakblik doen (wel eerst even het blik uit de machine halen voor je het vult, dan komt er niets op de verwarmingselementen terecht wat vlam kan vatten), instellen en 's morgens die heerlijke broodlucht in huis!
Ik heb wel gemerkt dat als ik een kant-en-klare broodmix gebruik in plaats van losse ingrediënten (mijn favoriete broodmix is Atlanta bruin
![]()
), dat ik dan altijd zelf nog wat (gedroogde) gist moet toevoegen, doordat een deel van de gist die al in de mix zit, voortijdig onwerkzaam wordt door het contact met het water, waardoor de boel niet genoeg rijst. Dat probleem heb je uiteraard niet als je ZELF alle ingrediënten erin doet ipv een mix te gebruiken.
(In water geweekte) rozijnen, krenten, wat marmelade en stukjes van gedroogde vruchten heb ik trouwens altijd gewoon kunnen gebruiken hoor, ook 's nachts met de timer. (Mmmm, heerlijk vruchtenbrood gebakken...!
![]()
) Niets mis mee.
Eieren of melk kan je niet gebruiken, wel boter en melkpoeder.
Tip: ook bakgember is heerlijk in zo'n rozijnen/vruchtenbrood, als je ervan houdt!
Van nachtelijk geratel heb ik met mijn BBM (AFK BM-2) weinig last, ik vind hem vrij stil, en bovendien doe ik voor alle zekerheid meestal ook nog even de tussendeur dicht, zodat iedereen rustig kan slapen.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit met die timer, veel kan er echt niet misgaan. Succes!